LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jitterbug
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2017 12:49

Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Jitterbug »

Per 31 juli heb ik mijn huurwoning bij een woningcorporatie opgezegd. Voor die tijd is de nieuwe huurster langsgeweest en hebben we over te nemen goederen schirftelijk vastgelegd. Waaronder een wasmachine, waarvoor de nieuwe huurster een bedrag aan bij heeft betaald.

De nieuwe huurster heeft inmiddels de woning betrokken en nu wil dze haar bijdrage terug voor de wasmachine, omdat die niet zou werken.

De situatie is alsvolgt:
- Ik heb een goed werkende wasmachine achtergelaten bij het verlaten van de woning. Deze wasmachine zat met stekker in een zelf geplaatst stopcontact in de badkamer.
- De woningcorporatie heeft tussendoor het stopcontact vervangen door een trekschakelaar en daarbij voor het gemak ook maar even de stekker van de wasmachine afgeknipt, maar vervolgens niks aangesloten. (hier ben ik via foto's via whatsapp achtergekomen)
- Nieuwe huurster zegt dat de wasmachine het niet doet. Het kan zijn dat de wasmachine door toedoen van de woningbouw defect is geraakt, maar ik zet ook mijn vraagtekens bij haar technische skills en dus het correct aansluiten op de trekschakelaar.

Mijn vragen:
- wie is er nu aansprakelijk/verantwoordelijk voor een goed werkende wasmachine, ik of de nieuwe huurster?
- Mag een woningcorporatie zomaar een stekker afknippen? Ze benadrukken duidelijk dat de overname iets is tussen de oude en nieuwe huurder. Ze horen dan toch ook gewoon van die spullen afblijven?

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me dat ze bij de woningbouw moet zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem zit dus niet in de wasmachine, maar in de aansluiting. Het heraansluiten is een klusje van niks. Je zou eventueel kunnen aanbieden de aansluiting correct werkend te krijgen (dus het snoer op de schakelaar aan te sluiten), maar dan moet je er even bij.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Leo: Dat complexe valt wel mee, de trekschakelaar die in de kluswijzer wordt genoemd zit er al. Het is alleen een kwestie van openmaken en de draden op de juiste plek aansluiten. Alleen moet dan het snoer wel lang genoeg zijn, het zou zomaar kunnen dat dáár het probleem zit. Ik heb het ook wel eens gehad dat bij een nieuwe wasmachine het snoer te kort was, dus de leverancier moest er een ander snoer op zetten. Als dit hier ook het geval is, dan is dát wel voor de topicstarter.

Alhoewel het binnen dit topic enigszins off-topic is: ik lees in je verhaal ook iets over een speciaal scheerstopcontact. Hier in de badkamer hebben ze indertijd (2008) een gewoon stopcontact geplaatst om je te kunnen scheren. Dus dat betekent dat de wbv binnenkort 16 appartementen af mag lopen om die dingen te vervangen? Zullen ze blij mee zijn... Misschien is dit wel een leuk onderwerp voor een uitzending van Radar, wat mag wel en wat mag niet in de badkamer/keuken, en wat kun en mag je doen als er iets niet goed is.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Alleen moet dan het snoer wel lang genoeg zijn, het zou zomaar kunnen dat dáár het probleem zit. Ik heb het ook wel eens gehad dat bij een nieuwe wasmachine het snoer te kort was, dus de leverancier moest er een ander snoer op zetten. Als dit hier ook het geval is, dan is dát wel voor de topicstarter.
Waarom zou dat voor TS zijn? Wasmachine is gewoon verkocht in werkende staat.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
witte angora schreef:Alleen moet dan het snoer wel lang genoeg zijn, het zou zomaar kunnen dat dáár het probleem zit. Ik heb het ook wel eens gehad dat bij een nieuwe wasmachine het snoer te kort was, dus de leverancier moest er een ander snoer op zetten. Als dit hier ook het geval is, dan is dát wel voor de topicstarter.
Waarom zou dat voor TS zijn? Wasmachine is gewoon verkocht in werkende staat.
Maar niet in een technisch toegelaten staat, terwijl het wel als zodanig verkocht is. Het zou heel goed kunnen dat als de nieuwe huurster dit wist, dat zij het ding of niet had gekocht, of een lagere prijs had bedongen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door rvjapio »

Beide partijen zijn akkoord gegaan. Koop gesloten. Gevolgaansprakelijkheid voor de nieuwe eigenaar.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Beide partijen mogen dan akkoord zijn gegaan, maar de wbv was het niet met de constructie die de topicstarter gemaakt heeft. Iemand zal dat moeten herstellen. De andere partij heeft een bruikbare en werkende machine gekocht, maar die blijkt dus niet bruikbaar te zijn in de huidige omstandigheden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door gosewijn »

We lezen hier steeds ; koper heeft plicht om te onder zoeken of de aansluiting wel goed is, Wasmachine is werkend afgeleverd , dus koper moet het zelf oplossen.

stofzuigertje

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De oude huurder zal een factuur krijgen voor verwijderen trek schakelaar en het weer plaatsen.

Op een scheer stopcontactdoos mag geen wasmachine, is daar te zwaar voor.

Hij had een snoer van wasmachine naar trekschakelaar dus een paar meter snoer 3 aderig en voldoende dikte moeten halen.
En waarom ze die stekker eraf knippen.... mag niet, want anders zou je hem ook elders kunnen plaatsen mits er kraan en afvoer is.
Enkele hebben ze in de slaapkamer en gebruiken de wasbakje daar als water toevoer en afvoer en dan mag het met gewone stekker.

Als je de stekker eraf knipt voor trekschakelaar is 99% van alle wasmachines de trek te hoog of snoer iets te kort.....
Dus gewoon paar meter snoer kopen en er tussen en gezeur is over.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In groepenkast de stroom er af. Trekschakelaar openschroeven. Plus, min en aardedraad correct vastzetten. Trekschakelaar dichtschroeven

Uiteraard alles voor eigen rekening van de nieuwe bewoner. Deze mag blij zijn dat de woningbouw een trekschakelaar heeft gemonteerd. Dit is voor je veiligheid.

U bent uw deel van de overeenkomst nagekomen. De rest is voor rekening nieuwe huurder ingevolge mutatieonderhoud.

Die stekker die er toch af moet hebben ze er afgeknipt om te voorkomen dat er toch weer mensen gaan klooien met een verlengsnoer in een ongeaard stopcontact in de slaapkamer en dan heerlijk gaan douchen.

Google even op douche electrocutie voor meer info.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Jitterbug schreef: - De woningcorporatie heeft tussendoor het stopcontact vervangen door een trekschakelaar en daarbij voor het gemak ook maar even de stekker van de wasmachine afgeknipt, maar vervolgens niks aangesloten........
Een trekschakelaar is sowieso veiliger dus dat is goed gedaan door de wbv , maar dat ze dan het er maar verder bij laten zitten :roll:
Vreemd , ze hebben toch een technische dienst die bij wisseling vd huurders de zaken nalopen ?
De nieuwe huurder kan hier m.i gewoon een beroep op doen.
De TS heeft alles werkend achtergelaten en heeft daar geld voor gekregen.
Het gevolg verder is vlg mij nu echt aan de nw huurder i.s.m de WBV .
Ik hoor graag hoe dit afloopt.

Jitterbug
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2017 12:49

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Jitterbug »

Bedankt voor alle reacties!

Even een update:

- De wbv heeft toegegeven dat ze de stekker niet hadden mogen afknippen, immers de nieuwe huurster had ook kunnen besluiten de wasmachine ergens anders aan te sluiten (bijvoorbeeld in de berging waar ook een aan- en afvoer zit). Ze hebben ook beloofd de wasmachine op de trekschakelaar aan te sluiten. Aangezien ik geen tegenbericht heb gekregen ga ik er vanuit dat dat inmiddels gelukt is.

- Ik ben zelf totaal a-technisch, behalve wat informatie via google en enige common sense. Ik ga dus zelf niet met de trekschakelaar aan de slag (stopcontact is jaren geleden door mijn ex aangelegd, en ik was me eerlijk gezegd niet bewust van de mogelijk gevolgen. Ik vind het ook totaal geen probleem dat ze een trekschakelaar gaan aanleggen, wel dat ze in stekkers gaan knippen). Als laatste optie had ik inderdaad mijn vriend kunnen vragen om de trekschakelaar aan te sluiten, maar aangezien we inmiddels in een andere stad wonen (zo gaat dat met verhuizen ;)), had dat niet de voorkeur. Verder was de goodwill er ook een beetje af vanwege de niet-zo-viendelijke toon van de nieuwe huurster.

- Bij oplevering heb ik met de wbv en technische dienst de woning doorlopen en hebben ze aangegeven (op schrift) dat er niets op mijn kosten aangepast hoefde te worden. Een rekening achteraf had m.i. dus niet gemogen.
Laatst gewijzigd door Jitterbug op 17 aug 2017 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:De oude huurder zal een factuur krijgen voor verwijderen trek schakelaar en het weer plaatsen.
Waarom?
Ik verwacht dat er nooit eerder zo'n trekschakelaar zat, en de verhuurder bij opnieuw verhuren de woning heeft aangepast conform veranderde regels.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Jitterbug schreef:Bedankt voor alle reacties!

Even een update:

- De wbv heeft toegegeven dat ze de stekker niet hadden mogen afknippen, immers de nieuwe huurster had ook kunnen besluiten de wasmachine ergens anders aan te sluiten (bijvoorbeeld in de berging waar ook een aan- en afvoer zit). Ze hebben ook beloofd de wasmachine op de trekschakelaar aan te sluiten. Aangezien ik geen tegenbericht heb gekregen ga ik er vanuit dat dat inmiddels gelukt is.

- Ik ben zelf totaal a-technisch, behalve wat informatie via google en enige common sense. Ik ga dus zelf niet met de trekschakelaar aan de slag (stopcontact is jaren geleden door mijn ex aangelegd, en ik was me eerlijk gezegd niet bewust van de mogelijk gevolgen. Ik vind het ook totaal geen probleem dat ze een trekschakelaar gaan aanleggen, wel dat ze in stekkers gaan knippen). Als laatste optie had ik inderdaad mijn vriend kunnen vragen om de trekschakelaar aan te sluiten, maar aangezien we inmiddels in een andere stad wonen (zo gaat dat met verhuizen ;)), had dat niet de voorkeur. Verder was de goodwill er ook een beetje af vanwege de niet-zo-viendelijke toon van de nieuwe huurster.

- Bij oplevering heb ik met de wbv en technische dienst de woning doorlopen en hebben ze aangegeven (op schrift) dat er niets op mijn kosten aangepast hoefde te worden. Een rekening achteraf had m.i. dus niet gemogen.
Het is nu op de juiste manier opgelost! Prettig.
Bedankt voor het terugkoppelen.

Rinoceros
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2017 20:08

Re: Aansprakelijkheid na overname goederen huurwoning

Ongelezen bericht door Rinoceros »

De laatste alinea van uw update zegt alles. Als bij de eindcontrole de WBV akkoord is gegaan met de toestand heeft niemand daar achteraf over te klagen, ongeacht of de WBV wijzigingen(trekschakelaar is terecht en verplicht overigens) aanbrengt. In dat geval had de WBV ook de machine weer aan moeten sluiten. U treft dus geen enkele blaam.

Gesloten