LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
saskia1992
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2017 11:56

Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door saskia1992 »

hallo allemaal ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ik woon al 15 jaar bij mijn tante en oma in huis omdat mijn ouders er niet meer zijn, nu is het zo dat ik graag op papier heb willen staan dat ik hier mag blijven wonen als er wat met hun gebeurd ?

Echter de woningbouw zegt dat dit niet kan , heeft iemand misschien meer informatie voor mij ?


ik wil eventueel wel medehuurder worden, maar ik weet niet of ik dit mag of kan ben zelf nu 24 jaar en mijn tante is 63 en mijn oma 93.
Mijn tante heeft zelf namelijk wel een papier van de woningbouw gekregen waarop staat dat ze hier mag blijven wonen als er wat met mijn oma gebeurd, maar waarom krijg ik dan niet zo'n papier ?

Er kan ook wat met hun beide namelijk gebeuren ?

Gr Saskia

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door ZaBo »

sorry had in quote getypt, daarom verwijdert
Laatst gewijzigd door ZaBo op 06 jun 2017 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door ZaBo »

saskia1992 schreef:hallo allemaal ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ik woon al 15 jaar bij mijn tante en oma in huis omdat mijn ouders er niet meer zijn, nu is het zo dat ik graag op papier heb willen staan dat ik hier mag blijven wonen als er wat met hun gebeurd ?

Echter de woningbouw zegt dat dit niet kan , heeft iemand misschien meer informatie voor mij ?


ik wil eventueel wel medehuurder worden, maar ik weet niet of ik dit mag of kan ben zelf nu 24 jaar en mijn tante is 63 en mijn oma 93.
Mijn tante heeft zelf namelijk wel een papier van de woningbouw gekregen waarop staat dat ze hier mag blijven wonen als er wat met mijn oma gebeurd, maar waarom krijg ik dan niet zo'n papier ?

Er kan ook wat met hun beide namelijk gebeuren ?

Gr Saskia
Is er geen mogelijkheid om in het testament van allebei op te laten nemen, dat jij erfgename(n) bent en dat je op die manier in het huis kan blijven wonen, dus ook huur penningen overneemt

In het onverhoopte geval, dat er iets met je tante en oma mocht gebeuren

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,

Een testament heeft geen enkele zin.

Er wordt bij inwonende volwassen (klein)kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en daarom kunnen zij geen medehuurder worden en dus ook geen hoofdhuurder.
Woont men in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding en kan wel een verzoek tot medehuurderschap worden gedaan bij de verhuurder.
Als de verhuurder niet akkoord gaat, kunt u de rechter verzoeken om vervangende toestemming. De rechter kan uw verzoek om 3 redenen afwijzen:
Er is geen/korter dan 2 jaar sprake van een gemeenschappelijke huishouding.
De financiële situatie van potentiële medehuurder is niet toereikend om de huur te kunnen betalen.
Het verzoek wordt gedaan om iemand heel snel de positie van huurder te geven, waarmee misbruik van de regeling wordt gemaakt.

In uw geval zie ik weinig mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ZaBo schreef: Is er geen mogelijkheid om in het testament van allebei op te laten nemen, dat jij erfgename(n) bent en dat je op die manier in het huis kan blijven wonen, dus ook huur penningen overneemt

In het onverhoopte geval, dat er iets met je tante en oma mocht gebeuren
Een testament is voor eigendommen, niet andermans verhuurde onroerend goed. Hoe kom je er toch bij? Een testament heeft geen enkel nut in dit geval.
Als de verhuurder niet akkoord gaat is dat nou eenmaal zo. Of het de moeite is om hier een juridisch geschil van te maken en de weg naar de rechter in te slaan betwijfel ik.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Uw Jurist schreef:Beste vraagsteller,

Een testament heeft geen enkele zin.

Er wordt bij inwonende volwassen (klein)kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en daarom kunnen zij geen medehuurder worden en dus ook geen hoofdhuurder.
Woont men in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding en kan wel een verzoek tot medehuurderschap worden gedaan bij de verhuurder.
Als de verhuurder niet akkoord gaat, kunt u de rechter verzoeken om vervangende toestemming. De rechter kan uw verzoek om 3 redenen afwijzen:
Er is geen/korter dan 2 jaar sprake van een gemeenschappelijke huishouding.
De financiële situatie van potentiële medehuurder is niet toereikend om de huur te kunnen betalen.
Het verzoek wordt gedaan om iemand heel snel de positie van huurder te geven, waarmee misbruik van de regeling wordt gemaakt.

In uw geval zie ik weinig mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Als TS bijdraagt in de kosten van de huishouding, bijvoorbeeld de boodschappen, nutsvoorzieningen, etc dan is er sprake van een gemeenschappelijke huishouding en kunt u er niet zomaar uit gezet worden. Ik zou TS dus aanraden om bonnetjes etc te bewaren, evt zelfs een contractje op te stellen voor kost en inwoningskosten.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

olaf79 schreef:Als TS bijdraagt in de kosten van de huishouding, bijvoorbeeld de boodschappen, nutsvoorzieningen, etc dan is er sprake van een gemeenschappelijke huishouding en kunt u er niet zomaar uit gezet worden. Ik zou TS dus aanraden om bonnetjes etc te bewaren, evt zelfs een contractje op te stellen voor kost en inwoningskosten.
Dat is zoals aangegeven maar één van de eisen en voor (klein)kinderen (waar nog meer eisen aan gesteld worden dan de laatste drie door mij genoemde) dus absoluut niet voldoende. Zeker niet omdat de verzorgende rol ook door de tante wordt/kan worden ingevuld.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 06 jun 2017 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door olaf79 »

maar waarom ziet u weinig mogelijkheden. Wie zegt mij dat TS de huur niet zou kunnen betalen en als je er al 15 jaar woont is er geen sprake van misbruik.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door ZaBo »

Julie4444 schreef:
ZaBo schreef: Is er geen mogelijkheid om in het testament van allebei op te laten nemen, dat jij erfgename(n) bent en dat je op die manier in het huis kan blijven wonen, dus ook huur penningen overneemt

In het onverhoopte geval, dat er iets met je tante en oma mocht gebeuren
Een testament is voor eigendommen, niet andermans verhuurde onroerend goed. Hoe kom je er toch bij? Een testament heeft geen enkel nut in dit geval.
Als de verhuurder niet akkoord gaat is dat nou eenmaal zo. Of het de moeite is om hier een juridisch geschil van te maken en de weg naar de rechter in te slaan betwijfel ik.
Mag ook wel iets vriendelijker, ik stelde niet dat het kon, was eigenlijk meer een vraag of die mogelijkheid bestaat, staat er toch is er geen mogelijkheid, dus vraag stellend.

Had dacht ik ook een keer zon soort geval op tv gezien, kwam ook zo'n soort constructie uit, maar kan er natuurlijk volledig naast zitten.
Laatst gewijzigd door ZaBo op 06 jun 2017 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ZaBo schreef:Mag ook wel iets vriendelijker, ik stelde niet dat het kon, was eigenlijk meer een vraag of die mogelijkheid bestaat, staat er toch is er geen mogelijkheid, dus vraag stellend
Bij gebrek aan vraagteken en stellende woordvolgorde impliceert het gequote dat het een suggestie ter uitvoering is, niet een vraag. Zo heb ik dat dan ook geïnterpreteerd. Maar goed, jouw vraag is beantwoord.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

saskia1992 schreef:hallo allemaal ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ik woon al 15 jaar bij mijn tante en oma in huis omdat mijn ouders er niet meer zijn, nu is het zo dat ik graag op papier heb willen staan dat ik hier mag blijven wonen als er wat met hun gebeurd ?

Echter de woningbouw zegt dat dit niet kan , heeft iemand misschien meer informatie voor mij ?


ik wil eventueel wel medehuurder worden, maar ik weet niet of ik dit mag of kan ben zelf nu 24 jaar en mijn tante is 63 en mijn oma 93.
Mijn tante heeft zelf namelijk wel een papier van de woningbouw gekregen waarop staat dat ze hier mag blijven wonen als er wat met mijn oma gebeurd, maar waarom krijg ik dan niet zo'n papier ?

Er kan ook wat met hun beide namelijk gebeuren ?

Gr Saskia
Betreft het geen senioren appartement?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

olaf79 schreef:maar waarom ziet u weinig mogelijkheden. Wie zegt mij dat TS de huur niet zou kunnen betalen en als je er al 15 jaar woont is er geen sprake van misbruik.
Omdat er meer eisen worden gesteld aan familie zoals ik al eerder uitlegde.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Beste Saskia, je kan je het beste zo snel mogelijk inschrijven voor een sociale huurwoning. Als je dat al niet had gedaan. Je bouwt dan inschrijfduur op. Vroeg of laat zul je de woning moeten verlaten. Het inschrijven kost weinig en is een zeer belangrijke verzekering voor je eigen toekomst. Doen hoor!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Waar het om gaat is dat op deze manier het ingeschreven staan voor woonruimte een wachtlijst omzeild wordt. Dus inderdaad inschrijven.
Wat betreft de juriste.
Mensen, Monique doet al heel lang tot groot genoegen van velen mensen op juridisch vlak de juiste weg te wijzen en niet alleen op dit forum.
Muggenziften is blijkbaar ook een vak.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door witte angora »

saskia1992 schreef:hallo allemaal ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ik woon al 15 jaar bij mijn tante en oma in huis omdat mijn ouders er niet meer zijn, nu is het zo dat ik graag op papier heb willen staan dat ik hier mag blijven wonen als er wat met hun gebeurd ?

Echter de woningbouw zegt dat dit niet kan , heeft iemand misschien meer informatie voor mij ?


ik wil eventueel wel medehuurder worden, maar ik weet niet of ik dit mag of kan ben zelf nu 24 jaar en mijn tante is 63 en mijn oma 93.
Mijn tante heeft zelf namelijk wel een papier van de woningbouw gekregen waarop staat dat ze hier mag blijven wonen als er wat met mijn oma gebeurd, maar waarom krijg ik dan niet zo'n papier ?

Er kan ook wat met hun beide namelijk gebeuren ?

Gr Saskia
Dag Saskia, je tante staat bij de woningbouw als medebewoner in het dossier. Daarom kan ze er blijven wonen na het overlijden van je oma. Kennelijk sta jij niet als zodanig ingeschreven.

Hoet het met tantes en nichten zit weet ik niet. Ik heb verderop een kameraad, zijn vader is 5 jaar geleden overleden. Hij woonde met zijn vader in hetzelfde huis, we praten wel over iemand met een beperking. Een aantal maanden voor het overlijden van de vader is hij medebewoner gemaakt, met als resultaat dat hij in het huis mocht blijven. Wel met een hoop gedoe, want eigenlijk wou de wbv hem alsnog op een flat zetten. Na flink wat protesten van de buurt is dat niet doorgegaan.

Waarom deze man wel als medebewoner aangemerkt kon worden, en de wbv van mening is dat het in jouw geval niet kan weet ik niet. Iemand anders vroeg al of het om een seniorenwoning gaat. Kun je daar iets over zeggen? Of is je inkomen te hoog voor een sociale huurwoning? Is je tante bij je oma in gaan wonen om haar te verzorgen? Dat kan verklaren waarom zij wel als medebewoner is aangemerkt. Verder wijs ik naar de reactie van MijnJurist. Dat is iemand die erg nauwkeurig is in haar beweringen.

Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan zou ik het gegeven advies opvolgen en je zo gauw mogelijk inschrijven voor een woning.


John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Saskia,

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en kan je de volgende tip geven:
Schrijf een aangetekende brief aan de Sociale Verzekeringsbank en vraag om het " MANTELZORGCOMPLEMENT".
Met dit mantelzorgcompliment (een soort verklaring,dat je voor je tante en oma mantelzorg verleent) kun je aan de woningbouwvereniging vragen om medebewoonster te worden.
Bij problemen kun je informatie vragen bij de huurcommissie of huurdersvereniging.

Ik denk,dat je goede kan maakt omdat je er al 15 jaar woont.
Succes!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook mantelzorg is geen reden om in een sociale huurwoning te kunnen blijven. Tranentrekkende, schrijnende verhalen in overvloed. Ga naar www.woningnet.nl en schrijf je tijdig in. En anders op de blaren zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

http://www.ad.nl/utrecht/gezin-uit-huis ... ~ac5ab2a1/

Had zich niet ingeschreven. Kreeg "dikke doei" te horen van de woningcorporatie. Na bijna twintig jaar op straat. Had hij zich aan het begin ingeschreven.....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan ik in huis oma en tante blijven wonen na hun overlijden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

John van Drongelen schreef:Hallo Saskia,

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en kan je de volgende tip geven:
Schrijf een aangetekende brief aan de Sociale Verzekeringsbank en vraag om het " MANTELZORGCOMPLEMENT".
Met dit mantelzorgcompliment (een soort verklaring,dat je voor je tante en oma mantelzorg verleent) kun je aan de woningbouwvereniging vragen om medebewoonster te worden.
Bij problemen kun je informatie vragen bij de huurcommissie of huurdersvereniging.

Ik denk,dat je goede kan maakt omdat je er al 15 jaar woont.
Succes!
Dus ze moet de boel belazeren? Nergens staat dat ze zorgt voor haar oma en tante.

Gesloten