LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederwoon doet Incassocheck

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door dries.walker »

Al enige tijd op zoek naar een huurwoning in Utrecht. Via Funda bij een woning gekomen wat wordt aangeboden via Nederwoon.
Bezichtiging gehad en documenten ingestuurd.

Medewerkster belt mij met een aantal vragen. Mevrouw geeft aan dat zij via mijn achternaam hebben kunnen achterhalen dat ik te maken heb (gehad) met een incasso bureau. Verbaasd reageer ik hoe zij dit weet. Aangezien er hiervan niks op internet is te vinden. Zij kan hier geen uitspraken over doen. Maar wilt wel graag weten hoe de vork in de steel zit. Als ik nogmaals vraag hoe zij dit weet, reageert ze geïrriteerd dat zij hier geen uitspraken over kan doen.
Ik snap dat een verhuurder geen zin heeft in incassobureau's o.i.d. Maar een bemiddelaarskantoor wat zomaar kan checken of je in het verleden te maken hebt gehad met een incassobureau kan volgens mij niet niet zomaar.

Weet iemand hier meer over?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door arvandongen »

Waarom niet gewoon een eerlijk antwoord geven aan de medewerkster van de verhuurder? Dat maakt je kansen op een huurovereenkomst een stuk groter.

Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad. Zo ja, dan is het eenvoudig om te veronderstellen dat je wel eens met een incassobureau te maken hebt gehad. Daarnaast zijn er misschien nog wel vele andere legale manieren om deze info te krijgen.

dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door dries.walker »

arvandongen schreef:Waarom niet gewoon een eerlijk antwoord geven aan de medewerkster van de verhuurder? Dat maakt je kansen op een huurovereenkomst een stuk groter.

Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad. Zo ja, dan is het eenvoudig om te veronderstellen dat je wel eens met een incassobureau te maken hebt gehad. Daarnaast zijn er misschien nog wel vele andere legale manieren om deze info te krijgen.
Waaruit blijkt dat ik geen eerlijk antwoord heb gegeven?
Het is me overigens niet gevraagd, tijdens de telefoon gesprek kwam mevrouw daar zelf mee.
Een makelaar kan overigens geen BKR opvragen, het is immers geen financiele instelling. Mochten zij dit wel hebben gedaan, overtreden zij toch een aantal regels.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door sylvesterb »

dries.walker schreef:
arvandongen schreef:Waarom niet gewoon een eerlijk antwoord geven aan de medewerkster van de verhuurder? Dat maakt je kansen op een huurovereenkomst een stuk groter.

Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad. Zo ja, dan is het eenvoudig om te veronderstellen dat je wel eens met een incassobureau te maken hebt gehad. Daarnaast zijn er misschien nog wel vele andere legale manieren om deze info te krijgen.
Waaruit blijkt dat ik geen eerlijk antwoord heb gegeven?
Het is me overigens niet gevraagd, tijdens de telefoon gesprek kwam mevrouw daar zelf mee.
Een makelaar kan overigens geen BKR opvragen, het is immers geen financiele instelling. Mochten zij dit wel hebben gedaan, overtreden zij toch een aantal regels.
Je hebt gewoon externe bureau's die krediet checks uitvoeren, zij krijgen informatie van incasso bureau's en op basis hiervan wordt je creditwaardigheid gecontroleerd. Dit is dus wat anders dan een check bij het BKR.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door 16again »

arvandongen schreef:Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad.
Is dat BKR niet alleen voor kredietverstrekkers toegankelijk?
sylvesterb schreef:Je hebt gewoon externe bureau's die krediet checks uitvoeren, zij krijgen informatie van incasso bureau's
Mogen dergelijke persoonsgegevens dan gewoon verhandeld worden?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
arvandongen schreef:Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad.
Is dat BKR niet alleen voor kredietverstrekkers toegankelijk?
sylvesterb schreef:Je hebt gewoon externe bureau's die krediet checks uitvoeren, zij krijgen informatie van incasso bureau's
Mogen dergelijke persoonsgegevens dan gewoon verhandeld worden?
Alles wordt verhandeld, maar de gegevens van het BKR niet. Ook een incassobureau kan niet bij de gegevens van het BKR.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door arvandongen »

dries.walker schreef:Waaruit blijkt dat ik geen eerlijk antwoord heb gegeven?
Prima. Dan zou er geen probleem mogen zijn om een kans te maken op een huurovereenkomst.

Uit je verhaal begrijp ik dat de verhuurder correct geïnformeerd was en dat de gestelde feiten klopten. Hoe ze dat kunnen weten, kunnen anderen waarschijnlijk veel beter uitleggen. Ik kan mij zo voorstellen dat de verhuurder een partner is van een financiële instelling of van een incassobureau.

Kern van mijn bijdrage blijft: Neem verantwoordelijkheid voor je verleden. In daden en in woorden. Belast je toekomstige verhuurder niet met vragen hoe ze iets weten (zolang de info correct is!), omdat dat de relatie verstoort nog voordat die begonnen is.

dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door dries.walker »

arvandongen schreef:
dries.walker schreef:Waaruit blijkt dat ik geen eerlijk antwoord heb gegeven?
Prima. Dan zou er geen probleem mogen zijn om een kans te maken op een huurovereenkomst.

Uit je verhaal begrijp ik dat de verhuurder correct geïnformeerd was en dat de gestelde feiten klopten. Hoe ze dat kunnen weten, kunnen anderen waarschijnlijk veel beter uitleggen. Ik kan mij zo voorstellen dat de verhuurder een samenwerkingsverband heeft of een partner is met een financiële instelling.

Kern van mijn bijdrage blijft: Neem verantwoordelijkheid voor je verleden. In daden en in woorden. Belast je toekomstige verhuurder niet met vragen hoe ze iets weten (zolang de info correct is!), omdat dat de relatie verstoort nog voordat die begonnen is.
Wederom, waaruit blijkt dat ik geen verantwoordelijkheid heb genomen voor bovenstaande?
En aangezien mevrouw niet te kennen wilde geven over wat voor bedrag en/of welke instantie dit ging, kan ik ook moeilijk aangeven of het wel/niet zo is.
Maar bedankt dat u al direct in de veronderstelling bent dat ik er niks aan gedaan heb.
Daarnaast is het redelijk vreemd dat dus over elke willekeurig persoon een credit check gedaan kan worden. Enkel op basis van voor en/of achternaam. Tot dusver de privacy in Nederland.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door yan »

dries.walker schreef: Daarnaast is het redelijk vreemd dat dus over elke willekeurig persoon een credit check gedaan kan worden.
Helemaal niet zo vreemd, eigenlijk maar goed ook.
Iemand die veel problemen heeft met betalen zou ik liever ook niets verhuren... Grote kans dat het dan weer mis gaat namelijk.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door arvandongen »

dries.walker schreef:Verbaasd reageer ik hoe zij dit weet. Aangezien er hiervan niks op internet is te vinden.
Er is dus wel iets aan de hand geweest. Anders is uw formulering hier erg ongelukkig.
dries.walker schreef:Daarnaast is het redelijk vreemd dat dus over elke willekeurig persoon een credit check gedaan kan worden. Enkel op basis van voor en/of achternaam. Tot dusver de privacy in Nederland.
Idem.
dries.walker schreef:En aangezien mevrouw niet te kennen wilde geven over wat voor bedrag en/of welke instantie dit ging, kan ik ook moeilijk aangeven of het wel/niet zo is.
U heeft dus uit uzelf geen extra duidelijkheid gegeven aan mevrouw. Anders had u van haar tenminste een instemmend geluid gehoord nadat u uw verhaal gedaan had.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 27 nov 2017 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door dries.walker »

arvandongen schreef:
dries.walker schreef:Verbaasd reageer ik hoe zij dit weet. Aangezien er hiervan niks op internet is te vinden.
Er is dus wel iets aan de hand geweest. Anders is uw formulering hier erg ongelukkig.
dries.walker schreef:Daarnaast is het redelijk vreemd dat dus over elke willekeurig persoon een credit check gedaan kan worden. Enkel op basis van voor en/of achternaam. Tot dusver de privacy in Nederland.
Idem.
dries.walker schreef:En aangezien mevrouw niet te kennen wilde geven over wat voor bedrag en/of welke instantie dit ging, kan ik ook moeilijk aangeven of het wel/niet zo is.
U heeft dus uit uzelf geen extra duidelijkheid gegeven aan mevrouw. Anders had u van haar tenminste een instemmend geluid gehoord nadat u uw verhaal gedaan had.
Er lopen hier 2 discussie door elkaar heen.

U vindt dat ik mijn hele hebben en houwen vrij moet geven aan de makelaar.

Ik vindt het niet normaal dat een makelaar dit zomaar kan opvragen, waaruit ik ook mijn forum bericht heb opgemaakt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door arvandongen »

dries.walker schreef:U vindt dat ik mijn hele hebben en houwen vrij moet geven aan de makelaar.
Niet helemaal. Een huurovereenkomst is een overeenkomst waar heel veel geld en risico mee gemoeid is. Beide partijen moeten zich goed voelen bij elkaar. Als u uw financiële situatie liever voor uzelf wilt houden, dan mag dat natuurlijk. Het staat deze verhuurder dan vrij om u geen contract aan te bieden omdat ze zich te weinig zeker voelen bij u. (= hun goed recht).

Het staat u vrij om een andere verhuurder te zoeken die andere normen hanteert. Het kan ook zijn dat u zich prima voelt om aanvullende informatie te geven. Op die manier toont u aan dat u verantwoordelijkheid neemt voor uw verleden en is de kans op herhaling kleiner. Wel of niet vertellen is uw goed recht.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door 16again »

yan schreef:Iemand die veel problemen heeft met betalen zou ik liever ook niets verhuren.
Begrijpelijk....maar is dat een rechtvaardiging om de wet bescherming persoonsgegevens aan de laars te lappen?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
yan schreef:Iemand die veel problemen heeft met betalen zou ik liever ook niets verhuren.
Begrijpelijk....maar is dat een rechtvaardiging om de wet bescherming persoonsgegevens aan de laars te lappen?
Is dat hier gebeurd?
Je stelt veel 'retorische' vragen waarin je nogal wat beschuldigingen verwerkt...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door sylvesterb »

dries.walker schreef:Ik vindt het niet normaal dat een makelaar dit zomaar kan opvragen, waaruit ik ook mijn forum bericht heb opgemaakt.
Uw makelaar doet een krediet check hij krijgt niet inhoudelijk informatie over wat er is gebeurd, daarom vraagt hij dit ook aan u. Veelal gebeuren deze checks op basis van postcode en huisnummer en weten ze dus nooit 100% zeker dat u degene bent die geregistreerd is. Door op basis van postcode te werken zit je niet met privacy issues.

Mag een makelaar dit? Ja natuurlijk als iemand € 1000 van u wilt lenen en u heeft via via vernomen dat hij nogal veel in contact is geweest met incasso bureau mag je natuurlijk vragen hoe dit zit. Op basis van de reactie van de ander kan je dan het risico bepalen.

Op basis van uw reactie zou ik besluiten om u niet de € 1000 te lenen. Komt er een uitleg wat er is gebeurd en vind ik die logische dan kan ik uiteraard een ander besluit nemen.

Kredietchecks zijn niet nieuw maar door het internet kunnen ze nu deze databases aan elkaar koppelen. Informatie is tegenwoordig geld waard en er wordt ook veel gehandeld.

dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door dries.walker »

sylvesterb schreef:
dries.walker schreef:Ik vindt het niet normaal dat een makelaar dit zomaar kan opvragen, waaruit ik ook mijn forum bericht heb opgemaakt.
Uw makelaar doet een krediet check hij krijgt niet inhoudelijk informatie over wat er is gebeurd, daarom vraagt hij dit ook aan u. Veelal gebeuren deze checks op basis van postcode en huisnummer en weten ze dus nooit 100% zeker dat u degene bent die geregistreerd is. Door op basis van postcode te werken zit je niet met privacy issues.

Mag een makelaar dit? Ja natuurlijk als iemand € 1000 van u wilt lenen en u heeft via via vernomen dat hij nogal veel in contact is geweest met incasso bureau mag je natuurlijk vragen hoe dit zit. Op basis van de reactie van de ander kan je dan het risico bepalen.

Op basis van uw reactie zou ik besluiten om u niet de € 1000 te lenen. Komt er een uitleg wat er is gebeurd en vind ik die logische dan kan ik uiteraard een ander besluit nemen.

Kredietchecks zijn niet nieuw maar door het internet kunnen ze nu deze databases aan elkaar koppelen. Informatie is tegenwoordig geld waard en er wordt ook veel gehandeld.
Dus stel ik heet de Jong de Jong voor mij in de woning heeft er een potje van gemaakt, makelaar verrast mij met deze vraag en ik weet geen goed antwoord te geven komt dat raar over. Oke...
Gelukkig is Nederwoon ook vrij van elke blaam, lezend op internet. Dus redelijk ironisch situatie.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door arvandongen »

dries.walker schreef:Dus stel ik heet de Jong de Jong voor mij in de woning heeft er een potje van gemaakt, makelaar verrast mij met deze vraag en ik weet geen goed antwoord te geven komt dat raar over. Oke...

Kan gebeuren. Dan een keertje terugbellen als men zijn gedachten weer op een rijtje heeft. Met een goed onderbouwd verhaal. Mensen blijken verbazend tolerant voor andermans fouten als men daar maar open, eerlijk en duidelijk over is.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door Icasheb »

Beste,

Ik heb exact hetzelfde gehad bij Nederwoon. Me vriend en ik kwamen in aanmerking voor een woning en dat doen ze een creditcheck. Me vriend kwam er stralend doorheen en ik scoorde erg slecht. Ik was me van geen kwaad bewust. Ik stond bij preventel geregistreerd. Heel gemakkelijk kon ik mijn dossier opvragen en kreeg ik deze binnen een week toegestuurd. Eind 2015 heb ik een abonnement bij Belcompany afgesloten en toen hebben ze paar keer een aanvraag gedaan (nummerbehoud werd constant afgewezen) . Dit vond vodafone verdacht en hierdoor werd ik gemeld bij Preventel (en niet omdat ik een achterstand had). Dit dossier voorgelegd aan Nederwoon en hiermee was het voor hun duidelijk en kreeg ik alsnog de woning.

Nederwoon is een tussenpartij en die moeten verzekeren aan de verhuurder dat de huurders betrouwbaar zijn en geen schulden hebben. Daarom doen ze die check. Zeker bij ons moesten ze het zeker weten want de vorige huurder die heeft nog een schuld bij onze verhuurder staan.

Gr

Icasheb

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door sylvesterb »

dries.walker schreef: Dus stel ik heet de Jong de Jong voor mij in de woning heeft er een potje van gemaakt, makelaar verrast mij met deze vraag en ik weet geen goed antwoord te geven komt dat raar over. Oke...
Gelukkig is Nederwoon ook vrij van elke blaam, lezend op internet. Dus redelijk ironisch situatie.
Dat komt helaas voor en als je kunt bewijzen dat jij niet die de Jong bent dan komt het ook allemaal in orde.

Zelf meegemaakt dat er iemand bij een klant langs ging voor controle van het ID bewijs, omdat op het betreffende adres al meermaals fraude was gepleegd door de vorige bewoners.

Nieuwe bewoonster claimde er niets mee te maken te hebben, waarop een extra controle is gedaan, enkel ID bewijs mailen/opsturen was niet voldoende, immers toon je hiermee niet aan dat het de juiste persoon is die bij het ID behoort.

Dit alles om te voorkomen dat het bedrijf opnieuw financiële schade zou lijden door fraude vanaf dat adres.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nederwoon doet Incassocheck

Ongelezen bericht door renewouters »

dries.walker schreef:
arvandongen schreef:Waarom niet gewoon een eerlijk antwoord geven aan de medewerkster van de verhuurder? Dat maakt je kansen op een huurovereenkomst een stuk groter.

Via het BKR kan men opvragen of je betalingsachterstanden hebt gehad. Zo ja, dan is het eenvoudig om te veronderstellen dat je wel eens met een incassobureau te maken hebt gehad. Daarnaast zijn er misschien nog wel vele andere legale manieren om deze info te krijgen.
Waaruit blijkt dat ik geen eerlijk antwoord heb gegeven?
Het is me overigens niet gevraagd, tijdens de telefoon gesprek kwam mevrouw daar zelf mee.
Een makelaar kan overigens geen BKR opvragen, het is immers geen financiele instelling. Mochten zij dit wel hebben gedaan, overtreden zij toch een aantal regels.
Maar als mevrouw daar zelf mee kwam had jij dat toch kunnen weerleggen (als het onterecht was natuurlijk)?

Gesloten