LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels samenwonen sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Zeker wel relevant. Mensen (vooral jonge mensen) kijken veel te veel naar die woonprogramma's op tv, en denken dat ze daar recht op hebben. Maar al die luxe is nu eenmaal voor de meerderheid niet weggelegd. Dat was vroeger, en dat is nu nog steeds. Ik probeer je gewoon bewust te maken van het feit dat een prinsessenleven voor slechts weinigen is weggelegd.

Heus, als je krap aan rond kunt komen in een vrije sector woning, dan zul je het daarmee moeten doen.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

witte angora schreef:Zeker wel relevant. Mensen (vooral jonge mensen) kijken veel te veel naar die woonprogramma's op tv, en denken dat ze daar recht op hebben. Maar al die luxe is nu eenmaal voor de meerderheid niet weggelegd. Dat was vroeger, en dat is nu nog steeds. Ik probeer je gewoon bewust te maken van het feit dat een prinsessenleven voor slechts weinigen is weggelegd.

Heus, als je krap aan rond kunt komen in een vrije sector woning, dan zul je het daarmee moeten doen.

Ik kan je verzekeren dat wij het tegenovergestelde zijn van tv-wonen mensen. :lol:

Bedankt voor alle info en tips mensen. Ik ga hier mee verder.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik zou er niet zo'n poeha van maken. Schrijf u uit van het oude adres en even in bij uw ouders. Laat uw vriend die nieuwe woning nemen. Als hij daar woont gaat u een geregistreerd partnerschap aan en trekt u bij hem in. Hoeft u aan niemand toestemming te vragen en bent u automatisch meteen medehuurder. Dan heeft de WBV geen poot om op te staan, en niemand wordt benadeeld, want u hebt nu ook een sociale huurwoning en beide woningen zullen ook wel flink jn orijs verhoogd worden na de ruil.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

tijger1 schreef:Ik zou er niet zo'n poeha van maken. Schrijf u uit van het oude adres en even in bij uw ouders. Laat uw vriend die nieuwe woning nemen. Als hij daar woont gaat u een geregistreerd partnerschap aan en trekt u bij hem in. Hoeft u aan niemand toestemming te vragen en bent u automatisch meteen medehuurder. Dan heeft de WBV geen poot om op te staan, en niemand wordt benadeeld, want u hebt nu ook een sociale huurwoning en beide woningen zullen ook wel flink in prijs verhoogd worden na de ruil.

Dank je wel Tijger1, ik zal daar eens onderzoek naar doen. Is het echt zo dat je dan geen toestemming hoeft te vragen, want dat was wel het geval toen ik me op ons huidige adres ging inschrijven. Misschien door dat geregistreerd partnerschap?
De huurprijzen zullen inderdaad flink hoger gaan worden.

Ik denk trouwens niet dat we dat moeten proberen, omdat ze ons dan misschien het huis uit gaan zetten omdat we de regels hebben omzeild en dus gefraudeerd zouden hebben.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nee, als iemand trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, heb je geen toestemming nodig van wie dan ook om je op dat adres in te laten schrijven. En u hoeft zich dan zelfs niet bij de WBV in te laten schrijven, want u bent dan AUTOMATISCH medehuurder.

En die WBV kan u of uw vriend ook helemaal niet uit huis zetten, want u omzeilt geen regels en pleegt ook geen fraude.

Dus als die nieuwe woning naar uw zin is, of geschikt, zou ik dat zeker overwegen. Huren in de vrije sector zijn torenhoog en men weet nooit zeker hoe inkomens blijvend uitpakken. Als uw vriend door wat voor omstandigheid werkeloos raakt, kunt u zo'n vrije sector huur nooit meer opbrengen.

Het is niet zo romantisch om het om deze reden te doen, maar het is wel een goede reden.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Bedankt voor de informatie en ook je steun, niet iedereen is zo.

Aan de telefoon zei de WBV dat het omzeilen van de regels en fraude is. Weet u waar ik ergens kan vinden dat het niet de regels omzeilen en geen fraude is? De WBV zegt dus dingen die niet waar zijn volgens u. Het is wel zo dat wij in eerste instantie op de formulieren hebben gemeld dat ik meeverhuis.

U heeft wel een goed punt over de hoge huren in de vrije sector. Mijn uitkering bijvoorbeeld wordt verlaagd per 2018 en mijn vriend heeft vorig jaar al een aantal maanden thuis gezeten wegens overspannenheid. Het kan zomaar helemaal minder worden.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het zou de regels omzeilen zijn als uw vriend alleen verhuist en u daarna gewoon bij hem intrekt. Ook dan zie ik nog de fraude niet zo in. En ook geloof ik niet dat de WBV hem om die reden uit huis kan zetten. Daar moet trouwens altijd een rechter aan te pas komen.

Maar maak die meeverhuizing ongedaan en schrijf u echt ergens anders in. Dan vriend verhuizen, geregistreerd partnerschap aangaan en dan is er een hele andere situatie. Simpel. Geen fraude geen omzeilen.

Die WBV wil u een beetje bang maken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Stel dat u samen ruzie krijgt. U vertrekt en gaat bij uw ouders wonen. Vriend verhuist en woont daar alleen. Hij krijgt een nieuwe vriendin, due trekt bij hem in en laat zich inschrijven bij de gemeente en bij de WBV. zij is dan medebewoner. Na verloop van tijd kan zij medehuurder worden.

Niets asn de hand. Dan komt dus echt niet die WBV op de proppen met fraude.

Dus ga echt een tijdje weg en leg het na de verhuizing bij. Heel romantisch.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Ik ben inderdaad een beetje bang gemaakt. Ze hebben ons ook gevraagd aan de telefoon of we een relatie hebben en dat is allemaal opgenomen, dus dat kunnen ze nog tegen ons gebruiken misschien als het zover komt als een zitting. Die nieuwe vriendin ben ik dan natuurlijk gewoon en dat weten ze.

Bedankt in ieder geval, zal erover nadenken of het de zorgen waard zijn om het zo te doen.

Romantisch is wel anders ja..

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Natuurlijk hebt u een relatie, anders woon je toch niet samen, lijkt mij.

Maar per dag worden honderden relaties verbroken en een deel daarvan wordt na verloop van tijd weer hersteld. En dan woont hij toevallig al ergens anders. Laat u niet kisten of op de kast jagen door die WBV. Het is slechts onwil van hen.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Bedankt nogmaals.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leonieee schreef:Ik heb zojuist op Woningnet gekeken naar de particuliere woningen. De prijzen liggen tussen de 830 en 1030 euro per maand aan huur. Daarnaast vragen ze dan dat je een gezamenlijk inkomen moet hebben van minimaal 55.000 tot 63.000 euro bruto per jaar. Ter info, de sociale inkomensgrens ligt iets hoger dan 34.000 voor een gezamenlijk inkomen. Waar moeten al die mensen wonen die daartussen zitten?
Er zijn meer particuliere woningen te huur. Die 830 euro is geen wettelijk minimum of zo, er zijn ook goedkopere te vinden. Heb je al op Funda gekeken?

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Lees ik nu echt dat er hier tips worden gegeven om het systeem nog verder vast te zetten?
( overigens kan u strikt juridisch gelijk hebben, moreel is ook nog iets. En als wbv naar de rechter gaat is er best nog kans dat de rechter wel oordeelt dat er sprake is van een vooropgezet plannetje)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

GJvdZ schreef:
Leonieee schreef:Ik heb zojuist op Woningnet gekeken naar de particuliere woningen. De prijzen liggen tussen de 830 en 1030 euro per maand aan huur. Daarnaast vragen ze dan dat je een gezamenlijk inkomen moet hebben van minimaal 55.000 tot 63.000 euro bruto per jaar. Ter info, de sociale inkomensgrens ligt iets hoger dan 34.000 voor een gezamenlijk inkomen. Waar moeten al die mensen wonen die daartussen zitten?
Er zijn meer particuliere woningen te huur. Die 830 euro is geen wettelijk minimum of zo, er zijn ook goedkopere te vinden. Heb je al op Funda gekeken?
ook particuliere makelaars hebben huizen in de verhuur en veelal voor echt langere tijd
Bosjesman schreef:Lees ik nu echt dat er hier tips worden gegeven om het systeem nog verder vast te zetten?
( overigens kan u strikt juridisch gelijk hebben, moreel is ook nog iets. En als wbv naar de rechter gaat is er best nog kans dat de rechter wel oordeelt dat er sprake is van een vooropgezet plannetje)
Ook ik vind het linke soep en hou niet van dit soort manoeuvres en vind het ook behoorlijk amoreel eigenlijk.
De naam van TS is bekend bij de wbv middels een eerder ingevuld formulier en het is m.i. vragen om problemen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

U zou gescheiden echtpsren die nadien weer bij elkaar komen de kost moeten geven.

Linke soep, wat een onzin.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja, ik wil ze ook niet de kost geven diegenen die allerlei " constructies " bedenken om meer inkomen te genereren, ik vind dat amoreel en de boel besodemieteren.
U hebt uw mening, ik heb de mijne.Dat mag.
TS is al bekend bij deze wbv , dus ze lopen beiden een risico.
Bovendien , wie zegt dat de vriend het wel alleen op zijn naam krijgt? Is zijn inkomen voldoende?
Trouwens er zijn 4 mensen bij betrokken hè , het gaat om woningruil.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Vrije sector huurwoningen op Funda kunnen een lagere prijs dan 830 in de advertentie zetten, maar als je dan kijkt wat de huur echt is, zie je dat die vaak hoger is omdat er zogenaamde kortingen worden gegeven. Daarnaast vragen ze bijna allemaal een inkomenseis van minimaal ... vaak 70 x huurprijs per maand, dat moet je samen verdienen in een jaar. Dat redden wij bij lange na niet. Het kan zijn dat er soms iets tussenzit wat niet door een woningcorporatie wordt verhuurd, maar dan zijn er vaak nog steeds eisen waar we niet aan voldoen. Of je moet echt in een hele kleine ruimte gaan zitten met z'n tweeën, maar dan gaan we elkaar gek maken geloof ik. We hebben al eerder heel erg klein geleefd en dat geeft stress kan ik je zeggen.


Moederslink, mijn vriend zou de ruilwoning op zijn naam kunnen hebben, maar of we het zo gaan doen weet ik niet hoor. Ik vind trouwens dat de overheid de boel besodemietert als je ziet in wat voor gat mensen vallen die net iets meer inkomen hebben dan de inkomensgrens voor een sociale huurwoning.
(3 mensen zijn erbij betrokken, onze tegenpartij had een relatie en is nu over, vandaar dat hij wil verhuizen)

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Wat trouwens WEL mag, is dat ik een eigen sociale woning ga huren, mijn vriend ook en dat we dan beiden huursubsidie vangen. DAT mag wel. Dus dan is er een huis minder in omloop en ook nog eens huursubsidie dat uitbetaald moet worden. Lijkt me een minder aantrekkelijke optie voor iedereen, maar dat mag dan weer wel..

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Gewoon lekker doen. Helemaal niets mis mee. Er verandert door deze ruil helemaal niets aan de woningvoorraad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

@leonieee, denk er goed over na zou mijn advies zijn. Ok dan zijn er 3 mensen en geen 4 bij betrokken.
Over dat gat heb ik al eerder gereageerd, dat klopt, het is zwaar naadje als je net buiten de boot valt waardoor je per saldo minder te verteren hebt, maar dit is wel off-topic.
Ik ben zelf nl ook ah kijken ne andere woning voor iemand , ook bij makelaars, ook rond de 550-650 euro wordt er aangeboden.
Als je het jaarinkomen niet kunt halen vragen ze ook in sommige gevallen een borg, is mijn ervaring nu.

Gesloten