LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik heb een vraag. Mag een makelaar iemand toetsen alvorens hij/zij in aanmerking komt om een huis te huren in de vrije sector?
Ik bedoel, je krijgt geen hypotheek met een lening. Je krijgt dan bij de meeste makelaars geen woning toegewezen omdat je leningen open hebt staan.
En voor een sociale huurwoning kom ik ook niet in aanmerking want ik verdien te veel? Wtf? Ik betaal altijd netjes alles op tijd maar word gewoon bestraft omdat ik een lening ergens open heb staan. (Ghosts of the past.)
Kan ik dus onder een brug gaan slapen straks?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door 16again »

Alleen kredietverstrekers mogen gegevens bij BKR opvragen.
Een andere instantie die gegevens navraagt riskeert een boete.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bureau_Kr ... egistratie

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door sjohie »

megatron29 schreef:Ik heb een vraag. Mag een makelaar iemand toetsen alvorens hij/zij in aanmerking komt om een huis te huren in de vrije sector?
Ik bedoel, je krijgt geen hypotheek met een lening. Je krijgt dan bij de meeste makelaars geen woning toegewezen omdat je leningen open hebt staan.
En voor een sociale huurwoning kom ik ook niet in aanmerking want ik verdien te veel? Wtf? Ik betaal altijd netjes alles op tijd maar word gewoon bestraft omdat ik een lening ergens open heb staan. (Ghosts of the past.)
Kan ik dus onder een brug gaan slapen straks?
Makelaars mogen niet in het BKR kijken, dat is voorbehouden aan instanties die primair in de financiële dienstverlening zitten, denk aan banken, verzekeraars en hypotheekverstrekkers. Maar je schrijft "meeste makelaars", dus dit heb je bij meerdere meegemaakt? Dan zou ik eerder denken dat die lening op een andere plek geregistreerd staat waar ze wel inzicht in hebben, de kans dat meerdere makelaars allemaal (vermoedelijk illegaal) bij het BKR zijn wezen kijken voor jouw persoontje, zou wel een erg groot toeval zijn.

Ze mogen je volgens mij in een huurcontract wel vragen naar eventuele leningen, dat zegt iets over je financiële geschiedenis, en afgeleid daarvan, de kans op het binnenhalen van een wanbetaler voor hen, een valide zorg vanuit hun bekeken. Immers, du moment dat dat huurcontract getekend is, is een huurder door allerlei wetten en regels beschermd, en komen ze niet zo makkelijk van je af.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Nou meeste makelaars vragen om toetsing BKR registratie alvorens huur toegewezen word. Ik vind dit nogal wazig. Dit zou betekenen dat mensen met een lening erg moeilijk aan een huurhuis kunnen komen in de vrije sector.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door sjohie »

megatron29 schreef:Nou meeste makelaars vragen om toetsing BKR registratie alvorens huur toegewezen word. Ik vind dit nogal wazig. Dit zou betekenen dat mensen met een lening erg moeilijk aan een huurhuis kunnen komen in de vrije sector.
Tsja, ik kan je ook wel vragen of ik je ouders mag overvallen, als jij ok zegt, betekend dat niet dat het volgens de Nederlandse wetgeving ook wel goed is. Idem hier, ze mogen er om vragen, maar ze kunnen zelf niet direct toegang krijgen tot de BKR systemen (als zakelijke klant bij het BKR) omdat ze niet voldoen aan de criteria daarvoor. Makelaars zijn geen financiële dienstverleners zoals banken, hypotheekverstrekkers, of postorderbedrijven met een kredietfunctionaliteit. Als het BKR doet wat ze op de site zeggen, krijgt een makelaar dus geen toegang.

Echter zijn er derden die "financiële toetsing" aanbieden van mogelijke klanten aan bedrijven, en die tussenpersonen schurken nogal tegen diverse (privacy)wetgeving aan, en mogelijk dat ze via die route iets kunnen krijgen. Dan noemen ze het simpelweg BKR toetsing naar jou toe.

Maar goed, aan de andere kant is het zakelijk wel te verdedigen dat ze enig inzicht willen in de kredietwaardigheid van potentiële huurders, zoals ik al aangaf ben je als huurder, als eenmaal klant van ze, behoorlijk goed beschermd, en komen ze niet zo makkelijk van je af als je wél een wanbetaler blijkt te zijn.

En lomp gezegd zijn de huurders in Nederland de onderliggende partij door de schaarste, zij worden genomen door de verhuurders, niet vice-versa.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag verhuurder/makelaar BKR toetsen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

megatron29 schreef:Nou meeste makelaars vragen om toetsing BKR registratie alvorens huur toegewezen word. Ik vind dit nogal wazig. Dit zou betekenen dat mensen met een lening erg moeilijk aan een huurhuis kunnen komen in de vrije sector.
Je vergeet iets: een lening is geen enkel probleem. Je hebt pas ene probleem als je leningen met een betaalachterstand hebt.

Gesloten