LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nee, ik snap, zelfs als ik de gegeven link bekijk, er dan werkelijk niks van. Daar zou men nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar de bedoeling van die regel is volgens mij anders. Het gaat mij dus helemaal niet om die regel, maar om het principe dat een onterecht te veel betaald bedrag netjes teruggegeven of verrekend wordt.

De te veel betaalde huur wordt niet terugbetaald over de periode van vóór de huurverhoging. Dat lijkt me wél logisch. Maar vanaf de datum dat, door een foutief bepaalde huurverhoging, te veel huur is betaald is het wel zo eerlijk van de overheid en de uitvoerders van de huurverhoging, de verhuurders, de te veel betaalde huurverhoging aan de huurder terug te betalen of netjes verrekend wordt vanaf de datum van die foutieve huurverhoging. Net als mijn voorbeeld met te veel betaalde loonbelasting die je achteraf, met een aangifte inkomstenbelasting, gewoon terug krijgt. Het gaat mij hier dus niet over de schimmige regeltjes die star gehanteerd worden maar over een stukje eerlijkheid naar de burger die te veel betaalde huur netjes terugkrijgt. En stelt u dit eens voor met uw 12 voorschotnota's van de energieleverancier, en u bent zuinig met energie omgegaan. Dan blijkt toch ook achteraf pas dat er te veel betaald is. Dat bedragt krijgt men toch ook netjes terug of wordt met uw volgende voorschotbedrsg verrekend. Gewoon het principe van eerlijkheid.

Natuurlijk is het ook zo dat een nieuwe huurverhoging ingaat over het naar beneden gecorrigeerde bedrag van het vorige jaar.

Als de overheid toch deze schimmige regel star blijft hanteren, en dus naar de burger toe met twee maten meet, dan wordt het hoog tijd dat door een deskundige voor het belang van de burgers eens goed hiernaar gekeken wordt. De Nationale Ombudsman is misschien wel geïnteresseerd in deze case. Hoewel het om "slechts" ca. € 200,00 voor TS gaat, lijkt mij dat door het door het hanteren van deze schimmige regel er vele honderden, misschien wel duizenden burgers, m.i. onterecht, oneerlijk behandeld worden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is allemaal het gevolg van het feit dat de huurverhoging per 1 juli van een jaar afhangt van de hoogte van het inkomen twee jaar daarvoor. Dus per 1 juli 2018 is de basis het inkomen van 2016 van toepassing.

Maar als één jaar ervoor het inkomen al (veel) lager is, kan op verzoek dat inkomen als basis genomen worden. En dan wordt dat jaar dus eerst herrekend.

Er zijn mogelijkheden meer jaren huurverhoging terug te draaien/ te laten wijzigen, zodat de basis voor de verhoging nog lager wordt, maar dat betekent dus niet dat die toegepaste verhogingen geheel of zelfs maar deels teruggegeven worden.

Als de Ts wist dat hij verleden jaar een lager inkomen ging krijgen, had hij toen al huurverlaging aan kunnen vragen en dan zou, bij goedkeuring, na maximaal twee maanden de huur al verlaagd zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:Het is allemaal het gevolg van het feit dat de huurverhoging per 1 juli van een jaar afhangt van de hoogte van het inkomen twee jaar daarvoor. Dus per 1 juli 2018 is de basis het inkomen van 2016 van toepassing.


Inderdaad, het berekenen van de huurverhoging met twee jaar oude inkomensgegevens heeft dit soort gevolgen en geeft een administratieve rompslomp die zijn weerga niet kent.. In twee jaar kan er veel veranderen en daarom is het veel logischer om de huurverhoging te berekenen over het inkomen van het voorafgaande jaar. Bij het invoeren van de wet die de inkomensafhankelijke huurverhoging mogelijk maakt, is er waarschijnlijk niet aan gedacht dat het tijdstip tussen het definitief vaststellen van het inkomen van het voorgaande jaar en de voorbereidingstijd voor de woningcorporaties te kort is.
Lady1234 schreef:. Als de Ts wist dat hij verleden jaar een lager inkomen ging krijgen, had hij toen al huurverlaging aan kunnen vragen en dan zou, bij goedkeuring, na maximaal twee maanden de huur al verlaagd zijn.
Huurverlaging kan pas worden aangevraagd als de belastingdienst het inkomen over het voorgaande jaar definitief heeft vastgesteld.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt op elk moment huurverlaging vragen wegens een lager inkomen. Pas als de huisbaas weigert, moet je wachten tot juni van een jaar,

Dus als iemand bijvoorbeeld in de loop van een jaar in de bijstand verzeilt, weet hij dat zijn inkomen veel lager wordt. Kan dan een verzoek indienen. En in januari van een jaar weet iemand al zeker wat het inkomen is en kan dan om verlaging vragen. Als de huisbaas akkoord is, gaat die verlaging maximaal twee maanden later in. Maar het zogenaamde teveel betaalde wordt uiteraard niet terugbetaald.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:Je kunt op elk moment huurverlaging vragen wegens een lager inkomen. Pas als de huisbaas weigert, moet je wachten tot juni van een jaar,

Dus als iemand bijvoorbeeld in de loop van een jaar in de bijstand verzeilt, weet hij dat zijn inkomen veel lager wordt. Kan dan een verzoek indienen. En in januari van een jaar weet iemand al zeker wat het inkomen is en kan dan om verlaging vragen. Als de huisbaas akkoord is, gaat die verlaging maximaal twee maanden later in.
Bijstand is (gelukkig) niet aan de orde. Maar, inmiddels in me wel duidelijk waarom een aanvraag tot huurverlaging door de (zogenaamde sociale) verhuurder eerst wordt geweigerd, en die pas in mei van het jaar daarop in behandeling neemt: KASSA!
Lady1234 schreef: Maar het zogenaamde teveel betaalde wordt uiteraard niet terugbetaald.
Probeer nu eens in eigen bewoordingen uit te leggen, waarom er 'zogenaamd' en niet daadwerkelijk te veel is betaald en waarom dat uiteraard niet terugbetaald hoeft te worden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Berteman schreef:
Lady1234 schreef:Je kunt op elk moment huurverlaging vragen wegens een lager inkomen. Pas als de huisbaas weigert, moet je wachten tot juni van een jaar,

Dus als iemand bijvoorbeeld in de loop van een jaar in de bijstand verzeilt, weet hij dat zijn inkomen veel lager wordt. Kan dan een verzoek indienen. En in januari van een jaar weet iemand al zeker wat het inkomen is en kan dan om verlaging vragen. Als de huisbaas akkoord is, gaat die verlaging maximaal twee maanden later in.
Bijstand is (gelukkig) niet aan de orde. Maar, inmiddels in me wel duidelijk waarom een aanvraag tot huurverlaging door de (zogenaamde sociale) verhuurder eerst wordt geweigerd, en die pas in mei van het jaar daarop in behandeling neemt: KASSA!
Lady1234 schreef: Maar het zogenaamde teveel betaalde wordt uiteraard niet terugbetaald.
Probeer nu eens in eigen bewoordingen uit te leggen, waarom er 'zogenaamd' en niet daadwerkelijk te veel is betaald en waarom dat uiteraard niet terugbetaald hoeft te worden.
U schrijft dat u huurverlaging hebt aangevraagd in MEI 2018.

Ik heb overigens de wet niet gemaakt.

Ik heb een jaar of twee geleden voor iemand in augustus van een jaar huurverlaging aangevraagd, omdat zeker was dat het inkomen veel lager zou zijn dan twee jaar ervoor. Per 1 oktober van dat jaar werd die huurverlaging toegekend. Uiteraard niet met terugwerkende kracht.

Maar als u het er niet mee eens bent, waarom gaat u dan niet te rade bij die instanties die daar over gaan en die u kunnen helpen dit onrecht ongedaan te maken.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Berteman »

Goed nieuws!

Na een brief aan de verhuurder, met het verzoek om de - naar mijn mening - teveel betaalde huur terug betaald te krijgen, heeft de woningcorporatie deze terugbetaald.

Wettelijk gezien hoeft het niet, maar desondanks in mijn verhuurder van mening dat zij als sociale verhuurder, ten onrechte betaalde huur, niet haar toekomt.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gefeliciteerd met dit resultaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Berteman schreef:.... Bij het invoeren van de wet die de inkomensafhankelijke huurverhoging mogelijk maakt, is er waarschijnlijk niet aan gedacht dat het tijdstip tussen het definitief vaststellen van het inkomen van het voorgaande jaar en de voorbereidingstijd voor de woningcorporaties te kort is.
Welk jaar als peiljaar geldt, wordt niet gekozen door een verhuurder, maar is vastgelegd in de wet. BW Boek 7 - Artikel 252a lid 2 zegt daarover, onder d.: 'peiljaar: tweede kalenderjaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar waarin de voorgestelde dag van ingang van de voorgestelde huurprijs is gelegen.' . Dat duidt er op dat er wél is nagedacht over het punt dat u noemt.
Berteman schreef:Huurverlaging kan pas worden aangevraagd als de belastingdienst het inkomen over het voorgaande jaar definitief heeft vastgesteld.
Dat is onjuist.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Daar is onder andere te lezen: 'U kunt op ieder moment vragen om huurverlaging, zodra uw huishoudinkomen daalt'.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Proficiat met het resultaat.
Het is u gegund.

Van ten onrechte betaalde huur was overigens geen sprake.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder betaald teveel betaalde huur niet terug.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet of u over 2017 huurtoeslag hebt gehad, maar als dat het geval is, houdt er dan rekening mee dat u een stukje huurtoeslag moet terugbetalen omdat de huur met terugwerkende kracht verlaagd is.

Gesloten