LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kosten gas berekenen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Een voorbeeld met fictieve bedragen. Stel, een huis is in tweeën gesplitst en huishouden A gebruikt 100 m3 gas en huishouden B gebruikt 500 m3 gas.

Totale verbruik in een jaar 600 m3.

Totale kosten 600 euro.

De kosten zijn als volgt opgebouwd: 0,83 euro per m3 + 0,28 euro per dag kosten aansluiting.

Wat is dan de correcte berekening?

Is dat

1) Huishouden A: 1/6 maal 600 euro = 100 euro, huishouden B 5/6 maal 600 euro = 500 euro

2) Huishouden A: (365*0,28/2= 51)+(100*0,83=83) = 134, huishouden B (365*0,28/2= 51)+(500*0,83=415) = 466

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou: reëel is het om de vaste kosten door tweeën te delen, en de variabele kosten naar gelang het aandeel verbruik.

De berekening kan dan veel simpeler.

Aan de andere kant: je moet wel samen tot overeenstemming kunnen komen, als het verschil op jaarbasis een paar tientjes is, zou ik er niet teveel problemen van maken denk ik.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Je bedoelt:

Variabele kosten zijn ca 500; die naar verbruik verdelen, vaste kosten ca 100 euro, die door tweeën delen? Dat is wat ik bij (2) heb gedaan toch?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, dat heb je bij 2 gedaan, maar de berekening bij 2 is wel heel omslachtig. Gewoon het totaal berekenen en daarna door 2 delen. Veel sneller en veel makkelijker. En overzichtelijker op het moment dat je met de buurman in gesprek gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Optie 2 is de meest faire van de 2, maar of je dat op een bierviltje even hoofdrekent tijdens een pilsje met de buren, of helemaal tot achter de komma op een rekenmachine uitrekent, dit op papier zet, en beide ondertekent, is afhankelijk van de huidige en toekomstige verstandhouding.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Het is niet de buurman die dwarszit, maar de huisbaas :-)

Buurman betaalt all in bedrag en verbruik is heel laag, dus eigenlijk zou buurman geld terug moeten krijgen maar dat doet huisbaas natuurlijk niet. Hij probeert er extra op te verdienen door de meeste kosten bij mij in rekening te brengen. Met nog een aantal andere kostenposten die niet kloppen komt dat op bijna 300 euro en dat vind ik toch wel een significant bedrag.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En zijn er dan tussenmeters dat u weet dat buurman een heel laag verbruik heeft?

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Ja, er is een tussenmeter. Volgens mij kan het verbruik niet kloppen - of de CV is niet goed meer, en dat is goed mogelijk want hij is ouder dan 15 jaar - maar je raadt het al, huisbaas werkt op geen enkele manier mee. Maar da's een andere discussie :-)

lynden
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jul 2015 09:49

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door lynden »

Het is toch simpel!

Als de kosten van de aansluiting gedeeld worden, dan is het voor iedere partij € 102/2 = € 51,00

Verbruik 1: 100 m3 / 0,83 = € 83,00
Verbruik 2: 500 m3 / 0,83 = € 415,00

Partij 1 betaald € 134,00
Partij 2 betaald € 415,00

totaal +- € 599,00

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar die cv zal niet op twee meters zitten.

lynden
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jul 2015 09:49

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door lynden »

tijger1 schreef:Maar die cv zal niet op twee meters zitten.
HaHa, dan was de afrekening toch duidelijk! :lol:

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Ja Lynden, zo bereken ik hem dus ook. Kosten "per dag" delen door twee, en dan kosten per m3 voor verbruik.

We hebben aparte CV's ja!

stofzuigertje

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het verschil zit vaak in;

temperatuur die is ingesteld.
Ventilatie of vergeet je hem lager te zetten.

Er is ook nog iets als ligging, op het zuiden met warme zon of noordkant van een pand... dus stoken...

5 om 1, is dat gemeten en kloppen die meters?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt ook wel af van de omvang van de woonruimte wat fair is. Als de een en appartement van 150 m2 heeft een de ander en studio van 30 m2, dan zou ik het ook wel eerlijker vinden dat de grote woning wat meer bijdraagt aan de vaste lasten. En even als ander voorbeeld, bij bijvoorbeeld blokverwarming kan het ook zijn dat een deel van de vaste kosten wordt verdeeld naar rato van je verbruik. Dus heel vreemd is dat niet.

Maar jullie hebben dus niets afgesproken toen het huurcontract werd ondertekend? Niet zo heel handig.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

De apartementen zijn ongeveer even groot. We hebben inderdaad niks afgesproken toen het is getekend, maar ik verwacht toch dat dit eerlijk gebeurt?

Wat betreft het verbruik: ik zou ineens anderhalf keer zo veel verbruiken als vorig jaar, terwijl ik de hele winter nauwelijks thuis ben geweest. Bovenburen verbruiken onwaarschijnlijk weinig. Verwarming staat op 19 als ik thuis ben maar meestal op 14.

De stand van de tussenmeter klopt met wat op papier staat, maar of de meter correct is weet ik niet want de huisbaas weigert me dat te laten controleren.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah dan snap ik het al.

Convectiewarmte (dat is de warmte die van je radiator afkomt) verwarmt de lucht en stroomt naar boven. Omdat warme lucht lichter is dan koude lucht. Pas als het boven lekker warm is, gaat de warmte naar beneden, en krijg jij het op de bank ook lekker warm. Maar wat er nu gebeurd is: omdat warme lucht naar boven stijgt, wordt je plafond als eerste lekker warm, en daarmee krijgen de bovenburen lekker warme voetjes (en meer), terwijl jij op de bank nog steeds zit te vernikkelen van de kou. In feite hebben ze gratis vloerverwarming.

Dat was hier exact hetzelfde: ik had ieder jaar een gasverbruik van 650 tot 750 m3. Tot de bovenburen kwamen melden dat ze het zo precies konden merken wanneer mijn cv aan stond, hadden ze lekker warme voeten van, en hun gasverbruik was per jaar 350 m3. Inderdaad, de helft van mijn verbruik. Inmiddels heb ik wat kleine aanpassingen gedaan, waardoor mijn verbruik gezakt is tot 400-425 m3 per jaar.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Starr »

Ja, maar dat verklaart toch niet waarom mijn verbruik ineens anderhalf keer zo hoog is? Daarbij zijn buren hele dagen thuis en ik werk fulltime, dus dan moeten ze toch echt zelf verwarmen.

Maar goed, hoe dan ook is eea niet goed berekend en ik ben dan ook zeker niet van plan 80% van de kosten van de aansluiting op me te nemen!

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Waarom volgt u/uw verhuurder niet gewoon (de verdeelsleutel uit) het servicekostenbeleid van de huurcommissie?

Gas (stookkosten, zonder eigen meter)

De onbemeterde stookkosten bestaan uit de kosten voor gas, of een andere vorm van energie, in
de woonruimte van de huurder en/of de gemeenschappelijke ruimten.

Verdeelsleutel
Voor de verdeling van de gaskosten over meerdere woonruimten, geeft de Huurcommissie de
voorkeur aan de volgende verdeling van de totale kosten:
- vaste kosten: 35% gelijk over het aantal woonruimten
- variabele kosten: 65% naar vloeroppervlakte

Voorbeeld
In een complex van vijf woonruimten met een totale oppervlakte van 400 m2 wordt een
totaalbedrag van € 3.500,00 aan gaskosten in rekening gebracht. De woonruimte van de huurder
is 60 m2 groot.
De vaste kosten bedragen 35% van € 3.500,00 = € 1.225,00. Deze kosten worden gelijk over het
aantal woonruimten verdeeld, wat neerkomt op 1 / 5e deel van € 1.225,00 = € 245,00.
De variabele kosten bedragen 65% van € 3.500,00 = € 2.275,00. Deze kosten worden verdeeld
naar oppervlakte. Het aandeel van de woonruimte van de huurder in deze kosten bedraagt daarom
60 / 400e deel van € 2.275,00 = € 341,25.
De totale gaskosten voor deze huurder bedragen € 245,00 + € 341,25 = € 586,25.
Afwijkende periode
De afrekenperiode van het energiebedrijf loopt niet altijd gelijk met de afrekenperiode van de
servicekosten. In dat geval kan gebruik worden gemaakt van de graaddagenmethode. Deze
methode is beschreven in het hoofdstuk gas (stookkosten, met een eigen meter) onder de
nutsvoorzieningen.
Redelijkheidstoetsing
Tijdens het onderzoek kan naar voren komen dat het verbruik onredelijk hoog is. De mogelijke
oorzaken hiervan kunnen door de huurder of de verhuurder ingebracht worden. Als de huurder
stelt dat de collectieve stookinstallatie onvoldoende functioneert, wordt bij de verhuurder het
inspectierapport van de installatie opgevraagd. In een dergelijk rapport staat het rendement van
de ketel. De Huurcommissie hanteert als ondergrens een rendement van 80%. Als de installatie
niet aan deze eis voldoet, of de verhuurder het inspectierapport niet verstrekt, kan de
Huurcommissie uitgaan van de verbruiksnorm.
De Huurcommissie gebruikt als verbruiksnorm het bestand van de KWR (Kwalitatieve
Woningregistratie). Deze methode is beschreven in het hoofdstuk gas (stookkosten, met een eigen
meter) onder de nutsvoorzieningen.
Specificatieformulier servicekosten
Als de verhuurder de afrekening van de servicekosten op of na 1 juli 2014 aan de huurder
verstrekt heeft, is de verhuurder verplicht het specificatieformulier servicekosten aan de
Huurcommissie te verstrekken. Dit geldt ook als de verhuurder in het geheel geen afrekening heeft
verstrekt.
Het specificatieformulier wordt door de Huurcommissie naar de verhuurder gestuurd bij het
verzoek om informatie over een zaak. Als de verhuurder dit formulier niet volledig ingevuld
terugstuurt, kan de Huurcommissie het gasverbruik van de huurder stellen op een wettelijk
vastgesteld verbruik. Dit verbruik bedraagt voor een zelfstandige woonruimte 400 m3 per jaar en
voor een onzelfstandige woonruimte 250 m3 per jaar.

Het hele boek is te downloaden op https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... blicaties/.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

lynden
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jul 2015 09:49

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door lynden »

witte angora schreef: en daarmee krijgen de bovenburen lekker warme voetjes (en meer), terwijl jij op de bank nog steeds zit te vernikkelen van de kou. In feite hebben ze gratis vloerverwarming.
Dat mag bij een houten vloer zo zijn, maar bij een betonnen vloer kan je geen bovenverdieping verwarmen!
Starr schreef:Ja, maar dat verklaart toch niet waarom mijn verbruik ineens anderhalf keer zo hoog is? Daarbij zijn buren hele dagen thuis en ik werk fulltime, dus dan moeten ze toch echt zelf verwarmen.

Maar goed, hoe dan ook is eea niet goed berekend en ik ben dan ook zeker niet van plan 80% van de kosten van de aansluiting op me te nemen!
Misschien met de buren en de verhuurder samen aan tafel nog een keer afspraken maken.

Als jou leefpatroon niet veranderd is, dan is een hoger verbruik ook niet plausibel.

Is misschien het Juridisch loket nog een optie?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kosten gas berekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Starr schreef:Ja, maar dat verklaart toch niet waarom mijn verbruik ineens anderhalf keer zo hoog is? Daarbij zijn buren hele dagen thuis en ik werk fulltime, dus dan moeten ze toch echt zelf verwarmen.
Toch wel. Overdag schijnt de zon, en dan hebben de buren in verhouding maar weinig warmte nodig van de cv. 's Avonds kom jij thuis, je zet je cv van 14 naar 19, en het ding is de hele avond de vloer van je bovenburen aan het verwarmen, en als je geluk hebt heb jij tegen een uur of 9 ook nog eens wat warmte op schouderhoogte. Het verbaast me niks dat hun verbruik inderdaad erg laag ligt.

Je zou eens kunnen overwegen wat mevr. Doomernik aangeeft.

Gesloten