LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] insluiping/inbraak makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Janny »

Ingeval van een opdracht aan de advocaat is het handig om een politie rapport te overhandigen. Waarin u aangifte doet van insluiping, de foto's van internet kunt u als bewijs gebruiken.
janny

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

Ingeval van een opdracht aan de advocaat is het handig om een politie rapport te overhandigen. Waarin u aangifte doet van insluiping, de foto's van internet kunt u als bewijs gebruiken
.
we zijn naar de politie geweest, die gaf aan niets te kunnen doen zolang er niets gestolen is

marcel35
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:20

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door marcel35 »

ik woon in een dorp waar 3 makelaars zijn en die werken wel degelijk ook op zaterdag want als ze een huis willen verhuren/verkopen zullen ze zich bij de klanten moeten aanpassen ik vind dus dat de makelaar zich moet onderschikken aan de clienten of dat nu potentiele klanten zijn of exklanten kijk fotos kun je in het donker niet maken maar bezichtigen doe je dat wel in de avonduren???

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Janny »

evelien,

Dat is makkelijk zeggen door de politie, maar ze kunnen wel proces verbaal opmaken, zeker voor huisvrede breuk.Ik ga er van uit dat de politie zich hierin vergist of onwillig is. probeer het niet over je kant te laten gaan
janny

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Angelic »

Wij weten op welke makelaar dit verhaal betrekking heeft en ik kan bevestigen dat dit niet overdreven is.
Dit is zeer zeker geen geval van muggenziften of zeuren om te kunnen zeuren.
De makelaarsbroers "bemiddelen" tussen huurder(s) en verhuurder, maar ze voeren niks uit. Ze knikken van angst voor de verhuurder en zullen altijd de zijde kiezen van deze.
Ongemakken in huis (waarvoor servicekosten betaald worden) moeten de huurders zelf opknappen (bijvoorbeeld een lekkend dak, noodverlichting, loszittende trapbekleding in trappenhuizen etc)
Wanneer men hiertegen ageert geeft niemand thuis.
Het is huilen met de pet op met deze makelaars. En hoe meer we ons erin verdiepen, des te meer negatieve klanken er op gaan wanneer we de naam noemen.
Probleem is alleen dat de titel makelaar niet meer beschermd is en zo'n geval als dit bewijst maar weer dat elke patjepeeër zich vanaf heden "makelaar" mag noemen, al is huisjesmelker een betere term.
Triest.

Edwin1969
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2009 13:39

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Edwin1969 »

Beste Evelien_appelsien,

Allereerst moet toch toch echt van het hart dat ik het echt belachelijk vind dat je zoiets op het forum plaatst, aangezien het overduidelijk onwelwillendheid is van jullie kant. Ook de reacties van sommigen stel ik mijn vraagtekens bij omdat deze "goedbedoelde" adviezen kant nog wal slaan.

Bovendien is het gebruikelijk dat de makelaar toegang krijgt tot het pand na opzegging van de huur, ongeacht wat jullie van deze makelaar vinden. Ter verduidelijking het volgende:
Conform de Algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte (model ROZ juli 2003), artikel 11.1 en 11.2 ben je na opzegging als huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging cq. werkzaamheden te geven. In deze algemene bepalingen staat dat toegang moet worden verleend van 10:00 tot 12:00 en van 14:00 - 16:00 op werkdagen! Dus voor de duidelijkheid, verhuurder hoeft het slechtst mede te delen!!! en jullie moeten daaraan meewerken. Je kunt dit dus niet weigeren.

Aangezien jullie geen toegang verlenen kan het zelfs zo zijn dat verhuurder jullie aansprakelijk stelt voor de schade van het eventueel niet tijdig verhuren van het pand!

In dit geval vind ik dat jullie geen recht van spreken hebben. Wat is nou het probleem om gewoon mee te werken aan het verzoek van deze makelaar.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door amelissen »

[quote="Edwin1969"]Beste Evelien_appelsien,

Allereerst moet toch toch echt van het hart dat ik het echt belachelijk vind dat je zoiets op het forum plaatst, aangezien het overduidelijk onwelwillendheid is van jullie kant. Ook de reacties van sommigen stel ik mijn vraagtekens bij omdat deze "goedbedoelde" adviezen kant nog wal slaan.
quote]

Waarom zou het belachelijk zijn om dit op het forum te plaatsen? Onwelwillend is het zeker niet, ze hebben diverse data en tijdstippen doorgegeven, maar dat bevalt de makelaar niet omdat tie dan buiten werktijden moet werken. Dus de bewoner moet maar een dag vrij nemen om alles te regelen?

Eerlijk gezegd vind ik uw reactie belachelijk!

Edwin1969
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2009 13:39

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Edwin1969 »

Reactie op amelissen welke schrijft "ze hebben diverse data en tijdstippen doorgegeven, maar dat bevalt de makelaar niet omdat tie dan buiten werktijden moet werken. Dus de bewoner moet maar een dag vrij nemen om alles te regelen?"

Ik verwijs nogmaals naar de tijdstippen waarin de huurder toegang moet geven tot het pand (tussen 10 en 12 uur en 14 en 16 uur). Bovendien foto's nemen in het donker. Beetje logisch nadenken en je weet dat het niet kan. Geschikte foto's kun je in deze periode eigenlijk alleen nemen tussen 10 en 3, vanwege het licht. En een dag vrij nemen is onzin. Duurt hooguit een uurtje en je kunt ook de sleutel afgeven en dan hoef je helemaal niet aanwezig te zijn. Dit zijn gewoon bepalingen van het huurcontract, dus begrijp absoluut niet waarom dit belachelijk is. Als je iets ondertekent, dien je je daar ook aan te houden. De makelaar in kwestie heeft absoluut gelijk, hij mag na mededeling zich toegang verschaffen om zijn werkzaamheden te doen. Uiteraard zou dit in goed overleg moeten kunnen, maar als huurder weigert...tja...dan rest er niets anders voor de makelaar. Commentaar geven mag amelissen, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn.

Ben het overigens eens met marcel 35, bezichtigingen zou je eventueel in de avonduren kunnen doen, maar alleen als een potentiële huurder dat wenst of vraagt, zo flexibel zou je moeten zijn. Heeft echter niets te maken met de huidige huurder, die moet zich schikken naar de makelaar conform de regels van het huurcontract.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door amelissen »

Nou dan ben ik blij dat ik geen huurhuis heb bij die makelaar, want ik had dat absoluut niet geaccepteerd. Foto's van de buitenkant kunnen prima overdag gemaakt worden, daarvoor hoeft men niet MIJN spullen op een foto voor te zetten.

Ik vind het gewoon niet kunnen dat een makelaar zonder toegang iemands huis betreedt.
En de makelaar wil wat van mij, dus dan zal hij daar ook wat voor moeten doen. Niet iedereen is in de gelegenheid om zomaar een uurtje vrij te nemen. Misschien moeten de bewoners wel 1 of 2 uur reizen voordat ze thuis zijn, dat "ene uurtje" kan weldegelijk een hele dag worden.

Edwin1969
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2009 13:39

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Edwin1969 »

Reactie op:

"Nou dan ben ik blij dat ik geen huurhuis heb bij die makelaar, want ik had dat absoluut niet geaccepteerd. Foto's van de buitenkant kunnen prima overdag gemaakt worden, daarvoor hoeft men niet MIJN spullen op een foto voor te zetten.

Ik vind het gewoon niet kunnen dat een makelaar zonder toegang iemands huis betreedt.
En de makelaar wil wat van mij, dus dan zal hij daar ook wat voor moeten doen. Niet iedereen is in de gelegenheid om zomaar een uurtje vrij te nemen. Misschien moeten de bewoners wel 1 of 2 uur reizen voordat ze thuis zijn, dat "ene uurtje" kan weldegelijk een hele dag worden."


Amelissen, je hebt het over MIJN spullen ....let wel...het is NIET jouw huis, maar die van de verhuurder!!! Bovendien heeft de verhuurder vaak nog een sleutel, dus was is het probleem als de makelaar na mededeling het huis betreedt om wat foto's te nemen. Zoals ik al zei, je hoeft er niet bij aanwezig te zijn. Als mensen een koophuis hebben laten ook een makelaar toe om hun huis te laten bezichtigen overdag zonder dat ze daar bij aanwezig zijn. Volgens mij is het nog altijd zo dat je je aan de regels dient te houden in Nederland. En de regels waar ik het over heb zijn opgesteld door de Raad voor Onroerende zaken, of hebben we het hier over burgerlijke ongehoorzaamheid amelissen?

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

dus was is het probleem als de makelaar na mededeling het huis betreedt om wat foto's te nemen

Een mededeling hebben we hierover niet gekregen, we zijn zelf op de foto's gebotst op internet en we hebben er het raden naar welke dag ze precies zijn binnengekomen, dus tijd om dingen weg te zetten hebben we niet gehad.

Ook is er een groot verschil tussen huur en koop, dat is als appels met peren vergelijken en de regelgeving is ook wel degelijk verschillend

Edwin1969
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2009 13:39

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Edwin1969 »

Dat de regelgeving anders is tussen koop en huur weet ik als geen ander evelien_appelsien. In ieder geval...dat is idd niet netjes als hij daarover geen mededeling heeft gedaan. Zou het niet in mijn hoofd halen om zonder mededeling een pand te betreden van een huurder.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Edwin1969 schreef:Dat de regelgeving anders is tussen koop en huur weet ik als geen ander evelien_appelsien. In ieder geval...dat is idd niet netjes als hij daarover geen mededeling heeft gedaan. Zou het niet in mijn hoofd halen om zonder mededeling een pand te betreden van een huurder.
Duidelijk zelf een makelaar. Ze verhuren dat huis maar nadat je wegbent of maken foto's als het jouw uitkomt. In mijn ogen zijn er redelijke voorstellen gedaan. Of ze vergoeden de kosten voor het kopen van vrije tijd bij de baas.

Edwin1969
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2009 13:39

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Edwin1969 »

Ben idd zelf makelaar...wij werken echter wel 's-avonds en op zaterdag. Dit voor de duidelijkheid. Overigens gezondverstand_10..is het jou geld wat je misloopt als een woning een maand niet verhuurd wordt nadat de laatste huurder is vertrokken....Het antwoord hoef ik niet te geven...Hoe zou jij het vinden als je een maand geen geld kreeg (bijv dat je werkgever zou zeggen ik betaal effe een maand niet)......ook daar hoef ik het antwoord niet op te geven. Zoals ik al eerder aangaf. Je tekent een huurcontract waarin duidelijk wordt vermeld wat je rechten, maar ook je plichten zijn. De verhuurder dient zich daar aan te houden, maar ook de huurder! En wat betreft het verhaal waar het allemaal om begon. Je moet als makelaar meedelen wanneer je komt en wat ik uit het verhaal begreep is dat deze makelaar het niet gemeld had. Als dat zo is is dat op zijn zachtst gezegd niet netjes. Duidelijk toch!

vedion
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2006 20:06

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door vedion »

ik snap dit hele gedoe niet
is het nou zo moeilijk om die man een paar foto`s te laten nemen
als hij met je afspreekt zegmaar ik wou op dinsdag om 1600 uur graag een paar foto`s van de woning maken kan dat
dan is het toch niet zo moeilijk om tegen je vriend te zeggen goh zou jij dinsdag om 1600 uur even bij de woning kunnen zijn die man wil even een paar foto`s maken
of zeg anders even tegen je baas ik wou dinsdag graag een 2 uurtjes eerder weg
want de makelaar komt foto`s nemen van de woning
tsjee wat een probleem zeg
ik heb zelf pas een woning verkocht en heb ook voor deze dingen gestaan
en ja ik werk ook tot 1800 uur
en de makelaar werkte ook tot half vijf
ook ik heb met mun baas overlegt dat ik die dag iets eerder weg ging ivm met foto`s maken,goh wat een probleem
waarom zo`n man onnodig dwars zitten
leegstand kost geld en hij wil het als het kan direkt weer verhuren
maar das mijn mening.

annabella
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2009 17:19

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door annabella »

Wat een eng gevoel moet dat zijn, dat de makelaar een reservesleutel heeft van je appartement. Heel erg onveilig lijkt me zo, moet er niet aan denken dat het mij gebeurd. :twisted:
Of je nou een moeilijk mens bent (zoals gesuggereerd) of niet, maar goed dat dit gebeurd is, misschien een waarschuwing voor andere mensen.
Ik vraag me af of dit wettelijk mag? Veel woonplezier in je nieuwe huis. :)

annabella
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2009 17:19

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door annabella »

Even een ps.je. Wat velen schijnbaar niet gelezen hebben is het volgende, je was meewerkend want je gaf door dat ze kontakt op konden nemen met je vriend om een afspraak te maken overdag. Maar daar is DE MAKELAAR in gebreke gebleven, lijkt mij zo, toch :?: :?: :?:

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

een makelaar, of wie dan ook mag nooit en te nimmer een bewoond huis betreden zonder toestemming.
En betreden zonder toestemming en zonder dat de bewoners thuis zijn is gewoon huisvredebreuk, dus een strafbaar feit.

Politie is verplicht om aangifte op te nemen.
Willen zij dat niet, dan contact opnemen met de hoofdofficier van justitie.
Dan staan ze dezelfde dag nog aan je deur voor de aangifte.

(spreek uit ervaring)

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door pvd »

Conform de Algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte (model ROZ juli 2003), artikel 11.1 en 11.2 ben je na opzegging als huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging cq. werkzaamheden te geven. In deze algemene bepalingen staat dat toegang moet worden verleend van 10:00 tot 12:00 en van 14:00 - 16:00 op werkdagen! Dus voor de duidelijkheid, verhuurder hoeft het slechtst mede te delen!!! en jullie moeten daaraan meewerken. Je kunt dit dus niet weigeren.
Bovenstaande voorwaarden zouden wel eens in strijd kunnen zijn met de wet. In dat geval zijn ze dus niet geldig. Hier zou een jurist wellicht antwoord op kunnen geven.

Ik ben wel van mening dat er slecht meegewerkt wordt door topicstarter. Ik weet dat het soms moeilijk is om eerder van het werk te gaan. Vooral als je een moeilijke baas hebt.... Maar dan nog lijkt me een dagdeel per week niet onredelijk. Dat neemt niet weg dat de makelaar naar mijn mening niet zonder toestemming het appartement mag betreden.

Nog even in vergelijking met een koophuis: Ook hier geeft de verkoper aan de makelaar eerst toestemming voordat hij het huis betreedt.

pvd

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Edwin1969 schreef:Ben idd zelf makelaar...wij werken echter wel 's-avonds en op zaterdag. Dit voor de duidelijkheid. Overigens gezondverstand_10..is het jou geld wat je misloopt als een woning een maand niet verhuurd wordt nadat de laatste huurder is vertrokken....Het antwoord hoef ik niet te geven...Hoe zou jij het vinden als je een maand geen geld kreeg (bijv dat je werkgever zou zeggen ik betaal effe een maand niet)......ook daar hoef ik het antwoord niet op te geven. Zoals ik al eerder aangaf. Je tekent een huurcontract waarin duidelijk wordt vermeld wat je rechten, maar ook je plichten zijn. De verhuurder dient zich daar aan te houden, maar ook de huurder! En wat betreft het verhaal waar het allemaal om begon. Je moet als makelaar meedelen wanneer je komt en wat ik uit het verhaal begreep is dat deze makelaar het niet gemeld had. Als dat zo is is dat op zijn zachtst gezegd niet netjes. Duidelijk toch!
Topic starter wilde meewerken maar de makelaar wilde niet na vijf uur komen. Als die makelaar gewoon zelf zijn eigen tijd had geinvesteerd dan had hij de foto's kunnen trekken. Wel van anderen verwachten dat zij hun tijd investeren in iets waar ze geen belang bij hebben, maar ze :wink: lf ho maar

Gesloten