LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tim Jansen
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2017 13:21

Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Tim Jansen »

Wij huren sinds oktober 2007 een appartement op de derde etage van een groot (oud) woongebouw in Amsterdam.
Een paar jaar geleden is dit gebouw verkocht aan een investeerder. Wanneer er nu een huurder uit ons gebouw vertrekt wordt het appartement volledig verbouwd, en opnieuw (voor meer geld) verhuurd. Een aantal maand geleden is de bewoner van de vierde etage vertrokken en gaat er dus boven ons ook verbouwd worden.

Deze week zijn wij benaderd door een vertegenwoordiger van de eigenaar met informatie en een verzoek omtrent deze verbouwing. Het is de bedoeling dat de deur van het nieuwe appartement niet op de vierde verdieping komt, maar al onder aan de trap op de derde verdieping. Recht tegenover onze voordeur, en op “onze” gang dus. Deze deur komt ongeveer op de helft van de gang.
Alleen zit onze meterkast ook op deze gang, en wel op een plek achter waar de nieuwe voordeur van de vierde verdieping moet komen. Het verzoek aan ons is of wij het goed vinden dat onze meterkast ‘omgedraaid’ wordt. Op die manier komt de deur van de meterkast niet meer in de gang uit, maar in onze baby-kamer. Er zal dus een muur gesloopt moeten worden, meterkast omgedraaid worden (gas&elektra), een nieuwe deur geplaatst worden en vervolgens alles netjes afgewerkt worden. Hij verwachtte dat dit twee dagen zal duren, alles netjes zou gebeuren en alles betaald zal worden.

Ik zou graag willen weten wat precies onze juridische positie is in dit verhaal. Zijn wij verplicht om mee te werken aan het omdraaien van de meterkast?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Verplicht ben je niet. Echter kan het nooit geen kwaad om om tafel te gaan. Men zal alle ongemakken moeten betalen en eventueel kunt over een lagere huur onderhandelen vanwege minder woongenot.

Mijn advies is: ga om tafel en kijk wat ze te zeggen hebben. Zoals ik het nu zie doet de verhuurder alles heel netjes en is dit dus een verhuurder die graag goed met de huurders door 1 deur wil kunnen. Direct dwars gaan liggen zonder even om tafel te zitten, kan dan als ongewenst beschouwd worden en kan de relatie tussen huurder en verhuurder aantasten.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door yan »

Wat is voor u een reden om NIET mee te willen werken, behalve dan de natuurlijke afkeer van huurders tegen verhuurders ?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een meterkast in de babykamer? Stuur hem maar door naar de Efteling met zijn verhaaltjes.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door 16again »

Is dit nog conform voorschriften van de brandweer?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Is dit nog conform voorschriften van de brandweer?
Ik probeer onderstaande link te 'ontcijferen', en kom voorzichtigheidshalve tot de conclusie dat dit niet mag om twee redenen.

De toegang tot de meterkast mag zich niet in een verblijfsruimte bevinden, maar uitsluitend in een gemeenschappelijke verkeersruimte. Bij de voorgenomen constructie zou een aanzienlijk deel van de babykamer dus als gemeenschappelijke verkeersruimte aangewezen moeten worden (zie tekening garage). Dat gaat in de praktijk natuurlijk niet gebeuren.

Tweede is dat, als er een gasaansluiting is, er een ventilatierooster moet zijn om bij een lekkende gasleiding het gas voldoende te laten verdunnen zodat er geen brandgevaar ontstaat. Het lijkt mij niet dat je lekkend gas in je babykamer wilt hebben.

http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/ ... ruimte.asp

Tim Jansen
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2017 13:21

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Tim Jansen »

yan schreef:Wat is voor u een reden om NIET mee te willen werken, behalve dan de natuurlijke afkeer van huurders tegen verhuurders ?
Ik probeer inzicht te krijgen in de situatie en ons juridische standpunt. In principe willen wij best wel meewerken, alleen als daar wel een compensatie tegenover staat. In de week dat dit verzoek kwam van de beheerder (een organisatie die het pand beheerd voor de eigenaar), kwamen wij er ook achter dan we in verwachting zijn. Dat verandert mijn houding ten aanzien van een fikse verbouwing boven ons behoorlijk.
Het appartement op de begane grond is ook leeg gekomen en daar zijn ze al begonnen met slopen. Dit is al een lawaai wat wij op drie hoog hard kunnen horen. Gezaag/geboor/gehamer, het wordt helemaal gestript. Het stof hangt merkbaar in het trappenhuis tot aan de tweede verdieping, niet prettig. Ik zie het totaal niet zitten dat mijn vriendin drie maanden onder dit lawaai moet zitten, zes dagen in de week. Wij zullen dan ook tijdelijk ergens anders moeten gaan verblijven, zodat we wel een rustige zwangerschap kunnen hebben. Ze willen beginnen n februari.
Mijn eerste intentie was dan ook om een voorstel te doen van een compensatie van 4 maanden huur, dan mogen ze de meterkast verplaatsten en kunnen wij een andere tijdelijke woonplek vinden.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... die 4 maanden compensatie kun je wel vergeten. Dat als eerste. Als tweede: jammer dat ik er zoveel tijd in heb gestoken om duidelijk te krijgen dat die meterkast in de babykamer helemaal niet mag. Het boeit je niet, het is je blijkbaar alleen om geld te doen.

Tim Jansen
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2017 13:21

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Tim Jansen »

witte angora schreef:Een meterkast in de babykamer? Stuur hem maar door naar de Efteling met zijn verhaaltjes.
Jij laat er geen gras over groeien angora, goed dat je het even zo aan zet. En bedankt voor het onderzoek dat je gedaan hebt! Even een paar punten doornemen;

"De toegang tot de meterkast mag zich niet in een verblijfsruimte bevinden, maar uitsluitend in een gemeenschappelijke verkeersruimte"

Waar lees je dat precies? Misschien begrijp ik het niet helemaal goed. Voor de duidelijkheid, het gaat om de meterkast voor ons appartement alleen.

Artikel 2.185 eist dat de loopafstand tussen de toegang van de woonfunctie en de toegang van de meterruimte ten hoogste 3 meter bedraagt.

Aan deze eis zal de meterkast ook niet voldoen als hij in de babykamer komt.

De vrije doorgang van de deuropening moet minimaal 700 x 2000 mm bedragen

Dit is ook lastig, want er zit nu een buroblad tegen deze muur.

Stel deurbreedte is 70 cm, dan wordt de spleet 80/70 = 1,14 cm = 12 mm

Het zal dus best tochten door die spleet, moeilijker om die kamer warm te houden

En niet in minste plaatst dus het 'gevaar' van een ventilatierooster in de babykamer.....niet echt prettig.

Zoals ik al zei was mijn eerste idee om uit te vinden of ik mijn standpunt sterk genoeg zou zijn om dit eventueel te weigeren. En dit standpunt gebruiken om een compensatie uit te onderhandelen. Zij willen doorpakken met een verbouwing en dus snel de meterkast verplaatsen. Wij werken mee, mits die vergoeding.

Maar goed, nu ik beter zie wat het met zich meebrengt vraag ik me af er überhaupt wel een bedrag is waarvoor wij deze verplaatsing zullen accepteren. Zeker omdat het ook nog betekent dat wij een deel van de gang inleveren.

Samengevat, lijkt mijn positie dus best wel sterk mocht dit bijvoorbeeld voor een rechter komen. Zou dit een volgende stap zijn van de verhuurder?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou ook even met de netwerkbeheerder bellen om te kijken wat nu precies wel en niet mag. Sommige voorschriften gelden namelijk alleen voor nieuwe woningen en andere voorschriften gelden voor alle woningen. Als de netwerkbeheerder ook aangeeft dat de meterkast niet in een slaapkamer mag worden geplaatst, dan hebben jullie een vrij sterk verhaal naar de verhuurder.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Tim Jansen schreef:
"De toegang tot de meterkast mag zich niet in een verblijfsruimte bevinden, maar uitsluitend in een gemeenschappelijke verkeersruimte"

Waar lees je dat precies? Misschien begrijp ik het niet helemaal goed. Voor de duidelijkheid, het gaat om de meterkast voor ons appartement alleen.
Je kunt het in de link lezen in het kader naast de tekening van de garage. Op de tekening zie je wat er mee bedoeld wordt. Met 'gemeenschappelijke verkeersruimte' wordt een ruimte binnen een woning bedoeld die bedoeld is om te lopen. Het woord 'gemeenschappelijk' heeft geen betrekking op meerdere woningen, maar op meerdere bewoners.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een meterkast in de babykamer. Nou ik zou er met geen haar op mijn hoofd aan moeten denken. Niet alleen voor de veiligheid van je baby. Het is gewoon een heel onhandige plaats zeker als daar ook allerlei aansluitingen voor tv en internet binnenkomen. Ik zou hier nooit aan beginnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tim Jansen schreef: -----------------------
Het zal dus best tochten door die spleet, moeilijker om die kamer warm te houden
En niet in minste plaatst dus het 'gevaar' van een ventilatierooster in de babykamer.....niet echt prettig.
Zoals ik al zei was mijn eerste idee om uit te vinden of ik mijn standpunt sterk genoeg zou zijn om dit eventueel te weigeren. En dit standpunt gebruiken om een compensatie uit te onderhandelen. Zij willen doorpakken met een verbouwing en dus snel de meterkast verplaatsen. Wij werken mee, mits die vergoeding
Maar goed, nu ik beter zie wat het met zich meebrengt vraag ik me af er überhaupt wel een bedrag is waarvoor wij deze verplaatsing zullen accepteren. Zeker omdat het ook nog betekent dat wij een deel van de gang inleveren.
Samengevat, lijkt mijn positie dus best wel sterk mocht dit bijvoorbeeld voor een rechter komen. Zou dit een volgende stap zijn van de verhuurder?
Ik zou in uw geval 100 % zeker niet meewerken.
- onveilige situatie...
- tochtige babykamer...
- rottig ventilatierooster..
- deel vd gang inleveren ...
Maar als ik u goed begrepen heb wilt u wel meewerken mits de compensatie maar goed uit onderhandeld wordt :shock:
olaf79 schreef:Een meterkast in de babykamer. Nou ik zou er met geen haar op mijn hoofd aan moeten denken. Niet alleen voor de veiligheid van je baby. Het is gewoon een heel onhandige plaats zeker als daar ook allerlei aansluitingen voor tv en internet binnenkomen. Ik zou hier nooit aan beginnen.
En ik ook niet, echt niet , nooit , al kreeg ik , geldelijk gezien , een fantastische compensatie. :x
Een babykamer , en straks kinderkamer , moet 100 % warm, behaaglijk en veilig kunnen zijn.
Gewoon niet aan beginnen , ze bedenken maar wat anders en bovendien mag het ws niet eens ivm bv brandveiligheid .

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Een meterkast mag geplaatst worden uitpandig naast de woning op een galerij Binnen 3 mtr van de woning, of inpandig naast de voordeur en deze dient wel aan een aantal voorwaarden te voldoen v.w.b. de maatvoering (ook bij renovatie). Je kunt hierop makkelijk via google aan de juiste informatie komen (gratis). Het moet in een verkeerruimte liggen en niet in het woon/slaap gedeelte. Hier zijn specifiek regels over. Je wilt niet in een slaapkamer liggen en de gasmeter horen tikken of de watermeter.
je kunt best meewerken maar tot op zekere hoogte. Diegene die de meterkast wil verplaatsen dient ook van deze wettelijke eisen op de hoogte te zijn anders is het geen gerenommeerde verhuurder. En of het nu gaat om je eigen meterkast maakt niet uit, er zijn gewoon wettelijke regels hieromtrent en ga daar niet vanaf wijken. Meterkasten zijn ook veelal geplaatst op logische plekken in en nabij een woning en niet ergens midden achter in een gang of kamertje maar ten aller tijde toegankelijk voor de energieleverancier. Ga ook de brandweervoorschriften er maar eens op nalezen.
Je wilt toch niet dat er brand ontstaat in een meterkast in de kinderslaapkamer met al dat spuitende gas midden in een woning zonder goede vluchtwegen. Denk goed na eer ge begint. De gevolgen kunnen desastreus zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

kort antwoord, dit mag NIET, niet als je geld krijgt, niet omdat een meterkast niet in een kamer of slaapkamer mag zitten, meewerken, NEE dus...

voor wat betreft het lawaai, daar heb je feitelijk niets over te zeggen, men mag verbouwen, bovendien, en dat is je mazzel, is het alleen overdag en niet in de avond of in het weekend...

je verhuurder zeggen het bouwbesluit er eens even op na te lezen...

geef jij toch toestemming heb je geen babykamer meer, snap trouwens niet dat je er uberhaupt over nadenkt!!!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

JoVe52 schreef: Ga ook de brandweervoorschriften er maar eens op nalezen.
Waarom hier niet het bevoegde Gemeentelijke Bouw- en Woningtoezicht resp. de idem Brandweer over aangesproken??

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door thecure »

ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. heb je al je verhuurder gebeld met deze argumenten? zoals gezegd, volgens het bouwbesluit mag het gewoon niet.

https://www.liander.nl/sites/default/fi ... erkast.pdf

dit is wel voor nieuwbouw, maar waarom zou je voor bestaande bouw deze regels niet volgen?

Tim Jansen
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2017 13:21

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Tim Jansen »

chrisd1 schreef:Waarom hier niet het bevoegde Gemeentelijke Bouw- en Woningtoezicht resp. de idem Brandweer over aangesproken??
Ook met die instantie was ik nog niet bekend. Die kunnen helpen/adviseren bij dit soort zaken?

Ik ga vandaag een mail sturen waarin ik aangeef dat we in verwachting zijn, dat de beoogde kamer een babykamer moet worden en dat het ons niet veilig lijkt om daar een meterkast in uit te laten komen.

Ik wil eigenlijk nog zo summier mogelijk zijn met argumenten, of gelijk onze juridische 'kaarten' op tafel gooien. Ik heb immers ook nog geen officieel verzoek van de verhuurder, alleen een mondeling verzoek.

De bouwplannen voor de vierde verdieping heb ik gezien, en als de meterkast niet verplaatst kan worden moeten die helemaal op de schop. De voordeur zal dan in plaats van op onze gang op de vierde verdieping moeten komen, in wat een woonkamer moet worden. Iets wat volgens de verhuurder "niet te realiseren is".

Ik schat de kans dan ook vrij hoog in dat de verhuurder dit wil gaan afdwingen bij de rechter. Daarom wil ik nu wel oppassen met wat ik op papier zet.
Hebben jullie nog tips over waar ik rekening mee moet houden en/of me op voor moet bereiden? Juridische bijstand verzekering bijvoorbeeld?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Door de juiste argumenten niet te gebruiken, kan je ook juist in je eigen voet schieten. Met de in dit topic gegeven argumenten ben je er toch al? Maar als je daar te bang voor bent, moet je gewoon een advocaat inschakelen.

Een verzekering afsluiten heeft geen nut, die dekken uiteraard geen lopende zaken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eigenaar wil meterkast verplaatsten, moet ik meewerken?

Ongelezen bericht door thecure »

Zet idd alle argumenten maar op papier, dan heeft de verhuurder al een idee dat je er goed over nadenkt en je in de materie verdiept. En je dus niet alles zomaar in je maag laat splitsen.
En als het toch voor de rechter komt, dan zal die uiteraard ook naar de regelgeving (bouwbesluit) kijken.

Gesloten