LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door -margriet- »

Ik heb begrepen dat dit niet mag. Kan iemand mij vertellen waar ik hierover meer informatie kan vinden?

De makelaar is niet aangesloten bij NVM ofzo. Ik wil graag verkopen (en verder wil ik er gewoon vanaf), maar ik wil uiteraard níet in de problemen komen door een "vormfout".

Weet iemand hoe het zit??? Ben benieuwd!

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door Immo »

Ligt eraan wat u bedoelt. Als uw verkopende makelaar ook voor u de aankoop van uw nieuwe woning doet is er geen vuiltje aan de lucht, wel als hij de aankopende makelaar is van de kopers van uw woning of wanneer hij de door u gewenste woning in de verkoop heeft. Volgens de regels van de meeste brancheorganisaties ( Zeker van VBO en NVM) mag dit niet. Dit is belangenverstrengeling, een makelaar mag slechts een partij dienen.
Dit wil niet zeggen dat dit nooit gebeurt.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door -margriet- »

welke wet en waar vind ik die?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door NAK »

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met een makelaar te nemen die aangesloten is bij één van de organisaties.

Is miscchien iets duurder dan jehuidige makelaar, maar je kan je zelf daarmee een hoop problemen besparen.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door Immo »

welke wet en waar vind ik die?
Burgerlijk Wetboek 7 artikel 417 lid 4 en artikel 418 lid 1.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door Immo »

Graag gedaan !

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door -margriet- »

dank jullie wel voor de info!!!

@ NAK : Ik heb mijn huis 3 jaar te koop staan (in totaal), bij NVM organisaties... zoals ERA enz. en dat heeft niets opgeleverd (ja, twee keer verkopen, zonder dat koper geld had)....(zucht).

De buurt waarin het pand staat leent zich voor déze makelaar, en daaruit krijg ik tot op heden ook het meeste respons.

Dus tja... ik zal hem er in ieder geval eens op wijzen!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door D1RK »

Als aankoop makelaar zal hij niet optreden, maar als hij een koper heeft voor jou huis, wil hij deze graag de hypotheek en verzekeringen aanbieden, en dat mag dus wel!

Alleen als aankoopmakelaar over de prijs praten is verboden en als het toch gebeurde kun je de verschuldigde provisie weigeren dus gratis!
Hij moet dan met tegen bewijs komen want als hij de koper diende, zijn Uw belangen geschaad, en meestal word het dan 50% dus toch voordeel, dus gewoon niets zeggen en pas bij Notaris als koop rond is reageren.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: verkopend en aankopend makelaar tegelijk?

Ongelezen bericht door -margriet- »

grinnik... ook een mogelijkheid ;) maar dat risico loop ik liever niet, dus heb het toch maar gemeld....

Hij gaf zelf aan dat hij níets deed wat verboden was, maar hij heeft mij duidelijk door de foon gezegd dat hij ook namens de kopende partij de onderhandelingen met mij voerde. Ik voelde me daardoor wel geschaad.

Overigens, doordat ik een herfinanciering nodig had - waar de bank bijna een maand over deed om het al dan niet goed te keuren - is de koper in dit geval alsnog gevlogen :( Weer niet verkocht dus (zucht) :(

Maar we houden moed :D

Gesloten