LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
nkaber
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2018 15:34

Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door nkaber »

Hallo allen,

Ik werd gister verrast door een mail van mijn huurbaas. Hij kondigt de beëindiging van mijn huurcontract aan binnen de opzegtermijn van 3 maanden. De reden die hij gaf is "..dat conform de voorwaarden van het contract eindigt op 1 juli 2018.”

Ik schrok hiervan, omdat ik dacht dat ik een huurcontract had voor 4 jaar, met een minimum van 1 jaar. Het onderstaande staat genoteerd in mijn contract, verder heb ik geen andere verwijzingen naar de beëindiging van het huurcontract in mijn contract kunnen vinden.

" De overeenkomst is met ingang van 1 juli 2017 aangegaan voor bepaalde tijd van 4 jaar met een minimum van 1 jaar (dwz tot 1 juli 2018). In april 2018 vindt een evaluatie plaats tussen huurder en verhuurder of de huur/woonsituatie wederzijds tot tevredenheid strekt. Indien hieruit voortkomt dat de huurovereenkomst wordt beëindigd zal deze per 1 juli 2018 worden beëindigd. Indien de termijn van 1 jaar wordt overschreden wordt de onderhuurovereenkomst voortgezet tot de overeengekomen 4 jaar."

Deze verzonnen 'evaluatie' heeft niet plaats gevonden.

Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe dit zit? Mag de verhuurder op basis van deze regels tekst in het contract de huur beëindigen?

Hoor het graag.

Groeten,

nkaber
Laatst gewijzigd door nkaber op 30 mar 2018 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt een “onderhuurovereenkomst”?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door arvandongen »

nkaber schreef:Hallo allen,

Ik werd gister verrast door een mail van mijn huurbaas. Hij kondigt de beëindiging van mijn huurcontract aan binnen de opzegtermijn van 3 maanden. De reden die hij gaf is "..dat conform de voorwaarden van het contract eindigt op 1 juli 2018.”

Ik schrok hiervan, omdat ik dacht dat ik een huurcontract had voor 4 jaar, met een minimum van 1 jaar. Het onderstaande staat genoteerd in mijn contract, verder heb ik geen andere verwijzingen naar de beëindiging van het huurcontract in mijn contract kunnen vinden.

" De overeenkomst is met ingang van 1 juli 2017 aangegaan voor bepaalde tijd van 4 jaar met een minimum van 1 jaar (dwz tot 1 juli 2018). In april 2018 vindt een evaluatie plaats tussen huurder en verhuurder of de huur/woonsituatie wederzijds tot tevredenheid strekt. Indien hieruit voortkomt dat de huurovereenkomst wordt beëindigd zal deze per 1 juli 2018 worden beëindigd. Indien de termijn van 1 jaar wordt overschreden wordt de onderhuurovereenkomst voortgezet tot de overeengekomen 4 jaar."

Deze verzonnen 'evaluatie' heeft niet plaats gevonden.

Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe dit zit? Mag de verhuurder op basis van deze regels tekst in het contract de huur beëindigen?

Hoor het graag.

Groeten,

nkaber
Je kan beter even met de huisbaas overleggen wat er aan de hand is. Aan de hand van het antwoord kan je bepalen of je andere stappen kan of wil ondernemen.

M.u.v. een niet gebeurde formaliteit (evaluatie-gesprek), is er een minimum huurtermijn afgesproken. Daar heb je voor getekend.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door witte angora »

nkaber schreef:
Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe dit zit? Mag de verhuurder op basis van deze regels tekst in het contract de huur beëindigen?

Hoor het graag.
Eerlijk gezegd denk ik dat je de antwoorden hier niet graag zult willen horen...

De enige die jou kan vertellen hoe dit zit is de verhuurder. Die heeft deze beslissing genomen, exact volgens de overeenkomst. Of het nodig is dat er een wederzijdse evaluatie plaats vindt? Als de beslissing al vast stond is dat alleen maar een formaliteit. Beter kun je je afvragen of je zelf geen aanleiding hebt gegeven dat het contract beëindigd gaat worden. Daar zul je met de verhuurder uit moeten komen. Niet met onbekenden op een landelijk forum.

atlas1302

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Er zal waarschijnlijk bedoeld zijn dat u het pand een jaar mag huren en als de verhuurder content is mag u daar nog 3 jaar blijven zitten. Misschien kunt u de verhuurder vragen wat de uitkomst is van zijn evalutie gedachte? of misschien kunt u er wel naar raden.

Twee partijen ...twee verhalen. Evalueren maar!

nkaber
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2018 15:34

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door nkaber »

witte angora schreef:
nkaber schreef:
Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe dit zit? Mag de verhuurder op basis van deze regels tekst in het contract de huur beëindigen?

Hoor het graag.
Eerlijk gezegd denk ik dat je de antwoorden hier niet graag zult willen horen...

De enige die jou kan vertellen hoe dit zit is de verhuurder. Die heeft deze beslissing genomen, exact volgens de overeenkomst. Of het nodig is dat er een wederzijdse evaluatie plaats vindt? Als de beslissing al vast stond is dat alleen maar een formaliteit. Beter kun je je afvragen of je zelf geen aanleiding hebt gegeven dat het contract beëindigd gaat worden. Daar zul je met de verhuurder uit moeten komen. Niet met onbekenden op een landelijk forum.
Dank voor uw bericht.

Mijn vraag gaat meer uit naar of deze constructie zo toegestaan is. Mag de verhuurder zon vereiste meenemen in de duur van het contract?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u vorig jaar uw handtekening onder dat contract heeft gezet en de verhuurder ook, dan heeft u beiden daarmee ingestemd. Ja, dan mag de verhuurder zich ook aan dit contract houden.

Achteraf piepen "of dat zo wel mag" heeft dan geen zin meer. Dat soort dingen moet u zich afvragen voordat u uw handtekening zet onder een belangrijk document als bijvoorbeeld een huurcontract. En het geheim van zo'n contract is: goed lezen, nogmaals lezen, als u zich dingen afvraagt dan eerst vragen en pas als u helemaal ermee kunt instemmen uw handtekening zetten. En ja, dat kost soms iets meer tijd, maar neem deze wel. Krijgt u die niet dan is er gegarandeerd iets aan de hand en kunt u beter niet tekenen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:Als u vorig jaar uw handtekening onder dat contract heeft gezet en de verhuurder ook, dan heeft u beiden daarmee ingestemd. Ja, dan mag de verhuurder zich ook aan dit contract houden.

Achteraf piepen "of dat zo wel mag" heeft dan geen zin meer.
Onjuist. De wet staat boven contracten, hierdoor kunnen sommige bepalingen in een contract nietig zijn.
Dus afvragen of deze bepaling in het contract rechtsgeldig kan weldegelijk zinvol zijn.

De bepaling waar het hier om gaat geeft de verhuurder feitelijk de mogelijkheid om zonder opgaaf van reden onder de afgesproken verhuur termijn van 4 jaar uit te kunnen. Dit lijkt strijdig met wettelijke huurbescherming.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
BreejKC schreef:Als u vorig jaar uw handtekening onder dat contract heeft gezet en de verhuurder ook, dan heeft u beiden daarmee ingestemd. Ja, dan mag de verhuurder zich ook aan dit contract houden.

Achteraf piepen "of dat zo wel mag" heeft dan geen zin meer.
Onjuist. De wet staat boven contracten, hierdoor kunnen sommige bepalingen in een contract nietig zijn.
Dus afvragen of deze bepaling in het contract rechtsgeldig kan weldegelijk zinvol zijn.

De bepaling waar het hier om gaat geeft de verhuurder feitelijk de mogelijkheid om zonder opgaaf van reden onder de afgesproken verhuur termijn van 4 jaar uit te kunnen. Dit lijkt strijdig met wettelijke huurbescherming.
Maar gaat het hier niet om onderhuur? En dan: mag het gehuurde eigenlijk wel verhuurd worden aan de topicstarter of is hier iets anders aan de hand? Ik vind onderhuur voor een periode van 4 jaar wel erg vreemd.

nkaber
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2018 15:34

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door nkaber »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
BreejKC schreef:Als u vorig jaar uw handtekening onder dat contract heeft gezet en de verhuurder ook, dan heeft u beiden daarmee ingestemd. Ja, dan mag de verhuurder zich ook aan dit contract houden.

Achteraf piepen "of dat zo wel mag" heeft dan geen zin meer.
Onjuist. De wet staat boven contracten, hierdoor kunnen sommige bepalingen in een contract nietig zijn.
Dus afvragen of deze bepaling in het contract rechtsgeldig kan weldegelijk zinvol zijn.

De bepaling waar het hier om gaat geeft de verhuurder feitelijk de mogelijkheid om zonder opgaaf van reden onder de afgesproken verhuur termijn van 4 jaar uit te kunnen. Dit lijkt strijdig met wettelijke huurbescherming.
Maar gaat het hier niet om onderhuur? En dan: mag het gehuurde eigenlijk wel verhuurd worden aan de topicstarter of is hier iets anders aan de hand? Ik vind onderhuur voor een periode van 4 jaar wel erg vreemd.
Nee, er is ook huurbescherming bij onderhuur.

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... escherming

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus er had helemaal geen vier jaren opgenomen mogen worden in dat contract.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door witte angora »

nkaber schreef:Nee, er is ook huurbescherming bij onderhuur.

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... escherming
In je linkje staat het volgende:
Het is in uw situatie niet redelijk dat de hoofdverhuurder de onderhuur op dezelfde manier voortzet.
Wat ik je al eerder aangaf: de verhuurder is van mening dat het niet redelijk is dat de onderhuur wordt voortgezet. Anders zou hij het contract niet opzeggen. Verder ben ik net als de vorige schrijver van mening dat je in een andere situatie zit, omdat je een tijdelijk contract hebt. De link die je gegeven hebt is in het geval van onbepaalde tijd, dat is hier niet van toepassing.

nkaber
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2018 15:34

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door nkaber »

BreejKC schreef:Als u vorig jaar uw handtekening onder dat contract heeft gezet en de verhuurder ook, dan heeft u beiden daarmee ingestemd. Ja, dan mag de verhuurder zich ook aan dit contract houden.

Achteraf piepen "of dat zo wel mag" heeft dan geen zin meer. Dat soort dingen moet u zich afvragen voordat u uw handtekening zet onder een belangrijk document als bijvoorbeeld een huurcontract. En het geheim van zo'n contract is: goed lezen, nogmaals lezen, als u zich dingen afvraagt dan eerst vragen en pas als u helemaal ermee kunt instemmen uw handtekening zetten. En ja, dat kost soms iets meer tijd, maar neem deze wel. Krijgt u die niet dan is er gegarandeerd iets aan de hand en kunt u beter niet tekenen.
Je hebt inderdaad gelijk dat ik het contract beter had kunnen lezen. Ondanks dat, ben ik alsnog van mening dat de gang van zaken niet zo lijkt te gaan als voorgesteld in het contract. Ze doen suggereren dat er overleg komt of je de kamer na een jaar nog wilt en op grond daarvan mag opzeggen. Dit lijkt meer in mijn voordeel te zijn dan zijne, alsof dit 'mijn huurbescherming' is. Echter vind ik dat het lijkt dat de verhuurder deze regel hier uit buit om zomaar op te zeggen. Ik weet al, dat de verhuurder de woning wilt verkopen, zo was geprobeerd een ander contract van een bewoner hierom te beëindigen, maar deze reden bleek nietig. Vermoedelijk is dit ook de reden waarom ik dit bericht zomaar krijg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door moederslink »

@TS : ik lees dat er een contract ligt van minimaal 1 jaar tot maximaal 4 jaar , u heeft daar wel voor getekend .
Het eerste jaar is dus per 1 juli a.s om.
Vraag de verhuurder naar zijn redenen. Er zal nog wel geëvalueerd moeten worden, toch?
En of het contract wel rechtsgeldig is ? Dat is zo niet te beoordelen door mij. Ga anders na Pasen met het contract bij het Juridisch Loket langs.
De regels bij onderhuur contracten liggen toch anders dan bij gewone huurcontracten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Huurt u nu ineens een kamer?

atlas1302

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Beste, de verhuurder zegt niet plotseling het contract op het was u bekend dat er een proefperiode van een jaar bestond. Nou en de verhuurder heeft zich daar aangehouden om het contract niet verder door te laten lopen dan afgesproken cf. contract.

Dit heeft natuurlijk met die verkoop te maken waar je nu mee aankomt, en dan is het logisch dat een verhuurder zich indekt en dat heeft hij gedaan. Hij had geen 4 jaar mogen noemen maar blijkbaar 2 jaar, maar dat is niet relevant die minimale huur van een jaar die mag niet overschreden worden anders zit hij 4 jaar aan u vast.

Wie bepaalt nu eigenlijk hoe een contract opgesteld mag worden, zolang beide partijen daar mee instemmen en tekenen dan is het toch gedaan?

stofzuigertje

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Leo schreef;

Maximaal 5 jaren dus 4 jaren mag voor onzelfstandige woonruimte dus kamer!

Het is tijdig 3 maanden vooraf gemeld dus zoek snel een andere kamer.
Voor echte huizen is het 2 jaren.... en het mag dus.

nkaber
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2018 15:34

Re: Mag de verhuurder opzeggen na de minimum contractsduur?

Ongelezen bericht door nkaber »

atlas1302 schreef:Beste, de verhuurder zegt niet plotseling het contract op het was u bekend dat er een proefperiode van een jaar bestond. Nou en de verhuurder heeft zich daar aangehouden om het contract niet verder door te laten lopen dan afgesproken cf. contract.

Dit heeft natuurlijk met die verkoop te maken waar je nu mee aankomt, en dan is het logisch dat een verhuurder zich indekt en dat heeft hij gedaan. Hij had geen 4 jaar mogen noemen maar blijkbaar 2 jaar, maar dat is niet relevant die minimale huur van een jaar die mag niet overschreden worden anders zit hij 4 jaar aan u vast.

Wie bepaalt nu eigenlijk hoe een contract opgesteld mag worden, zolang beide partijen daar mee instemmen en tekenen dan is het toch gedaan?
Het is nooit omschreven als een proefperiode voor een jaar. Het is een contract voor bepaalde tijd van 4 jaar, minstens 1 jaar. Ik begrijp niet hoe het dan komt dat het contract ook eindigt na 1 jaar, als er overeengekomen is (staat er in, laatste regel) 4 jaren.

Waar komt het getal '2' jaar nou vandaan?

Gesloten