LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
simon70
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2009 18:54

Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door simon70 »

Ons vorige huis hebben we enkele jaren geleden via de makelaar verkocht. We waren erg tevreden over de makelaar. Nu willen we weer ons huis verkopen en hebben contact gezocht met dezelfde makelaar.

De courtage is echter (nog steeds) 1,65% en over een bedrag van ~ € 425.000,-- is dat ~ € 7.000,-- en wordt toch wel een erg hoog bedrag voor het werk dat wordt verricht. Er is wel aangeboden om de eerste maand een lagere courtage van 1,45% te hanteren en de tweede maand een courtage van 1,55% en hierna 1,65% maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk. Wat je als klant wil zien is volgens mij ook een aflopende courtage naarmate de tijd verstrijkt maar goed...

Ons huis hoeft niet persé snel te worden verkocht en we willen er ook een goede prijs voor hebben. Belangrijk voor ons is dat we zichtbaar zijn op de markt (bv. Funda) en dat we niet de papierhandel zelf hoeven uit te zoeken (bijvoorbeeld aan de hand van de VEH documentatie). Bezichtigingen kunnen we zelf doen.

Nu zie ik bijvoorbeeld bij Voordeelmakelaars een full-service aanbieding waarbij alles uit handen wordt genomen voor een vast bedrag van € 2.900,-- en bij Makelaarsland zelfs een aanbieding van € 995,-- voor de dienst exclusief bezichtigingen en exclusief notaris.

Nu zijn we best bereid om zelf de bezichtigingen uit te voeren maar hoe zit het precies met de notaris? Is dat een kwestie van een afspraak maken, een handtekening zetten en de rekening betalen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Yeah right ! welkom in 2009 :D Reken op het jarenlang te koop staan. De huizenmarkt in uw prijsgroep ligt helemaal stil. Trek ook mar alvast 20% van uw vraagprijs af. De makelaar vraagt niet voor niets 1,65 %. Dat is omdat hij denkt er veel en lang werk aan te hebben :wink: Schatzoekers zoals U heeft hij genoeg in portefeuille. De makelaars komen tegenwoordig borden tekort.
Ik wil U niet ontmoedigen maar ik denk dat dit een realistisch senario is.

simon70
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2009 18:54

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door simon70 »

Schatzoekers zoals U...? Wat een onzinnige en off-topic reactie!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Iemand die denkt nu de hoofdprijs voor zijn huis te krijgen is een "schatzoeker". Makelaars hebben een hekel aan dit soort lieden. Vandaar de hoge commissie.

simon70
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2009 18:54

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door simon70 »

Wat een onzin. Graag on-topic. Dank u.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou ja Simon, Sjoegel is wel degelijk on topic.
Waar hij heen wil, is dat een makelaar gewoon erg veel werk heeft om huizen te verkopen, zeker in het huidige klimaat.
Paketten die u aangeboden worden zonder de afspraken bij een notaris kunnen nog wel eens duurkoop zijn, omdat ook de notaris betaalt moet worden en u dit dan ook uit eigen zak moet doen.
En die jongens zijn niet goedkoop hoor.
Ook zal het geen kwestie zijn van afspraak maken en tekenen, de beste man/vrouw zal eerst alle details moeten hebben en een contract opstellen etc.
Hier gaat tijd in zitten en een makelaar weet feilloos welke informatie hij/zij geven moet, terwijl u dit allemaal eerst moet bespreken, wat weer geld kost.
Ook kan het zo zijn, dat de makelaar al een gegadigde voor uw huis in zijn/haar portefeuille heeft zitten, die u zonder makelaar nooit zou bereiken.
Zo is mijn moeder binnen twee weken haar huis kwijt geraakt, ze heeft geen eens een "te koop" bord in de tuin gehad!
Ook zijn er mensen die gewoon liever geen huis kopen (zeker voor die prijs) zonder een makelaar, omdat die nou eenmaal deskundiger is op het gebied van regels etc.
Ik kan begrijpen dat u het bedrag wat de makelaar regelt erg duur vindt, maar ik in u geval zou het voor mijzelf een geruststelling vinden om er toch een in de arm te nemen.
Veel succes!

simon70
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2009 18:54

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door simon70 »

VioletPrue, dank voor uw reactie.

Ik ben mij ervan bewust dat je via de connecties van de makelaar mogelijk sneller een koper zult vinden.Ook begrijp ik dat de makelaar vakkennis heeft waarvan je zelf (ik in ieder geval) geen kaas van hebt gegeten.

Aan de andere kant... De makelaars van bv. Makelaarsland zijn toch ook NVM makelaars? Overschatten we de reguliere "1,xx % courtage" makelaar niet? Is dit nog wel iets van de huidige tijd?

Als ik kijk naar bv. Makelaarsland dan wordt voor € 995,-- eigenlijk alle administratie en afspraken voor je geregeld incl. de koopovereenkomst en de communicatie met de notaris. Foto's, bezichtigingen en het sluiten van de koop bij de notaris doe je zelf. En aangezien het NVM makelaars betreft sta je ook gewoon op Funda.

Wat is dan de feitelijke meerwaarde van een makelaar die € 7.000,-- vraagt ten opzichte van een NVM makelaar via bv. Makelaarsland die € 995,-- vraagt (excl. notariskosten)? De koper die in etalage van het kantoor van de makelaar net toevaliig mijn huis wilt kopen?

En wat is het bezwaar tegen een NVM makelaar van bv. Makelaarsland?

Wat rechtvaardigd dit bedrag anders dan mogelijke connecties die de reguliere makelaar "om de hoek" heeft die ervoor zorgen dat je huis sneller wordt verkocht? Ik vind € 7.000,-- (let wel fl. 15.000,--!!!) buiten proportie.

P.S.
Ik zit bovendien in de situatie dat ik niet persé in deze tijden van crisis mijn huis hoeft te verkopen. Het mag een tijd te koop staan. Ik heb geen verplichtingen verder.

Marco341
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2009 12:25

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Marco341 »

Hoge courtages zijn echt verleden tijd Ik denk dat jouw makelaar niet met de tijd is meegegaan en daar mag jij de rekening voor betalen.
Ik zou dat nooit doen. Zeker niet als ik voor 1000 euro een goed alternatief heb waar je alleen de bezichtiginen zelf moet doen.
En de notariskosten? Die betaalt de koper toch?

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Rense »

Als u toch alle tijd heeft waarom maakt u dan niet eerst zelf een aantal foto's en een beschrijving en zet deze op bijvoorbeeld marktplaats.

Tegenwoordig worden ook deze huizen op funda getoond!

Als het je te lang gaat duren kun je altijd nog naar een makelaar.

Zorg wel dat u alle informatie van de woning(verbouwingen, tekeningen, onderhoud, garanties, WOZ waarde, gemeentelijke lasten, e.d.) paraat hebt. Laat het liefst alvast een bouwtechnische keuring (kost circa € 300,00) uitvoeren zodat u zwart op wit de eventuele gebreken en kosten aan kunt tonen.

De zoekersportefeuille van de makelaar in uw prijsklasse is sowieso beperkt op dit moment. Dus veel toegevoegde waarde zal er niet zijn.
Iedereen kijkt tegenwoordig immers op internet en gaat nauwelijks nog naar de "winkels" van de makelaar.

Succes.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik zou doen wat Rense zegt. Dan kost het je niks. Mocht er iemand willen kopen kun je altijd nog expertise inroepen. Gewoon op marktplaats.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Bosjesman »

even nuanceen watde vorige reageerder zei: een woningadvertentie op MP kost wel 25,-, dus helemaal zonder kosten is het niet, maar inderdaad flink minder dan een regulier makelaar.

weet wel dat tarieven van Makelaarsland e.d. bij kopers ook bekend zijn (ze adverteren er immers mee!), en gegadigden laten dit ook in hun bod meewegen, het prijsverschil tussen een Makelaarsland en een reguliere makelaar is dus niet helemaal winst voor de verkoper.

Volgens mij moet je het verschil zo zien;
- een reguliere makelaar neemt de verkoop uit handen
- een concept als makelaarsland is als het ware een tussenstation. Je verkoopt je woning zelf, met een beetje hulp.
Het een is niet per definitie beter als het ander, maar netwat je wilt/kan.

Even mijn persoonlijke mening: Ik vind een bezichtiging met puur de oude bewoner niets, als ik bijv. iets aan de keken niet mooi vind, en ik zeg dat, zal iemand zich sneller geneigd voelen om zich 'te verdedigen' en daar zit ik niet op te wachten.

En vergeet niet dat gegadigden de aangeboden woningen wel kennen, als ik een woning aangeboden zie via Marktplaats, en dat duurt al een paar maanden, en ik zie de woning een par weken later door een makelaar aangeboden, denk ik wel: goh, niet verkocht, wat is er mis met het huis?? Er wordt in dit topic wel gezegd: ach, probeer het eens via Marktplaats, dankunje altijd nog naar een makelaar', realiseer je dan wel datje hiermee een signaal aan de markt afgeeft.

WitteWoning Winel werkt met de courtage afhankelijk van het verschil tussen de vraagprijs en de transactieprijs, misschien is dit te overwegen vor TS?

Martijn1001
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2005 15:10

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Martijn1001 »

Altijd zelf doen; i.i.g. proberen. Het verhaal hierboven dat je als het niet mocht lukken een signaal hebt afgegeven aan de markt is onzin en bangmakerij. Blijft toch allemaal een beetje mazzel hebben, de juiste persoon moet er gewoon op het goede moment tegen aanlopen. En of je daar dan een paar honderd euro aan hebt besteed of een paar duizend scheelt een slok op een borrel.

Het verhaal dat potentiele kopers zich geremd zouden voelen bij bezichtigingen is ook een non argument. Ook weer bangmakerij. In de gevallen waarbij hiervan wellicht sprake van zou kunnen zijn geweest stuurden ze de volgende keer hun (aankoop)makelaar. Dat had bij mij altijd een prijsopdrijvend effekt :lol: Dan werden mijn mouwen bij het onderhandelen alleen maar extra opgestroopt. En ook dat zijn makelaars niet gewend want het onderhandelen tussen makelaars is de ene keer gun jij mij dit, dan gun ik jou de volgende keer dat. Belang is niet de beste prijs voor de consument want je bent per slot van rekening slechts een passant op de markt, zei komen (kwamen?) elkaar veelvuldig tegen. Balen ze dus enorm van als er particulieren tussen zitten die dat spel niet (kunnen/willen) spelen.

Zelf al meerdere huizen verkocht; ook voor vrienden en collega's. Met de ondersteuning van VEH (kan je ook adverteren!) v.w.b. contracten, jurudisch advies e.d. ben je beter af dan bij de gemiddelde makelaar. De goede niet te na gesproken, het voegt gewoon echt veel te weinig toe.

Lekker zelf doen en het geld dat je in je zak houdt kan je in mindering brengen op je volgende hypotheek! Veel plezier, want het is nog eens hartstikke leuk om te doen ook!

Voor wat betreft de notaris; traditioneel gezien is de keuze voorbehouden aan de koper, ik ben hier altijd van afgeweken en heb tijdens het onderhandelen aangegeven de notaris te kiezen. Die is verder verantwoordelijk voor het maken van de verkoopakte op basis van het door jou (VEH!) geleverde koopcontract. Inderdaad dus tekenen en GEEN rekening betalen (want die betaald de koper) en een borrel halen.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Bosjesman »

OK Martijn, is wel duidelijk waar jouw voorkeur naar uitgaat, zullen we elkaar dan in onze waarde laten? Om reacties als de jouwe (bangmakerij..) te voorkomen, heb ik ook heel duidelijk erbij gezet wat mijn persoonlijke mening is

Zoals ik al schreef is niet de ene makelaarsformule beter of slechter dan de ander, maar is het maar net wat je wil/kan

Martijn1001
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2005 15:10

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Martijn1001 »

Sorry Bosjesman, ik kan toch niet weten dat je zulke lange tenen hebt.

Een groot gedeelte van alle (financiele) dienstverlening is m.i. gebaseerd op het creeren en/of stimuleren van angstgevoelens.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Bosjesman »

niet geheel lange tenen, meer ervaring ermee,

maar wat we allebei bedoelen is helder, en daar kunnen we TS meee helpen

Treasa77
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 mei 2008 13:15

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door Treasa77 »

Martijn, laten we duidelijk stellen dat iedereen moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
De genoemde punten door Bosjesman waren voor mij wel van toepassing, voor jou dus duidelijk niet.
Maar jou verhaal is ook niet heilig. Omdat ieder mens anders is. Gelukkig.

En Bosjesman lange tenen... ? :lol:
Dat lijk mij pas onwaarschijnlijk...

guess2007
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2009 16:27

Re: Activiteiten huis verkopen; zelf doen of uitbesteden

Ongelezen bericht door guess2007 »

Gewoon lekker zelf doen.
Wij hebben ons huis via makelaarsland verkocht.
Op 1 augustus neergezet en 3 weken én 3 bezichtigingen later was het verkocht.
Je merkt aan de mensen die komen kijken dat ze liever met jou een gespek aan gaan dan de gladde verkoop praatjes van de makelaar.
Wij hebben het lekker informeel gehouden, een van ons bleef thuis en aansluitend een bakje koffie met een gesprek over de buren, de buurt en omgeving.
De reacties waren zeer positief!
Wij ruim 3000 euro bespaard en het huis, tegen alle verwachtingen in, heel snel verkocht, zelfs in de vakantie periode.
De communicatie met makelaarsland gaat erg vlot, men is altijd bereikbaar en als jouw makelaar even afwezig is word je altijd snel terug gebeld, van onze kant niets dan positiefs!
Kijk gewoon vooraf goed wat je verwacht en wat je zelf wilt doen, bespaard je een hoop geld.

Gesloten