LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluids/stankoverlast onderburen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Dem524
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2012 21:52

Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Dem524 »

Beste mensen,

Sinds wij in 2010 een huurwoning kregen, hebben wij veel last van de onderburen tot nu aan toe.
In het begin was de woningbouw bezig om onze woning te renoveren(er was al niks aan gedaan vanaf de jaren 60),en kort daarna trokken wij in onze eerste woning.
Wij zijn een jong gezin met 1 kind, de 2e komt over een paar weken op aarde, en dachten dus lekker te wonen, tot na de 2e week begon het pas echt.
Van s'ochtends vroeg tot laat in de nacht praatte de onderbuurman constant, het leek wel alsof hij naast ons staat.
En hun etensgeur blijft bij ons in de keuken en de douche/wc hangen, het ruikt constant naar vis(ben ook allergisch voor vis).
Eerst trokken we er niks van aan, maar het begon steeds meer te irriteren dat hij constant zo hard praatte(zijn stem kwam boven de tv uit,en als wij muziek draaide praatte hij al harder)en dat ging maar door.

En na een maand was ik het zat, en belde ik aan, ik hoorde hem lopen naar de deur, en hij keek door het gaatje, en begon keihard te lachen.
dus ik weer bellen en bellen, hij bleef gewoon lachen terwijl hij achter die deur stond, dus ik gaf het op.
De volgende dag kwam ik zijn dochter tegen in de hal, en vroeg ik of ik haar vader kon spreken en waarom hij niet open deed, waarop zijn dochter zei dat hij geen nederlands kan spreken, dus ik zei tegen haar dat ik hem toch evengoed wil spreken.
Later die avond komt de onderbuurman naar boven met zijn dochter, en vroeg ik hem alleen of hij wat zachter kan praten, en hij reageerde alleen maar agressief en hij vond dat wij teveel stampen in huis.
Dus ik zei tegen hem dat wij het niet bewust doen, waarop hij reageerde dat hij het ook niet bewust doet.
Op een gegeven moment hebben we het toch uitgepraat waarbij hij evengoed agressief reageerde en gewoon wegliep.

Voor een paar maanden ging het goed, totdat ons zoontje kon lopen,rennen en springen, dus hoorde wij op een gegeven moment keihard gebonk tegen de deuren en muren, dus ik stormde naar beneden, en belde aan.
Toen deed hij de deur open en stond tegelijk met zijn vriend tegen mij te schreeuwen en schelden en stonden wij met onze hoofden tegenelkaar aan.
En mijn vriendin schreeuwde toen dat ze de politie gaat bellen, waarop zijn vriend naar boven rende, en begon te smeken om niet de politie te bellen.
Zijn vriend hield ons toen uitelkaar en zei dat we het moeten uitpraten, en liep goed af, voor even.

En sinds september 2011 had ik mijn knie verdraaid, dus zit thuis tot nu aan toe.
De eerste 2 maanden liep ik met krukken door het huis, en wij konden merken dat de onderbuurman er last van had, en weer praatte hij van s'ochtends vroeg tot in de nacht.
Dus elke keer als ik liep met mijn krukken, begon hij al harder te praten, maar er viel ons wat op, de vloer en de muren trilde als hij praatte, en hij bonkte weer tegen de deuren en muren.
En opeens hoorde wij hun kinderen erdoorheen gillen, en het was al duidelijk dat hij een microfoon gebruikt.
Ik zei toen tegen mijn vriendin dat ik het echt zat ben, en een klacht indien bij de woningbouw, waarop mijn vriendin reageerde dat ik het gewoon moest laten zitten(achter haar rug om heb ik toch een mail gestuurd).
Later die dag heb ik een mail gestuurd naar de woningbouw, met de specifieke klacht dat wij de onderbuurman constant horen praten en elke keer boven de tv komt, en de stanktoverlast.
Een paar dagen later reageerde de woningbouw voor een huisbezoek bij de onderburen, waarop zij gaan controleren naar de geluids en stankoverlast.

De dag daarna kregen wij een brief met de geconstanteerde problemen, waarin staat dat er geen geluidsoverlast mag zijn na 22:00uur en tot 07:00uur
en dat de onderbuurman zich niet bewust van is dat hij zo hard praat(yeah right), en bij het koken dat dan de ramen moeten open staan.
En sinds dien is hij best geminderd met praten, hij praat alleen nog wel zo luid als wij visite hebben(meestal als visite weer weggaat begint hij weer met lullen,alsof hij moet laten weten dat hij ook er ook nog is).

Maar sinds januari, op de verjaardag van mijn zoon, stond er een politie auto voor de deur,en wat was het muisstil bij de onderburen.
Paar minuten later was die auto weg, en ja hoor, de deuren klapperen weer, de kinderen rammen tegen de deuren en muren, en je merkt dat hij zijn kinderen stuurt om mijn zoon na te doen als hij heen en weer rent door het huis.

Paar dagen erna was ik geslaagd voor mijn theorie rijbewijs B, en draaide ik muziek om het te vieren.
En ja hoor, ze stompen keihard tegen de muren en deuren, en dat gaat elke dag door tot nu aan toe, meestal tussen 16:00 en 21:00 uur.
Nou ben ik het helemaal zat, ik merk dat onze gezondheid achteruit gaat, wij slapen minder, en zijn heel gauw vermoeid overdag, enveel last van humeurwisseling(snel geirriteerd).
Ik ben van plan om dit gedoe bij de politie te melden, maar ben benieuwd wat zij hier tegen en kunnen doen.
Want de onderbuurman lult zich altijd eronderuit, en zegt dan natuurlijk dat het kinderen zijn die spelen.
Dus vraag ik mij af of het wel zin heeft om het te melden bij de politie, want de waarschuwing van de woningbouw helpt toch niet, dus zal van de politie wel helpen?
Ik weet dat dit een hele verhaal is, maar dit zit gewoon echt dwars, dit is gewoon niet meer leuk wonen, ik ga soms echt met tegenzin naar huis.
Is er iemand die een goeie oplossing weet, laat het dan weten.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Vraag of de WBV de vloer en de muren isoleert.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Spreekt geen NL, vriend smeekt om geen politie te bellen......hhhhmmmmm.
Gevalletje tokkie waar toch geen land mee te bezeilen is......

Zou een dossier aanleggen voor zover je dit nog niet hebt gedaan.

S6 met deze klootvogel.

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Sommige dingen horen bij bepaalde oude woningen.

De eet lucht is niet zijn fout.. mijn buren ruiken wat ik kook en andersom en we koken lllemaal met ramen en deuren open.. En u doet wel alsof het onzin is dat ze uw kind en u zo horen bonken.. Ik kan u vertellen dat als u hem hoort hij u ook hoort. Mijn bovenbuurvrouw roept altijd dat ze niet hard loopt..
Ik hoor al haar deuren, allemaal gestamp en dergelijke en zolang dat overdag is klaag ik niet en snachts bij normale leef geluiden ook niet.

Dat hij harder gaat praten als jullie muziek op hebben staan kan ook komen doordat hij het bijna evengoed kan horen als dat jullie het doen..

Ik vind de benadering wel heel erg op uzelf gericht.
Alsof het allemaal zijn fout is.. In een gehorig complex is dat niet zo makkelijk..

Het getreiter wat nu aan de orde is dat is heel naar..
Maar misschien had u het ook allemaal iets anders kunnen benaderen

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Dem524: Ik kan me de irritatie goed voorstellen, maar ik denk dat tiepmiep het heel goed gezien heeft. Geluids- en stankoverlast werkt twee kanten op, zeker in een gehorig complex. Jullie hebben last van het gezin onder je, het gezin onder je heeft last van jullie. Je zult er mee moeten leven, of verhuizen naar een super geïsoleerde woning. Meer opties zijn er niet.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door ciske »

Wederzijdse ergenissen die steeds groter worden, doe wat Vogels zegt en ga eens luisteren naar wat je zelf aan geluid maakt, kooklucht daar kan je niks aan doen, alleen raam open.

toevallig dat je allergisch voor vis bent.

Dem524
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2012 21:52

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Dem524 »

Beste mensen ,

bedankt voor jullie begrip en reacties, hieronder mijn antwoorden:

@mafvogeltje: dat is een goed idee, maar heb me twijfels of de wbv dit gaan doen. het lijkt mij sterk dat alleen bij ons en de onderburen word geisoleerd.

@teunbosseman: ik denk dat de wbv al een dossier heeft gemaakt van beide gezinnen, en wij hebben beide een formulier ontvangen om geluidsoverlast te registreren.

@tiepmiep: natuurlijk moet iedereen weten wat ze willen koken, ik zeg daar ook verder niks over, alleen, als je een beetje wijs bent, dan doe je toch een raampje open tijdens het koken?
de onderburen weten dondersgoed dat etenslucht altijd omhoog gaat.
ik weet zeker dat de onderburen ons kunnen horen, maar verder klaag ik ook niet om de leefgeluiden, alleen om dat gebonk tegen de deuren en muren, ik leer mijn kind toch ook niet om te bonken.
en dat hij continue praat van sochtends vroeg tot in de nacht,ik zou dat niet volhouden, en hij weet wel dat we er last van hebben,dat doet ie gewoon bewust.
wij hebben ook contact met de buren op de eerste verdieping, die hoort exact alles wat erboven gebeurt, al het geluid gaat dwars door het laminaat.
zij zijn toen ook boven geweest of het wat rustiger kan, en of hun wasgoed niet zo laten slingeren op hun balkon, en een klacht indienen heeft geen zin, want ze weten dat de wbv er niks aan doen.
tuurlijk had ik het anders kunnen benaderen, wat ik dus heb gedaan, "maar als je weet dat je bovenbuurman voor je deur staat, die het mogelijk wil oplossen, en dan ook nog keihard gaat lachen en ook niet de deur opent, dan weet ik al wat voor figuur dat is."

@witte angora: wij hebben opties genomen om te verhuizen, maar staan 10 jaar in de wachtlijst. dus wij zitten hier nog wel voorlopig.

@vogels: de moeite hebben wij al genomen, maar als we ze tegen komen in de traphal, razen ze naar beneden en worden totaal genegeerd als we wat zeggen.
wij hebben geen laminaat in huis, maar vloerbedekking met eronder een gele dempingsgplaat van 1 cm dik, dat was nog van de vorige bewoners.

@ciske: zie antwoord hierboven, en nee, ik ben niet toevallig alergisch voor vis, het is altijd zo geweest helaas.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien eens samen met woningbouw , onderburen en jouw gezin om de tafel gaan zitten, zou een stuk schelen als er en gepraat wordt en dat er iets van isolatie gedaan wordt.

Mogelijkheid daarvoor is plafond bij je onderburen vernieuwen en isolatie matriaal daar tussen doen, houdt niet alles tegen maar met een beetje goede wil van beide kanten moet het te doen zijn.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door pima »

Voor een paar maanden ging het goed, totdat ons zoontje kon lopen,rennen en springen, dus hoorde wij op een gegeven moment keihard gebonk tegen de deuren en muren, dus ik stormde naar beneden, en belde aan.
Toen deed hij de deur open en stond tegelijk met zijn vriend tegen mij te schreeuwen en schelden en stonden wij met onze hoofden tegenelkaar aan.

Wat denk je van een beetje minder heftig reageren? Rustig blijven.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

pima schreef:Voor een paar maanden ging het goed, totdat ons zoontje kon lopen,rennen en springen, dus hoorde wij op een gegeven moment keihard gebonk tegen de deuren en muren, dus ik stormde naar beneden, en belde aan.
Toen deed hij de deur open en stond tegelijk met zijn vriend tegen mij te schreeuwen en schelden en stonden wij met onze hoofden tegenelkaar aan.

Wat denk je van een beetje minder heftig reageren? Rustig blijven.

Mwah, de tegen ( onder ) partij zal hier niet geheel vrijuit ingaan. Als de deur niet eens wordt opengedaan, uitgelachen, agressief wordt benadrd, tsja......en ook bang voor de politie zijn.

En na een maand was ik het zat, en belde ik aan, ik hoorde hem lopen naar de deur, en hij keek door het gaatje, en begon keihard te lachen.
en vroeg ik hem alleen of hij wat zachter kan praten, en hij reageerde alleen maar agressief en hij vond dat wij teveel stampen in huis.
Dus ik zei tegen hem dat wij het niet bewust doen, waarop hij reageerde dat hij het ook niet bewust doet.
Op een gegeven moment hebben we het toch uitgepraat waarbij hij evengoed agressief reageerde en gewoon wegliep
Maar sinds januari, op de verjaardag van mijn zoon, stond er een politie auto voor de deur,en wat was het muisstil bij de onderburen.
Paar minuten later was die auto weg, en ja hoor, de deuren klapperen weer, de kinderen rammen tegen de deuren en muren, en je merkt dat hij zijn kinderen stuurt om mijn zoon na te doen als hij heen en weer rent door het huis.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dem524 schreef:Dus vraag ik mij af of het wel zin heeft om het te melden bij de politie, want de waarschuwing van de woningbouw helpt toch niet, dus zal van de politie wel helpen?
Nee, heeft inderdaad geen zin, zo is mijn ervaring. De politie doet doorgaans niets in zo'n situatie en zal er alles aan doen om niets te hoeven doen. Mijn ervaring is dat ook in situaties van dreiging of bedreiging geen aangiftes worden opgenomen of actie wordt ondernomen. Bedenk verder dat uw verhuurder die 'waarschuwingen' ook niet geeft om een eind aan de overlast te maken. Waarschuwingen en pogingen om te 'bemiddelen' zijn bedoeld om zich in te dekken tegen schadeclaims van huurders die zich wel als 'goed huurder' weten te gedragen.
Dem524 schreef:Ik weet dat dit een hele verhaal is, maar dit zit gewoon echt dwars, dit is gewoon niet meer leuk wonen, ik ga soms echt met tegenzin naar huis.
Volkomen begrijpelijk. Burenoverlast is in Nederland een enorm onderschat probleem. U bent bepaald de enige niet en er lijkt nauwelijks een instantie te zijn die het probleem echt wil aanpakken.
Dem524 schreef:Is er iemand die een goeie oplossing weet, laat het dan weten.
Ga op zoek naar een andere woning. Vertrouw niet op instanties of op uw verhuurder, maar ga er vanuit dat u er alleen voor staat en het zelf op moet lossen.

Dem524
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2012 21:52

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Dem524 »

Beste mensen, iedereen bedankt voor jullie reacties en steun!! ik ben een tijdje niet online geweest, maar er is ondertussen veel gebeurt(zie hieronder).
ik laat jullie wel verder weten hoe het allemaal is gegaan en of de woningbouw ons gaat helpen.

- mijn 2e zoon is geboren, dus had echt weinig tijd om op internet te komen
- heb heel lang erover gediscussieerd met mijn vriendin om de hele woning te laten isoleren door de woningbouw(uiteindelijk stemt ze mee)
- er is ook een mail gestuurd naar de woningbouw met het verzoek om beide woningen te isoleren, nog geen antwoord
- ik heb geprobeerd met de onderbuurman te praten over een oplossing om onze woningen te isoleren tegen geluid, maar hij negeerde me totaal(kwam hem tegen op de trap)
- wij kwamen in aanmerking voor een eengezinswoning,helaas heeft de 1e kandidaat gewonnen
- de schuldsanering zal denk ik niet akkoord gaan als wij naar een duurder woning verhuizen.
- wij hebben de maatschappelijk dienst ingeschakeld om ons te helpen

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Geluids/stankoverlast onderburen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dem524 schreef:- heb heel lang erover gediscussieerd met mijn vriendin om de hele woning te laten isoleren door de woningbouw(uiteindelijk stemt ze mee)
- er is ook een mail gestuurd naar de woningbouw met het verzoek om beide woningen te isoleren, nog geen antwoord
- de schuldsanering zal denk ik niet akkoord gaan als wij naar een duurder woning verhuizen.
Waarschijnlijk is de kans dat de huur van uw huidige woning zal stijgen na isolatie ook erg groot (het zal al snel worden gezien als een verbetering aan de woning). Mijn ervaring is dat verhuurders vaak niet mee willen werken aan een dergelijk verzoek omdat er een flinke investering zal moeten worden gedaan. Een ander probleem daarbij is dat voor dergelijke aanpassingen de buren doorgaans op grond van het huurcontract niet verplicht zijn mee te werken. In de meeste huurcontracten staat dat zij, wanneer het gaat om een aanpassing aan aanliggende woningen, slechts mee moeten werken aan dringend noodzakelijk onderhoud of aan een dringend noodzakelijke reparatie (en niet meer dan dat). Het isoleren van een woning zal doorgaans niet worden aangemerkt als 'dringend noodzakelijk'.

Gesloten