LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het spel en de knikkers.......

Het is in elk geval een welles nietes verhaal. De gang naar de rechter ligt dan open. Er zijn genoeg horrorverhalen van huurders die maandenlang in een totale chaos hebben moeten leven omdat de geplande werkzaamheden slecht verliepen. Deze huurders hadden in redelijkheid gewoon die verhuiskostenvergoeding moeten krijgen. Maar krijgen die uiteraard niet.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Helemaal gelijk maar ... zoals de voorlichting is met die mooie brochure en bijeenkomsten sta je er niet bij stil wat een inpakt dit heeft op je leven. Er is een uitspraak van een rechtzaak waar dit ook aangegeven is. Mijn zoon is ontbijtkok dus staat voor 5 uur op en zit al weken in de herrie terwijl hij als hij thuis komt altijd even gaat slapen. Daarnaast besef je niet dat als je alleen bent echt al je spullen uit keuken, badkamer eruit moeten dus wasmachine, koelkast, wasdroger en vaatwasser. Deze moet je dus opslaan in je huis maar ook het bed, kasten, bank en noem het op moeten 1,5 meter van de muren/ramen staan. De ramen worden met hout dichtgetimmert. Koken, wc en douchen is onmogelijk voor een aantal weken. Ook gaat de moederhaard eruit en de geizer.

Nog steeds is dan mijn vraag is dit groot onderhoud of renovatie. Er gaan ook muren uit om het balkon erbij te betrekken. De wc vergroot, douche en keuken.

Helaas ben ik me er te laat mee gaan bemoeien maar je hebt 3 jaar de tijd na de renovatie/groot onderhoud etc om hier een uitspraak door een rechter over te laten doen. Hij moet nu alles van me documenteren en vast leggen met foto’s. Hij zou vrijdag de sleutel van de logeerwoning krijgen zoals ze dat noemen en moet er dan binnen 2 dagen uit. Hij werkt het weekend dus jullie zullen begrijpen dat als hij dan gistermiddag de brief krijgt dat hij vrijdag nog geen ander huis krijgt hoe hij er nu bijzit!

De verbouwing is stil gelegd omdat de arbeidsinspectie het bedrijf wat het asbest eruit haalt niet op de goede manier werkt!! Met ook nog de mededeling dat het echt niet gevaarlijk is voor de bewoners!!!! Ze weten nu dus niet wanneer zijn portiek aan de beurt is!

Als moeder maak ik me dus zorgen en zie nu wat een inpact de mooie brochure heeft. Hij is onafgebroken al een maand bezig om te zorgen dat alles in orde is. En als je dan recht, lees het goed een wettelijk recht hebt op dan verdient hij het.

Door jullie reacties waar ik heel blij mee ben en geen tunnelvisie krijg door te gaan onderzoeken wat jullie melden kom ik steeds een stap verder. Bedankt hiervoor.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Snuffel u heeft niet helemaal goed mijn stuk gelezen. Hij werkt het weekend dus had id dit niet het weekend kunnen doen. Ook heeft u niet gelezen dat de bouw nu stil ligt doordat de arbeidsinspectie dat heeft gedaan ivm met asbest. In de brochure staat dat men er alleen 2 dagen overdag niet in kon! Hier heeft hij voor getekend en niet dat ze hun huis uit moesten!!!! En natuurlijk staat hij hier achter alleen heeft niet iedereen het vermogen of de tijd om dit zo uit te zoeken. Net zo min als niet iedereen het vermogen heeft om zware spullen te verschouwen. Gelukkig heb ik wel he vermogen om uit te zoeken wat er allemaal fout gaat of verkeerde/mooiere voorstelling vooraf.

Het lijkt me voordat je aan zo een klus begint dat er vooraf onderzoek is gedaan naar de asbest ze zijn toen ook een keer langs geweest om dit te bekijken. Dus het is niet iets van dat wisten we niet.

Natuurlijk is het niet van belang of iemand vroeg op moet en door herrie niet kan slapen. Gelukkig is hij maar kok en niet de verpleegster die aan een bed moet staan. Ik lees in stukken bij andere woningbouwverenigingen over een sociaal plan per huishouden waar dit wel in mee wordt genomen dus het kan wel! Daarin staat ook netjes beschreven wanneer, hoe lang per dag wat er gaat gebeuren.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:...... er een torenhoge vergoeding voor uw zoon uit te kunnen slepen.
Evengoed wil de WBV deze "torenhoge vergoeding" in eigen zak houden. En gelijk subsidie centjes opstrijken voor het energie zuiniger maken.

m.i. is dit gewoon een renovatie, en heeft TS gewoon recht op de 6000,- vergoeding.

de 200,- per week is niet meer dan vergoeding voor niet geleverd woongenot, de overlast gaat echter veel verder.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Snuffel u probeerd het op gevoel te omschrijven maar heeft nog geen antwoord gegeven over wat u onder groot onderhoud en wat u onder renovatie ziet staan in de brochure. Ik wil het bij de feiten houden en het het bedrag waar men dan recht op heeft!

Ik hoop dus hier ook degene te vinden die er verstand van heeft.

En natuurlijk mag iedereen zijn gevoel en frustratie hier bij uitspreken alleen was dat niet mijn topic vraag. Een rechter spreekt ook geen recht op gevoel maar op feiten en wetten.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:de 200,- per week is niet meer dan vergoeding voor niet geleverd woongenot, de overlast gaat echter veel verder.
En hoe hoog schat jij de huur in van die woning?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe lang denk je dat die verbouwing binnen en buiten duurt? Elke dag bouwvakkers die je om 06:30 wakker maken, en na een uurtje is het stil , dan zijn ze aan het ontbijten

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
16again schreef:de 200,- per week is niet meer dan vergoeding voor niet geleverd woongenot, de overlast gaat echter veel verder.
En hoe hoog schat jij de huur in van die woning?

Dat zal gauw 600 euro gaan worden.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Hoe lang denk je dat die verbouwing binnen en buiten duurt? Elke dag bouwvakkers die je om 06:30 wakker maken, en na een uurtje is het stil , dan zijn ze aan het ontbijten
Nope, je zit in een wisselwoning, dus daar heb je niet zoveel last van. En ontbijtende bouwvakkers die om 6,30 uur beginnen? Je hebt echt geen idee hoe zo'n dag er uit ziet... :lol: :lol:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

snuffel1 schreef:Als ik de brochure mag geloven is er sprake van drie weken waarbij de woning inhoudelijk verbetert wordt dat zou onder renovatie kunnen vallen maar het gehele complex wordt aan groot onderhoud onderworpen waarbij overlast niet te voorkomen is en dat lijkt me meer dan logisch want werklieden kunnen vanwege de werkzaamheden de werktijden niet voor één iemand uitstellen omdat het ten koste van de nachtrust gaat. Waar de bezorgde ouder aan voorbij gaat is dat de woning na de renovatie volledig gemoderniseerd wordt opgeleverd en weer voldoet aan de norm van deze tijd en dus ook meer wooncomfort voor de huurder zal betekenen want de woning was al aan een renovatie toe. Ik speel inderdaad in op een beetje op redelijk en billijkheid van de huurder want de wbv bied een tijdelijke woning aan die compleet gefaciliteerd is en enkel de persoonlijke zaken zelf meegebracht dienen te worden. En dan nog bepaald u wat uw zoon dient te doen of heeft hij ook nog een eigen mening en is hij niet zo geld belust als u want u denkt wettelijk recht op zesduizend euro te hebben.



Wat een uitspraken heb jij zeg!! Je leest trouwens niet goed het gaat om dat weekend dat de zoon moet werken. Pffft man.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Snuffel ik ben aan het onderzoeken of hij daar recht op heeft en alle zaken die u noemt zijn daar niet van toepassing dat is wat u denkt of vindt!

De woning krijgt punten en n.a.v. punten betaal je de huur! Dus die omslag is er altijd!

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom belt u de huurdersbond niet? Die kan u zo antwoord geven en adviseren.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Lady Ga ik ook doen txs. Heb ook al een advocaat gesproken die betrokken was bij een vergelijkbaar geval en er een zaak in ziet maar ben ook altijd zelf heel nieuwsgierig om achter dingen te komen.

Snuffel volgens mij maakt het voor u niet uit of het nu renovatie is waarbij iedereen dat bedrag krijgt of groot onderhoud. U vindt in beide gevallen dat niemand recht heeft op iets wat gewoon vast gelegd is in de wet.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Walhak schreef:Heb ook al een advocaat gesproken die betrokken was bij een vergelijkbaar geval en er een zaak in ziet maar ben ook altijd zelf heel nieuwsgierig om achter dingen te komen.
Het is toch het probleem van je zoon? Toch niet jouw probleem? Wie gaat die advocaat dan betalen als jij hem inschakelt? En weet je wat een rechter zegt als jij degene bent die dit aanhangig maakt? Raad maar eens...

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Witte angora. Wat denkt u zelf. Ben blond maar dan toch!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Minder vrolijk in de Vrolikstraat en heerlijk in het pak genaaid door woningcorporatie Ymere:

"Bewoners in de kou: 'Dit is geen opknapbeurt, dit is een renovatie'"
http://www.at5.nl/artikelen/152428/bewo ... _renovatie

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk hierover het volgende : het gaat om 3 weken , ik neem aan van maandag t/m vrijdag dus dan heb je het over slechts 15 (!) dagen ongemak.
Je komt in een compleet ingerichte wisselwoning , je kunt koken, douchen en wonen en slapen en je krijgt geld toe , iedere week € 120. + nog extra.
+ je hebt zelf dan ook geen energiekosten hè?
Op zich maakt het niet uit of het groot onderhoud of renovatie is of hoe je het ook wilt noemen , een verhuiskostenvergoeding vragen/ eisen van ÷ € 6000 vind ik in zo.n geval echt te gek. Voor wat?
Een verhuiskostenvergoeding krijg je als je met je hele hebben en houden je huis uit moet ivm sloop en een ander huis helemaal moet inrichten.
Nu ga je met je koffer met kleren " uit logeren " ( vergelijkbaar met 3 weken vakantie) en ja je moet idd de eigen inboedel afdekken en vd muur af plaatsen , vervelend, maar niet rampzalig en misschien wat behangen of iets ad vloer doen maar dat wordt ook gecompenseerd.
Wat ik mij ook afvraag...dit speelt bijna 1 jaar...hoe gaan de andere buren hiermee om en waarom komt dit topic nu pas?

Je kunt wel bakkeleien over de woorden groot onderhoud of renovatie , maar men kan ook redelijk denken , toch?
U wilt het bij de feiten houden en dit tot het gaatje uitpluizen, dat is uw of uw zoon.s goede recht uiteraard , maar waarom dan niet een jaar geleden gelijk hiermee begonnen?
Wat vindt uw zoon er eigenlijk zelf van??
De WBV heeft zich ingedekt en daar zal heus wel een blik juristen aan te pas zijn gekomen :wink: .
Uw zoon krijgt geld toe, heeft geen energiekosten en komt straks in een goed geïsoleerd huis, aangepast aan deze tijd.
En natuurlijk gaat de huur omhoog maar ik schat zo in pas per 1 juli 2018 dus allemaal voordelen.
Ik zou het hier bij laten , ondanks alle ongemakken en het gedoe . Maar ik ben u niet natuurlijk.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Moederink. Mooi omschreven verhaal alleen niet alle feiten kloppen. De vastgestelde vergoeding staat ook vast als je de spullen mag laten staan. Ik zou hier vanuit mijn gevoel ook anders over kunnen schrijven maar hou het bij de feiten.

Mijn vraag in de topic was daarom ook is het renovatie of groot onderhoud.
Helaas zie ik bijna allemaal mensen reageren vanuit hun gevoel en niet met de kennis om hier antwoord op te geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lekker dan, groot onderhoud bij Vidomes. Of is het Vido mess? Huurders worden afgescheept. Dat is mogelijk omdat de wet veel ruimte laat voor een brede interpretatie.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/329978 ... verwarming

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door moederslink »

Walhak schreef:Moederink. Mooi omschreven verhaal alleen niet alle feiten kloppen. De vastgestelde vergoeding staat ook vast als je de spullen mag laten staan. Ik zou hier vanuit mijn gevoel ook anders over kunnen schrijven maar hou het bij de feiten.

Mijn vraag in de topic was daarom ook is het renovatie of groot onderhoud.
Helaas zie ik bijna allemaal mensen reageren vanuit hun gevoel en niet met de kennis om hier antwoord op te geven.
Ik reageer niet alleen vanuit het gevoel. Een feit is dat bij een verplichte verhuizing je met zo.n € 6000 wordt gecompenseerd, terecht overigens!
Deze WBV heeft zich ingedekt en spreekt nu van groot onderhoud en de bewoner gaat om rust te behouden " logeren " voor 3 weken in een wisselwoning, compleet ingericht. Ik noem dat geen verhuizing in de letterlijke zin vh woord . Dan houdt het m.i. verder toch op?
Uw zoon had hier gelijk in jan j.l actie op kunnen nemen als hij dit wilde aanvechten .
Begrijp me goed, ik ben in de regel beslist geen fan van WBV , maar wat wilt u nog verder bewerkstelligen? En ik vrees dat uw zoon met meerdere huurders toen gelijk had moeten ageren.
Maar afgezien vd wet of een rechtszaak ( en dan dus over ook het juiste woord ) , vindt uw zoon € 6000 vragen om 3 weken te logeren redelijk?
Er zijn alleen maar verder voordelen immers ? Dat zijn ook feiten.
Maar goed ....u of uw zoon wil nu nog actie ondernemen en daarbij wens ik u beiden dan succes!
Ik vind echt , in dit geval , een wisselwoning voor 3 weken krijgen met alles erop en eraan en daar dan € 6000 als verhuisvergoeding voor eisen , vind ik echt niet kunnen en zelfs onredelijk.
Dit zal de WBV zich ook gerealiseerd hebben en met hun blik juristen het woord renovatie daarom maar niet meer gebruikten.
Hopelijk horen we de uitslag nog terug?!

Gesloten