LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschade bij de buren; hoe verder?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
DB.Grunsven-Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2018 21:40

Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door DB.Grunsven-Janssen »

Beste mensen,

Ik zit met een behoorlijk nare situatie. Ik zal even een opsomming geven van de zaken. Wij zijn huurders en mijn onderburen huren ook. Beide huren we bij een particulier verhuurder. Per 15 april 2018 zijn we vertrokken uit de woning, maar daarvoor was er waterschade ontdekt bij mijn onderburen. Overigens zijn er direct nieuwe huurders in het apartement gekomen nadat wij per 15 april zijn vertrokken. Zij hebben natuurlijk gewoon gedouched en gewassen etc.

27 Maart: de onderbuurvrouw komt aankloppen dat er een watervlek in haar plafond zit. In onze bovengrenzende badkamer was niks te zien aan gesprongen leidingen etc. Mijn vriend en ik bellen onze huisbaas en gebruiken sindsdien niet meer de badkamer (onze badkamer zit precies boven het kamertje waar mijn onderbuurvrouw de lek in het plafond heeft), wasmachine en zelfs de wastafel in de aangrenzende slaapkamer niet.

2 April: sinds 27/03 hebben we niks meer gebruikt in de aangegeven delen qua water. De huisbaas komt langs in het appartment op Tweede Paasdag met zijn eigen persoonlijke loodgieter die hij goed kent, breken de badkamer open en constateren dat er geen lek is. De fout zit volgens hen niet bij ons.

Sindsdien gebruiken we gewoon weer water om te douche, wassen etc. De onderbuurvrouw had nog steeds last van een erger wordend plafond etc, maar mijn huisbaas en loodgieter vertelden haar dat de fout in hun leidingen zat.

Vandaag op 5 mei werd ik gebeld door de onderbuurvrouw. Zij vertelde me dat haar plafond was opengemaakt en er een expert naar was komen kijken. De expert zijn oordeel was dat de lek toch door onze badkamer was veroorzaakt (en schijnbaar is er het een en al vervangen op 2 april door mijn huisbaas en loodgieter). Nu wil de onderbuurvrouw’s huisbaas de schade en alle bijkomende kosten op ons verhalen. De waterschade bij mijn onderbuurvrouw zal nu ook aanzienlijk erger zijn geworden omdat het minstens 5 weken (!!!) heeft geduurd todat de lekkage juist was geconstateerd.

Waar staan wij als huurders? We hebben geen inboedel-, opstal- of aansprakelijkheidsverzekering helaas... (Dom. Ik weet het. We hebben voor het nieuwe appartement er direct een afgesloten). Mijn onderburen zijn wel slim geweest en hebben zich wel verzekerd. In onze ogen is dit een verzekeringskwestie voor de verhuurders. Het is ook ronduit bizar dat dit hele geval zo lang heeft moeten duren totdat er experts ter plekke kwamen.
Ik hoop dat iemand ons wat advies kan geven.

Dank!

- Twee onrustige studenten

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DB.Grunsven-Janssen schreef:Beste mensen,

Ik zit met een behoorlijk nare situatie. Ik zal even een opsomming geven van de zaken. Wij zijn huurders en mijn onderburen huren ook. Beide huren we bij een particulier verhuurder. Per 15 april 2018 zijn we vertrokken uit de woning, maar daarvoor was er waterschade ontdekt bij mijn onderburen. Overigens zijn er direct nieuwe huurders in het apartement gekomen nadat wij per 15 april zijn vertrokken. Zij hebben natuurlijk gewoon gedouched en gewassen etc.

27 Maart: de onderbuurvrouw komt aankloppen dat er een watervlek in haar plafond zit. In onze bovengrenzende badkamer was niks te zien aan gesprongen leidingen etc. Mijn vriend en ik bellen onze huisbaas en gebruiken sindsdien niet meer de badkamer (onze badkamer zit precies boven het kamertje waar mijn onderbuurvrouw de lek in het plafond heeft), wasmachine en zelfs de wastafel in de aangrenzende slaapkamer niet.

2 April: sinds 27/03 hebben we niks meer gebruikt in de aangegeven delen qua water. De huisbaas komt langs in het appartment op Tweede Paasdag met zijn eigen persoonlijke loodgieter die hij goed kent, breken de badkamer open en constateren dat er geen lek is. De fout zit volgens hen niet bij ons.

Sindsdien gebruiken we gewoon weer water om te douche, wassen etc. De onderbuurvrouw had nog steeds last van een erger wordend plafond etc, maar mijn huisbaas en loodgieter vertelden haar dat de fout in hun leidingen zat.

Vandaag op 5 mei werd ik gebeld door de onderbuurvrouw. Zij vertelde me dat haar plafond was opengemaakt en er een expert naar was komen kijken. De expert zijn oordeel was dat de lek toch door onze badkamer was veroorzaakt (en schijnbaar is er het een en al vervangen op 2 april door mijn huisbaas en loodgieter). Nu wil de onderbuurvrouw’s huisbaas de schade en alle bijkomende kosten op ons verhalen. De waterschade bij mijn onderbuurvrouw zal nu ook aanzienlijk erger zijn geworden omdat het minstens 5 weken (!!!) heeft geduurd todat de lekkage juist was geconstateerd.

Waar staan wij als huurders? We hebben geen inboedel-, opstal- of aansprakelijkheidsverzekering helaas... (Dom. Ik weet het. We hebben voor het nieuwe appartement er direct een afgesloten). Mijn onderburen zijn wel slim geweest en hebben zich wel verzekerd. In onze ogen is dit een verzekeringskwestie voor de verhuurders. Het is ook ronduit bizar dat dit hele geval zo lang heeft moeten duren totdat er experts ter plekke kwamen.
Ik hoop dat iemand ons wat advies kan geven.

Dank!

- Twee onrustige studenten
Waarom worden jullie aansprakelijk gesteld, en niet je huisbaas (de eigenaar van het pand, en dus verantwoordelijk)?

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door madfred »

Net wat Moneyman zegt, jullie zijn niet de eigenaren dus niet aansprakelijk. Mi ligt de aansprakelijkheid bij de eigenaar/verhuurder.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De buren kunnen schade aan hun inboedel claimen op hun inboedelverzekering. De schade aan de opstal is voor hun huisbaas of diens verzekeraar.

U bent hiervoor niet aansprakelijk. Dus mocht u aansprakelijk gesteld worden, die afwijzen.

DB.Grunsven-Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2018 21:40

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door DB.Grunsven-Janssen »

Moneyman schreef: Waarom worden jullie aansprakelijk gesteld, en niet je huisbaas (de eigenaar van het pand, en dus verantwoordelijk)?
De onderbuurvrouw zei dat wij verantwoordelijk waren omdat de lek uit ons appartement kwam. Volgens haar huisbaas moet dit via onze aansprakelijkheidsverzekering gaan. Ik heb mijn oude huisbaas hierover al bericht, maar ik ben bang hij zich ook gaat wenden tot onze aansprakelijkheidsverzekering (die we overigens niet hebben...)

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die huisbaas van de buurvrouw is dus abuis. Laat u niet gek maken. Het is uw probleem helemaal niet.

Laten die huisbazen en of hun verzekeraars het maar onderling uitzoeken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DB.Grunsven-Janssen schreef:
Moneyman schreef: Waarom worden jullie aansprakelijk gesteld, en niet je huisbaas (de eigenaar van het pand, en dus verantwoordelijk)?
De onderbuurvrouw zei dat wij verantwoordelijk waren omdat de lek uit ons appartement kwam. Volgens haar huisbaas moet dit via onze aansprakelijkheidsverzekering gaan. Ik heb mijn oude huisbaas hierover al bericht, maar ik ben bang hij zich ook gaat wenden tot onze aansprakelijkheidsverzekering (die we overigens niet hebben...)
Onzin. Ga anders eens langs bij een Juridisch Loket of iets dergelijks. Wijs sowieso continu alle aansprakelijkheid af (dat kan je nooit schaden), als ze je écht aansprakelijk houden zullen ze je moeten dagvaarden en moet de rechter een oordeel vellen. En die gaat echt niet de huurders aansprakelijk houden (tenzij jullie een en ander moedwillig of door grove schuld zelf veroorzaakt hebben, maar dat is niet het geval).

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waterschade aan eigen goederen , veroorzaakt door buren , moet je bij je eigen verzekering indienen. Schade van reparatie waterleiding hoort bij de verhuurder.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Brahms »

Tip tussendoor:
Sluit altijd een aansprakelijkheidsverzekering af.
Dat kan je een levenslange schuld van een miljoentje of meer schelen !

DB.Grunsven-Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2018 21:40

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door DB.Grunsven-Janssen »

Dank voor alle reacties! We gaan zeker naar het Juridisch Loket mocht dit hele gebeuren een staartje krijgen.

De oude huisbaas zou het gaan afhandelen met de onderbuurvrouw. Hij heeft niks gezegd dat wij niet aansprakelijk waren, maar ik heb meer geruststelling waar we staan nu.

En Brahms: dat is al gebeurd nu ;) Het heeft onze ogen goed geopend!

stofzuigertje

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een wasmachine of vaatwasser die het veroorzaakt is te claimen...
Maar een douche, zowel de randen aan de muur kunnen lekken maar ook het putje in de vloer of de vaak ingegoten gelijmde koppeling die los kwam.

Dat is voor de eigenaar woning en die moet alle schade verhelpen....
Je beneden buren kunnen huurverlaging claimen als ze het niet verhelpen....

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade bij de buren; hoe verder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stofzuiger, even lezen het is al verholpen.

Gesloten