LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SjaakT
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2011 18:59

1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door SjaakT »

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer een woning huren ( volgende week tekenen )
ik vroeg me af wat mijn rechten waren als huurder ?
Via internet geen duidelijk verhaal dus vandaar mijn vraag !

Bijv. in de TUIN van aangeboden woning stond een grote dennenboom ca 15meter hoog.
Ik heb de woningbouw gevraagd wat ze hieraan gingen doen hun antwoord kort en duidelijk NIKS als je hem weg wilt mag je hem zelf laten verwijderen kosten ruim 600euro met ontwortelen.

Daarnaast lag er op de overloop en trap een naar mijn mening verschrikkelijk GELIJMD tapijt deze was ook voor eigen rekening te verwijderen.
Kozijnen die beschadigd waren werden onder het mom van over 5jaar komt er een renovatie van de gehele wijk niet vervangen of gemaakt. ( Maar ik betaal toch gewoon de aankomende 5jaar netjes huur !! )
Laatst gewijzigd door SjaakT op 31 dec 2011 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ciske »

De boom valt inderdaad niet onder de woningbouw, de trapbekleding wel die horen ze te verwijderen , is voor hun een eitje want ze kennen de kosten verhalen op de vorige bewoner.

schilderwerk binnen is voor jezelf.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door piet jagers »

Bijv. in de aangeboden woning stond een grote dennenboom ca 15meter hoog.

zit er wel een dak op je huis :lol: :mrgreen: :mrgreen:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dat de boom niet onder de woningbouw valt, valt nog te bezien hoor.
Dit is in Bonje met de Buren in een aflevering geweest en de woningbouw kon de boom mooi op hun kosten verwijderen.

Vraag de verhuurder even om de algemene voorwaarden, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

SjaakT
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2011 18:59

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door SjaakT »

piet jagers schreef:Bijv. in de aangeboden woning stond een grote dennenboom ca 15meter hoog.

zit er wel een dak op je huis :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Haha ondertussen aangepast !! :lol:

SjaakT
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2011 18:59

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door SjaakT »

Oke, Duidelijk
ivm de kozijnen het gaat niet om het schilderwerk dat is mij duidelijk maar meer dat de halve kozijn is aangevallen door een hond ! haha

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ciske »

Dan moeten ze de kozijnen maken , lijkt mij niet dat je 5 jaar daarop moet wachten, al eens info bij een woonbond gevraagd?

of huurdersvereniging in jouw woonplaats?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet ook zo net nog niet of die boom onder jouw verantwoordelijkheid valt. Er zit hoe dan ook op termijn onderhoud c.q. snoeiwerk aan te komen. Alleen, met dat soort hoogtes is het voor een gewone particulier zonder echt kennis van zaken niet echt verantwoord het zelf te doen.

Natuurlijk ben je als huurder verplicht je tuin te onderhouden, maar een boom van 15 meter hoog is wel even wat anders als een heg van een meter of twee, of een paar struiken.

Het lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten tot zulke buitensporige kosten.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ciske »

TS ik zou niet te veel over die boom hebben , maar eerder over de binnenkant van je huis, over die boom ken je als je er woont met de buren hebben.
Hebben zij er last van dan haalt de woningbouw het echt wel weg, heb ik ook zo gedaan.

succes.

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door Snertjong »

U blaast wel erg hoog van de toren,u moet nog tekenen bovendien zegt u dat u de komende 5 jaar netjes de huur betaalt (dat is nog afwachten).

Als u eerst nu gaat wonen en netjes de huur overmaakt dan krijgt u ook rechten
voorlopig voor u dus eerst de plichten nakomen dan pas eisen stellen.

En bevalt u dat niet gewoon andere woning zoeken,er zijn er meer hoor die graag ,n woning willen. :mrgreen:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ciske »

U blaast wel erg hoog van de toren
Vind je? Dat de kozijnen heel moeten zijn lijkt mij een logische zaak.

Over die boom ken TS beter niet te veel zeuren, want dat is van latere zorg.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Uw rechten:

U heeft recht op alle rechten, ongeacht of u jong of oud, man of vrouw bent, welke huidskleur u heeft, welke godsdienst u aanhangt of welke taal u spreekt.

U heeft recht op leven in vrijheid en in veiligheid.

U heeft recht op dezelfde manier behandeld te worden als iedereen.

U heeft recht op een gelijkluidende en gelijkwerkende wet als ieder ander.

U heeft recht zich te verdedigen tegen beschuldigingen.

U heeft het recht te gaan en staan waar u wilt.

U heeft recht op politiek asiel in een ander land wanneer uw mensenrechten worden geschonden in uw land.

U heeft recht op een eigen nationaliteit.

U heeft recht op het huwelijk en het stichten van een gezin.

U heeft recht op eigendom.

U heeft recht op vrijheid van godsdienst, geweten en gedachte.

U heeft recht op vrije mening en meningsuiting.

U heeft recht om te vergaderen.

U heeft recht deel te nemen aan de politiek.

U heeft recht op maatschappelijke zekerheid en zelfontwikkeling.

U heeft recht op werk wat u zelf kiest, op een daarbij behorend loon, en op aansluiting bij een vakbond.

U heeft recht op vrije tijd.

U heeft recht op maatregelen tegen ziek worden, tegen honger, en voor een dak boven uw hoofd.

U heeft recht op onderwijs.

U heeft recht op genot van wat kunst en wetenschappen voortbrengen.

U heeft recht op een overheid welke uw rechten beschermd.


Aldus de universele rechten van de mens in vogelvlucht.
U heeft ook plichten, maar daar vroeg u niet om.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ronald g »

Als u huurwoning krijgt toegewezen is de kans dat u in een gespreid bedje komt bijna nihil. De boom staat in de tuin en als die 15 meter hoog is staat die er ook al een tijd, de WBV gaat de boom echt niet rooien omdat u dat wenst. De buren er bij betrekken gaat ook niet werken, als die ernstige overlast van die boom hebben was er al iets gedaan toch!. De vloerbedekking, u gaat er van uit dat die volledig verlijmd is maar vaak is dat enkel aan de kanten. Is wat werk maar als u zich kwaad maakt met een uur verwijdert, gaat de WBV dus ook niet doen. De kozijnen, is wat discutabel maar als ze niet rot zijn en enkel beschadigen vertonen zult u die voor eigen rekening moeten herstellen (plamuur en likje verf kosten de wereld niet) u begrijpt al, gaat de WBV ook niet doen. Al met al als dit de enige gebreken tot nu toe zijn komt u in een redelijk gespreid bedje enkel de lakens rechttrekken en klaar. Waarom niet de positieve kanten van de woning bekijken die geven immers de doorslag.

Succes met klussen in dit nieuwe jaar.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door Jolijn »

SjaakT schreef:Wij gaan binnenkort voor de eerste keer een woning huren ( volgende week tekenen )
ik vroeg me af wat mijn rechten waren als huurder ?
Via internet geen duidelijk verhaal dus vandaar mijn vraag !
Bedoel je internet in het algemeen of de site van de woningbouw vereniging? Als het op de site van de woningbouw niet duidelijk staat aangegeven, vraag dan om papieren hierover.
Je hebt als huurder en verhuurder rechten en plichten.
Ook de ex-huurder van jouw toekomstige woning had bepaalde plichten hoe de woning (en denkelijk ook de tuin) achter te laten. De woningbouw dient daar op toe te zien.
Gangbaar is dat vloerbedekking, meestal in de ruimste zin van het woord, verwijderd dient te zijn.

En bevalt u dat niet gewoon andere woning zoeken,er zijn er meer hoor die graag ,n woning willen.
Met iets dergelijks hoef je geen genoegen te nemen,het zal misschien makkelijk zijn om in deze tijd zoiets te beweren, maar is natuurlijk niet DE manier om als verhuurder en huurder met elkaar om te gaan.
Ik zou zeker een aantal zaken op papier zetten, wel tekenen als je de woning toch wilt (je hebt waarschijnlijk niet de 'luxe' om 'm niet te accepteren) en daarna verder te bekijken wat je kunt bereiken, evt. met hulp van een huurdersbelangenvereniging.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1e keer Huren wat zijn mijn rechten ?

Ongelezen bericht door ciske »

De buren er bij betrekken gaat ook niet werken, als die ernstige overlast van die boom hebben was er al iets gedaan toch!.
daar vergis je je in ronaldg, hangt er vanaf of de vorige bewoners tegen hebben gewerkt , dat hun de boom wilden houden.

Gesloten