LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De misleiding die funda toepast..

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Onderstaande quote gekopieerd van funda.nl.
Soort woonhuis Villa, 2-onder-1-kapwoning Aantal kamers 4 kamers

Soort bouw Bestaande bouw Woonoppervlakte 150 m²

Aangeboden sinds Vandaag

Aangeboden sinds vandaag beweert het makelaarskantoor die dit pand in de verkoop heeft.
Vandaag....? Niet dus, al minstens 2 dagen staat dit huis bovenaan bij de selectie van woningen die nét de markt zijn opgegaan.
Toon aanbod sinds

* 1 dag (11)
* 3 dagen (21)
(....)

Volgens mij bestaat er software die automatisch bijhoudt wanneer een inzending van een makelaar geplaatst wordt.
Bij dit forum kun je toch ook niet de datum van inzending van je bijdrage achteraf wijzigen?
Jammer dat de makelaarsverenigingen mij blijkbaar niet slimmer inschatten.

Wat mij betreft mag Antoinette Hertsenberg en haar team hun scherpe blik wel even op funda richten.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Nu pas onder de steen vandaan ?

Dit wordt al sinds funda bestaat gedaan door makelaars. Huis staat er een maand of 3 op, hup 2 dagen weg en op vrijdagmiddag weer met "predikaat" nieuw.

Dit doet niet alleen funda, kijk maar eens in reklame folders, de helft wat er in staat is gewoon de normale prijs. ( hier in de plus markt zijn ze zo dom om de originele prijskaartaartjes achter de reklame prijs te laten zitten)

Auto folders, probeer maar eens een auto mee te krijgen voor de vanaf prijs.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Misschien ben ik i.d.d. nu pas onder die steen vandaan gekropen.
Dezelfde steen van stompzinnige acceptatie en berusting die als loodzwaar graniet op jou gepletterd is.

Beste Sjors,

Eerder gaf funda niet aan hoelang een pand al aangeboden wordt.
Dit gebeurt pas sinds hooguit een maand of 2.
En wanneer je de datum van aanbod meldt, dan neem je ook de verplichting op je dat je ervoor zorgt dat dit ook echt de werkelijke datum is.
En dit is wat anders dan een huis zogenaamd na een paar maanden uit de verkoop te halen, en deze dan na een paar dagen opnieuw op de site te plaatsen, want toen stond er geen specifieke datum bij.
Dus dat eerdere foefje was op het randje van misleiding, maar die claim van aangeboden sinds en hier bewust over te liegen, is duidelijk over het randje heen.
Dit gaat verder dan reklamelokkertjes.
Dit is gewoon liegen!

Wakker worden mensen. :wink:

luucsimons
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:16

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door luucsimons »

Hallo S en Sjors,

Ik was juist een beetje boos op Makelaarsland omdat zij dit trucje dus niet uithalen. Ik wilde graag een paar dagen van funda om er morgen of vrijdag weer als nieuw op te komen, maar nu begrijp ik beter dat dat idd niet zo netjes is.

Greetz
Luuc

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door pyotr »

Tsja, ik kan het me voorstellen dat als je huis al een jaar (ofzo) te koop staat dat je dat niet op funda wilt hebben staan. Mensen denken dan toch snel "daar zal wel wat mee zijn". Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, maar ondertussen is er wel een drempel om zelf maar eens te gaan kijken.

En wanneer is het wel "eerlijk" om er "nieuw" bij een plaatsing te zetten? Als je je huis een week van funda haalt? een maand? Ik weet van een appartment (nee, niet de mijne :lol:) die een paar dagen van funda is gehaald en nu weer "nieuw" is. Maar de vraagprijs is nu 10% lager, is het daarom een eerlijk "nieuw" aanbod?

Voor wie is het eigenlijk nuttig dat funda vermeld hoelang iets te koop staat? Niet voor de verkoper, niet voor de verkopende makelaar, niet voor de aankopende makelaar (die kan dat volgens mij zo opvragen). Het enige dat ik kan bedenken is dat funda en/of jouw makelaar geld in rekening brengt voor het tijdelijk weghalen van je huis. Vraagje daarom aan meelezende makelaars: kost het geld als je je huis even van funda haalt?

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Nou meneer S. Deze truc passen ze nu al zolang als de nvm bestaat toe. Als je dat niet weet dan ben je inderdaad onder de steen van Sjors vandaan gekomen.

Sterker nog. Jaap.nl neemt het klakkeloos over. Van een huis waarvan ik wist dat het al 2 jaar te koop stond heb ik jaap.nl er tot 3 keer toe op gewezen dat de termijn van 2 weken die zij noemden (vanwege de truccen van de nvm makelaar. huis weghalen en vervolgens als "nieuw" te koop zetten.) 2 jaar moest zijn.

Jaap.nl deed er helemaal niets aan. Waarschijnlijk hebben ze een deal met de nvm gesloten dat ze de gegevens over mogen nemen als ze ook alle onwaarheden overnemen.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Hoi FlipKaneel,

nou ga ik maar even kandidaat van de duivel spelen: Jaap.nl spidert NVM-systemen. Dus alle wijzigingen die ze tegenkomen nemen ze automatisch over. Jaap.nl neemt dus gewoon over wat er op Funda komt. Handmatige wijzigingen zijn bijna onmogelijk. De misleiding zit dus bij de NVM-makelaars. Die werken hieraan mee.

Laat er geen misverstand over bestaan: ik vind het ook niet kunnen, maar je moet NVM makelaars aanvallen, dat is de bron van de misleiding (een site als zoekallehuizen spidert ook, waarom val je die ook niet aan?)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door kweenie »

Funda neemt is voor zijn data afhankelijk van wat de aangesloten makelaars aanleveren. Het is dus inderdaad aan de verkopende makelaar om hier op een normale manier mee om te gaan. Bovendien, elke vorm van controle is op de een of andere manier te omzeilen. Controle of een huis niet afgelopen week ook op funda stond? Dan haal je het huis toch gewoon langer dan een week van Funda af. En zo voorts.

De basis voor dit misbruik is dat potentiele kopers die Funda aflopen het blijkbaar belangrijk vinden dat een huis niet te lang te koop staat. Of dat ze überhaupt niet verder kijken dan het nieuwste aanbod en zo huizen die toch aan hun eisen voldoen over het hoofd zien. Laat je deze huizen als 'nieuw' zien, dan ziet deze groep mensen het huis alsnog, of opnieuw, en wordt het huis blijkbaar beter verkocht.

Een eenvoudige manier om niet misleid te worden (als je dit misleiding zou willen noemen) lijkt mij het gebruik van een goede aankoopmakelaar. Deze zal zo'n huis al zo vaak tegen zijn gekomen dat hij er niet in trapt. Maar nogmaals, is dit nu eigenlijk wel misleiding? Het huis verandert er immers niet door.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Hallo allemaal,

Het lijkt erop dat veel van jullie mij niet begrijpen.
Ik snap best dat het heel verleidelijk kan zijn om je aangeboden huis door allerlei kunstgrepen iedere keer bovenaan de lijst te krijgen. En ik weet dat dit al heel lang gebeurt. Wanneer er niet bijstaat hoelang een huis al aangeboden wordt, dan is het gewoon een kwestie van goed opletten, eventueel aantekeningen maken, of een pagina opslaan.
Maar nu sinds kort funda er een specifieke termijn bijzet, dan gaan kijkers daar echt vanuit.
Ik vind nu dat funda zijn geloofwaardigheid te grabbel gooit, wanneer dit gemanipuleerd kan worden, want dit is echt via de software automatisch bij te houden en moeilijk te omzeilen.
Want kom nou, met de posts op dit forum kun je toch ook niet klooien met de datum van plaatsing?

Dus de makelaar van Luuc (Makelaarsland) wil hier terecht hier niet aan meewerken, maar het voorbeeld uit mijn beginpost is van een makelaar die constant misleidend bezig is, want dat pand stond zeker 2 dagen achter elkaar bovenaan met iedere dag de claim eronder dat dit huis echt pas sinds 1 dag aangeboden wordt. Trouwens, bij veel panden van dit kantoor zie je dit.
Wanneer iedereen dit als normaal gedrag gaat zien, dan kunnen ook de nette makelaarskantoren niet meer achterblijven en is deze onzin normaal. Alleen krijg je dan als averechts effect dat iedereen gewoon vooral naar het soort huis zoekt dat bij hem past, en laat de makelaarskantoren links liggen.
Kopen en verkopen kun je dan zelf ook wel.
Op een gegeven moment ga je twijfelen of een aankoopmakelaar bij navraag naar zulke zaken wel echt de waarheid spreekt wanneer misleiding gemeengoed is...

Dus om mijn punt eens even kort en bondig samen te vatten, want in de bovenstaande woordenstroom sneeuwt deze een beetje onder.
:wink:

- Het toevoegen van specifieke informatie over de tijdsduur wanneer een pand geplaatst is, geeft de beheerders van funda de verplichting om dit te beschermen zodat dit de waarheid blijft.


PS: ik vind het wel grappig om te lezen dat ik blijkbaar een meneer ben.
:D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, je kunt het ook iets anders zien. Als de makelaar de kenmerken van het aangeboden huis wijzigt, dan kun je zeggen dat het aanbod wijzigt. Dus dat het aanbod dan weer nieuw is. Dus dat het dan weer wordt aangeboden sinds 1 dag.

Maar wat ik in je betoog niet helemaal snap is dat je zegt "Alleen krijg je dan als averechts effect dat iedereen gewoon vooral naar het soort huis zoekt dat bij hem past". Dat is toch sowieso wat je doet? Of ben je alleen op zoek naar huizen die kort te koop staan?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Tsja, je kunt het ook iets anders zien. Als de makelaar de kenmerken van het aangeboden huis wijzigt, dan kun je zeggen dat het aanbod wijzigt. Dus dat het aanbod dan weer nieuw is. Dus dat het dan weer wordt aangeboden sinds 1 dag.
Ja, in zo'n geval is het correct. Ook al kun je hier ook leuk mee spelen.
Maar in mijn voorbeeld, en vergelijkbare situaties die ik op funda ben tegengekomen, was dat absoluut niet zo.
Daar bleven de kenmerken ongewijzigd, en het huis kwam weer na een paar dagen op de dag-1-positie.
Maar wat ik in je betoog niet helemaal snap is dat je zegt "Alleen krijg je dan als averechts effect dat iedereen gewoon vooral naar het soort huis zoekt dat bij hem past". Dat is toch sowieso wat je doet? Of ben je alleen op zoek naar huizen die kort te koop staan?
Het is een beetje een kromme zin. (hoe heb ik deze kunnen bedenken.. :? )
Ik bedoel dat ik eerst ga kijken in het huidige aanbod in je prijsklasse en gebied waarin je wilt wonen.
Wanneer je daar niets vind, houd je het nieuwe aanbod in de gaten. En wanneer je in de gaten krijgt dat hier stevig mee wordt gemanipuleerd, neem je funda + vergelijkbare sites niet meer zo serieus en ga je heel langzaam, op je gemak, kijken naar het huis dat echt perfect bij je past. Want toegegeven, het werkt toch wel een beetje als malse lokkertjes, al dat nieuwe aanbod.
Dus op mij heeft die misleiding toch een positief bij-effect. Je gaat de hele huizenhandel flink relativeren.:wink:

Hopelijk duidelijker zo.
Groeten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij stip je hier nu net ook de reden voor deze 'manipulatie' aan.

Je gaat, als je de eerste keer naar de huizen kijkt, de hele lijst door en vindt daar niets tussen. Vervolgens kijk je regelmatig naar de nieuwe woningen. En dus niet meer naar het oude aanbod. Bij veel mensen worden dan langzaam maar zeker, beweust of onbewust, de eisen en wensen wat bijgesteld (of het budget), omdat ze zien dat hun wensen eigenlijk een beetje irreeël waren.

Maar met die bijgestelde wensen kijken ze vervolgens vaak nog steeds alleen naar het nieuwe aanbod. Zo mis je huizen die al langer te koop stonden, maar misschien wel aan je bijgestelde wensen voldoen. Door die huizen vervolgens zogenaamd nieuw op funda te zetten, krijg je ze toch nog een keer te zien.

Is het dan misleiding om die huizen opnieuw als 'nieuw' in de lijst te hebben, of is het misschien voor veel mensen ook wel handig om de oude huizen zo langzaam maar zeker opnieuw voorbij te zien komen?

Natuurlijk moet je dit niet elke week met je huis doen, maar ik kan me wel voorstellen dat het niet verkeerd is om dit om de paar maanden te doen. Zeker als je dan bv. je prijs iets hebt aangepast.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Ik ben het helemaal met je eens wanneer je de oude werkwijze van funda beschrijft: huis plaatsen, na aantal maanden wordt er iets gewijzigd ( andere makelaar, lagere prijs, weggewerkt achterstallig onderhoud) en de woning komt opnieuw binnen op funda, en dus bovenaan in de lijst met nieuw aangeboden woningen, maar zonder de toevoeging van 'aangeboden sinds'.

Maar de nieuwe situatie die ik aangetroffen heb: woning komt b.v dinsdag binnen, met de vermelding dat deze sinds vandaag aangeboden wordt. Dezelfde woning komt woensdag (een dag later dus) weer binnen, ongewijzingd qua kenmerken, prijs etc. met weer daaronder de vermelding dat deze pas vandaag aangeboden wordt.
En een week later weer een keer.
Nou vraag ik je; is dit geen krampachtige manipulatie die je rustig misleiding noemen mag?

Groeten.




Zie ik dat er nog een topic (een veel oudere zelfs) met bijna hetzelfde onderwerp bestaat.
Is langs mijn zoekactie heengeglipt. 8)

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Hallo Bosjesman,

Als Jaap dan alleen maar spidert waarom zit er dan een mogelijkheid bij de huizen om fouten te melden???? Als ze het dan toch niet kunnen (maar ik denk eerder dat ze het niet willen of mogen) wijzigen dan heeft zo'n mogelijkheid geen enkele toegevoegde waarde.

En de andere site die jij daar noemt die ken ik eigenlijk niet eens.

jwest
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:27

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door jwest »

Het "aantal maanden in de verkoop" van zoekallehuizen.nl is vrijwel altijd langer dan het "Aangeboden sinds" van funda.nl (ik heb eens een aantal vergeleken).

Bij zoekallehuizen.nl wordt een "Oorspronkelijke prijs" en een 'Datum prijswijziging" wordt genoemd.

De woningen die (volgens zoekallehuizen) al heel lang te koop staan (> half jaar) zijn meestal in prijs verlaagd. Soms wel 20%.
Als je dan kijkt bij funda.nl, is het "Aangeboden sinds" eigenlijk altijd veel lager dan het "Aantal maanden in de verkoop" bij zoekallehuizen.

Op zoekallehuizen staat dus belangrijke historische informatie die op funda.nl wordt verzwegen, en waar funda.nl over liegt.

Loeke de Loden Leeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:03

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door Loeke de Loden Leeuw »

Vertrouw nooit blind op makelaars, hypotheekadviseur en banken. De wereld heeft nu een grote economische crisis omdat mensen daarin geloofden. En Funda is van de makelaars.

Zo proberen ze je altijd te laten geloven dat de huizenprijzen alsmaar stijgen. Dat klopt een tijdje, maar op dit moment is de huizenprijs aan het dalen. Het is even goed mogelijk dat de woningmarkt helemaal instort.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Denk dat de huizenmarkt pas daadwerkelijk instort wanneer er een flinke werkloosheid komt.
Nu zijn er veel 2 of 1,5 verdieners die toch bereid zijn de hoge huizenprijzen te betalen. Zolang veel mensen nog aan het werk zijn en behoorlijk verdienen, zal de prijs voor een huis niet spectaculair dalen.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door elianne »

De huizenprijs zal gaan dalen omdat iedereen zichzelf wijsmaakt/laat wijsmaken dat de prijs zal gaan zakken. De kans is inderdaad groot dat de huizenprijzen zullen gaan zakken maar waarom? De grootste reden zal zijn dat veel mensen nu afzien van de koop van een huis in afwachting van de zakkende prijzen. Die zitten in hun handen te wrijven dat zij straks lekker goedkoop een huis kunnen kopen. Veel huizen die nu te koop staan worden niet direct verkocht, staan maanden te koop en uiteindelijk gaan de bezitters maar met de prijs zakken in de hoop het huis alsnog kwijt te raken. Maar wat blijkt dan........de koper koopt half 2009 een huis en is dolblij met een prijsdaling van zeg 20.000 Euro en viert al feest. Ja hoor, het is het wachten waard geweest zegt hij tegen iedereen. De buurman heeft eind 2008 een huis gekocht en die heeft mooi 20.000 Euro te veel betaald.

En dan komt het, de grote teleurstelling. Die koper moet zijn eigen huis ook nog verkopen en die verkoopprijs is inmiddels ook 20.000 Euro gedaald ten opzichte van eind 2008! Uiteindelijk schiet niemand er dus iets mee op. En dat is dan allemaal het gevolg van speculaties dat de huizenprijzen wel zullen gaan dalen. Als hij pech heeft zit de koper in dit stukje half 2009 ook nog eens aan een hogere rente vast.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door S. »

Je zit dus alleen gebakken wanneer je lekker gespaard hebt en vanuit een huurhuis de koophuizenmarkt opgaat.
Moet je wél een leuk vermogentje bij elkaar gegrabbeld hebben, want royale hypotheken verstrekken de banken niet meer.


En nog even over de misleiding van funda; het ziet ernaar uit dat funda zijn leven gebeterd heeft.
Ik merk de laatste tijd niets meer van huizen die telkens weer als "vanaf vandaag te koop" gepresenteerd worden. Nu staat er netjes "gewijzigd" bij.
Het lijkt er op dat de huizen die bij "sinds 1 dag te koop" staan ook daadwerkelijk sinds die dag te koop zijn.

Een schouderklopje voor funda. :wink:

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: De misleiding die funda toepast..

Ongelezen bericht door bdi »

Off topic

16-11-2008
De wereld heeft nu een grote economische crisis omdat mensen daarin geloofden.
24-11-2008
De huizenprijs zal gaan dalen omdat iedereen zichzelf wijsmaakt/laat wijsmaken dat de prijs zal gaan zakken. De kans is inderdaad groot dat de huizenprijzen zullen gaan zakken maar waarom?
Wellicht verstandig om deze redenatietrant om te draaien. Mensen hebben jaren lang in economische sprookjes geloofd en meegedaan alle pyramidespellen die zijn bedacht door drie delig grijs met witte boord. Nu is de bodem, het vertrouwen, hieronder weggevallen en durven zelfs banken onderling nauwelijks nog geld te lenen. Je ogen stijf dicht knijpen en tegen je buren zeggen dat het snel voorbij is als iedereen weer positief gaat denken is erg dom.

Hoe erg is het trouwens dat de huizenprijzen dalen? Alleen mensen die kleiner en goedkoper gaan wonen, gaan het gelag betalen. De mensen die groter en duurder willen gaan kopen, maken zelfs winst aangezien prijsdalingen relatief zijn en nooit absoluut ten opzichte van een verkoopprijs. Daarbij komt dat het duurdere segment sneller minder waard wordt dan het goedkopere segment. Snel je slag slaan dus. Bij 10 % prijsdaling en een ton duurdere woning maakt je 10.000 winst ten opzichte van de begin 2008 prijs.

On topic
Als je een folder krijgt van een autoverkoper of op een autoverkoop site kijkt, vertrouw je die man dan wel? Een makelaar biedt een dienst aan, de verkoop van iets dat niet van hem. Je zult hem dus altijd met gezond wantrouwen tegemoet moeten treden.

Gesloten