LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse informatie i.v.m. bouwvergunning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
rastafun
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2005 02:34

Valse informatie i.v.m. bouwvergunning

Ongelezen bericht door rastafun »

Kennissen van mij hebben een klein jaar terug een huis gekocht, grote tuin met -wat voor de man van het stel de belangrijkste reden was om het te kopen- een redelijke garage. De man in kwestie is altijd bezig met auto's en wil de garage uitbouwen. Volgens de toen nog eigenaar was dat geen probleem, was al zowat toegezegd bij de bouwaanvraag voor de garage die er al staat.
Ze waren toen nog aan het onderhandelen en de 'aankoopmakelaar' en de verkopende makelaar, eigenaar van het huis en mijn kennis spraken nog wat laatste dingen af. Mijn kennis vroeg op een gegeven moment naar de bouwvergunning van de garage en de eigenaar vertelde dat omdat de verhuis al bezig was, dat die ergens in zijn ingepakte dozen zou zitten. En nu komt het: beide makelaars bevestigden dat die vergunning inderdaad in het bezit van die man was.
Kennis natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met de garage, flink wat aan vertimmerd. Op een gegeven moment ontvangt hij een brief van de gemeente om langs te komen. Er waren luchtfoto's van de wijk gemaakt en daarop was de garage aangetroffen. Daar wordt hem verteld dat er nooit een aanvraag is ingediend en de garage er dus illegaal staat. Bouwvergunning is er dus niet en de kans bestaat zelfs dat ie de huidige garage af moet gaan breken.
Hij is ontzettend boos, kans dat ie rond de 5000 euro erbij inschiet, verbouwingskosten etc.
Wat kan hij doen want hij heeft w.b. de bouwvergunning alleen die mondelijke mededeling die werd bevestigd door beide makelaars. Die weten nu natuurlijk van niks.

Iemand een zinnig advies?

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: Valse informatie i.v.m. bouwvergunning

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hoe vervelend ook, uw kennis had dit simpelweg kunnen voorkomen door voor aanvang verbouwing (en liever nog aankoop) langs het gemeentelijk loket te gaan om de originele bouwaanvraag incl. tekeningen op te vragen.

Mensen (verkopers maar zeker ook makelaars :wink: ) zijn tegenwoordig niet altijd meer op hun blauwe ogen te vertrouwen. Zie het maar als onderdeel van de onderzoeksplicht, die je als koper hebt.

Of het nu nog mogelijk is stappen te ondernemen weet ik niet. Veel daarvan zal afhangen van wat er is vastgelegd, schriftelijk, over bijvoorbeeld het aanwezig zijn van een bouwvergunning of de levering daarvan door de verkoper.

Maar er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die dit type zaken al voorhanden hebben gehad. Ik hoop dat ook voor jou, dat zij ook nog zullen reageren.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Valse informatie i.v.m. bouwvergunning

Ongelezen bericht door D1RK »

In mijn Bouwvergunning stond;

U dient binnen 6 maanden te starten met de bouw.
Dit was voor een huis en anders moet ik opnieuw alles aanvragen en na één jaar zou deze dus verlopen zijn!

U had bij de onderhandeling deze verval datum moeten weten die er meestal ook in zit want je gaat meestal niet gelijk bouwen of had alleen de palen voor fundering geslagen want dan ben je tenminste gestart.

Doen grote bouwbedrijven ook vaak dat ze maar een beetje starten wegens de verval datum!
Traag bouwen mag, niets doen niet.

Dit waren mijn regels eind vorige eeuw en ik heb nog niet van wijzigingen of plaatselijke afwijkingen gehoord maar vraag Uw gemeente eens.

Als een bouwwerk klaar is had ik een meldingsplicht!
Ze mogen dan controleren of het aan de opgegeven maten voldoet en zo.

meerst
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 feb 2008 15:08

Re: Valse informatie i.v.m. bouwvergunning

Ongelezen bericht door meerst »

Is die bouwvergunning dan NOOIT boven water gekomen?

Ik zou de gemeente eens vragen of er wel eens een bouwvergunning is afgegeven(wellicht verlopen)

Zo niet, je aankoopmakelaar aansprakelijk stellen. Evt advocaat in de hand nemen. Juist om dit soort ongein te voorkomen nemen mensen een aankoopmakelaar(al zou ik het nooit doen)

Gesloten