LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Level111
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2017 11:10

Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Level111 »

Beste Radarlezer,

Om mijn vraag zo goed mogelijk te kunnen stellen, wil ik proberen om de situatie zo objectief en kort mogelijk te beschrijven.

Ik woon al meer dan vijf jaar in een maisonnette huurwoning met dezelfde buren. Sinds anderhalf jaar ervaar ik nachtelijk erg veel overlast van een van hen, denk hierbij aan muziek, vrienden die doordeweeks midden in de nacht langs komen, feestjes, blaffende honden (letterlijk uren achter elkaar) en sinds januari van dit jaar het geluid van een machine die zo hard door bonkt, dat ik niet weet wat dit is (beste beschrijving, een constant draaiende trommel waar 1 of meerdere stenen in zitten). Er zit ook een heel irritante zoem bij, alsof er een auto in het huis van de buur stationair draait. Dit houdt soms 3, soms 6 en soms 12 uur aan en er is werkelijk geen ontsnappen aan, je hoort het zelfs over het geluid van een koptelefoon heen. De politie doet hier niets mee, omdat ze aannemen dat het om woongeluiden gaat, ook al bonkt het de hele nacht door.

Het komt wekelijks voor dat ik en meerdere volledige nachten mis en overdag ook een hoop overlast ervaar. Hierdoor is er geen rust meer te vinden voor mij, wat een heel slecht effect heeft op mijn gezondheid. Omdat de bewoner sinds de geluiden van de machine iemand op het huis laat passen als die werkt, zitten er dagen bij dat ik niet langer dan 4 uur rust heb. Daardoor ben ik vanaf maart 2016 gaan klagen. Eerst de politie een paar keer gebeld, die hebben de overlast geconstateerd en een boete gegeven, vervolgens op aanraden van hen een overlastformulier bij de woningstichting ingevuld. Dit leek opgelost, maar de bewoner viel na enkele weken terug in het oude gedrag.

Weer de woningstichting ingeschakeld, doorverwezen naar de buurtbemiddeling en bij hen mijn verhaal gedaan en mijn geluidsopnames laten horen, waar ze van schrokken. Ze hebben de bewoner aangesproken en die wilde meewerken, maar na twee weken werd ik gebeld door de projectleider, met de vraag of er drugs in het spel zijn, aangezien de bewoner niet meer mee wil werken en dit zeer agressief heeft medegedeeld. Ik gaf aan dat ik hoopte dat hij me nu begreep (qua angst, de schommelingen zijn heftig), dat die geruchten al lang en breed bekend zijn bij de politie. Hij zou kijken wat hij kon doen, maar uiteindelijk is de case gesloten omdat ze niets voor me kunnen betekenen.

In de tussentijd heb ik meerdere keren de politie gebeld, de bewoner zelf aangesproken, brieven gestuurd en een andere buur die bij de woningstichting werkt en dezelfde overlast ervaart, gevraagd wat ik nog kon doen. De persoon in kwestie vindt het niet gepast om bij de werkgever te klagen over overlast, maar geeft aan mijn verhaal bij verdere inspectie te willen beamen. Opnieuw een overlast formulier insturen was het antwoord en dat heb ik gedaan begin april van dit jaar, inclusief een samenvatting van alle overlast die ik al meer dan een jaar ervaar. In de vier weken dat het duurde voor ze reageerden, is de overlast zo ernstig geweest dat ik de gemeente heb ingeschakeld. Die geeft aan te kunnen helpen, maar de voorkeur gaat naar de woningstichting, omdat die het in eerste instantie op moeten lossen.

Nu kreeg ik afgelopen donderdag een mail waarin staat dat de woningstichting me opnieuw aan gaat melden bij de buurtbemiddeling, die pas enkele maanden geleden is afgerond doordat ze niets voor me konden doen. Dat is het. Ik heb die mail doorgestuurd naar de gemeente, met de vraag dat ik een persoonlijk gesprek wil met de ambtenaar in kwestie en de burgemeester, zodat ze mij kunnen zien (ik ben bijna 10 kilo afgevallen en heb enorme wallen, dit zijn de zichtbare gezondheidsklachten) en mijn geluidsopnames kunnen horen. Ik heb hier nog geen reactie op en ik hoop natuurlijk oprecht dat ze akkoord gaan en mij verder kunnen helpen.

Maar ik ben al bijna anderhalf jaar met de instanties bezig en mijn vertrouwen is bevroren. Wat ik dus zoek is iemand die weet welke wegen ik, eventueel juridisch, kan bewandelen. Minder huur betalen is geen optie, dan gooien ze mij er uit, verhuizen is geen optie en overlast veroorzaken om hem te pesten of wat dan ook zit niet in mijn aard. Wat zijn mijn rechten in dit verhaal?

Alvast bedankt, ik zou er enorm mee geholpen kunnen worden.

Mucha

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Mucha schreef: Waarom is verhuizen geen optie ?

Kostenplaatje denk ik zo.

TS bij nachtelijke overlast dient de politie te komen. Dat is hun plicht , dus bel ze iedere keer dat jij overlast ervaart.

stofzuigertje

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wat zeggen de buren links & rechts, want als je met 3 buren samen gaat klagen krijg je ze er eerder uit wegens overlast.

Ja, bij overlast veroorzaken mogen ze de huur opzeggen om te voorkomen dat er 3 moeten verhuizen en deze onverhuurbaar word, tenzij ze een dove zoeken!
Ga dus eens naar de andere buren en vraag hoe zij slapen.
3 tegen 1 en dan ook gewoon 3x politie bellen zodat ze gek worden.
Dan moeten ze wel maatregelen nemen.

Level111
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2017 11:10

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Level111 »

Bedankt voor jullie reacties.

Alle buren, op de werknemer na, hebben meerdere klachten bij beide instanties (politie en woningstichting) ingediend. Het is geen gek idee om gezamenlijk een klacht in te dienen. Het trieste van dit verhaal, de woningstichting is niet meer te bezoeken en telefonisch te benaderen (edit: wel telefonisch te benaderen, maar verder dan een telefoniste die zegt dat je teruggebeld wordt kom je niet. Je krijgt degene die erover gaan niet meer te spreken). Alles moet via email. Toen ik een aangetekende brief wilde sturen (vorige maand) werd mij verteld dat dit zonde is van het geld, omdat ze er net zoveel mee doen als de digitaal ingestuurde brief. Na doorvragen heb ik nog geen postadres gekregen (er staan meerdere adressen op de website, maar dit zijn gesloten kantoren) en ja, dit is een legitieme woningstichting met duizenden klanten. Ze hebben zich compleet ingedekt en ik heb geen juridische achtergrond, dus vandaar mijn vraag. Misschien dat er iemand is die wel weet wat ik nog kan doen. Ik ga in ieder geval wel de buren vragen om gezamenlijk een klacht in te dienen.

Verhuizen is geen optie, ik zou wel willen, maar de nadelen wegen te zwaar tegenover de voordelen (medische voordelen, de locatie, type huis, vrijheid, ik woon op de enige plek in de stad waar je aan de voor- en achterkant niet ingebouwd zit, etc.). Ik zou er op teveel punten op in moeten leveren en wie weet wat voor type daar woont? Dan ga je verhuizen, zit je straks nog met een nachtelijke overlast veroorzaker. Dan weet je niet van tevoren (helaas). Kon ik kopen, dan was de keus aan goede huizen in een leuke buurt een stuk ruimer en had het idee van verhuizen aannemelijker geweest.

Vanavond heb ik geluk, het is tot nu toe rustig, dus ik ga er van genieten.

Fijne avond allemaal, een goede nachtrust gewenst :)

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heeft u het gedroomd misschien? :)

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door 16again »

Level111 schreef: Minder huur betalen is geen optie, dan gooien ze mij er uit
Indien verhuurder geen stappen onderneemt, dan kun je naar de huurcommissie stappen, om huurverlaging af te dwingen ivm verminderd woongenot.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Stond een paar maanden geleden in de krant! Dat per 1/7/2017 boetes mogen worden uitgedeeld bij overlast van buren.

Nou dan kunnen ze hun lol op zou ik zeggen ;-) de zogeheten ASO wet hoop dat hij er door komt voor je

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

rozemarijntje schreef:Stond een paar maanden geleden in de krant! Dat per 1/7/2017 boetes mogen worden uitgedeeld bij overlast van buren.

Nou dan kunnen ze hun lol op zou ik zeggen ;-) de zogeheten ASO wet hoop dat hij er door komt voor je
U refereerde hier aan: https://www.gemeente.nu/veiligheid/hand ... ste-kamer/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16again schreef:
Level111 schreef: Minder huur betalen is geen optie, dan gooien ze mij er uit
Indien verhuurder geen stappen onderneemt, dan kun je naar de huurcommissie stappen, om huurverlaging af te dwingen ivm verminderd woongenot.
Fout. De Huurcommissie is er alleen voor gebreken aan de woning zelf. Topicstarter maakt hetzelfde mee wat ik ook heb meegemaakt. Politie danwel (ont)wijkagent inschakelen? Bespaar jezelf de moeite!
Verhuizen is de enige optie. Blijf je als gedupeerde klagen over de overlast, dan krijg je iedereen tegen je. De verslaafde overlastpleger wordt beslist niet verplaatst. Vraag urgentie aan en verhuisvergoeding van de gemeente. Ik kreeg een oprotpremie van 1500 euro van de burgemeester zelf aangeboden. Mondeling welteverstaan, want de gemeente heeft liever niet dat slachtoffers weten dat hier een potje voor is.

Mucha

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef:Fout. De Huurcommissie is er alleen voor gebreken aan de woning zelf.
Dan lees ik hieronder toch anders:
https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/5 ... ur-betaalt

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou zeggen: bel de huurcommissie en vraag het ze zelf. Ben helaas ervaringsdeskundige dus weet waarover ik het heb.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/

Zoek de burenoverlastgevallen maar....

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ga eens naar de internetsite van de Woonbond ( https://woonbond.nl ) en tik in het zoekveld "burenoverlast" in. Mogelijk dat u hier nog tips vindt en wellicht kan die Woonbond, als u hier lid van bent / wordt nog iets voor u betekenen. Enkele tips van de site:

1. Klachtencommissie.
Naast het schriftelijk melden van de overlast bij de verhuurder, is het inschakelen van de klachtencommissie van de gemeenschappelijke verhuurder. Ook dit kan als een alternatieve vorm van geschilbeslechting worden gebruikt, in plaats van een gang naar de rechter.

2. Klachten bijhouden.
Het bijhouden van de klachten en het melding (blijven) maken hiervan is in dit soort zaken heel belangrijk. Zonder meldingen wordt het namelijk lastig om te bewijzen dat er overlast wordt veroorzaakt. Lukt dat evenmin en is er sprake van structurele ernstige en objectiveerbare overlast, zeker als deze door meerdere bewoners wordt onderschreven, dan kan de zaak aan de rechter worden voorgelegd. Hiertoe staan twee mogelijkheden open.

2a. Onrechtmatig handelen
De eerste weg is rechtstreeks een procedure bij de rechter te beginnen tegen de betreffende buur wegens onrechtmatig handelen (art. 6:162 BW). Daarbij moet het slachtoffer de geleden schade en dus de gedragingen van de overlastveroorzaker bewijzen. Dat kan met behulp van getuigenverklaringen, processen-verbaal, akoestische meetrapporten, foto’s, door omwonenden bijgehouden dagboeken en dergelijke. Er zijn verschillende juridische procedures mogelijk. Het meest voor de hand ligt een kortgedingprocedure, waarin het slachtoffer eist dat de veroorzaker van de overlast zijn activiteiten staakt op straffe van een dwangsom. Er moet dan wel een ‘spoedeisend belang’ zijn. Zonder spoedeisend belang is alleen een gewone procedure mogelijk, die langer duurt.

2b. Ontruiming vorderen
In extreme situaties kan het slachtoffer bij de rechter in kort geding een vordering tot ontruiming tegen de overlastveroorzaker instellen. Dit is een zwaar middel. De rechter zal deze vordering waarschijnlijk alleen toewijzen als alle andere middelen om tot een oplossing te komen niets hebben uitgehaald.

3. Procedure tegen verhuurder
Als de verhuurder niets doet, komt hij zijn wettelijke verplichting niet na en kan het slachtoffer een procedure starten tegen de verhuurder waarin de rechter wordt verzocht de verhuurder te dwingen om maatregelen te nemen of zelfs de huurovereenkomst te ontbinden en de overlastveroorzaker te ontruimen. De verhuurder komt pas in beeld als de stappen die redelijkerwijs van het slachtoffer konden worden verwacht, niet hebben geholpen. Wat dat is hangt sterk af van de situatie. Zo voeren sommige woningcorporaties een strikt anti-overlastbeleid, gericht op een snelle ontruiming als dat nodig is. Deze verhuurders zullen bij voortdurende overlast vaak zelf al naar de rechter stappen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Huur inhouden is wel een optie. Je wordt immers in je woongenot zeer ernstig beknot. Ze mogen je niet zomaar je huis uit zetten, zo'n zaak komt eerst voor de rechter. En als jij met al je bewijzen, aangiftes, brieven etc bij de rechter komt zal hij je waarschijnlijk gelijk geven.
Huur inhouden houdt niet in niks meer betalen. Trek een redelijk percentage (zeg 50%) af van de huur. Geef de verhuurder ook de tijd om alsnog met een oplossing te komen alvorens je tot huurinhouding over gaat.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Fout, fout, fout! Volg deze tip van Olaf79, hoe goed bedoelt misschien ook, nooit op. Als u uw huur inhoudt,verspeelt u al uw rechten als huurder. En dus ook uw huurbescherming. Als u uw huur zou inhouden staat u eerder op straat als de veroorzaker van de overlast. Niet doen dus.

Beter is het om de verdergaande tips van de Woonbond op te volgen. Als uw verhuurder verneemt dat u naar de klachtencommissie stapt of een kort geding tegen hen begint om uw rechten op te eisen, stel ze vooraf gerust hiervan op de hoogte, dan draaien zo om als een blad aan een boom. De meeste woningbouwverenigingen weten heel goed hoe het zit, maar hebben simpelweg geen zin om al die heisa van een woninguitzetting in gang te zetten. Vele malen makkelijker is het om de klager af te poeieren omdat deze vaak geen weet hebben van wat hun middelen zijn om het recht bij de woningbouwvereniging af te dwingen. Zoals u wordt u dan van het kastje naar de muur gestuurd, tot het radeloze toe. Weest niet bang om de woningbouwvereniging met juridische middelen te bestrijden. Uw verregaande huurbescherming, zolang u uw huur betaald, beschermt u tegen al te gekke stappen tegen u door uw woningbouwvereniging.

Van cruciaal belang is het om voor de klachtencommissie en/of kantonrechter zo veel mogelijk bewijs te verzamelen. Houdt nauwkeurig een logboek bij van alles wat u ervaart en wat u ervaren heeft. Het liefst met datum en tijd. Bewaar alle voorliggende en toekomstige correspondentie zorgvuldig, leg eventuele overlast op geluidsdragers vast en neem telefoongesprekken (er zijn speciale app's voor) die u hierover met iedereen voert op, sla alle geluidsbestanden op uw pc op en maak er een groot elektronisch bestand van, waarmee u nog meer bewijsmiddelen kunt aanvoeren.

Uiteindelijk wint u met deze zorgvuldigheid het tegen alle onzorgvuldigheden die overige partijen tot op dit moment ten toon spreiden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/

Zoek de burenoverlastgevallen maar....
Ik kon er geen vinden, zoek ik niet goed?
Het mogelijke feit dat dit nooit voorgelegd is bij de commissie, hoeft wat mij betreft nog niets zeggen over de uitkomst van de eerste zaak.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik zou wel eens ergens willen lezen dat het geholpen heeft, al deze goedbedoelde tips. Over het algemeen is er maar één oplossing en dat is verhuizen. Ben zelf al 7 jaar 'slachtoffer' van overlast en ik kan u verzekeren, de overlastplegers hebben blijkbaar het recht aan hun kant.
Ik moet er wel bij zeggen dat de laatste 2 jaar het uitschelden, bedreigen en vernielen van onze spullen is afgenomen. Iets waar noch de woningbouw, noch de politie ooit iets mee heeft gedaan. We moesten eerst maar eens echt gewond raken, werd er gezegd.
Hoe is dit opgelost? Ik ben hardnekkig... ik wil hier niet weg dus ben ik blijven groeten en glimlachen. Gedaan of ik gek ben. Nu zijn ze het denk ik gewoon zat geworden en laten ze ons met rust.

Level111
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2017 11:10

Re: Wat te doen bij nachtelijke overlast?

Ongelezen bericht door Level111 »

Kijk hier word ik weer iets vrolijker van, ben opgelucht dat ik ervoor gekozen heb om toch mijn verhaal te doen op deze site.

Bob Schurkjens en BreejKC, hartelijk dank, dit zijn tips waar ik echt wat mee kan. Bob, wat je beschrijft, dat je dan iedereen tegen je krijgt, daar ben ik wel een beetje bang voor. Ik wil niet als zeiker gezien worden.

16again en olaf79, ik heb hier al heel vaak over nagedacht, maar het is een heel moeilijke beslissing, omdat de een dit zegt, de ander dat. Zowel personen als websites. Na het goed doornemen van mijn huurcontract heb ik eruit kunnen halen dat als ik hiervoor kies, ook al stel ik ze op de hoogte, ze een grondige reden hebben om mij de woning te ontzeggen.

Maar ik heb ook een nieuwtje, ik heb een mail terug en wordt binnenkort, samen met de wijkagent als deze kan, uitgenodigd voor een overleg. De betreffende medewerker zal ook de burgemeester inlichten. Ik wacht dit gesprek af en zal daarna pas verder kunnen handelen, maar er zijn in ieder geval weer wat wegen te bewandelen (noem ze maar bestormen haha).

(Ont)wijkagent... ik moest erg lachen, maar het is een beetje triest dat ik direct weet wat je bedoeld haha.

Miepje1, dank je wel voor je tips voor nu, ik ga er bijna hetzelfde mee om als jij, maar ik zit op de grens dus ik raak wat wanhopiger en kan dan moeilijker doen alsof. Ik doe mijn best op me niet weg te laten pesten, dat verdienen de buur en instanties niet. Ik ook niet trouwens. En rozemarijntje, laat die wet maar komen :)

Bedankt allemaal, ik kan weer verder en zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer weet.

Gesloten