LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
RozeStrik
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2016 15:03

Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door RozeStrik »

Beste lezers,

Mijn vriend (21) en ik (20) besloten vorig jaar te gaan samenwonen. We zijn studenten aan de Universiteit Utrecht, maar we wilden niet op kamers. We hebben immers vijf jaar een relatie en wilden dus liever meteen samen zijn. Kamers zijn bovendien vrij duur; verdubbel de prijs en je hebt een huurwoning.

Zo makkelijk was het echter nog niet om een huurwoning te vinden. We kregen te maken met inkomenseisen, trapten bijna in een oplichting of werden niet serieus behandeld omdat we studenten zijn. Uiteindelijk besloten we via Interveste te gaan huren. Dit is een tijdelijke huurovereenkomst via de Leegstandswet voor minimaal 6 maanden.

We besloten dat dit een mooi begin zou zijn. Vanwege onze jonge leeftijd leek ons het verstandig om eerst te kijken hoe het samenwonen zou bevallen. Eenmaal ingeschreven kregen we snel een 4-appartement voor weinig op een bereikbare locatie! We moesten enkel wat aan de muren doen - het is immers een sloopwoning - maar dat was snel geklaard voor weinig (immers: een tijdelijke woning).

Nu is de tijd helaas gekomen dat we de woning inderdaad voor maar die minimale 6 maanden kunnen huren. Drie maanden van tevoren kregen we hier bericht van. Het samenwonen bevalt perfect, dus we willen graag een nieuwe woning. Inmiddels zijn we twee maanden verder en hebben we nog maar een maand voordat we dit appartement uit moeten. We lopen weer tegen allerlei problemen aan om iets nieuws te vinden. Een maand voor de 'deadline' begin ik nu toch echt te stressen...

Uiteraard zijn we actief online en we reageren op verschillende woningen. Helaas krijgen we vaak geen reactie of worden we bij meerdere kandidaten afgewezen of keuren ze ons af vanwege onze inkomsten. (Zelf heb ik een vast contract van 12 uur en krijg ik studiefinanciering en een ouderlijke bijdrage (mijn vader heeft bij Interveste destijds ook een garantstelling ondertekend). Mijn vriend studeert deze zomer af en zou dan full time kunnen werken. Nu werkt hij als barista een aantal uur en mag hij bij dit café full time werken om de tijd te overbruggen tot hij een baan in richting van zijn studie heeft gevonden.) We staan al een tijdje (voor deze woning) ingeschreven voor een sociale huurwoning, maar dat ziet er ook nog niet rooskleurig uit.

Toen we in het appartement van Interveste gingen werd aangegeven dat zij ons konden helpen bij iets nieuws vinden. Direct bij het krijgen van de brief van Interveste dat we nog maar 3 maanden in het appartement konden wonen hebben we contact opgenomen. Ons werd verteld eind april pas weer terug te bellen; we klopten nog te vroeg bij hen aan. Inmiddels is het eind april en hebben we gebeld, maar er werd gezegd dat we zelf maar op woningen van hun site moesten reageren... Er is echter helemaal niks beschikbaar in onze stad! We vroegen of ze ons op de hoogte wilden houden, maar dat is 'onmogelijk als een hele flat iets nieuws zoekt'. Begin deze maand kwam er een meneer langs om de woning te inspecteren en hij vroeg of we al een nieuwe woning in het zicht hadden, dus toen werd er nog wel enigszins bemiddeld. (we hadden die week een bezichtiging, maar dat liep uit op niks)

Zijn er meer mensen die met deze situatie ervaring hebben? Hoe vinden wij een nieuwe woning? Heeft iemand tips? Kan iemand ons helpen?

Met vriendelijke groeten, bedankt voor uw tijd! :)

PS In het uiterste geval kan ik tijdelijk weer bij mijn ouders wonen, maar dit is natuurlijk absoluut niet wenselijk. Bovendien zitten we dan met onze inboedel. Ik vraag me af wat mensen in dezelfde situatie doen zonder (steunende) ouders?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Een kkamer zoeken en inboedel opslaan. U zult nog maar een korte woonduur hebben, dus staat overal achteraan.

KlaasDeKoning
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016 12:08

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door KlaasDeKoning »

Je kunt je inschrijven bij een woningvereniging, maar hier kom je inderdaad niet gauw tussen gezien de lange wachtrijen. Daarnaast zijn er aardig wat particulieren die hun woningen via Marktplaats verhuren (zonder inkomenseis van minstens 3x de maandhuur). Verder zou je kunnen kijken of er een Facebookgroep is (zoals Appartementen in Amsterdam) waar appartementen en woonruimten worden aangeboden. Ten slotte kun je altijd nog kijken naar het huuraanbod op Funda.nl en van diverse makelaars in jouw regio.

lotje54
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:23

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door lotje54 »

Ik geef je weinig kans op een knappe woning. Ik sta al bijna 15 jaar op de wachtlijst. Succes!

Bocaj67
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:30

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door Bocaj67 »

Nederland is op woongebied totaal de weg kwijt.... (verrot, verziekt geef er maar een naam aan...)
Zo'n jong stel en geen woning kunnen vinden.
Als het niet in jullie stad kan kijk dan eens er net buiten of kies een plaats met een goede treinverbinding! Wordt die ov-jaarkaart ook eens gebruikt! :)
Utrecht is sowieso een moeilijke stad om een woning te vinden op korte termijn...
Succes!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat was vroeger niet anders in een stad.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door witte angora »

RozeStrik schreef:
Zo makkelijk was het echter nog niet om een huurwoning te vinden.
Welkom in de grote mensen wereld. Sociale huurwoningen komen nauwelijks vrij, en als ze vrij komen dan gaan ze naar de nieuwe medelanders. Die moeten immers ook wonen.
Nu is de tijd helaas gekomen dat we de woning inderdaad voor maar die minimale 6 maanden kunnen huren. Drie maanden van tevoren kregen we hier bericht van. Het samenwonen bevalt perfect, dus we willen graag een nieuwe woning.
Dat willen er zoveel. Achteraan sluiten graag.
Zijn er meer mensen die met deze situatie ervaring hebben?
Jawel, een hele flat vol waar je nu zit, of bedoel je dat niet?

Punt is: je kan wel van alles willen, maar wat je wil is gewoon niet realistisch. Een kamer in een studentenhuis of bij een hospita gaat misschien een stuk sneller. Maar sociale huur kun je met een half jaar echt op je buik schrijven. Reken dan maar op een wachttijd van een jaar of 10, en dan heb je nog een doodgewone gehorige flat die kwalitatief niet veel beter is dan een sloopwoning. Half Nederland loopt hier tegen aan, dat kun je binnen een maand echt niet veranderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sociale huurwoningen gaan de laatste jaren massaal in de verkoop nadat ze zijn vrij gekomen. Dit is een zwart gat waarin sociale huurwoningen geruisloos verdwijnen. Zie bijvoorbeeld http://www.benopzoek.nl waar alle ex-huurwoningen van "sociale" verhuurder De Alliantie te koop staan. Die huizen worden allemaal onttrokken aan wat men de sociale woningvoorraad noemt. In de tussentijd wordt er praktisch niets bijgebouwd aan sociale woningbouw. De wachttijden worden hierdoor dramatisch lang. Meer dan 10 jaar inschrijfduur is tegenwoordig heel normaal. Daarnaast gaan steeds meer woningen naar urgentiekandidaten.

Aantal sociale huurwoningen in de provincie Utrecht*:

2010: 153.957
2011: 151.233
2012: 151.034
2013: 154.715
2014: 146.829

Conclusie: elk jaar minder sociale huurwoningen!


Ik vrees dan ook dat het voor topicstarter weer tijdelijk verhuizen naar het ouderlijk huis wordt. En dan hopen dat er daarna weer snel onder de Leegstandwet gehuurd kan worden.

*)http://www.wmm-provincie-utrecht.nl/woningvoorraad/

lennekemb
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2017 08:08

Re: Huren onder Leegstandswet: wat hierna?

Ongelezen bericht door lennekemb »

Beste lezers,

Het is inmiddels een jaar later maar ik wil toch nog reageren. Ik herken de situatie omdat momenteel in een vergelijkbare situatie zit met interveste.
In mei 2016 kreeg ik via Interveste een woning aangeboden op een unieke locatie. Samen met een huisgenoot ben ik hier gaan wonen voor een zeer redelijke prijs. Ik wist wel dat de verbuikskosten wat hoger zouden zijn omdat het een grote woning is. Water en elektra zouden we zelf regelen en voor het gasverbruik werd een aparte afspraak gemaakt. We zouden per persoon 80 euro per maand aan gas bij moeten betalen. 'Prima,!'dacht ik toen, dan komen we in ieder geval niet voor verassingen te staan. Helaas! Bijna een jaar later (dinsdag 4 april 2017) word ik gebeld door Interveste dat het de kosten voor gasverbruik omhoog moeten van 80,00 naar 200,00 euro per persoon. Degene die ik aan de telefoon heb verteld me dat de eigenaar al een jaar veel bijbetaald. Oké... waarom weten wij hier dan niks van en is hier in het begin niks over gezegd. Ik reageerde nogal verontwaardigd omdat het zomaar ineens uit het niets verhoogd zou worden vanaf 1 mei. Komende maand dus al! Ik heb aangegeven dat ik hier niet zomaar mee akkoord kon gaan en eerst wilde overleggen.
Echt tijd om na te denken kreeg ik niet, want een uur later ontvang ik een opzegging in mijn mail (terwijl mijn huisgenoot mag blijven omdat hij wel gelijk akkoord ging met de verhoging). Ik heb toen gebeld en om verlenging gevraagd. Ik zou dan de verhoging wel betalen.. Vrijdag 7 april spreek ik met Interveste af dat ik tot 16 mei mag blijven zodat ik iets meer tijd heb om een nieuwe woning te zoeken (want die bieden ze me niet aan). De medewerker geeft aan dat ik machtiging ondertekent terug moet sturen voor vijf uur en dat hij daarna de afspraak op de mail zal zetten. Ik geef aan dat ik dit zo snel mogelijk doe maar het voor vijf uur niet lukt omdat ik geen printer heb. Die avond stuur ik de ondertekende machtiging terug...
Afgelopen maandag ontvang ik een mail dat de opzegging toch blijft staan en ik er 2 mei aanstaande uit moet. Wanneer ik dan om de reden vraag krijg ik te horen dat ze de huur mogen opzeggen zonder opgave van reden... nu dus als een speer op zoek naar iets nieuws. Huren via Interveste doe ik nooit meer en ik zou het ook niemand aanraden!

Groetjes L

Gesloten