LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren zonder huurcontract

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Aircomen
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 dec 2017 23:21

Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Aircomen »

Na overlijden van mijn ouders ouder was de wens om in het ouderlijk huis te blijven wonen.
Na gesprek met woningbouw was dit eerst niet mogelijk.
Maar naar wat gesprekken werd er toch toe gestemd.
De woningbouw heeft de naam veranderd in systeem.
We hadden eerst aangegeven dat het op alle broers en zussen kwam maar dat was te ingewikkeld.
Nu vroeg ik het huur contract op omdat we die nodig hadden voor het aanvragen van iets.
Nu hebben we het huur contract die ooit door mijn ouders is getekend.
Nu weet ik dat ik ook nooit getekend hebt voor de huur.
Ik betaal wel altijd de huur maar contract staat dus op ouders naam.
Kan ik hier problemen mee krijgen?
Kan de woning bouw nog van gedachten veranderen en ons nog uit het huis laten vertrekken?
Laatst gewijzigd door Radar op 15 dec 2017 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Brahms »

Een woning huurcontract op alle namen van alle zussen en broers is een bijzonder vreemde constructie, gelukkig is het niet zo ver gekomen.
Ik zou naar de verhuurder gaan en alsnog een huurcontract gaan tekenen, mede omdat het in "de systemen" veranderd zou zijn......
Wonen op een huurcontract van een overleden persoon/personen is natuurlijk niet mogelijk.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat vreemd dat er nooit een nieuw huurcontract is getekend op naam van de nieuwe huurder.
Ik zou zeker contact met de Woningbouwvereniging opnemen om dit te veranderen, als ze hiermee akkoord gaan tenminste.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Aircomen schreef:Ik betaal wel altijd de huur....
Altijd al of sinds 'overlijden ouders'??

Aircomen
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 dec 2017 23:21

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Aircomen »

Chrisd1 na overlijden van mijn ouders ben ik begonnen met betalen huur.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Aircomen schreef:Chrisd1 na overlijden van mijn ouders ben ik begonnen met betalen huur.
Prima; zie https://www.kamer.nl/help/huren/Huurcon ... ct+hebt%3F

Aircomen
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 dec 2017 23:21

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Aircomen »

Maar kan de verhuurde nu niet terug komen op van je mag niet in ouderlijk huis blijven wonen?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Een huurovereenkomst kent geen schriftelijkheidsvereiste. De wet kent maar 2 vereisten die noodzakelijk zijn voor een huurovereenkomst.

De verhuurder moet een ruimte beschikbaar stellen voor de huurder. De huurder betaalt huurpenningen.

Uiteraard is het om administratieve redenen wel te adviseren om een huurovereenkomst op schrift te zetten. Al is het soms slechts een formaliteit. Het is een bewijs van de gemaakte afspraken.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Aircomen schreef:Ik betaal wel altijd de huur
Je woont er ook??

Aircomen
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 dec 2017 23:21

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Aircomen »

Ik woon hier ook ja.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ik lees hier:
Heb je geen schriftelijk huurcontract, maar wel mondelinge afspraken gemaakt, dan heb je ook recht op huurbescherming. Natuurlijk is hier de valkuil hoe te bewijzen welke afspraken zijn gemaakt. De huurbescherming zorgt ervoor dat een verhuurder de huur alleen maar schriftelijk kan opzeggen met een wettelijk geldige reden.
De belangrijkste afspraken lijken te zijn het beschikbaar stellen van de woonruimte en de huurpenningen; die duidelijk zijn.
Het lijkt er niet op, dat die woningbouwvereniging je er makkelijk uitkrijgt, als ze dat zouden willen.
Ik zou bellen met het Juridisch loket.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door kweenie »

Uit de zinsnede 'in het ouderlijk huis te blijven wonen' maak ik op dat je daar al woonde? Of was je er pas gaan wonen nadat de ouders overleden zijn? Dat is wel van belang, namelijk.

Het huurcontract zal in eerste instantie op naam van de 'erven van' blijven staan. Dat zal een paar maanden lang kunnen.. Het contract gaat namelijk niet zomaar over op een andere huurder. En al zeker niet op een groep individuele huurders. Alleen als je aan de eisen voldoet, zal het kunnen gebeuren dat jij een contract kunt krijgen. O.a. dat je al voor het overlijden een gezamenlijke huishouding had, maar ook moet je aan de inkomenseisen voldoen.

Als je aan de eisen voldoet en de verhuurder wil je toch geen huurcontract aanbieden, dan kun je dat eventueel afdwingen bij de rechter.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar oo het Kassa forum schrijft u dat u wil dat het huurcontract op naam van zus komt, omdat zij een urgentieverklaring nodig heeft. Hoe zit het nou?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:Maar oo het Kassa forum schrijft u dat u wil dat het huurcontract op naam van zus komt, omdat zij een urgentieverklaring nodig heeft.
Dat 'iets' in OP?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Huren zonder huurcontract

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »


Gesloten