LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.

Makelaars manipuleren gegevens Funda

En daar kom je nu pas achter?
16
80%
Echt niet, makelaars zijn goudeerlijk!
3
15%
Funda is zó 2006
1
5%
 
Totaal aantal stemmen: 20

hnetten
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2007 00:15

Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door hnetten »

Zie artikel op http://www.hansnetten.com/huizen/funda- ... ns-1.html/

Als een huis lang te koop staat daalt de verkoopbaarheid. En dan hoeft u er minder voor te betalen. Makelaars houden daar niet van. Want hun commissie daalt dan ook. Daarom nemen zij u af en toe in de de maling. Dan halen zij een huis dat al maanden te koop staat even een dagje van huizensite Funda af. De dag erna zetten ze het huis terug op Funda. “Nieuw” staat er dan in dikke gele letters bij. En misschien betaalt u dan wel te veel voor dat huis.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Dat heet reclame maken manman waar maak je je druk over.
Hoe denk je dat wij in de winkel dat doen voor de tv's , niet lopende modellen verwijderen we een paar week uit de winkel om ze daarna in een advertentie en winkel weer naar voren te schuiven.

hnetten
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2007 00:15

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door hnetten »

Beste Sjors,

Bedankt voor je reactie.

Als jullie zo'n slechtverkopende tv weer in de etalage zetten, beweren jullie dan ook dat het een nieuw model is? Want dat is ongeveer wat de makelaars doen.

Overigens gaat mijn betoog niet over slechtlopende electronica van een paar honderd Euro. Het gaat hier om woningen van gemiddeld 2,5 ton.
Ik denk dat iemand die op basis van onjuiste informatie zijn openingsbod 20.000 Euro te hoog inzet daar achteraf niet blij mee zal zijn.

En of ik mij druk maak? Is dat werkelijk relevant? Ik constateer iets en geef mijn mening er over. Dat is volgens mij ook een beetje de bedoeling van een forum.

Hans

Boontje8
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:55

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Boontje8 »

Neem een aankoopmakelaar mee, die kan in het nvm systeem zien dat een huis al langer te koop heeft gestaan.
Bovendien is het als "nieuw" vermelden niet altijd de schuld van de makelaar, Funda geeft namelijk geen andere optie dan als nieuw te plaatsen....

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Hnetten.

Je maakt je er niet druk om, doe dat dan ook niet.

Is ook een beetje een onzinnige discussie. Makelaar krijgt de opdracht de woning te verkopen tegen een zo'n hoogst mogelijke prijs.

Bij Independer zeggen ze ook dat ze onafhankelijk zijn!

Tros Radar is ook niet echt onafhankelijk medium door Independer steeds voor een voetlicht te brengen.

Ik zou me daar maar eens druk over maken.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Walter van V »

iemand die op zoek is op funda herkent de huizen wel, of er ""nieuw"" bij staat of niet. Zo dom zijn huizenzoekers toch echt niet (hoop ik..) Overigens wordt ie vaak bij hernieuwd plaatsen wel tegen een lagere prijs gezet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik zie op funda ook vaak huizen die ik al eerder gezien heb waar ineens "NIEUW" bij staat. Dan denk ik wel: als die makelaar liegt over de status, zou hij voor de rest dan wel te vertrouwen zijn?

ja-precies!
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2007 21:49

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door ja-precies! »

U kunt toch vragen aan de makelaar hoe lang een woning te koop staat. En als een woning ietwat langer te koop staat zegt dit nog helemaal niets. U geeft een negatief waarde oordeel aan iets wat helemaal niet negatief hoeft te zijn. Er staan duizenden woningen te koop in alle kleuren, smaken, prijzen en plaatsen. De status die u aan een woning geeft die langer te koop staat is erg subjectief, een ander kan hier zijn droomhuis in vinden.

Daarbij is de vermelding 'nieuw' een software matig iets als eerder beschreven. Wanneer de webhoster een woning van de site haalt voor aanpassingen komt deze kreet automatisch bij de woning te staan wanneer hij/zij deze herplaatst. Liegen is dus totaal niet aan de orde.

Prikker
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Prikker »

Daarom moet je ook altijd even googelen op de exacte adresnaam en plaats zelf.
Dan krijg je vaak ook nog een overzicht van de 'oudere' advertenties rond hetzelfde huis of via andere sites. Daaruit blijkt inderdaad dat een huis soms maanden eerder al in de verkoop stond (en dan natuurlijk tegen een hogere prijs).

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Martin1976 »

bij aankoop of bezichtiging van een huis altijd doorvragen, ook naar gegevens waar je van denkt wel juist te zijn. Wij kwamen er na aankoop van ons huis achter dat de cv-ketel 7 jaar ouder was dan opgaaf van de makelaar/eigenaars. Dus altijd vragen naar leeftijd ketel, hoe lang staat het huis al in de verkoop, reden verhuizing (!) en gebreken e.d.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik zag via de 3 grote niet Funda zoekmachines diverse extra info, dus ook verlaagde en herplaatste huizen, en hoelang ze werkelijk te koop staan, probeer ze alle 3 maar eens.
www.zah.nl
www.jaap.nl
www.miljoenhuizen.nl
en kijk welke voor U bruikbare info heeft.

Funda is soms F.U.C.Kda.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Ik heb zelf pas geleden nog gezien dat makelaars/verkopers de boel tillen waar je bij staat.

Wij volgen de huizenmarkt bij ons in de buurt vrij nauwlettend. Huis wat al een jaar te koop staat stond ineens als nieuw in de verkoop (bij dezelfde makelaar). Ik heb de makelaar geattendeerd op deze ehh vergissing :<)) Geen reactie op gehad.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ja, aankoopmakelaar kan allemaal, maar wel een beetje te toevallig he? Het grootste deel van de makelaars haalt doelbewust een woning van funda en zet hem er een paar dagen alss nieuw op.

Let face it: deze beroepsgroep kent een groot deel rare personen (ik ben ook makelaar, ik bedienmet niet van deze praktijken) :(

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Ach mensen waar maak je je druk over dat weet toch iedereen. Je moet ook bedenken dat de verkopers intussen misschien zwaar in zak en as zitten omdat zij zometeen met 2 hypotheken opgezadeld zitten, met daarbij het feit dat ze minder voor hun huis krijgen en dus financieel extra genaaid zijn. Er van uitgaande dat het huis geen eigendom van de makelaar is doet hij dit natuurlijk ook voor zijn eigen centen maar als het uw huis was dat te koop stond zou u er waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben dat het zgn nieuw in de verkoop komt. Overigens moet je de makelaar dan juist kwalijk nemen dat hij de opdracht heeft binnengesleept door een veel te hoge verkoopprijs te noemen. Dat vindt ik dan nog het ergste! Hij belazerd dus zijn eigen klant ipv mogelijke kopers want een koper zal toch niet zo achterlijk zijn dat die niet zou weten dat het huis al langer te koop staat. Meestal weten kopers precies wat er allemaal te koop staat en hoe lang etc. etc.
Want die zijn natuurlijk al een tijdje zoekende en houden alles als havikken in de gaten. Tenminste dat deed ik zelf al een jaar toen ik zoekende was, dus ik wist precies wat er te koop was en hoeveel bepaalde huizen al gezakt waren in prijs.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door NAK »

Als een huis lang te koop staat daalt de verkoopbaarheid. En dan hoeft u er minder voor te betalen. Makelaars houden daar niet van. Want hun commissie daalt dan ook. Daarom nemen zij u af en toe in de de maling. Dan halen zij een huis dat al maanden te koop staat even een dagje van huizensite Funda af. De dag erna zetten ze het huis terug op Funda. “Nieuw” staat er dan in dikke gele letters bij. En misschien betaalt u dan wel te veel voor dat huis.
Een bewering die naar mijn mening behoorlijk kort door de bocht is.
Waarom.....?????
Omdat deze bewering niet voor ieder huis opgaat.

Voorbeeld:
Ik kocht in oktober 2006 een huis dat vanaf mei 2006 op funda had gestaan.
Heb de woning gerenoveerd en in juli 2007 weer te koop gezet.

Bij de huidige makelaar komt hij als "nieuw" in de etalage, maar op de site van miljoenhuizen wordt geen aandacht besteed aan de wisseling van makelaar en alleen een waarschuwing geplaatst dat bronnen verschillende prijzen vermelden.
Wat de reden daarvan is laat miljoenhuizen buiten beschouwing.

rtw
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:51

Re: Makelaars manipuleren gegevens Funda

Ongelezen bericht door rtw »

Na het plaatsen van een appartenment bij een niet NVM makelaar is/was deze overgenomen door Funda.
Besloten vraagprijs aan te passen.
Funda heeft deze gewijzigde vraagprijs is doorgevoerd maar vervolgens weer naar oude prijs gezet. Hierop heb ik bij Funda gereageerd.

Vervolgens is vraagprijs aangepast maar de oorspronkelijke vraagprijs met 20% verhoogd en het aantal maanden te koop verhoogd met meer dan 2 maanden.

Een appartement in dit complex van een NVM wordt 10 maanden te koop, wordt 4 maanden vermeld.

NVM spreekt over geavanceerde zoekmachine. Ik ben onder de indruk...

Gesloten