LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Reelsuush
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2015 11:50

Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Reelsuush »

Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend willen op korte termijn een huurhuis in provincie utrecht gaan huren. Door omstandigheden willen we snel gaan samenwonen. Wat is de beste weg om aan een huurwoning te komen? hoe hebben jullie dit gedaan? En welke plaatsen raden jullie aan om te zoeken!

Alle reacties zijn welkom, alvast bedankt

Groeten Suzanne Wiese

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Funda: http://www.funda.nl/huur/utrecht/appart ... rprijs-op/

Marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

Google....

(aldus, gezien mijn leeftijd, een digital immigrant....)

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Hallo TS,

een betaalbare huurwoning vinden als starter is een ramp, zeker in een provincie als Utrecht. Er zijn corporaties, ook in Utrecht, welke een deel van hun vrijkomende woningen via loting toewijzen ipv op basis van inschrijftijd. Hier zou ik naar zoeken; naast het inschrijven op wachtlijsten (dus de reguliere weg).

Heb je een ruime beurs dan kun je ook particulier gaan huren en heb je keuze te over. Houdt wel rekening mee dat verhuurders graag willen zien dat je pakweg 4x de huur aan bruto maandinkomen hebt. Ofwel, wil je huren voor 1.000 euro kaal per maand, dan moet je een 4.000 euro bruto per maand verdienen.

Houdt er rekening mee dat verhuurders en makelaars in de particuliere sector je een poot uit gaan draaien door bijvoorbeeld 1 of 2x de maandhuur in rekening te brengen bij aanvaarding. Ik weet de regels hierover niet uit mijn hoofd, maar het kan dus lonen om je hierin te verdiepen om ervoor te zorgen dat de kosten niet onterecht bij huurder ipv verhuurder terecht komen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Betaalbare huurwoningen zijn er niet.
Vroeger moest je al 7 of 8 jaar op een wachtlijst staan.
Tegenwoordig krijgen alle vluchtelingen ook nog eens voorrang op de mensen op de wachtlijsten, omdat de asielzoekerscentra leeg moeten.
Dus helaas geen betaalbare huurwoning.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

reiziger88 schreef:Ofwel, wil je huren voor 1.000 euro kaal per maand, dan moet je een 4.000 euro bruto per maand verdienen.
Als je voor die prijs moet huren kan je beter kopen. Kost per maand evenveel of net iets meer, maar dan houd je er teminste nog wat aan over.

TS: kijk eens rond op Funda. Misschien is martkplaats een optie, maar pas op voor nepperts.
Ga niet met van die verhuurbemiddelaar websites in zee. Daar zijn doorgaans veel klachten over vanwege hoge kosten en foute, outdated, of ronduit neppe informatie.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Julie4444 schreef:
reiziger88 schreef:Ofwel, wil je huren voor 1.000 euro kaal per maand, dan moet je een 4.000 euro bruto per maand verdienen.
Als je voor die prijs moet huren kan je beter kopen. Kost per maand evenveel of net iets meer, maar dan houd je er teminste nog wat aan over.
Er zijn meer redenen om te kiezen voor huur. Zeker als je ergens tijdelijk wil wonen of nog niet zeker weet of je ergens over 3 tot 5 jaar nog wil wonen, dan is huren bijna altijd een betere optie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Klopt, maar als je een jaar of 10 denkt te blijven zitten is kopen hoogstwaarschijnlijk voordeliger.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door ruud_a »

reiziger88 schreef:
Julie4444 schreef:
reiziger88 schreef:Ofwel, wil je huren voor 1.000 euro kaal per maand, dan moet je een 4.000 euro bruto per maand verdienen.
Als je voor die prijs moet huren kan je beter kopen. Kost per maand evenveel of net iets meer, maar dan houd je er teminste nog wat aan over.
Er zijn meer redenen om te kiezen voor huur. Zeker als je ergens tijdelijk wil wonen of nog niet zeker weet of je ergens over 3 tot 5 jaar nog wil wonen, dan is huren bijna altijd een betere optie.
Huren is een prima optie, maar zonder betaalbare huurwoningen wordt dat lastig.

Want dat vergat ik nog, aangezien de ouderen ook niet meer naar een verzorgingshuis mogen, komen die huurwoningen ook niet meer vrij.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:
Want dat vergat ik nog, aangezien de ouderen ook niet meer naar een verzorgingshuis mogen, komen die huurwoningen ook niet meer vrij.
Iets dergelijks had ik ook gezegd, maar dat is verwijderd. Vreemd. Er mankeerde helemaal niets aan dat bericht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door moederslink »

Bijna alle reacties zijn verwijderd. Vreemd , er zaten goede tips en adviezen bij en er werd serieus meegedacht met TS :roll:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door renewouters »

Julie4444 schreef:Klopt, maar als je een jaar of 10 denkt te blijven zitten is kopen hoogstwaarschijnlijk voordeliger.
TS en vriend willen snel gaan samenwonen. Dan lijkt me kopen geen optie. Dat kan je beter doen na een tijdje te hebben samengewoond.

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door tortle »

Reelsuush schreef:Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend willen op korte termijn een huurhuis in provincie utrecht gaan huren. Door omstandigheden willen we snel gaan samenwonen. Wat is de beste weg om aan een huurwoning te komen? hoe hebben jullie dit gedaan? En welke plaatsen raden jullie aan om te zoeken!

Alle reacties zijn welkom, alvast bedankt

Groeten Suzanne Wiese
Je zou ook iets kunnen huren voor een bepaalde tijd op een recreatiepark en daarna alsnog verder kunnen kijken. In Soesterberg zijn wat mogelijkheden voor wat langere termijn tegen schappelijke prijzen. Ik mag geen url plaatsen dus s6

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel hangt af van je wensen en eisen. Als je snel een betaalbare woning wil, dan zul je waarschijnlijk dus wat water bij de wijn moeten doen voor wat betreft locatie, woningtype etc. Dan zul je waarschijnlijk ook in de omgeving van de provincie Utrecht wel iets kunnen vinden. Mits je je eisen niet te hoog stelt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:
Julie4444 schreef:Klopt, maar als je een jaar of 10 denkt te blijven zitten is kopen hoogstwaarschijnlijk voordeliger.
TS en vriend willen snel gaan samenwonen. Dan lijkt me kopen geen optie. Dat kan je beter doen na een tijdje te hebben samengewoond.
Wij kennen de persoonlijke omstandigheden van TS niet. Ik ken menig stel dat meteen is gaan kopen na een tijd lang samen te zijn (lees: niet samen te wonen) en dat is gewoon goed gegaan.

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door organo »

zal niet meevallen. Als ik kijk in mijn eigen gemeente daar wordt bijna elke huurwoning die vrijkomt verkocht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

organo schreef:zal niet meevallen. Als ik kijk in mijn eigen gemeente daar wordt bijna elke huurwoning die vrijkomt verkocht.
Klopt. Ik heb 12 jaar inschrijfduur en daar heb je niks meer aan. De wachttijd is de afgelopen jaren iets van 5 jaar per jaar (!) omhoog gegaan. Echt onwerkelijk hoe mensen hierdoor in de problemen komen. Echt zeer schrijnend. Woningcorporaties potten enorme kapitalen op zonder openheid van zaken te geven. Ze werken ondoelmatig (overheadkosten 100 euro per huurwoning per maand), hebben onverantwoorde vastgoedinvesteringen gedaan en geven nu de Overheid de schuld. Want die roomt opgepot kapitaal bij de corporaties af met de verhuurdersheffing. De corporaties schuiven die rekening gewoon van zich af door woningen te verkopen en huren maximaal op te trekken. In de buurt waar ik woon gooien ze 100% wat vrijkomt in de verkoop.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:
organo schreef:zal niet meevallen. Als ik kijk in mijn eigen gemeente daar wordt bijna elke huurwoning die vrijkomt verkocht.
Klopt. Ik heb 12 jaar inschrijfduur en daar heb je niks meer aan. De wachttijd is de afgelopen jaren iets van 5 jaar per jaar (!) omhoog gegaan. Echt onwerkelijk hoe mensen hierdoor in de problemen komen. Echt zeer schrijnend. Woningcorporaties potten enorme kapitalen op zonder openheid van zaken te geven. Ze werken ondoelmatig (overheadkosten 100 euro per huurwoning per maand), hebben onverantwoorde vastgoedinvesteringen gedaan en geven nu de Overheid de schuld. Want die roomt opgepot kapitaal bij de corporaties af met de verhuurdersheffing. De corporaties schuiven die rekening gewoon van zich af door woningen te verkopen en huren maximaal op te trekken. In de buurt waar ik woon gooien ze 100% wat vrijkomt in de verkoop.
U begrijpt waarschijnlijk dat die "verhuurdersheffing" niets anders is, dan een ordinaire belastingverhoging voor huurders.
Alleen heet het op deze manier geen belasting(verhoging) en kan de overheid mooi weer spelen.
Let ook op de zorgvuldig gekozen term "verhuurders" heffing.
Alsof de overheid niet weet dat uiteindelijk de huurder het moet betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat klopt Ruud. De rekening wordt echter vooral gepresenteerd aan mensen die moeten verhuizen en starters op de huurmarkt. Je zal maar 20 zijn en een huurwoning nodig hebben. Je wordt dan vanzelf het slachtoffer van huisjesmelkers en kamerverhuurders die meer vragen dan ze mogen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch moet je je niet helemaal vergissen, Bob. Woningbouwverenigingen kunnen de huren stapsgewijs optrekken naar 'marktconforme' huurprijzen. Gebeurt hier ook. Toen ik hier in 2008 kwam wonen zat de huurprijs aan de toenmalige max om huursubsidie te krijgen. Nieuwe huurders krijgen al een tijdje in één keer een hap meer voor de kiezen, maar die krijgen daarna minder huurverhoging dan degenen die er al langer zitten en om die reden een 'lagere' huur hebben.

'Lagere' tussen aanhalingstekens ja, want een bedrag van 615 euro (inclusief 40 euro servicekosten waarvan geen mens weet waarom het zo hoog is, wat de elektra betreft) vind ik best wel een smak geld voor een appartement.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Tips om aan een huurhuis te komen gevraagd!

Ongelezen bericht door reiziger88 »

witte angora schreef:Toch moet je je niet helemaal vergissen, Bob. Woningbouwverenigingen kunnen de huren stapsgewijs optrekken naar 'marktconforme' huurprijzen. Gebeurt hier ook. Toen ik hier in 2008 kwam wonen zat de huurprijs aan de toenmalige max om huursubsidie te krijgen. Nieuwe huurders krijgen al een tijdje in één keer een hap meer voor de kiezen, maar die krijgen daarna minder huurverhoging dan degenen die er al langer zitten en om die reden een 'lagere' huur hebben.

'Lagere' tussen aanhalingstekens ja, want een bedrag van 615 euro (inclusief 40 euro servicekosten waarvan geen mens weet waarom het zo hoog is, wat de elektra betreft) vind ik best wel een smak geld voor een appartement.
Dit klopt niet. Ik ben ook huurder van een sociale huurwoning. Het eerste wat je zegt dat klopt: door de zogenaamde harmonisatie komen er alleen nog maar sociale huurwoningen vrij met een huur tussen de 600 en 700 euro per maand; een behoorlijk bedrag voor minima. De jaarlijkse huurverhoging is echter een percentage, waardoor de nieuwe huurders ook ieder jaar een forsere huurverhoging voor de kiezen krijgen. In ons geval: buurvrouw betaalt 450 voor dezelfde woning. Met een huurverhoging van 2% betaalt ze het volgende jaar 459 euro per maand. Wij betalen 700 euro per maand, met een huurverhoging van 2% betalen wij dus 714 euro per maand het volgende jaar. Buurvrouw betaald dus 9 euro meer, wij 14 euro. Het verschil wordt steeds groter, de woning blijft hetzelfde. Ofwel, het voordeel van de langzittende huurders wordt alleen maar groter waardoor je een slot op de markt gooit. Het is namelijk zaak om zo lang mogelijk te blijven zitten waar je zit, anders ben je dief van je eigen ....

Gesloten