LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Truus2010
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2010 07:22

Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door Truus2010 »

Hallo allemaal.

Ik heb best een dringende vraag. Mijn vriend is op zoek naar een woning. Iedereen weet dat het als starter erg moeilijk is een leuk huisje te kopen. Zonder dat je dan een appartement koopt waar je niet eens een slaapkamer hebt... het hoeft nou ook niet gelijk een villa te zijn maar gewoon een leuk huisje het liefst met een tuintje.
Wij orienteren.. tot we op de site van Funda een woning tegen kwamen die aangeboden werd voor €249 000 maar ook voor €159 000.
Het laatste zou betekenen dat je de woning koopt zonder grond. Dit is natuurlijk al een langer bestaand concept wat niet echt als slim afgeschilderd wordt.
Wij hebben zoveel vragen gesteld over dit concept bij die makelaar en op zich heeft hij een hoop twijvels weg kunnen nemen, omdat de oude nadelige voorwaarden gewoon vast gelegd worden in het koopcontract en daarin ook de waarde van de grond vermeld staat en die vast gezet wordt dus die waarde kan niet meer stijgen of dalen zodat we ook niet aan opeens veel hogere maandlasten(canon/erfpacht) zitten. Volgens de makelaar is dit ook gewoon een veilig concept en wordt alles goed vastgelegt in het koopcontract. Maar ik heb bij de Hypotheker navraag gedaan en die zegt dat inderdaad alles wordt vastgelegt maar dat niemand geld wil verstrekken op deze manier.
Uiteraard heb ik dit gelijk nagevraagd bij die makelaar en die zegt, ik sluit dit aan de lopende band af. Hij komt niet opdringerig over maar dat kan een spelletje zijn natuurlijk. Hij wil ook nog even niet zeggen wie de geldverstrekker is, dit uit concurentieoverwegingen zegt hij.
Ik heb gemengde gevoelens, maar dit is echt wel de enige manier dat wij ons droomhuis kunnen financieren. De startersleningen beginnen ook op te raken.
Wie heeft ervaring hiermee of heeft nuttige tips/adviezen?

OVerigens, op het foldertje wat ik gekregen heb staat Finquiddity
Heel erg bedankt alvast..

:D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door kweenie »

Het idee is leuk, maar in de praktijk zal voor de uitgespaarde aankoopkosten voor de grond ook een flink maandbedrag aan erfpacht worden gerekend, zodat je er per saldo niet veel mee opschiet.

Kijk ook maar even op bv. http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2010 ... pbaar.html Je zult dan niet zo enthousiast worden van particulier erfpacht.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door SJZ »

voor de grond ook een flink maandbedrag aan erfpacht worden gerekend
plus dat als de periode waarvoor de erfpacht is afgesproken de eigenaar van de grond even een waanzinnige verhoging kan doorvoeren. In de praktijk speelde dat vaak bij erfpacht nar 50 jaar (de grote steden gooiden dan vaak een verhoging van een paar duizend procent erbovenop) maar je hebt dus nooit zekerheid wat er na de erfpachtperiode gebeurt. Kun je de verhoging niet betalen dan kun je vertrekken (mag je de stenen meenemen ....)

marcel254
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2007 22:59

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door marcel254 »

In de eerste plaats: dit is gewoon erfpacht, welke onzinterm de makelaar er ook voor heeft bedacht.

In de tweede plaats: als een hypotheekverstrekker moeilijk doet over een dergelijke constructie, dan moeten bij jou alle alarmbellen gaan rinkelen.

Makelaars en in mindere mate projectontwikkelaars en banken bedenken in deze tijden van alles om van hun huizen af te komen. Van dit soort erfpachtgedrochten tot nepveilingen. Ik heb zelfs constructies gezien waarbij de erfpacht voor de eerste jaren (zeg 5) was inbegrepen in de koopsom. Het was allemaal zo stiekem verpakt in de mooie verkoopbrochures dat mensen vaak geen idee hadden wat ze na die 5 jaar gingen betalen. Nota bene ging het om appartementen. Erfpacht voor appartementen, denk er even over na, die grond wordt dus voor iedere woonlaag opnieuw verpacht. Krankzinnig. En die appartementen zijn nu aan de straatstenen niet kwijt te raken, terwijl sommige bewoners er noodgedwongen uit moeten.

Kortom: bezint eer ge begint. Waarom persé nu iets kopen? De huizenprijzen gaan de komende jaren echt niet als een raket omhoog. De tijd werkt in je voordeel. Als het kan, wacht dan tot je iets tegenkomt waarbij wel alles klopt.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

marcel254 schreef:In de eerste plaats: dit is gewoon erfpacht, welke onzinterm de makelaar er ook voor heeft bedacht.

In de tweede plaats: als een hypotheekverstrekker moeilijk doet over een dergelijke constructie, dan moeten bij jou alle alarmbellen gaan rinkelen.

Makelaars en in mindere mate projectontwikkelaars en banken bedenken in deze tijden van alles om van hun huizen af te komen. Van dit soort erfpachtgedrochten tot nepveilingen. Ik heb zelfs constructies gezien waarbij de erfpacht voor de eerste jaren (zeg 5) was inbegrepen in de koopsom. Het was allemaal zo stiekem verpakt in de mooie verkoopbrochures dat mensen vaak geen idee hadden wat ze na die 5 jaar gingen betalen. Nota bene ging het om appartementen. Erfpacht voor appartementen, denk er even over na, die grond wordt dus voor iedere woonlaag opnieuw verpacht. Krankzinnig. En die appartementen zijn nu aan de straatstenen niet kwijt te raken, terwijl sommige bewoners er noodgedwongen uit moeten.

Kortom: bezint eer ge begint. Waarom persé nu iets kopen? De huizenprijzen gaan de komende jaren echt niet als een raket omhoog. De tijd werkt in je voordeel. Als het kan, wacht dan tot je iets tegenkomt waarbij wel alles klopt.
Helemaal eens met bovenstaande reactie. Een hypotheekverstrekker zit er vaak ook niet om te springen om dit te financieren omdat het moeilijker is uit te winnen bij wanbetaling. Erfpachtbescherming voor de erfpachter is weliswaar prima geregeld in het BW, maar je blijft tot in het oneindige betalen. Vind er maar een koper voor!

Het verschil is trouwens wel groot EUR 90.000. Wat is de erfpachtcanon?

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door amelissen »

In mijn regio worden er inmiddels ook van die koop/goedkoop huizen aangeboden. Je koopt het huis en je huurt de grond. Je kunt inderdaad zien wat het huis kost zonder en met grond.

Uiteraard is het huis zonder grond stukken goedkoper en zal daar dus ook (vermoed ik) makkelijker een hypotheek voor af te sluiten zijn. Echter de huurkosten komen daar dus nog bovenop en laten we eerlijk zijn, daar wil dat bedrijf natuurlijk ook aan verdienen dus je zal altijd meer en meer betalen. Ze geven dan wel aan dat je de grond na 5 of 10 jaar wederom mag kopen, maar zullen zeker die grondprijs verhogen als ze de mogelijkheid hebben.

Wat men denk ik niet (altijd) door heeft, dat men dus een huis heeft gekocht dat ver boven het budget ligt en dat lijkt me niet goed.

Koop een huis wat je kan betalen en niet waar allerlei regeltjes en huurbedragen bijkomen. Dat zal alleen maar voor verwarring zorgen.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door Piet Za »

Wat men denk ik niet (altijd) door heeft, dat men dus een huis heeft gekocht dat ver boven het budget ligt en dat lijkt me niet goed.
Dan moet je wel veel eigen geld hebben want de banken geven momenteel geen hypotheek meer op deze constructie !

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door amelissen »

Piet Za schreef:
Wat men denk ik niet (altijd) door heeft, dat men dus een huis heeft gekocht dat ver boven het budget ligt en dat lijkt me niet goed.
Dan moet je wel veel eigen geld hebben want de banken geven momenteel geen hypotheek meer op deze constructie !
Hoe kan een makelaar dit dan aanprijzen want laten we wel wezen, niemand heeft op dit moment een grote zak met geld liggen waar ze het gehele bedrag ineens kunnen financieren zonder hypotheek?
Als men dat wel kan, zullen ze niet in die prijsklasse zoeken.

Eigenlijk doet het mij aan als een appartement waar je het recht koopt om er te mogen wonen en apart servicekosten betaalt. En daar kan je ook gewoon een hypotheek voor krijgen.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door brenda229 »

en als je z;on huis koopt en wil verkopen en de erfpacht loopt nog maar een paar jaar. (je gaat contract aan voor aantal jaren). krijg je je woning nergens verkocht, want iemand moet een hypotheek binnen die jaren aflossen!

daarbij zijn de maandbedragen veel hoger omdat je het niet kan aftrekken van de belasting!

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door Piet Za »

Erfpachtcanon is fiscaal aftrekbaar net zoals de hypotheekrente dus.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Nieuwe regeling kopen zonder grond..Finquiddity

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

brenda229 schreef: daarbij zijn de maandbedragen veel hoger omdat je het niet kan aftrekken van de belasting!
Bovenstaande is onjuist. Erfpachtcanons zijn aftrekbaar in box 1 van de Wet inkomstenbelasting 2001 op grond van artikel 3.120 lid 1 onderdeel b mits er sprake is van een eigen woning in de zin van artikel 3.111 Wet ib 2001

Gesloten