LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies-> slechte huisbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Vandaag kwamen we thuis na een weekendje weg. In onze keuken troffen we lichte lekkage aan, dus ik ben aan gaan bellen bij onze bovenburen.
We hebben normaal geen contact met deze mensen en al het contact dat we hebben gehad was niet erg positief. Gelukkig mocht ik binnenkomen en hebben we samen gekeken wat het probleem was. De ketel bleek zo lek als een mandje en er stonden al overal bakjes onder om water op te vangen. Daarnaast bleek de deur naar het balkon stuk, deze kon niet meer dicht. Om de kou buiten te houden was de deur afgeplakt met doeken en dekens. Ook de kozijnen zijn lek en dichtgeplakt met tape. Om het nog erger te maken zijn er overal muizenkeutels te vinden. Uit ervaring weten we dat de huizen idd last hebben van muizen, wij hebben hier ook veel werk aan gehad.
Het huis is absoluut mensonterend. De mensen die er nu wonen komen niet uit nl en weten de weg niet in nederland om dit op te lossen. De huisbaas doet niets, ik weet zelf dat hij geen geld heeft (geen instantie, particulier). Desalniettemin betalen deze mensen een hele hoop geld, meer dan zou zijn toegestaan.
Mijn man en ik hebben besloten dat we deze mensen willen helpen. Deels uit eigen belang, maar zeker omdat we dit niet vinden kunnen. Nu hebben wij zelf geen ervaring met huren, ons huis is een koophuis.

Wie oh wie kan ons adviezen geven hierover? Waar moeten we beginnen? Vandaag gaan we iig in gesprek met ons aanspreekpunt in de vve, maar ik hoor graag nog meer advies :)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

Stap eens naar je gemeente toe , maak foto's van dat huis. Bouw en woningtoezicht.
Alsnog de verhuurder eens aanschrijven, trouwens er zijn instanties genoeg om je buren te helpen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oning.html

Rechten van huurders.
Laatst gewijzigd door ciske op 07 apr 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Creatura »

Just_me1989 schreef:Vandaag kwamen we thuis na een weekendje weg. In onze keuken troffen we lichte lekkage aan, dus ik ben aan gaan bellen bij onze bovenburen.
.............................................
Nu hebben wij zelf geen ervaring met huren, ons huis is een koophuis.
Appartement? Is er sprake van een Vereniging van Eigenaren? Dan zul je op een andere manier te werk moeten gaan.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Zoals aangegeven is er idd een vve. Het is een vve van 4 woningen. We gaan vanavond in gesprek met ons aanspreekpunt inderdaad. Maarik denk niet dat de vve hier heel veel mee kan misschien? Ik hoop met het gesprek met name draagvlak te creeeren...

Gemeente ga ik ook noteren?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

http://www.huurcommissie.nl/

Van je buren is een huurwoning toch?? Schakel ook de huurcommissie in.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Huurcommissie is genoteerd, dank!

Nog even een angst:huurcommissie kan ze er toch niet uitzetten he, als de verhuurder bijvoorbeeld niet legaal verhuurd? Een lek en koud dak lijkt me prettiger dan geen dak boven je hoofd en daar wil ik absoluut niet door oorzaak van zijn...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

Huurcommissie gaat over een woning, niet over of iemand wel of niet legaal er woont.

Huurcommissie wijst de verhuurder op gebreken, word het niet gemaakt komt er huursverlaging.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Goed om te horen ciske, ik ga het meteen noteren!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

GGD kan je ook nog inschakelen, vanwege gezondheids klachten wat betreft het ongedierte.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Creatura »

Daarnaast bleek de deur naar het balkon stuk, deze kon niet meer dicht. Om de kou buiten te houden was de deur afgeplakt met doeken en dekens. Ook de kozijnen zijn lek en dichtgeplakt met tape.
Dit zijn zaken die je als VvE aan moet pakken, alleen zul je dan wel met ALLE eigenaren voor de kosten gaan opdraaien.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Onze kozijnen zijn niet bij de vve inbegrepen. Dit omdat een aantal mensen over wilde naar kunststof en anderen hier niet in mee wilde betalen. De mensen met kunststof wilde uiteraard niet meer mee betalen aan onderhoud van de houten kozijnen :) dit is opgenomen in een aparte clausule. Dus dit gaat niet op, anders waren die kozijnen al lang en breed vervangen, had ons een hoop wateroverlast gescheeld.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Creatura »

en hier hebben jullie toch een probleem. Er is genoeg jurisprudentie waarbij een "aparte clausule" die in strijd is met het splitsingsreglement niet houdbaar is gebleken.
En met die aparte clausule kun je als VvE niet zomaar gaan afdwingen bij die andere eigenaar dat hij even zijn kozijnen gaat vervangen. Hij kan dan met succes aan gaan vechten dat de VvE moet meedelen in deze kosten.

Een dure foute beslissing van de VvE in het verleden waar jullie nu de wrange vruchten van plukken.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Ik ben niet van plan die strijd als vve aan te gaan met hem of hem iets af te dwingen. Voor ons is een prima oplossing gevonden, betaald door de vve, die er voor zorgt dat wij geen problemen hebben en dat wij droog wonen. Ik voer dit topic ook niet uit naam van de vve.
Met dit topic wil ik graag hulp zoeken voor deze huurders die leven in mensonterende omstandigheden: een buitendeur die niet open kan, muizen die over de muren krioelen en een ketel die levensgevaarlijk is omdat hij niet op druk te houden is. Ik ben niet heel technisch, maar ik begreep dat een lek expansievat niet alleen voor de bewoner gevaarlijk is, maar ook voor ons ivm explosie/implosie gevaar oid(???). Aangezien ik nooit heb gehuurd, zou ik niet weten waar ze heen kunnen en daarom vraag ik hulp.

De enige reden dat ik ga praten met ons aanspreekpunt van de vve is omdat ik graag draagvlak wil creeeren en advies wil hebben van anderen. Misschien niet helemaal duidelijk aangegeven, maar dit is gewoon iemand die in ons portiek woont. Dus niet iemand van een instantie oid.
Ik ga absoluut niets spelen via de vve.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

een ketel die levensgevaarlijk is omdat hij niet op druk te houden is
Bij dit soort ernstige situaties, kan je persoonlijk contact met Bouw en Woningtoezicht opnemen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Creatura schreef: Dit zijn zaken die je als VvE aan moet pakken, alleen zul je dan wel met ALLE eigenaren voor de kosten gaan opdraaien.
Daar kies je dan ook voor als je een appartementsrecht koopt...

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Edrick »

Creatura schreef:en hier hebben jullie toch een probleem. Er is genoeg jurisprudentie waarbij een "aparte clausule" die in strijd is met het splitsingsreglement niet houdbaar is gebleken.
En met die aparte clausule kun je als VvE niet zomaar gaan afdwingen bij die andere eigenaar dat hij even zijn kozijnen gaat vervangen. Hij kan dan met succes aan gaan vechten dat de VvE moet meedelen in deze kosten.

Een dure foute beslissing van de VvE in het verleden waar jullie nu de wrange vruchten van plukken.
Bij een VVE van 4 woningen? :shock:

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Na een tweede inspectie zojuist is de situatie behoorlijk verandert.
Het kozijn en het expansievat worden morgen onder druk van ons vervangen. Samen met de vertegenwoordiger van de vve zijn we nogmaals binnen geweest en blijkt de situatie ernstiger dan gedacht. Door verzadiging van water lijkt het balkon op instorten te staan, er zitten gigantische scheuren in de muren. Er lijkt dus wel werk voor de vve in te zitten. op dit moment ga ik dus ook even niet meer updaten ivm rechtsbijstand die morgen in actie gaat. Eerst even afwachten wat die aangeven


Edit: nog even m.b.t. De kozijnen: als deze man ons mee wil laten betalen kunnen wij op kosten van de vve met 3panden ook onze kozijnen laten vervangen/ kosten van vervangen terug vragen en dit kost hem meer geld dan alleen het vervangen van zijn eigen kozijnen.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Creatura »

Edrick schreef:Bij een VVE van 4 woningen? :shock:
Ja, zelfs al was het een VvE van 2 woningen.
Maar TS heeft een probleem, gezien het laatste bericht. Als het slechte onderhoud er al voor heeft gezorgd dat balkons op instorten staan, toont dat des te meer aan dat de VvE niet goed heeft gehandeld, en de uiteindelijke schade veel groter is.

Voor TS: sterkte!

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Edrick »

Creatura schreef:
Edrick schreef:Bij een VVE van 4 woningen? :shock:
Ja, zelfs al was het een VvE van 2 woningen.
Maar TS heeft een probleem, gezien het laatste bericht. Als het slechte onderhoud er al voor heeft gezorgd dat balkons op instorten staan, toont dat des te meer aan dat de VvE niet goed heeft gehandeld, en de uiteindelijke schade veel groter is.

Voor TS: sterkte!
Is er dan sprake van een aparte clausule?

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Creatura schreef:
Edrick schreef:Bij een VVE van 4 woningen? :shock:
Ja, zelfs al was het een VvE van 2 woningen.
Maar TS heeft een probleem, gezien het laatste bericht. Als het slechte onderhoud er al voor heeft gezorgd dat balkons op instorten staan, toont dat des te meer aan dat de VvE niet goed heeft gehandeld, en de uiteindelijke schade veel groter is.

Voor TS: sterkte!

Wat kun jij bijzonder snel conclusies trekken met de summiere informatie die je gekregen hebt creatura. Moet je echt mee opletten. Maar aan je andere berichten op deze website te zien is dat een hardnekkige karaktereigenschap van je. Onze vve kan hier helaas heel weinig aan doen, behalve de rommel opruimen.

Gesloten