LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renovatie woning door woningbouw

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
manoukk91
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2013 17:37

renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door manoukk91 »

Hallo,

Ongeveer 2.5 maand geleden heeft de woningbouw laten weten dat ons huis zal worden gerenoveerd.

Het was lang wachten op bericht en toen ze al lang en breed bezig waren in onze straat met renoveren, besloten ze toch even een bezoekje te brengen met hoe het er uit komt te zien.
Wat er gaat gebeuren:
Kozijnen vervangen;
Asbest uit het dak;
Nieuw dak;
Voegen uitboren;
Gevel renovatie
deuren worden vervangen.
Hier alles krijgen we een vergoeding van 150 euro voor de overlast.
wij moeten zelf de rolluiken van het huis halen. Wij kunnen dit niet zelf en de kosten zijn voor ons.

Vandaag was ons huis aan de beurt voor het verwijderen van het asbest en vervanging van het dak.
De aannemer zou van te voren nog langs komen om uitleg te geven, maar helaas is er niemand langs geweest.
Na een lange dag werken komen wij net thuis. Er lagen 2 matrassen op de zolder en deze zijn vanaf het dak de vijver in gegooid, ons huis ligt vol met stof om nog maar niet te spreken over dat we geen warm water en geen stroom meer hebben.
We hebben geen idee of er asbest in ons huis ligt of waar de stof anders vandaan moet komen.

Morgenochtend nemen wij direct contact op met de aannemer, maar zijn er maatregelen die zij moeten treffen? Of is dit een normale gang van zaken?


Wij moeten nu werk af gaan bellen, om thuis te blijven voor de woningbouw. Uiteraard lopen wij hier inkomsten door mis.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door VCampen »

Het lijkt mij geen juiste gang van zaken.
Ik denk dat je in dit stadium het best een advocaat kan inschakelen, die kan jullie op dit moment het beste beschermen.
Misschien heb je ook iets aan onderstaande link over rechten van een huurder bij onderhoud en renovatie.
http://communities.zeelandnet.nl/renova ... gina/63921

manoukk91
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2013 17:37

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door manoukk91 »

Bedankt voor uw bericht.
Gisteravond zijn wij bij binnenkomst direct weer weggegaan vanwege het stof in de woning.

Vanochtend zijn wij binnen gekomen en ons rot geschrokken.
Er moeten 2 slaapkamers opnieuw behangen worden, de vloer op zolder moet opnieuw gelegd worden en over de gehele 1e etage moet het plafond vervangen worden.

De aannemer komt zo langs.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er bij jullie overdag wel eens iemand thuis dan? Als hij een paar keer op de stoep staat terwijl jullie op je werk zitten kan hij er verder ook weinig aan versleutelen.

Of jullie er wel of niet zijn, de aannemer zal er toch bij moeten, in de voorwaarden van het huurcontract staat ook dat je voor onderhoudswerkzaamheden toegang zult moeten verlenen. In het geval van het verwijderen van het dak is dat strikt genomen niet nodig natuurlijk.

Het lijkt mij dat in ieder geval de communicatie een stuk beter moet. Om dat vast te stellen en er wat aan te verbeteren heb je volgens mij geen advocaat nodig.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door langste adem »

Uiteraard moet u toegang verlenen voor onderhoudswerkzaamheden, maar het lijkt me heel erg onacceptabel dat ze gewoon beginnen als u niet thuis bent en u vind vervolgens uw matrassen terug in de vijver. Misschien zijn er asbestdeeltjes van het dak op de matrassen gedwarreld en zijn ze daarom weggegooid, maar dan nog zouden ze dat in overleg met u moeten doen. Voor hetzelfde geld had u uw zwarte geld erin verstopt :)

En die 150 euro vergoeding voor de overlast vind ik zelf wat karig en daar heeft u bij lange na geen nieuwe matrassen voor...
En het lijkt me ook niet zo prettig dat uw hele huis nu vol stof zit met de wetenschap dat dat er asbest is weggehaald....


Ik ben benieuwd naar het verhaal van de aannnemer...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De hedendaagse praktijk is dat de woningbouw de klus aanbesteedt en de allergoedkoopste partij de klus laat klaren. In mijn wijk was er door De Alliantie 10 jaar geen onderhoud aan de buitenkant gedaan. Wat je dan krijgt is maandenlang herrie en geschreeuw in de wijk vanaf 7 uur 's ochtends.

Er komt een heel leger van uitermate grof en ongemanierd volk dat nooit geleerd heeft om rekening te houden met anderen. Als ik het zo lees is dat hier ook aan de hand. Laat je niet intimideren door de situatie en de mensen die er bij betrokken zijn. En ga vanavond nog foto's maken van je hele woning zoals alles er nu uit ziet.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door VCampen »

manoukk91 schreef:Bedankt voor uw bericht.
Gisteravond zijn wij bij binnenkomst direct weer weggegaan vanwege het stof in de woning.

Vanochtend zijn wij binnen gekomen en ons rot geschrokken.
Er moeten 2 slaapkamers opnieuw behangen worden, de vloer op zolder moet opnieuw gelegd worden en over de gehele 1e etage moet het plafond vervangen worden.

De aannemer komt zo langs.
Ik kan mij de schok voorstellen en ik denk dat het verstandig is om overal foto’s van te maken zoals Bob Schurkjens schrijft.
Ook denk ik net als langste adem dat er asbeststof is gaan dwarrelen en dat ze daarom je matrassen hebben weggegooid.
D.m.v. een kleefmonster kan onderzocht worden of er inderdaad asbeststof in je huis is.
Dat onderzoek is wel duur maar je kan vragen of de woningbouw dat onderzoek betaalt want dankzij hen zit jij in deze onzekere situatie.
Het kan zijn dat je andere spullen vernietigd moeten worden omdat ze zijn besmet met asbestdeeltjes.
Dat onderzoek lijkt mij erg belangrijk vooral in verband met jullie gezondheid.
Misschien lukt jou dat zonder advocaat, dat lijkt mij prima maar mijn ervaring is dat er met de verhuurder niet te praten valt over asbest omdat men bang is voor schadeclaims.
Ze gooien liever je spullen weg en ruimen de rommel op zodat er geen bewijs is.
Anders gezegd, ze betalen liever die matrassen dan een schadevergoeding aan jou omdat ze je hebben blootgesteld aan asbest.

Het is ook belangrijk om alle afspraken op schrift te zetten want ik kan mij voorstellen dat die woningbouw je nu van alles toezegt zodat ze verder kunnen met de werkzaamheden en dat het je niet meer lukt om ze aan de afspraak te houden als de werkzaamheden eenmaal gedaan zijn.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door prem »

Wat een barbaren.

manoukk91
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2013 17:37

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door manoukk91 »

3 dagen geleden hebben wij de aannemer ingelicht dat wij met de renovatie van het dak niet thuis zouden zijn. Dit was geen enkel probleem.
De aannemer is gistermiddag langs geweest en heeft even rondgekeken en zegt dat het onze schuld is. Als wij thuis waren geweest, dan was dit niet gebeurt want dan had hij het water vanuit binnen kunnen stoppen. Wij denken daar heel anders over uiteraard. Ik heb hem verteld dat hij zei dat we niet thuis hoefden te zijn en zijn reactie was: "Ja, moet ik dan iedereen verplichten om thuis te blijven?" Ja, in dit soort situaties vind ik van wel ja. Omdat de stroom het niet deed, keek hij in de plaffonaires. Ik heb nog nooit zoiets gezien, de lampen waren helemaal vol met water gelopen.
Ook is de douchedeur door de regen beschadigd geraakt. De uitschuifbare trap naar de zolder zit zo vol met vocht, dat die nog niet naar beneden kan. Hierdoor zijn we nog niet op zolder geweest, maar daar ligt een houten vloer, dus wet vrezen het ergste. Hij wil het plafond witten en 1 gipsplaat vervangen omdat dat "hun" schuld is (eigenlijk ook die van ons, maar omdat we zo zeuren wil hij dat wel vervangen) en verder is het ons eigen probleem. We hebben contact gehad met het judisch loket en hebben volgende week een afspraak.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, zoals je het nu uitlegt is het zeker advocatenwerk. Heb je de woningbouw zelf al ingeschakeld? Zij zijn de opdrachtgevers. Alleen noem je in je eerste post juist geen waterschade...

Maar waar kwam al dat water dan vandaan als het van binnen uit gestopt moet worden? Lekkage, ok, maar er lopen toch geen leidingen door het dak heen? En zo ja, dan zou hij dat toch moeten weten, want dit is niet de eerste woning in het project.

Wel vind ik het vreemd dat een douchedeur door water kan beschadigen.

Maar ik begrijp ook niet zo goed waarom je niet thuis bent gebleven. Er is kennelijk wél over gecommuniceerd, maar jullie wilden liever op je werk zijn in plaats van een dag vrij te nemen. Hij kan jullie inderdaad niet verplichten. Dat was dan inderdaad jullie keuze.

manoukk91
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2013 17:37

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door manoukk91 »

Nou, in eerste instantie wisten we niet dat er zoveel waterschade was. Dit wisten we pas toen we de volgende dag met daglicht de woning zagen.
Ze hoefden met het dak vervangen niet in de woning te zijn waardoor we niet thuis hoefden te zijn. Daarnaast is dit de keus van de woningbouw en niet van ons. Helaas moeten wij gewoon hard werken voor ons geld en anders kunnen we de huur niet betalen. Zomaar een vrije dag nemen zit er voor ons niet in. En dat begreep de aannemer. De woningbouw heeft met de aannemer gebeld en zegt letterlijk zijn woorden na. Ze willen nog niet eens komen kijken.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me intussen helemaal voorstellen hoe dat gesprek over al dan niet thuis zijn is gegaan...

Je kunt het proberen via het juridisch loket, maar ik durf geen inschatting te maken hoe groot de kans is dat je schade vergoed wordt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door puma73 »

Maak in elk geval zoveel mogelijk fotos om de schade vast te leggen of gebruik een videocamera. Dan heb je later, als het nodig is in elk geval bewijzen hoe het er uit zag.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door langste adem »


Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zijn er niet meer klachten in de buurt? Samen sta je sterker.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: renovatie woning door woningbouw

Ongelezen bericht door Moneyman »

puma73 schreef:Maak in elk geval zoveel mogelijk fotos om de schade vast te leggen of gebruik een videocamera. Dan heb je later, als het nodig is in elk geval bewijzen hoe het er uit zag.
Of laat een deurwaarder een proces-verbaal van constatering opmaken. Kost je € 125,00, maar dan krijg je wel een keurig proces-verbaal met daarin de aangetroffen staat van de woning.

Gesloten