LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren overlast

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Advokaatje schreef:Geachte lezer(s).

Burenoverlast is een moeilijk aspect omdat de mate waarin de overlast plaatsvindt naderhand moeilijk of niet aantoonbaar is dus niet te bewijzen valt.
Het beste is verhuizen.
Onzin.
Dus, als ik jou weg wil hebben, moet ik maar overlast veroorzaken, dan verhuis je vanzelf?

Wat je dus zegt 'de aso`s winnen toch, geef het nu maar vast op'.

Dacht het dus niet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:
ciske schreef:
olaf79 schreef:Meestal is overlast prima te bewijzen, zeker in een rijtje woningen. Je kunt geluid opnemen, foto's maken etc. Als de politie komt (met de nadruk op als), en inderdaad overlast waarneemt sta je natuurlijk nog sterker.

De ervaring van overlast die mensen ondervinden, hoor je vaak dat die wouten niet komen, of pas als het weer rustig is, dan valt er weinig te bewijzen.
Als er klachten komen van meerdere buren, als je geluid opnames hebt etc, is er wel bewijs.
De politie komt inderdaad meestal niet, en als ze komen zijn ze vaak te laat.
Dat de politie niet komt is toch wel een beetje borrelpraat. Mijn ervaring is dat als het nodig is, de politie gewoon langs komt om de situatie te bekijken en bespreken. Je moet alleen niet verwachten dat de politie bij niet levensbedreigende situaties er binnen een paar minuten staat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Dat de politie niet komt is toch wel een beetje borrelpraat
Oh, vandaar dat er zoveel klachten , burenruzies zijn en nog meer van die dingen.

Ik heb dit soort toestanden gelukkig nooit gehad, hoop het ook niet mee te maken, maar het is algemeen bekend dat die wouten en niks doen, en meestal niet komen, en als ze dan bij jou komen dan is dat jouw ervaring.

Als het puntje bij paaltje komt, doet zowel de woningstichting , als de wouten geen moer.

zeeman-b
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:03

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door zeeman-b »

U kunt de buren toch ook vriendelijk verzoeken dat het beter is voor ze dat ze gaan verhuizen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

zeeman-b schreef:U kunt de buren toch ook vriendelijk verzoeken dat het beter is voor ze dat ze gaan verhuizen.

Tuurlijk doen ze meteen!! Man wat een antwoord.

zeeman-b
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:03

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door zeeman-b »

Ik ben het helemaal eens met je eens ciske niet geschoten altijd mis.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Barman schreef:
Jij hebt het nog nooit meegemaakt, hebt geen ervaring, GJvdZ heeft wel ervaring en dus heb jij gelijk.

Strakke redenatie.

En wouten?

Stoer zeg!

Stoer zeg, dat je eerst alles moet meemaken.

Er bij aanwezig zijn, is voor mij al voldoende.

Maar heb je nog iets nuttigs toe te voegen, iets van ...woningstichtingen gaan sneller iets doen bij overlast? De wouten gaan een stukje harder lopen?

Vertel....

Moemans
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 23:30

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Moemans »

Wanneer de verhuurder niks kan/wil doen (laten we even in het midden) kun je altijd naar de huurcommissie gaan. Zij kunnen wellicht de verhuurder bewegen actie te ondernemen. Eventueel kan dit leiden tot huurverlaging voor u in verband met vermindering van uw woongenot. Overlast is een gebrek dat door de verhuurder in beginsel zou moeten worden verholpen. U kunt de verhuurder in gebreke stellen en vorderen dat hij/zij binnen een bepaald (redelijk) termijn actie moet ondernemen. Doet hij/zij dit niet dan is de verhuurder in verzuim en kunt u verdere stappen ondernemen...
Sorry voor het bumpen van een oude draad maar in hoeverre klopt dit? Ik heb al langer dan een jaar problemen met mijn buren, meerdere keren melding gedaan bij politie, buurtbemiddeling geprobeerd maar die hebben gefaald, pesterijen, scheldpartijen, veel ellende. Ik ben het heel erg zat hier en ben bereid om alles te proberen. Ik beschik overigens ook over opnames van de overlast. De woningbouw vereniging doet soms wel eens wat maar het duurt steeds erg lang en het effect is zeer beperkt. Zo zijn ze nu al weer twee weken bezig met het telefonisch proberen te bereiken van mijn buren nadat ze hadden staan schelden aan mijn deur en ik hiervan melding heb gedaan bij de politie.

Ik wil de woningbouw morgen een aangetekende brief sturen waarin staat dat ik de huur niet meer zal betalen totdat er uitzicht is op een positieve ontwikkeling hier. Ik wil ze nog eens twee weken de tijd geven om een bemiddelings gesprek tussen mij en de benedenburen te regelen, tot die tijd zal ik mijn huur niet betalen. Maar stel dat het de woningbouw niet eens lukt om een gesprek te regelen? Of stel dat de overlast nu weer blijft aanhouden of terug komt zoals altijd? Wat kan ik dan doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je huur niet betalen betekent dat je nog meer problemen krijgt. Zijn de tokkies waar je last van hebt ook bekend bij hulpverleners? Als dat zo is, dan is dat ook een ingang.

Via de Huurcommissie kun je geen huurverlaging afdwingen inzake overlastgevende buren.

Moemans
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 23:30

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Moemans »

Ik hoef geen huurverlaging. Ik wil alleen dat de woningbouw eindelijk eens serieus iets doen want die buren van mij zijn blijkbaar nergens van onder de indruk. Het is soms wel een tijdje stil maar uiteindelijk is er altijd weer herrie op de één of andere manier. Ik heb de WBV ook al eens gevraagd of ze mij niet een andere huurwoning konden aanbieden maar volgens hen was dat niet mogelijk. Het enige wat de WBV wil doen is praten, praten, uitstellen, praten... Ik heb zeer sterk het gevoel dat zolang ik mij daar bij neer blijf leggen er niets concreets zal gebeuren en ik regelmatig in de overlast zal blijven zitten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Moemans, ik leef met je mee. Zit in dezelfde situatie. Er is 'huurbescherming' in Nederland. Ja, voor de overlastplegers. Niet voor de mensen die getreiterd en bedreigd worden, helaas.
Ik kan je niet zelf helpen... Ben al veel te druk mijn eigen wbv te bewegen iets te gaan doen. En naar de Huurcommissie stappen zal niet veel helpen denk ik. Mijn wbv zegt gewoon dat ze het goed aanpakken; ze hebben de buren een aanzegging gedaan. En dan ineens moeten er van méérdere gezinnen 'voortdurende' klachten zijn. Helaas verkeren wij in de omstandigheid dat er wel meerdere gezinnen zijn die hébben geklaagd, maar die nu geen last hebben. Zeggen ze. Dat zullen ze de komende zomer dan wel weer merken, als de deuren weer opengaan.
Maar goed, ik wens je heel veel sterkte en een lange adem, want je zult het nodig hebben.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wanneer een verhuurder, woningbouwvereniging o.i.d. niets of niet genoeg doet om overlast dat uw woongenot in ernstige mate bedreigt tijdig op te lossen, dan kunt u deze met de volgende maatregel toch daartoe dwingen. De verhuurder financieel treffen werkt in ons land vaak het best. Wanneer u zelf uw huur inhoudt dan komt u inderdaad zelf in de problemen. Maar er is een andere manier.

U gaat naar een notaris, laat daar een rekening openen en stort daar maandelijks uw huur naar toe. In de notariële akte die wordt opgemaakt staat het doel van deze rekening: Het daarop gestorte geld is bestemd als uw huur voor de woningbouwvereniging. Hiermee is uw bereidheid tot het betalen van uw huur officieel vastgelegd. Dit geld wordt pas op de rekening van de verhuurder gestort als deze het ontstane probleem naar de mening van de huurder heeft opgelost. De huurder kan dan opdracht aan de notaris verlenen het gereserveerde geld door te storten naar de verhuurder. U kunt ook vast laten leggen dat dit geschiedt nadat een onafhankelijke partij heeft bepaald dat het probleem is opgelost.

Uiteraard laat u in de akte vastleggen dat alle notariële kosten die hiervoor gemaakt zijn voor rekening van de verhuurder zijn, die is per slot van rekening in gebreke gebleven. Bij deze actie weigert u dus niet om huur te betalen want in de notariële akte is vastgelegd dat u deze bereidheid wel degelijk heeft, maar dat de verhuurder zijn geld niet krijgt, totdat alle problemen zijn opgelost.

Dit is een weinig bekend dwangmiddel bij huurders, maar volstrekt legaal. Als u dit middel toepast dan is de vertragingstactiek of het lui achterover leunen bij de meeste verhuurders als sneeuw voor de zon verdwenen. Plotseling zijn er dan dingen mogelijk die u als huurder nooit voor mogelijk had gehouden.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Renske99 »

Huren is niet alles, kopen ook niet.

Wij wonen in een koopwoning en vanaf het moment dat we hier kwamen hadden we overlast van de buurjongen, dit is een joch met een geestelijke achterstand, de ouders hadden ook niet alle 100 punten verzameld, nou wat een drama.
Dit soort mensen worden aan alle kanten beschermd en jij als "slachtoffer" zoekt het maar lekker uit.
De politie die ik keer op keer inschakelde verdomde het stomweg om te komen, dus heb ik het hogerop gezocht, nou nou dan blazen we hoog van de toren dat we ons gepasseerd voelen.
Pardon? sorry maar dat gaat mijn verstand te boven, ik heb je als eerste aangesproken niet 1x maar wel 10x.

Affijn uiteindelijk komt zo'n blauw geuniformeerd persoon en haalt doodleuk zijn schouders op omdat hij niet doordringt bij mijn dwaze buren en hun zoon, ja makkelijk hoor.

Om een heel lang verhaal kort te maken, ik heb alles en iedereen aangeschreven tot hulpinstanties aan toe, gek want iedereen kent deze mensen maar niemand doet iets.
Uiteindelijk is het joch uit huis geplaatst, dat was al iets waar de ouders al jaren mee bezig waren maar niet voor elkaar kregen (zo zeiden ze zelf).
Toch prettig was het niet meer in de buurt, dus toen zij onder het mom van geldnood hun huis te koop zetten heb ik een vreugde dansje gemaakt.

Ze zijn verhuisd, we hebben er superlieve buren voor terug gekregen, nooit problemen, nooit overlast, als het nodig is en we hebben elkaars hulp nodig dan zullen we dat niet laten (dat is trouwens iets wat voor onze gehele straat van wel 9 huizen geld).

De smerissen zijn wel als gekken ter plekke aan de overkant, het stukje straat waar wij op uitkijken.
Zelf heb ik nooit ergens last van (naja behalve van die buren die niet spoorden).
Tegenover wonen jongere mensen, jongelui, hoewel.........43 is ook niet meer piep.
Het is een ander slag volk (zo zeggen wij altijd) maar absoluut niet onvriendelijk of onwillend.
Als ze de muziek knetter hebben (en het is beslist niet mijn muziek smaak) dan gun ik ze veel plezier, zet mijn eigen tv, of radio wat harder, klaar.

Er zijn altijd mensen die overal last van hebben, dus als het om 12 uur s nachts op vrijdag nog hard gaat (en dat is eens in de zoveel tijd) dan bel je de politie.
Ach jongens jullie willen niet weten hoevaak we hier politie in de straat hebben, soms 3x op een avond bij verschillende overburen.
Heel eerlijk wij hebben het zicht erop maar er geen last van, maar zeg niet dat de wouten nooit komen.
Als het om een simpel feestje gaat, dan komen ze maar wat snel, zelf denk ik omdat ze daar niet direct "gevaar" lopen.
Als het om dealers en andere aso's gaan, tja dan zijn ze op hun hoede, dat zou weleens uit de hand kunnen lopen.

Nee ik ben geen fan van de politie en als je zegt het recht in eigen hand te nemen dan mag dat ook weer niet, maar de slachtoffers mogen ze weleens beter beschermen met elkaar.
te treurig voor woorden toch dat de "nette" mensen alles maar moeten slikken en met de rug tegen de muur staan.
Zo zal het altijd blijven vrees ik.

Ik wens een ieder die met (buren) overlast te maken heeft onwijs veel sterkte toe.

Moemans
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 23:30

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Moemans »

BreejKC bedankt voor de tip. Ik heb mijn huur deze maand gewoon netjes betaald maar ik ben nog wel van plan actie te ondernemen. Ik ben inmiddels nog steeds niet teruggebeld door de WBV. Ik vrees dat zij zich achter het excuus "de buren nemen de telefoon niet op" zullen verschuilen.

Een notaris inschakelen is een goede tip. Helaas zijn ze wel wat prijzig. Ik ben op het moment bezig met het uitzoeken van rechtsbijstand, waarschijnlijk ga ik even bij een plaatselijke langs. Ik zal dan gelijk vragen of ze mischien een goedkope notaris weten. Notarisen kunnen hun eigen tarieven bepalen dus de een kan 600 euro vragen en de ander slechts 200, althans zo heb ik het begrepen.

En Renske99 bedankt voor het medeleven! Mooi dat jij nu van die etterbakken afbent!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door olaf79 »

BreejKC schreef:Wanneer een verhuurder, woningbouwvereniging o.i.d. niets of niet genoeg doet om overlast dat uw woongenot in ernstige mate bedreigt tijdig op te lossen, dan kunt u deze met de volgende maatregel toch daartoe dwingen. De verhuurder financieel treffen werkt in ons land vaak het best. Wanneer u zelf uw huur inhoudt dan komt u inderdaad zelf in de problemen. Maar er is een andere manier.

U gaat naar een notaris, laat daar een rekening openen en stort daar maandelijks uw huur naar toe. In de notariële akte die wordt opgemaakt staat het doel van deze rekening: Het daarop gestorte geld is bestemd als uw huur voor de woningbouwvereniging. Hiermee is uw bereidheid tot het betalen van uw huur officieel vastgelegd. Dit geld wordt pas op de rekening van de verhuurder gestort als deze het ontstane probleem naar de mening van de huurder heeft opgelost. De huurder kan dan opdracht aan de notaris verlenen het gereserveerde geld door te storten naar de verhuurder. U kunt ook vast laten leggen dat dit geschiedt nadat een onafhankelijke partij heeft bepaald dat het probleem is opgelost.

Uiteraard laat u in de akte vastleggen dat alle notariële kosten die hiervoor gemaakt zijn voor rekening van de verhuurder zijn, die is per slot van rekening in gebreke gebleven. Bij deze actie weigert u dus niet om huur te betalen want in de notariële akte is vastgelegd dat u deze bereidheid wel degelijk heeft, maar dat de verhuurder zijn geld niet krijgt, totdat alle problemen zijn opgelost.

Dit is een weinig bekend dwangmiddel bij huurders, maar volstrekt legaal. Als u dit middel toepast dan is de vertragingstactiek of het lui achterover leunen bij de meeste verhuurders als sneeuw voor de zon verdwenen. Plotseling zijn er dan dingen mogelijk die u als huurder nooit voor mogelijk had gehouden.
Heeft u dit zelf bedacht of ergens vandaan gehaald. Lijkt me namelijk nog steeds niet de legale weg. De enige manier om huur opgeschort of verlaagd te krijgen is via de rechter. In dit land is de huurder immers net zo als elke andere overlastgever beschermd tot in het graf.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Compleet onzinverhaal wat BreejKC neerzet. Je wordt gewoon je huis uit gekieperd als je de huur niet betaalt. Overlast of niet. Als huurder heb je "brengplicht". Je bent verplicht de huur te betalen, ook als je geen aanmaning ontvangt. Betaal je de huur drie maanden niet, dan kan de verhuurder bij de kantonrechter een verzoek indienen om het huurcontract wegens betalingsachterstand te ontbinden. Je overlast plegende buur is dan lachende derde.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Bob Schurkjens schreef:Compleet onzinverhaal wat BreejKC neerzet. Je wordt gewoon je huis uit gekieperd als je de huur niet betaalt. Overlast of niet. Als huurder heb je "brengplicht". Je bent verplicht de huur te betalen, ook als je geen aanmaning ontvangt. Betaal je de huur drie maanden niet, dan kan de verhuurder bij de kantonrechter een verzoek indienen om het huurcontract wegens betalingsachterstand te ontbinden. Je overlast plegende buur is dan lachende derde.
Je hebt dus als betalende huurder alleen het recht om 'je bek te houden en te betalen'?

Je kan toch ergens (huurcommissie) o.i.d. melding maken van ernstig verstoord woongenot, en (tijdelijk) huurverlaging eisen totdat dit is opgelost?

Want, zoals het hierboven staat, kan iemand die getreiterd word door een stel tokkies alleen maar verhuizen, en heeft dus geen andere middelen om de verhuurder te verplichten actie te ondernemen..
Treurig.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

Neen, dat verhaal van die notaris heb ik niet zelf verzonnen, zeker geen onzinverhaal, zoals gesuggereerd. Ooit ben ik voorzitter geweest van een bewonerscommissie van een groot aantal huurwoningen, onder deskundige juridische begeleiding. Om regelmatig sparren met de woningbouwvereniging te voorkomen hebben we ons eerst verdiept in de mogelijkheden en onmogelijkheden die huurders hebben wanneer een woningbouwvereniging in gebreke blijft. Deze oplossing van huur storten op een tussenrekening bij een notaris is legaal, maar vrijwel onbekend.

Als een dergelijk genomen maatregel bekend is geworden bij de woningbouwvereniging dan weten zij dat ze moeten oppassen. De bereidwilligheid tot huur betalen is namelijk notarieel vastgelegd en de woningbouwvereniging kan om zo’n officieel stuk echt niet heen. Het verschil is dat ze daadwerkelijk hun huurpenningen niet gestort krijgen, maar deze in principe wel voor hun klaar staan. Juridisch wordt het rechtenverhaal rondom de verschuldigde huur dus omgedraaid. De woningbouwvereniging moet dan dus naar de rechter stappen om een dergelijke maatregel aan te vechten. Ook daar komt zo’n notarieel stuk en de reden dat dit gebeurd is dan boven water. Overigens, zo’n rechter zou zo’n onafhankelijke partij kunnen zijn om te beslissen of het conflict al dan niet is opgelost. Zou dit het geval worden geacht dan treed automatisch het beding in werking dat de gereserveerde huurpenningen dan op de rekening van de woningbouwvereniging worden gestort.

Belangrijk voor huurders is dus te weten dat woningbouw-verenigingen (-eigenaren) wel veel te zeggen hebben over hun eigendom, maar wanneer er sprake is van huur, dan treed de huurwet in werking waarin ook zeer veel rechten voor de huurder zijn vastgelegd. Dit juist om te voorkomen dat louche woningbouwverenigingen, die gerezen problemen voor hun huurders stelselmatig weigeren op te lossen, hun macht over de rug van hun huurders uitspelen.

Inderdaad is de gang naar een notaris voor een dergelijke kwestie geen eenvoudige en/of goedkope oplossing. Maar als het water u tot de lippen stijgt dan moet u uiteindelijk toch wat. Daarom staat in mijn vorige reactie ook dat u in de notariële akte kunt vast leggen dat de kosten hiervan voor de verhuurder zijn, omdat hij uiteindelijk het probleem moet oplossen en tót het nemen van deze maatregel hierbij in gebreke is gebleven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt dus als betalende huurder alleen het recht om 'je bek te houden en te betalen'?
Klopt als een bus. Ik heb twee psychiatrische patiënten naast me wonen die verslaafd zijn aan heroïne en cocaïne. Met de daarbij behorende overlast. Ben er al 3 jaar mee bezig. Het is gegarandeerd niet mogelijk om daarvoor via de Huurcommissie de huur verlaagd te krijgen. Als ik zelf de huur niet zelf volledig voldoe, wordt eerst een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld gevolgd door een ontruimingsprocedure bij de kantonrechter. Zie http://www.openbareorderecht.nl/index.p ... reenkomst/ om eens te grasduinen in deze materie.

Je moet het dus werkelijk gigantisch bont maken wil je wegens overlast je huis uitgezet worden.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Barman »

BreekJC heeft een punt, maar gaat iets te kort door de bocht. Wat hij suggereert kan en mag je doen bij een gebrek aan het gehuurde. Overlast door buren is geen gebrek aan het gehuurde. De verhuurder is wel verplicht tegen de overlast bezorgende huurders op te treden. Het feit dat de verhuurder tegen de overlast veroorzakende huurder moet optreden moet echter niet als gebrek van het gehuurde worden gekwalificeerd, maar meer op een verplichting van de verhuurder om op te treden tegen overlast veroorzakende huurders.

Het door BreekJC voorgestelde middel kan en mag hier dus niet gebruikt worden.

Gesloten