LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

Beste Mensen,

Ik ben sinds 2 jaar bewoner van een particuliere huurwoning, waarvan ik samen met een huisgenoot een woning deel van een 2 onder 1 kap. De huur, waterschapsbelasting & afvalstofheffing is gescheiden door de gemeente en de verhuurder, alleen gaat de energierekening op 1 meter voor onze 2 woningen.

Vorig jaar heb ik een gasverbruik +/- 2300 M3 gehad, en dit jaar kreeg ik tot mijn schrik een afrekening van € 1242.- i.v.m. een gasverbruik van 4141 M3 en dit terwijl de woning onder mij voor 3 maanden leeg heeft gestaan.

Ik heb in Januari een melding gemaakt van mijn Thermostaat die niet goed functioneerde *(Senvax VAG 4000)* omdat deze steeds van tijd versprong, de huurbaas gaf aan dat er naar gekeken was, maar er 'op dat moment weinig aan te doen viel'. In mijn specificatie wordt aangegeven dat het verbruik van gas per januari extreem is gestegen ( 3000 M3 )

Als ik nu naar het systeem kijk, vraagt hij de CV om op te warmen terwijl de binnentempratuur 24 Graden is, en de door mij ingestelde tempratuur 19 Graden moet zijn. Dit kost mij dus onnodig gas, en heeft als resultaat een enorme gasrekening.

Ik wil graag de thermostaat door een erkende 3e partij laten nakijken om aan te tonen dat het niet meer naar behoren werkt, moet ik hiervoor mijn huurbaas inlichten?
Overigens heb ik ook een stukje vastgelegd op film waarin je duidelijk kan zien dat de thermostaat de CV aan het werk zet, terwijl hier geen reden voor is.

Uiteraard wil ik het liefst dat mijn huurbaas dit gaat rechtzetten door de gasrekening te betalen, heeft iemand ervaring met bovenstaande, en weet hoe ik hier het beste mee om kan gaan (rug tegen de muur situatie creeëren) mijn huurbaas doet namelijk alles om eronderuit te komen..

Ik lees/verneem graag tips en of reactie!

Groetjes Wilma

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Allereerst zou ik zo snel mogelijk de thermostaat loskoppelen. Er hoeft nu toch niet verwarmd te worden en dat zorgt er in ieder geval voor dat de kosten niet verder stijgen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Wat jefdus aangeeft is een oplossing.
Maar mocht de zaak te lang gaan duren kunt u beter gelijk maar zelf een nieuwe thermostaat plaatsen.
Zo moeilijk is dat niet meestal.
Kwestie van 2 draadjes loshalen en weer verbinden op de nieuwe.
De investering kost zo'n € 100.- maar dat weegt niet op tegen de meerkosten van uw gasverbruik momenteel.
Het bonnetje goed bewaren zodat u de nieuwe kan declareren bij uw huisbaas.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

wilmadebruin4 schreef: Uiteraard wil ik het liefst dat mijn huurbaas dit gaat rechtzetten door de gasrekening te betalen
Als dit al mogelijk zou zijn, hoe dacht jij dan de meerkosten te bepalen en hoe zit het met je eigen verantwoordelijkheid?

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

Jefdus schreef:Allereerst zou ik zo snel mogelijk de thermostaat loskoppelen. Er hoeft nu toch niet verwarmd te worden en dat zorgt er in ieder geval voor dat de kosten niet verder stijgen.
Dit heb ik inmiddels al gedaan, thermostaat op 0 zodat de CV alleen op warm water vraag reageert.
Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef: Uiteraard wil ik het liefst dat mijn huurbaas dit gaat rechtzetten door de gasrekening te betalen
Als dit al mogelijk zou zijn, hoe dacht jij dan de meerkosten te bepalen en hoe zit het met je eigen verantwoordelijkheid?
Meerkosten berekenen wordt lastig, laten we uitgaan van de voorgaande jaren dat deze woning verhuurd is en het gemiddelde verbruik, + 300 M3 meer voor de koude winter en dan houdt het wel een beetje op.
Vanaf het moment dat ik heb aangegeven dat mijn Thermostaat niet goed meer functioneerde is er 3000 M3 doorheengegaan; Ik heb ook aangegeven aan mijn huurbaas dat de Thermostaat niet goed werkte, en zijn antwoordt daarop was: " We hebben hem nagekeken, maar kunnen er nu weining aan doen"
Het systeem wat bij mij op zolder hangt is een Cenvax VAG 4000 systeem, geen kamerthermostaat en eigenlijk niet geschikt voor een particuliere huurwoning, dit komt omdat hij niet reageert op binnentempratuur, maar alleen op buitentempratuur.
VB. Binnentempratuur = 24 Graden; Gevraagde thermostaat tempratuur door mij ingesteld = 19 Graden. Thermostaat gaat branden, en stuurt de CV ketel aan voor een kansloze opwarming. Dat tikt aardig aan, zeker als je weinig thuisbent, en het huis niet extra warm wordt door dit nutteloze opwarmen van de CV ketel..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

wilmadebruin4 schreef: Meerkosten berekenen wordt lastig, laten we uitgaan van de voorgaande jaren dat deze woning verhuurd is en het gemiddelde verbruik, + 300 M3 meer voor de koude winter en dan houdt het wel een beetje op.
En hoe zit het dan met die lege woning onder je?
wilmadebruin4 schreef: Het systeem wat bij mij op zolder hangt is een Cenvax VAG 4000 systeem, geen kamerthermostaat en eigenlijk niet geschikt voor een particuliere huurwoning, dit komt omdat hij niet reageert op binnentempratuur, maar alleen op buitentempratuur.
Waarom zou die niet geschikt zijn voor een particuliere woning?

Je afstandsbediening is je kamerthermostaat. Hij reageert op binnen, buiten en cv temperatuur.

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef: Meerkosten berekenen wordt lastig, laten we uitgaan van de voorgaande jaren dat deze woning verhuurd is en het gemiddelde verbruik, + 300 M3 meer voor de koude winter en dan houdt het wel een beetje op.
En hoe zit het dan met die lege woning onder je?
wilmadebruin4 schreef: Het systeem wat bij mij op zolder hangt is een Cenvax VAG 4000 systeem, geen kamerthermostaat en eigenlijk niet geschikt voor een particuliere huurwoning, dit komt omdat hij niet reageert op binnentempratuur, maar alleen op buitentempratuur.
Waarom zou die niet geschikt zijn voor een particuliere woning?

Je afstandsbediening is je kamerthermostaat. Hij reageert op binnen, buiten en cv temperatuur.

Woning onder mij heeft 3 maanden leeggestaan i.v.m. verbouwing, is inmiddels weer bewoond.
Afstandbediening? Die zit er niet bij, ik kan de thermostaat in dagdelen alleen maar instellen boven op zolder op het apparaat zelf.
Stooklijnen van de Cenvax kan ik dus niet bepalen..
Ik kan met dit systeem niet zeggen; ik ga werken, ik zet je lager dit wordt centraal geregeld aan de hand van de buitentempratuur, maar zelfs al is het binnen 24 graden i.p.v. de gevraagde 19 Graden.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

wilmadebruin4 schreef: Woning onder mij heeft 3 maanden leeggestaan i.v.m. verbouwing, is inmiddels weer bewoond.
Maar heeft dus invloed gehad op jouw stoken.

De Cenvax VAG 4000 bestaat uit een afstandsbediening en een schakelunit.

http://www.gebruikershandleiding.com/Ce ... 69107.html

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef: Woning onder mij heeft 3 maanden leeggestaan i.v.m. verbouwing, is inmiddels weer bewoond.
Maar heeft dus invloed gehad op jouw stoken.

Hoe bedoel je als ik vragen mag? Een vast ingestelde tempratuur geldt toch voor het hele huis?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

Die woning onder jou staat leeg.

Als die zelfstandig stookt, dan is het onder jou dus koud en zal je zelf harder moeten stoken. Stoken jullie gezamenlijk, dan stook je ook harder. De woning is namelijk leeg dus zal meer energie vragen om op de gewenste temperatuur te komen.

feenstramede
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 feb 2011 17:05

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door feenstramede »

U geef aan dat de temperatuur van de thermostaat niet wordt gecommuniceerd met de ketel. Mogelijk kan dit kan ook een probleem bij de ketel zijn.
Bij bepaalde type ketels kan dat dit ook met instellingen van de ketel te maken hebben.

Mochten wij u hierin kunnen helpen dan horen wij het graag van u, indien de ketel bij ons in contract is kunnen wij ook de mogelijkheden bekijken voor sturen van een monteur.


Met vriendelijke groet,

Feenstra Webcare

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Fa. Feenstra heeft duidelijk de vraag niet gelezen...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef: Uiteraard wil ik het liefst dat mijn huurbaas dit gaat rechtzetten door de gasrekening te betalen
Als dit al mogelijk zou zijn, hoe dacht jij dan de meerkosten te bepalen en hoe zit het met je eigen verantwoordelijkheid?
Heb je het vantevoren aan je huisbaas verteld? Ik vind 24 graden binnen namelijk erg warm dus dat moet je zijn opgevallen.

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

feenstramede schreef:U geef aan dat de temperatuur van de thermostaat niet wordt gecommuniceerd met de ketel. Mogelijk kan dit kan ook een probleem bij de ketel zijn.
Bij bepaalde type ketels kan dat dit ook met instellingen van de ketel te maken hebben.

Mochten wij u hierin kunnen helpen dan horen wij het graag van u, indien de ketel bij ons in contract is kunnen wij ook de mogelijkheden bekijken voor sturen van een monteur.


Met vriendelijke groet,

Feenstra Webcare
De CV ketel is nagekeken en zijn geen afwijkingen geconstateerd, de thermostaat daarintegen laat de CV inschakelen/ opwarmen terwijl er geen warmtevraag behoort te zijn. Itho Daalderop is leverancier van dit systeem, en gaat ook de diagnose stellen wat er mis is met de thermostaat, bedankt voor uw reactie en aanbod i.i.g.!
Bor Komorovski schreef:
Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef:
Beste Bor Komorovski,

24 graden is ook zeker te warm, en dat is nu juist het rare, alle kranen van de verwarming in de woonkamer staan uit. Zowel bij mij als mijn buurman, als het systeem zou werken zoals het moet werken, zou het niet warmer dan 19 Graden mogen zijn in het gehele huis.
Ik heb in Januari gemeld dat het systeem het niet goed deed, en het antwoordt van mijn huisbaas was dat hij er toen weinig aan kon doen, en ze zouden afwachten tot het echt stuk zou gaan..

Uiteraard wil ik het liefst dat mijn huurbaas dit gaat rechtzetten door de gasrekening te betalen
Als dit al mogelijk zou zijn, hoe dacht jij dan de meerkosten te bepalen en hoe zit het met je eigen verantwoordelijkheid?
Heb je het vantevoren aan je huisbaas verteld? Ik vind 24 graden binnen namelijk erg warm dus dat moet je zijn opgevallen.

ithodaalderop
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012 10:20

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door ithodaalderop »

Beste Wilma,

Wij zijn leverancier van de Cenvax 400 en wij bieden aan om telefonisch door het menu te lopen zodat in ieder geval de instellingen op de juiste wijze geprogrammeerd worden. Stuur ons in een privé bericht je persoonlijke gegegevens zodat we je kunnen bereiken.

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

ithodaalderop schreef:Beste Wilma,

Wij zijn leverancier van de Cenvax 400 en wij bieden aan om telefonisch door het menu te lopen zodat in ieder geval de instellingen op de juiste wijze geprogrammeerd worden. Stuur ons in een privé bericht je persoonlijke gegegevens zodat we je kunnen bereiken.
Privé bericht reeds verstuurd, als het goed is komt er vanuit uw bedrijf donderdag een monteur om het systeem na te kijken, dit omdat ik er graag een profesional bij wil hebben.

Iedereen bedankt voor het reageren, maar we dwalen af op een thermostaat die niet werkt zoals de jaren ervoor, terwijl mijn vraag is hoe en of ik dit op mijn huisbaas kan verhalen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

wilmadebruin4 schreef:mijn vraag is hoe en of ik dit op mijn huisbaas kan verhalen.
Eventuele reparatie van de thermostaat wel. Meerkosten van verbruik lijkt mij niet.

In alles zal je ook rekening moeten houden met wat voor relatie jij met je verhuurder wilt hebben.

wilmadebruin4
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:21

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door wilmadebruin4 »

Barman schreef:
wilmadebruin4 schreef:mijn vraag is hoe en of ik dit op mijn huisbaas kan verhalen.
Eventuele reparatie van de thermostaat wel. Meerkosten van verbruik lijkt mij niet.

In alles zal je ook rekening moeten houden met wat voor relatie jij met je verhuurder wilt hebben.
Ben ik met je eens Barman, Maar als je als huurder een melding maakt en de verhuurder doet hier weinig tot niks aan, vind ik het vrij bijzonder als ik dat dan maar moet slikken..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Barman »

wilmadebruin4 schreef: Ben ik met je eens Barman, Maar als je als huurder een melding maakt en de verhuurder doet hier weinig tot niks aan, vind ik het vrij bijzonder als ik dat dan maar moet slikken..
Hoef je ook niet. Ik zou alles in het werk stellen om te zorgen dat die ketel goed gaat werken. Proberen het teveel verbruik te verhalen is echter een ander verhaal en dat zou ik dus laten lopen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Aansprakelijkheid huurbaas falende thermostaat?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Thermostaat kun je toch zo vervangen voor een simpele aan/uit thermostaat.

Wat een berg gas verstook jullie per jaar ligt het ook niet mede door de verouderde ketel :?:

Gesloten