LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] YMERE en servicekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Weet iemand hoe het precies zit als de verhuurder, Ymere in dit geval, schoonmaakkosten in rekening wil brengen voor schoonmaak van de algemene ruimten zoals trappenhuis en tuin?

Een tijd geleden heb ik aan Ymere gevraagd of ze iets wilden doen aan het grof vuil in de binnentuin.
De binnentuin is bij ons een strook groen waar we eigenlijk alleen doorheen lopen om ergens anders te komen.
Ymere is verantwoordelijk voor tuinonderhoud maar ze doen geen onderhoud meer.
Heel soms schakelen ze wel vrijwilligers in voor tuinonderhoud.
Bewoners die verhuizen laten heel vaak alle rommel die ze niet meer willen in de binnentuin achter.
Sommige meubels staan er al zeker 10 jaar.
Dat komt doordat Ymere nooit een eindcontrole doet als bewoners verhuizen. Ze kijken alleen of de woning leeg is.
Ook heb ik Ymere gevraagd om actie te ondernemen omdat er nieuwe bewoners in het pand wonen die al hun afval in het trappenhuis dumpen.

De oplossing van Ymere is een schoonmaakcontract voor alle bewoners.
Naar mijn mening is dat contract vooral in het voordeel van Ymere.
De eindcontrole kunnen ze dan helemaal schrappen want alle rommel die achterblijft als iemand verhuisd kan op kosten van de huidige bewoners worden opgeruimd.
Ook de bedrijven die Ymere inhuurt laten hun rommel achter in de tuin. Dat zal dan ook op onze kosten worden opgeruimd.
Ymere hoeft met het schoonmaakcontract de vervuilers van het trappenhuis ook niet aan te spreken op hun gedrag want ze zijn van plan de schoonmaker wekelijks langs te sturen.

Volgens Ymere worden de kosten eerlijk verdeeld.
Wat is dan een eerlijke verdeling?
Er zijn 9 woningen in het pand.
Daarvan zijn 3 grote woningen voor gezinnen en 6 éénpersoonswoningen.
Een gezin vervuilt een trap meer dan één persoonshuishouden.
En sommige bewoners maken gebruik van 3 trappen en weer een ander hoeft maar één trap op en vervuild dus maar één trap.

Daarbij komt dat Ymere nog nooit van een eindafrekening van servicekosten heeft gehoord.
Bovendien laten ze tegenwoordig alle werkzaamheden door vrijwilligers uitvoeren.
Onze trap wordt binnenkort door vrijwilligers geverfd, de tuin wordt weleens door vrijwilligers onderhouden.
Wie zegt dat Ymere geen vrijwilliger inhuurt voor de schoonmaak van de algemene ruimten?
Ik wil veel gezeur met Ymere voorkomen en het onderhoudscontract weigeren maar ze zeggen dat als 70% akkoord is dat ik dan geen keus heb.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door thecure »

wat staat er in het huurcontract hierover?


VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Over het schoonmaken van de trap staat er in mijn huurcontract helemaal niks.
Er staat wel dat er geen afval mag worden achtergelaten in de algemene ruimten.
Hier wil ik wel bij vermelden dat mijn huurcontract stamt uit de jaren 80 en de woningen waren toen nog van Woningbedrijf Amsterdam Amstel en dat bedrijf is later overgenomen door Ymere.
Ik denk dat de nieuwe bewoners een ander contract hebben want dat is opgesteld door Ymere en Ymere zegt elke keer dat in het huurcontract staat dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak.
Als er bewoners zijn die zich daar niet aan houden dan kan Ymere dat niet afdwingen zeggen ze.

Ik betaal wel servicekosten voor tuinonderhoud/tuinaanleg.
Later is tuinonderhoud samengevoegd met de nettohuur.
In de jaren 80 voegden woningcorporaties variabele kosten samen met de nettohuur.
Dat was toen omstreden maar het gebeurde toch.
Woningbedrijf Amsterdam Amstel had er zelfs een speciaal formulier voor.
Ik ga proberen om dat formulier in een volgend bericht te plaatsen want het lukt niet bij dit bericht.
Met dit formulier hebben ze o.a. tuinonderhoud samengevoegd met de nettohuur.
Dat betekent dat iedereen die na 1988 hier is komen wonen wel tuinonderhoud betaald maar dat niet ziet staan in het huurcontract omdat er alleen nettohuur staat.
Het gevolg zoveel jaar later is dat Ymere nu zegt dat er niet voor tuinonderhoud wordt betaald.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Het lukt niet om een bijlage toe te voegen.
Radar wat moet ik doen om een bijlage toe te voegen?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door thecure »

ja? mag dit? ze kunnen toch niet eenzijdig een contract wijzigen?

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Nou nee snuffel1, was het maar waar dat Ymere zo goed functioneert.
Dan had ik geen problemen met dit voorstel.
Helaas ken ik Ymere veel te lang en voorzie ik heel veel problemen.

Er is een waslijst aan problemen met Ymere.
Er wordt bijvoorbeeld al betaald voor onderhoud aan de tuin maar er is geen tuinonderhoud.
Het servicecontract voor onderhoud aan de woning wordt ook niet nagekomen.
Waarom zal Ymere ineens een schoonmaakcontract nakomen?
Eindafrekeningen daar doet Ymere ook niet aan.

Al die huurverhogingen voor onderhoud worden door Ymere gewoon gezien als winst en nu ruiken ze nog meer geld.
Er zijn 40 woningen in dit complex die al die kosten moeten betalen waar vrijwel niks tegenover staat.
Toen in 1988 de tuinonderhoud werd samengevoegd met de nettohuur was dat een bedrag van ongeveer 3,- gulden.
De nettohuur gaat elk jaar omhoog dus de kosten voor de tuin zijn meegestegen.
Daar staat geen onderhoud meer tegenover. Het is dus puur winst voor Ymere.

Naar mijn mening kan Ymere de vervuilers gewoon op hun gedrag aanspreken want het kan toch niet zo zijn dat andere bewoners op kosten worden gejaagd omdat Ymere een contract is aangegaan met mensen die het huurcontract niet naleven.
Een verhuurder moet meer doen dan alleen de huur opstrijken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Op een eindafrekening van de servicekosten hebt u recht. Dus de WBV is verplicht die te verstrekken. Als er nog geen afrekening is verstrekt mogen de servicekosten ook niet verhoogd worden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt een makkelijke oplossing om bewoners op hun gedrag aan te spreken, maar wie van de 40 bewoners heeft die troep achter gelaten? Dat gaat Ymere niet zo snel uitzoeken. Eigenlijk is het zo dat bewoners elkaar hierop aan moeten spreken, het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de boel netjes te houden.

Tuinonderhoud en schoonmaak, dat mogen ze inderdaad als servicekosten in rekening brengen, maar: alleen de daadwerkelijke kosten. Ieder jaar moet er een afrekening worden gehouden, wat teveel is betaald horen de bewoners terug te krijgen, wat te weinig is betaald, zullen de bewoners bij moeten betalen. Wel is het zo dat maximaal 12 euro per maand per servicepost (schoonmaak/tuinonderhoud en elektra) mee kan worden genomen in de berekening van de huurtoeslag.

Hoe gaat het hier? De flat waar ik woon is van Ymere, maar het onderhoud is uitbesteed aan een andere wbv, omdat de flat te ver van het verzorgingsgebied van Ymere afligt. Hier worden het tuinonderhoud en de schoonmaak door externe partijen gedaan. De schoonmaak gaat uitstekend, iedere 14 dagen wordt de boel gesopt. Tuinonderhoud is wat minder sinds de eigen hovenier van de wbv niet meer werkzaam is en het onderhoud aan een bedrijf is uitbesteed. Dat is wel weer jammer.

Soms moeten mensen hier elkaar ook even aanspreken op het gedrag, met name als er nieuwe bewoners zijn (zijn stuk voor stuk jongeren). Maar na een of twee gesprekjes zijn er geen gekke dingen meer, mensen willen zich over het algemeen best wel aanpassen, maar ze moeten wel weten wáár ze zich aan moeten passen.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Je kunt bewoners wel op hun gedrag aanspreken maar wat als zij zich afvragen waar jij je mee bemoeit?
Door dit soort situaties ontstaan burenruzies en daar zit niemand zit op te wachten.
Bewoners die lak hebben aan de verhuurder staan echt niet open voor het commentaar van de buren.

Ymere weet wie het afval achterlaat maar zegt dat ze de bewoners niet te kunnen dwingen het op te ruimen als zij dat niet willen.
Bij ons hoeft dus niet het trappenhuis gesopt te worden want dat doen de bewoners wel.
Bij ons moet in het trappenhuis dagelijks afval geraapt worden, zoals papierafval, sigarettenpeuken, etensresten etc.

Een verhuurder kan een huurder dus blijkbaar niet dwingen zijn/haar afval op te ruimen maar kan blijkbaar wel de overige huurders dwingen om mee te betalen aan het verwijderen van die afval. Dat vind ik een rare situatie.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door witte angora »

VCampen schreef:Je kunt bewoners wel op hun gedrag aanspreken maar wat als zij zich afvragen waar jij je mee bemoeit?
.
Je bemoeit je met je eigen woonomgeving. En geloof me, als je vanaf het begin een vriendschappelijk contact weet te leggen met je buren, dan kun je heus wel een potje breken, afhankelijk van hoe je het weet te brengen.

Is het een idee om samen met Ymere een algemene bewonersvergadering te beleggen, waarbij Ymere het belang uitlegt van het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes? Waarbij er dan ook afspraken gemaakt gaan worden?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door ciske »

Je bemoeit je met je eigen woonomgeving. En geloof me, als je vanaf het begin een vriendschappelijk contact weet te leggen met je buren, dan kun je heus wel een potje breken, afhankelijk van hoe je het weet te brengen
Geloof mij, dat is niet met elke buur mogelijk. Er zijn altijd mensen die zullen zeggen "waar bemoei jij je mee".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat geloof ik ook best en zeker in de woonomgeving van de TS , waar men " blijkbaar" nogal aso met zijn/ haar woonomgeving omgaat.. :(
Maar dat er sommige meubels al 10 jaar buiten staan ? :shock:
Ff grofvuilservice bellen en die dingen worden opgehaald, toch?
Goed voorbeeld doet goed volgen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door Shine »

Ymere weet wie het afval achterlaat maar zegt dat ze de bewoners niet te kunnen dwingen het op te ruimen als zij dat niet willen.
Mijn inziens houdt deze lakse en gemakkelijke opstelling van Ymere geen stand. Dunkt mij dat iedere huurder huisregels heeft meegekregen, zoals gebruikelijk te doen zij bij appartementen bewoning. En 1 van die regels is ongetwijfeld dat er geen afval e.d in het trappenhuis, tuin etc. gedumpt/achtergelaten mag worden. Indien de huurder zich hier niet aan houdt, mag de verhuurder de huurder hierop aanspreken. Weigert de huurder zich hier aantoonbaar aan te houden, dan mag de verhuurder vervolg actie ondernemen, gericht op de betreffende huurder.

Dan wat betreft de Servicekosten. Deze mogen niet meer verwerkt worden in de kale huur. Dit is wettelijk zo geregeld. Ze moeten apart berekend worden en jaarlijks dient er een 1op 1 afrekening plaats te vinden van de daadwerkelijke gemaakte kosten.
Zie de links die ik u heb aangereikt.
Ik maak uit uw verhaal op dat er eigenlijk meer speelt dan alleen het vuil e.d., mbt de verhuurder Ymere. Ymere verhuurt, incasseert maar houd zich niet aan de geldende regels en voorschriften. Reden genoeg om dit eens bij de huurcommissie neer te leggen. Bij voorkeur samen met zoveel mogelijk andere bewoners. Verzamel bewijs en ga het gevecht aan.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

witte angora schreef: Is het een idee om samen met Ymere een algemene bewonersvergadering te beleggen, waarbij Ymere het belang uitlegt van het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes? Waarbij er dan ook afspraken gemaakt gaan worden?
Ymere is zelf de basis van dit probleem.
Ze onderhouden dit pand al zeker 25 jaar niet.
(Nieuwe) bewoners passen zich aan aan die verloederde leefomgeving.
Het trappenhuis wordt wel geveegd en gedweild maar de muren, plafond, buizen en de kokers om de buizen en eigenlijk alles heeft onderhoud nodig.
Daarom hebben ze vrijwilligers ingeschakeld om hier alles te verven zodat het er weer redelijk uitziet en daarna gaan ze iedereen een schoonmaakcontract aanbieden.

Wat betalen jullie aan tuinonderhoud?
moederslink schreef:Ff grofvuilservice bellen en die dingen worden opgehaald, toch?
De vuilnisman komt het grofvuil niet uit de tuin halen, het moet aan de straat aangeboden worden.

Ook hier weer is Ymere de basis van het probleem.
Als een tuin wordt onderhouden dan staat het wel heel vreemd als daar ineens een 2-zitsbank naast een koelkast tussen het groen staat.
Maar als de tuin helemaal is verloederd met onkruid en wildgroei dan vinden sommige bewoners blijkbaar dat hun afval daar prima bij past.
Vroeger toen de tuin werd onderhouden gebeurde dat niet. Wel eens wat zwerfafval maar geen grofvuil.
Shine schreef: Dan wat betreft de Servicekosten. Deze mogen niet meer verwerkt worden in de kale huur. Dit is wettelijk zo geregeld. Ze moeten apart berekend worden en jaarlijks dient er een 1op 1 afrekening plaats te vinden van de daadwerkelijke gemaakte kosten.
Dat gesprek is niet mogelijk met Ymere.
Ik heb het formulier waaruit blijkt dat tuinonderhoud met de nettohuur is samengevoegd naar hen toegestuurd en het enige wat ze daar elke keer zeggen is dat er helaas niet voor tuinonderhoud wordt betaald.
De Huurcommissie heb ik hier ook voor benaderd en die zeggen dat de regels zijn veranderd.
Je mag bij hen alleen servicekosten aankaarten waarvoor je een eindafrekening krijgt.
Eigenlijk moet Ymere de servicekosten voor de tuinonderhoud gewoon uit de nettohuur halen maar dat zou wel erg redelijk zijn.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door witte angora »

VCampen schreef:Wat betalen jullie aan tuinonderhoud?
Wij betalen niks aan het tuinonderhoud omdat het, alhoewel het een gemeenschappelijke tuin is, een openbaar gedeelte is. Iedereen kan er komen. Dat mag niet voor rekening van de bewoners komen.

We hebben hier een flat met 2 portieken, ieder portiek 8 woningen.

De wbv zit er hier flink bovenop. We hadden een bovenbuurman die van zijn vriendin binnen niet mocht roken, dus die deed dat keurig buiten. Was dus te zien aan de sigarettenpeuken in het groen. Kregen we dus een brief van de wbv dat, als we het niet zelf zouden opruimen, de wbv het zou doen en dat de kosten voor ons allemaal zouden zijn. Buurman is toen als een haas gaan opruimen.

Hetzelfde hebben we met een andere buurman gehad, bovenste verdieping van de drie. Die gooide rustig zijn asbak door het raam heen naar buiten. De inhoud dan, niet de asbak.

Beiden zijn gelukkig verhuisd, en niemand die er rouwig om is.

Een andere keer had een bewoner, die ging verhuizen, het containerhok vol met rotzooi gezet. Alleen stond er natuurlijk geen naam bij. Weer een kwade brief van de wbv dat de bewoners verantwoordelijk zijn. Ze hadden het een aantal keren zelf opgeruimd (ook rotzooi van vertrekkende bewoners), maar op een gegeven moment is het natuurlijk welletjes. In overleg met de anderen heb ik het zelf maar even naar de stort gebracht. Dat zou waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zijn, en het was maar één keer rijden.

Sommige dingen zul je gewoon met elkaar moeten doen. De papiercontainer moeten we zelf aan de weg zetten en binnenhalen. De wbv wil het wel doen, maar dat gaat flink extra geld kosten. Anderen doen het niet, dus dan doe ik het als enige. In het andere portiek is er ook maar één bewoner die dit doet. Kun je er over klagen, dat helpt niet, en als de wbv het doet kost het mij ook geld. Dus dan maar af en toe dat ding naar buiten en naar binnen sjouwen. Als ik ooit ga verhuizen komen ze er vanzelf wel achter, want dan doet niemand het meer.

Ik zie het maar als een soort vrijwilligerswerk om de flat netjes te houden. En juist dat geeft mij ook een beetje een basis om anderen, als het echt niet anders kan, op hun gedrag aan te spreken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door moederslink »

VCampen schreef:
moederslink schreef:Ff grofvuilservice bellen en die dingen worden opgehaald, toch?
De vuilnisman komt het grofvuil niet uit de tuin halen, het moet aan de straat aangeboden worden.
Ja dat is altijd zo , het moet bij de weg gezet worden. Nou en??
De troep staat er al 10 jaar!!
Zo wordt de verloedering ook wel in stand gehouden natuurlijk.
Troep trekt nog meer troep aan.... :evil:
Wat is het voor moeite om dat met een paar man op te pakken en aan de weg te zetten??
Wat heeft het voor nut en zin voor Ymere om een tuin vol met zooi te onderhouden ?
Die zien daar natuurlijk ook geen gat meer in na zoveel jaren.....
VCampen schreef: (Nieuwe) bewoners passen zich aan aan die verloederde leefomgeving
Tja....zo gaat dat dus blijkbaar, maar dat hoeft dus helemaal niet!
Ook hier weer is Ymere de basis van het probleem
De bewoners zijn evengoed ook zelf het probleem natuurlijk.
Waarom neemt u zelf niet het voortouw om die troep te laten verwijderen?
[verwijderd door moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 25 apr 2016 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ongefundeerd taalgebruik

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door VCampen »

@witte angora
Maar je betaalt toch schoonmaakkosten?
Wat kost dat per maand?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: YMERE en servicekosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Schoonmaakkosten (servicekosten) zijn hier 19 euro per maand, en dan krijgen we ieder jaar nog een fractie terug ook. Dan wordt het portiek, inclusief de gang van de bergingen en het containerhok iedere 14 dagen schoongemaakt.

Gesloten