LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Azza80
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2017 20:45

Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Azza80 »

Goedemiddag,

Ik zit met een hele vreemde situatie. Mijn moeder is al jaren van tafel en bed gescheiden. Ze was 1e op de lijst, maar is geweigerd omdat me moeder nog "gehuwd"is volgens het uittreksel basisregistratie.

Volgens deze consulent moet zij maar officieel scheiden. Dit zou ook ergens in de woningwet staan. Ik kan daar niets over vinden. Ik heb een klacht ingediend over deze persoon en je raadt het niet, medewerker in kwestie mag deze zelf in behandeling nemen.

Het moet niet gekker worden.


Zie hieronder het mailverkeer:


Verzonden: maandag 16 oktober 2017 12:18
Aan: mij
Onderwerp: FW: Bizarre weigering woning !
 

 
Uw moeder heeft de woning niet toegewezen gekregen omdat uw moeder gehuwd is. Dit staat ook vermeld op het uittreksel basisregistratie.
 
Zoals ik telefonisch verteld hebt, moet men eerst gescheiden zijn voordat men een nieuwe woning kan huren.
 
Ik hoop u hiermee voldoende en vriendelijk geïnformeerd te hebben.
 
Met vriendelijke groet,
 
R.
Verhuurconsulent

http://www.portaal.nl.
 

Verzonden: woensdag 11 oktober 2017 22:00
Aan: Info <[email protected]>
CC:Onderwerp: Bizarre weigering woning !
 
Beste heer /dame,
 
Onlangs heeft mijn moeder gereageerd via Woningnet op een woning ( Zamenhofstraat in Leiden) en is uiteindelijk kandidaat nummer 1 geworden. Na de bezichtiging heeft zij de woning geaccepteerd en wachtte met gezonde spanning op het heugelijke nieuws dat ze de woning toegewezen zou krijgen.
 
Tot onze verbazing werd mijn zus afgelopen maandagochtend gebeld door een medewerker R. van Portaal en die gaf aan dat zij de woning niet toegewezen krijgt vanwege het feit dat ze de status "gehuwd" heeft bij de gemeente. Mijn zus die op dat moment aan het werk was gaf aan dat mijn vader en moeder al ruim 10 jaar van tafel en bed gescheiden zijn en dat zij al jaren op haarzelf woont en dit niet de eerste keer is dat zij alleen verhuist. Uw medewerker gaf aan hij vanwege de status niet mag toewijzen en dat de woning naar nummer 2 op de lijst gaat.
 
Ik hoorde dit nieuws en had zijn telefoonnummer gekregen en heb deze jongeman vrij snel daarna gebeld. Nadat ik mezelf voorstelde en vroeg of ik op een geschikt moment bel begon hij vreemd genoeg met het verhaal dat hij al alle kinderen, neefjes en nichtjes van mijn moeder aan de lijn heeft gehad en dat ik al nummer 4 was die belde en niet niet weer het verhaal wil uitleggen. Ik legde hem uit dat ik de zoon van mevrouw S. ben en bel om uitleg omdat mijn zus aan het werk op dat moment dat hij haar belde en niet kon geloven dat mijn door deze status geweigerd werd voor de woning.
 
Na dit vreemde begin van het gesprek legde uw medewerker uit dat mijn moeder dus gehuwd zou zijn volgens haar status bij de gemeente en dat zij daarom niet mocht reageren op deze woning. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen wat "scheiden van tafel en bed" inhoudt en men dat deze vorm van scheiden de status "gehuwd" houdt bij de gemeente, maar dat ze wel degelijk alleen woont en leeft en dat mijn vader ook op zichzelf woont.
 
Na ongeloof van uw medewerker en tot mijn verbazing ging uw medewerker uitspraken doen als "dat als mijn vader en moeder niet bij elkaar wonen en allebei een uitkering zouden krijgen dit niet kan en ze blij moeten zijn dat andere instellingen zoals de belastingdienst en uitkeringsinstanties hier niet achter komen" andere krijgen ze boetes en problemen"  en nog meer misplaatste opmerkingen. Na deze uitspraken heb uw medewerker afgekapt direct aangegeven dat ik daar niet van gediend ben en direct aangegeven dat het niet zijn taak is om zich met andermans privé leven te bemoeien en zich puur met zijn werk moet bezighouden. Ik betwijfel of R. momenteel capabel genoeg is voor dit werk.
 
Ik heb daarna met de klantenservice gebeld en het verhaal in het kort uitgelegd en gevraagd om het inderdaad waar is dat iemand die geschieden is van tafel en bed daadwerkelijk niet zou kunnen verhuizen totdat ze officieel gescheiden zijn ? Maar mevrouw wist dat niet en wilde dit gaan informeren bij dezelfde persoon waar in de ochtend een zeer onprettig gesprek mee had. Dat is leek mij niet verstandig. Na telefonisch contact met de gemeente kreeg ik naast het ongeloof ook advies om de woningbouw eraan te herinneren dat uit het uitreksel ook duidelijk zichtbaar bewijs is dat mijn moeder al jaren op haarzelf woont.
 
Mijn moeder is een voorbeeldhuurder van onbesproken gedrag. 
Helaas zit ik nog steeds met onderstaande onbeantwoorde vragen.
 
-Waarom mijn moeder de woning niet toegewezen heeft gekregen ?
-En klopt het in dat geval dat iedereen gescheiden van tafel en bed is en een sociale huurwoning huurt, niet meer kan verhuizen totdat hij/ zij officieel moet scheiden ?
 
  
Graag zie ik uw reactie tegemoet.
 
Met vriendelijke groet,
 
Dhr Azza
 
Namens mijn moeder A.S

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door mp2017 »

Wat is dan de reden om niet gescheiden te zijn?

Azza80
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2017 20:45

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Azza80 »

Lichamelijk, geestelijk en ziekte !

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U kunt natuurlijk een hele strijd beginnen die u hoogstwaarschijnlijk gaat verliezen.

U kunt ook een advocaat benaderen en vragen of deze een gezamenlijk verzoek tot echtscheiding voor uw ouders wil opstellen en aan de rechtbank doet toekomen.

Bespreek de opties met uw moeder en maak een verstandige keuze.

Succes

Azza80
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2017 20:45

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Azza80 »

Ik zit voornamelijk met vraag of dit echt een gegronde argument is om iemand een woning te weigeren.

Het kan toch niet waar zijn dat iedereen die van tafel en bed gescheiden is daadwerkelijk moet officeel miet scheiden om te kunnen verhuizen.

En al die mensen die misschien in de toekomst van tafel en bed willen gaan scheiden, zouden dan ook geen recht hebben op een woning.

Alsnog bedankt voor uw advies.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door witte angora »

Heeft je moeder het document overhandigt waarin de scheiding van tafel en bed uitgesproken is?

Overigens verplicht het huwelijk mensen niet om op één adres samen te wonen. Met name sinds december 2000 is die verplichting uit het BW geschrapt. Zie: https://www.volkskrant.nl/archief/getro ... n~a547716/

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Scheiden van tafel en bed is ook iets wat daarom langzaam uitsterft, maar daar heeft TS niets aan op dit moment.

Blijkbaar worden de inkomens van uw ouders nog bij elkaar opgeteld als het gaat om de berekening van haar inkomen. Dat heeft natuurlijk veel invloed op haar situatie en mogelijkheden om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.
Wettelijk is er geen grond om mensen een woning te weigeren als ze gehuwd zijn maar apart van elkaar willen gaan wonen. Ook al zijn mensen getrouwd dan betekent dit nog niet dat ze in een huis hoeven te wonen.

Staat iemand dus alleen ingeschreven bij Woningnet en wil deze, hoewel getrouwd en samenwonend in de woning, op basis van een inschrijving alleen verhuizen, dan is dat geen probleem en wettelijk staat nergens opgenomen dat dit niet mag.

Als je samen staat ingeschreven moet er gesplitst worden en dan krijgen beiden apart een bepaalde inschrijftijd. Ook daar kan je dus gewoon mee reageren.

Maar: bij toewijzing kan er een probleem zijn: omdat men nog gehuwd is wordt het inkomen van beiden nog meegenomen. Om aan te tonen dat men uit elkaar gaat is het dus noodzakelijk een rechtsgeldig document te overleggen zodat het duidelijk wordt dat de wegen scheiden en ze alleen het eigen inkomen hebben.

Als rechtsgeldige documenten worden gezien: voorlopig en definitief echtscheidingsconvenant, echtscheidingsbeschikking of uitspraak voorlopige voorzieningen, kopie bij de rechtbank ingediend echtscheidingsverzoek of een verklaring van een advocaat waarin staat opgenomen dat partijen gaan scheiden.
Bron: https://www.woningnethollandrijnland.nl ... e%20vragen

Daarnaast:
Heeft uw moeder (of jullie namens haar) dit onderstaande formulier gebruikt en naar waarheid ingevuld? Uiteraard bedoel ik dan het onderste gedeelte boven de handtekening. Als dit niet naar waarheid is ingevuld is dat een gegronde reden om de woning niet toe te kennen.
https://www.portaal.nl/media/1192/accep ... ebsite.pdf

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door kiz »

Is er de scheiding van tafel en bed aangevraagd bij de rechtbank? Dan moet er een verklaring zijn waar dit uit blijkt.
Als dit niet is gedaan, dan zijn de ouders formeel "duurzaam gescheiden" en zijn zij bijvoorbeeld ook nog steeds elkaars fiscaal partner. In dat geval worden de inkomens van de ouders bij elkaar opgeteld en zou dat een te hoog inkomen kunnen opleveren om "passend" toe te wijzen.
Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iden_leven
hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tners_meer
en hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er voorwaarden voor het huis beschreven staan mogen ze weigeren. Bv een huis voor 1 persoons huishouding. Uw moeder staat nog als gehuwd, dus afwijzing. Ook financieel kan ze worden afgewezen. Zo lang uw ouders officieel nog getrouwd zijn zijn ze financieel aan elkaar gekoppeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door moederslink »

mp2017 schreef:Wat is dan de reden om niet gescheiden te zijn?
Azza80 schreef:Lichamelijk, geestelijk en ziekte !
@Azza80:
u hoeft uiteraard geen verdere toelichting te geven , maar in het geval van uw moeder is dit relevant .
Portaal stelt immers toch de volgende 4 vragen bij het acceptatatieformulier :
- bent u gehuwd
- bent u samenwonend
-bent u alleenstaand
- is er sprake van geregistreerd partnerschap

Dit formulier moet naar waarheid worden ingevuld . :!:

Een scheiding van tafel en bed is voor de wet nog gehuwd zijn , hoewel dat niet impliceert dat je bij elkaar moet wonen.
In dat geval zijn uw ouders dus nog gehuwd ook al wonen uw ouders al jaren niet meer onder 1 dak en op basis daarvan is de woning dus geweigerd.
Zij staan dus ook nog als gehuwd in de GBA .

Dit zijn de regels van Portaal en dat uw moeder een voorbeeldige huurder is is verder ook niet ter zake doende.
Zuur en frustrerend , maar zolang ze nog getrouwd zijn gelden er andere ( ook financiële ) wetten. ( voor Portaal )

NB: dat uw moeder al eerder als " alleenstaand " is verhuisd was misschien kort na deze scheiding van tafel en bed en was er sprake van urgentie wellicht of bij een andere WBV met andere toewijzingseisen?

-

Speedy123
Berichten: 1149
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Azza80 schreef:Ik zit voornamelijk met vraag of dit echt een gegronde argument is om iemand een woning te weigeren.

Het kan toch niet waar zijn dat iedereen die van tafel en bed gescheiden is daadwerkelijk moet officeel miet scheiden om te kunnen verhuizen.

En al die mensen die misschien in de toekomst van tafel en bed willen gaan scheiden, zouden dan ook geen recht hebben op een woning.

Alsnog bedankt voor uw advies.
Als alle getrouwde stellen aanspraak willen maken op een tweede woning dan zal het woning tekort in Nederland aanzienlijk groter worden. Bij het toekennen van een tweede woning kunnen ook problemen met een eventuele huursubsidie ontstaan. Ook bij alle andere regelingen zal er gewoon gekeken worden naar het gezamelijke inkomen van uw moeder en uw vader.

Ik ben bang dat gewoon officieel scheiden de weg is die hier bewandeld moet worden. Alternatief is natuurlijk de vrije huurmarkt. Indien het gezamelijke inkomen van uw moeder en vader hoog genoeg is om een tweede woning te kunnen huren, kan dit wellicht wel een optie zijn. Wel houdt u het probleem dat zowel uw vader als uw moeder zullen moeten tekenen voor de tweede woning. In een huwelijk moeten beide partners tekenen voor het aangaan van financiele verplichtingen al kan dit bij een officiele scheiding van tafel en bed wellciht anders komen te liggen omdat dan vanaf dat moment huwelijkse voorwarden gelden.

Azza80
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2017 20:45

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Azza80 »

Bedankt voor jullie hulp en advies. Ik ben in bezwaar gegaan en blijkt dus toch wel dat je recht hebt om te kunnen verhuizen als je van tafel en bed gescheiden bent integendeel tot wat de verhuurconsulent aangaf. Je bent dus niet verplicht om eerst officieel te moeten scheiden. Ik kon het niet geloven en gelukkig is het ook niet zo.

Dus nu nog de documenten opzoeken en hier werk van maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door moederslink »

Bedankt voor de terugkoppeling , maar dit werkt dus niet zo bij Portaal.
Of gaan zij nu ook het acceptatieformulier en hun toewijzingseisen aanpassen?
Succes !

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door mp2017 »

moederslink schreef:Bedankt voor de terugkoppeling , maar dit werkt dus niet zo bij Portaal.
Of gaan zij nu ook het acceptatieformulier en hun toewijzingseisen aanpassen?
Succes !
Blijkbaar wel, waarom twijfel je aan de woorden van TS?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik twijfel niet ad woorden van TS ;
hij is in bezwaar gegaan en heeft een ander bericht gekregen. Ik weet niet of hij dit bericht bv van Juridisch Loket of ve andere WBV heeft gekregen of van een andere medewerker van Portaal zelf.
Vandaar mijn vraag of Portaal nu mogelijk ook wel het eea gaat aanpassen.

stofzuigertje

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast alle goede opmerkingen is 1 ding in dit geval belangrijk.....
Tijd, en je kunt dit niet zo snel regelen en volgende week is dit huis weg!

Probeer nog met bewijs van Tafel & Bed akte dit regelen maar meestal ben je te laat...
Vele huurders voor tekort woningen dus vermoedelijk veel werk voor niets!

gizmosaartje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2018 16:18

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door gizmosaartje »

Volgens de wet je niet ben je niet verplicht tijdens het huwelijk samen te wonen.

Dat zou volgens mij betekenen dat de woning aan haar moet worden toegewezen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gizmosaartje schreef:Volgens de wet je niet ben je niet verplicht tijdens het huwelijk samen te wonen.

Dat zou volgens mij betekenen dat de woning aan haar moet worden toegewezen!
Dit topic is meer dan een jaar oud...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Woning geweigerd vanwege burgerlijke staat

Ongelezen bericht door sylvesterb »

gizmosaartje schreef:Volgens de wet je niet ben je niet verplicht tijdens het huwelijk samen te wonen.
Dat zou volgens mij betekenen dat de woning aan haar moet worden toegewezen!
Los dat het topic 1 jaar oud is. Je bent inderdaad volgens de wet niet verplicht om tijdens het huwelijk samen te wonen. Maar dit heeft niets te maken of de woning wel of niet moet worden toegewezen. De woning is voor niet gehuwden.

Gesloten