LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

ik had even een vraagje..

ik had een aanvraag gedaan om mijn partner bij mij te laten inschrijven voor samenwonen..nu is die aanvraag afgewezen omdat ik in een flat woon voor 3 pers maar ik woon er nu met 4.. ik zelf en mijn 3 kinderen, 6,4 en 2 mnd.
de oudste 2 zijn van een andere vader, en de jongste is van mij huidige partner..de oudste 2 zien mijn huidige partner als vader.. ( hebben geen contact met hun vader meer)...maar goed nu mag hij dus niet bij mij wonen maar dat is voor mij geen optie omdat ik hem natuurlijk nodig heb met de kinderen...paar maanden geleden had ik via een loting een woning toegewezen gekregen met 6 kamers alleen uiteindelijk werd ik weer afgewezen omdat ik volgens woningnet geen binding had met utrecht, stond minder dan 3 jaar ingeschreven en ik had ik maatschappelijke binding( nou mijn leven is nu hier, dokter, ziekenhuis, school van me dochters, consultatiebureau etc...maar goed nu moet ik dus w8 nog 6 mnd voordat ik weer mag reageren en dan ook maar hopen dat ik een grotere woning kan krijgen, gezien het feit in utrecht schaars is met woningen en dat je een behoorlijke inschrijftijd moet hebben voor een grotere woning, sta net 4 jaar ingeschreven...maar ja ik mag dus niet samenwonen, is daar iets tegen te doen want ik alleen wonen met 3 kinderen zie ik niet zitten...

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vreemd...

Stel dat je er met twee volwassenen en een kind woont, en er komt een tweede of een derde, mag die dan ook niet ingeschreven worden dan? Waar moet de kleine hummel dan naar toe?

lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

ik had medebewoner zonder vermelding dus op het huurcontract..woning is en blijft op mijn naam..

lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

nou voor mij maakt het echt niet uit, medehuurder of medebewoner..het is en blijft de vader van mijn jongste en hij is onwijs goed naar mijn twee andere kinderen( die zien hem als papa) ..en de enige reden van de afwijzing is omdat ik in een 3 kamerwoning woon mag dat niet, en ik sta al met 4 mensen ingeschreven.....ik en mijn 3 kleine kinderen....en hij past er dan zogenaamd niet bij vanwege de krapheid...( vreemd aangezien mijn bed groot genoeg is voor hem en mij :D en we wonen al dik een jaar samen( en geen klachten gehad van niemand) , wou het alleen officieel doen...ja dan niet he dan maar gewoon weer niet officieel...

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij je zou trouwen, dan is hij per definitie medebewoner. Dan hebben ze er niets over te vertellen.

lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

is dat zo?? dus als hij en ik gaan trouwen dan kunnen ze onmogelijk weigeren..ook al is het een gemeentelijke beleid dat er niet meer mensen mogen wonen in een 3 kamerflat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door kweenie »

De verhuurder heeft weinig te maken met jouw gezinssamenstelling, alleen met wie er volgens het huurcontract huurt. Als je je partner erbij op wil zetten, dan zul je waarschijnlijk op dat moment moeten voldoen aan de eisen die ook voor nieuwe bewoners gelden. Maar je partner erop zetten hóeft dus helemaal niet. Om er 'officieel' te wonen, moet je je bij de gemeente inschrijven, dat hoeft dus niet bij de verhuurder. Dat laatste moet alleen als je je partner als medehuurder wil laten opnemen.


Vergelijk het met het hebben van een eigen huis. Als je je partner later mede-eigenaar wil laten worden, en ook samen een hypotheek wilt nemen, dan moet je op dat moment voldoen aan de eisen voor een nieuwe hypotheek. Voldoe je daar niet aan, dan kun je wel je oude situatie laten bestaan. Dan woon je gewoon samen in jou huis.

Als je dus een nieuw huis wil gaan huren of je huurcontract wilt aanpassen (bv. door hem als medehuurder op te laten nemen), dan zul je moeten voldoen aan de (gemeentelijke) eisen voor de gezinssamenstelling. Omdat je dat niet doet, kun je niet samen met je partner een nieuw contract krijgen.

lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

klopt maar op de site van portaal staat als je wilt samenwonen kun je je gewoon inschrijven bij de gemeente, alleen niet binnen de regio utrecht dan moet je eerst toestemming hebben van de verhuurder dus portaal.....heel vreemd maar ze zeiden dat is een gemeentelijke beleid en die bepaald hoeveel personen er mogen wonen op dat adres..eigenlijk klopt het al niet want er mogen er maar 3 en ik sta met 4 ingeschreven...en ze zei aan de telefoon dat het niet uit maakt of het nou kinderen zijn of niet, het gaat om het aantal personen en ze zei 4 is het maximum( hmmm dacht dat er maar 3 mochten wonen) dus dan is 3 toch het maximum?....dus als ik gewoon nog een kindje ga maken dan staat die automatisch ook ingeschreven en dan zijn het er al 5...dan zegt ze zeker ineens ..nee 5 is het maximum voor een woning voor 3 pers. omdat het kinderen zijn kunnen ze moeilijk hun eruit zetten...want als het om personen gaat dan hadden ze die er wel uitgezet.....dus eigenlijk ben ik al in overtreding van die gemeentelijke beleid, ik woon met vier in een woning voor 3..ja dan vind ik dat ze zich wel aan hun regels moeten houden en mij gewoon een grotere woning moeten geven hahaha...probleem opgelost toch?!!

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door witte angora »

omdat het kinderen zijn kunnen ze moeilijk hun eruit zetten...want als het om personen gaat dan hadden ze die er wel uitgezet.....dus eigenlijk ben ik al in overtreding van die gemeentelijke beleid, ik woon met vier in een woning voor 3..ja dan vind ik dat ze zich wel aan hun regels moeten houden en mij gewoon een grotere woning moeten geven
Dus als je niet oppast wordt je als moeder er uit gezet, en mogen de kinderen er blijven wonen? :mrgreen:

Maar even voor de goede orde: het is echt geen optie om, om een grotere woning te kunnen krijgen, even snel wat extra kinderen op de wereld te zetten. Je komt gewoon onder aan de wachtlijst, en dat verandert niet. Er wordt uit gegaan van de situatie in het begin, en dat was bij jou: één volwassene en twee kinderen. Kinderen die er bij komen kunnen ze er inderdaad moeilijk uitzetten (vogels begreep het sarcasme in mijn eerste post niet, maar die is alleen op ruzie uit), maar ze kunnen het blijkbaar wel weigeren als je gaat samenwonen, maar weer niet als je gaat trouwen.

Eerlijk gezegd lijkt dit laatste me een vorm van discriminatie, en dat geldt des te meer als er sprake zou zijn van uitkeringen: je mag officieel niet samenwonen omdat de WBV het niet goedvindt, je bent dan verplicht twee woningen aan te houden, maar als je dan 'illegaal' samenwoont ben je strafbaar en raak je de uitkering kwijt. Het klopt van geen kant allemaal.

Waarschijnlijk een dorp in de Bible Belt?

lovely82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 13:48

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door lovely82 »

haha ach ja woon nu ruim 15 mnd al met hem ..nooit klachten gehad van buren ofzo..en krap is het ook niet, hij past prima in mijn bed en hij mag maar 2 planken in mijn kledingkast hebben :P ...maar wel raar dat ze nu dus zoo doen, hij is de vader van mijn jongste en ze zeggen nu dus gewoon zo van ja ga maar lekker alleen wonen met je kinderen en hij ergens anders... ja zoals meeste mensen wel weten met kinderen werkt dat niet en mijn oudste twee hebben genoeg meegemaakt en hebben nu rust en zien hem als vader en dat wil ik ook zo houden, als hij nu ergens anders moet gaan wonen geeft dat alleen onduidelijkheid naar de kinderen heb hem hard nodig en hun hem ook..en ja we kunnen alsnog trouwen..is ook natuurlijk leuk..mooie ring , lekkere bruidstaart en hij word automatisch ingeschreven...zal het met hem in iedergeval over hebben..haha en je kunt nog gratis trouwen ook nog in utrecht... :lol:

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Mischien een optie om als samenwonen te laten registreren en meteen via samenlevingscontract vast te laten stellen dat de woning op jou naam blijft voor als het mis mocht lopen?

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Geen optie grotere woning te krijgen in Utrecht? Kijk even naar Bonje met de buren van vorige week..

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door Eva369 »

ik herinner me nog dat je in den haag ook een minimaal aantal m2 moet hebben per persoon die je in wilt schrijven. Ze kunnen niet zeggen, je mag geen kinderen meer krijgen, maar wel je partner mag er niet wonen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: woningbouw wijst aanvraag samenwonen af

Ongelezen bericht door GJvdZ »

lovely82 schreef:klopt maar op de site van portaal staat als je wilt samenwonen kun je je gewoon inschrijven bij de gemeente, alleen niet binnen de regio utrecht dan moet je eerst toestemming hebben van de verhuurder dus portaal.....heel vreemd maar ze zeiden dat is een gemeentelijke beleid en die bepaald hoeveel personen er mogen wonen op dat adres..
Dat beleid is meestal het gevolg van overbewoning in bepaalde buurten. Niet om zomaar mensen te pesten in ieder geval. Als je geen grenzen stelt is de kans groot dat veel huizen binnen de kortste keren worden bewoond door 10-tallen oost-europeanen.

Gesloten