LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

Hallo,

Afgelopen maart heb ik de mogelijkheid gekregen om op basis van leegstand te gaan wonen. Ik heb zodoende mijn huurovereenkomst (met een particulier) direct opgezegd, de nieuwe woning diende direct bewoond te worden dus ik ben ook direct verhuisd. Wel gewoon netjes nog een maand huur betaald, en de woning natuurlijk schoongemaakt. De verhuurder heeft verder geen contact opgenomen, geen voor- of eindinspectie gedaan.
Zodoende ben ik er vanuit gegaan dat het in orde was. Nu ontvang ik echter een mail van hem, dat de woning smerig is achtergelaten, dat hij 24 uur tijd nodig had om alles schoon te maken en dat hij hiervoor het tarief rekent van een schoonmaker á 25 euro. Of ik even 600 euro wil overmaken binnen 5 dagen.

Ten eerste vraag ik me af hoe 24 uur tijd kwijt kan zijn aan het schoonmaken van een woning van 30 vierkante meter. De kosten hiervoor zijn buiten proportie, hij heeft gewoon zelf schoongemaakt en heeft dit niet professioneel laten doen.

Daarnaast kan hij dit niet zomaar opeisen toch? Ik helaas geen foto's gemaakt van hoe het is achtergelaten (leermomentje), Ik kende de beste man viavia en alles is gewoon in goed vertrouwen gegaan. Hij zou mij eerst de kans moeten geven om de gebreken te herstellen. niet?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken, en/of advies hebben.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij wil die oude verhuurder uit de situatie eenslaatje slaan.

U zegt dat u de woning schoon hebt achtergelaten. Waarom zou hij dan nog moeten gaan schoonmaken?

Ik hoop niet dat u nog borg tegoed hebt.

Ik zou hem maar een pittige mail sturen en daarin vermelden dat u de boel schoon achtergelaten hebt, dat hij geen eindinspectie uitgevoerd heeft en dat u dus zeker niet die onzinnige kosten gaat betalen.

En verder klaar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

Staat er iets over oplevering in de huurovereenkomst?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Normaal gesproken moet je je woning ' bezemschoon' achterlaten en bv ook geen afvalzakken en/of volle containers laten staan.
Deze huisbaas had op zn minst u er even bij kunnen halen en dan gezamenlijk de eindinspectie afhandelen en eventueel u op bepaalde dingen moeten of kunnen wijzen zodat u de gelegenheid had gekregen om eventueel nog wat aan te passen , indien nodig.
Dat is zijn taak als verhuurder. Wijs hem daar maar op .

En 24 uur (!) schoonmaakkosten a € 25 rekenen lijkt mij een slag in de ruimte :roll:
Een professional kost meer en een ' poetshulp' kost veel minder.

We horen graag hoe dit afloopt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

bij gemeubileerd verhuur kunnen best andere afspraken gemaakt zijn. maar dan is het nog niet netjes om zonder eind inspectie zomaar een willekeurig bedrag in te schieten.
hij zal in elk geval de factuur moeten onderbouwen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ga anders met je mail ff langs het juridisch loket, als je aan het twijfelen mocht zijn.

Je staat in je recht om niet te betalen, maar als je zekerheid wil hebben dan ff langs gaan, is gratis.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

helen.soullie schreef:
23 apr 2019 11:00
Ten eerste vraag ik me af hoe 24 uur tijd kwijt kan zijn aan het schoonmaken van een woning van 30 vierkante meter.
Dat vraag ik me ook af. Wat moest er precies gebeuren? Behang afkrabben? Vloerbedekking verwijderen? Was alles vergeeld door sigarettenrook? Zat er schimmel in de badkamer-keuken-toilet? Andere zaken?

Je stelt dat er geen eindinspectie is geweest. Heb je de einddatum op schrift staan? Hoe zijn de sleutels bij de beste man/vrouw terecht gekomen? Zijn er bij het inleveren van de sleutels nog afspraken o.i.d. gemaakt?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Misschien had de schoonmaker alleen een tandenborstel en zijn de kosten daarom zo hoog opgelopen. Ik zou dat beslist navragen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wie stelt bewijst. Hij zal op zijn minst foto's moeten overleggen of iets waar de "schade" überhaupt uit blijkt.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

StevieNL81 schreef:
23 apr 2019 19:18
Wie stelt bewijst. Hij zal op zijn minst foto's moeten overleggen of iets waar de "schade" überhaupt uit blijkt.
Vaak is dat wel zo, maar in het geval van oplevering van woonruimte niet. Dan is het de bedoeling dat de woning door verhuurder en oude huurder samen wordt geïnspecteerd.

Het mooie is dat je als huurder in sommige gevallen dan de scherpe kantjes er van af kan halen. Maar je kunt ook afspraken maken om eventuele schade zelf te herstellen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Je hebt geen eindinspectie gehad, in ieder geval niet eentje waar jij bij was. Jij zegt dat het schoon was en hij stelt nu ineens van niet (dus er kan tussen jouw vertrek en zijn laatste inspectie ook wat gebeurd zijn wat niet aan jou ligt). Je hebt in maart de huur opgezegd, je had neem ik aan een opzegtermijn van een maand?

Wanneer heb je de sleutels ingeleverd?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

helen.soullie schreef:
23 apr 2019 11:00
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken, en/of advies hebben.
Wil je echt weten hoe ik er over denk? Wat ik hierboven geschreven heb, dat staat, en dat neem ik niet terug. Dat zijn punten in je voordeel. Maar wat ik niet begrijp:
Afgelopen maart heb ik de mogelijkheid gekregen om op basis van leegstand te gaan wonen. Ik heb zodoende mijn huurovereenkomst (met een particulier) direct opgezegd, de nieuwe woning diende direct bewoond te worden dus ik ben ook direct verhuisd.
Had je een permanent huurcontract? Zo ja, waarom ben je dan anti-kraak gaan wonen? Dat is een stuk zekerheid opgeven voor onzekerheid. En dan ook nog van het ene op het andere moment foetsie, terwijl je een maand de tijd hebt. Sorry, ik heb na een scheiding zelf antikraak gewoond, dat ging toch nét even iets anders.

Weet je zeker dat de woning goed schoon was? Geen muizen of kakkerlakkenplaag, geen maden in de keukenkastjes en dergelijke?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Zomaar even een paar vragen die mij te binnen schieten en ik hoop dat je reageert :

een woning van 30m2 :

-was dat misschien een kamer met gemeenschappelijke douche en keuken en WC ?
-woonde je daar alleen of met een medebewoner die ook halsoverkop is vertrokken , samen met jou naar die anti kraakwoning?
-waren de douche en keuken en de WC misschien in de haast nog wel smerig achtergelaten?
-waarom moet je anders 24 uur poetsen in zo.n kleine ruimte van pakweg 6 /5 meter :roll:
- waarom moest je gelijk in die antikraakwoning trekken?

Iemand in mijn directe omgeving is nl ook bezig geweest met leegstandsbeheer/antikraak e.d maar hij kon rustig even de boel laten bezinken en erover nadenken. Hij hoefde er ook echt niet direct in. ( heeft het overigens niet genomen)

Desalniettemin moet deze huisbaas deze hoge rekening dan dus nog wel even onderbouwen .... :x

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In Rotterdam zijn niet zo lang geleden hele straten met bejaardenwoningen van 30 m2 afgebroken. Hadden een woonkamer keuken, toilet gecombineerd met douche en slaapkamer.

Zijn toch zeker 40 jaar bewoond geweest, ook door echtparen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Goh, nou das wel errug klein hoor maar ook wel knus.... :D
Misschien had TS ook wel zoiets?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Na de antikraak heb ik ook zoiets gehad. Woonkamer 14 vierkante meter, slaapkamer iets van 10, dan nog een kleine keuken, en een kleine douche en wc. En een inpandige berging. Het is maar net hoe je het inricht.

Daar hebben ook meerdere echtparen en stelletjes in gewoond. Oorspronkelijk waren het bejaardenwoningen, maar gaandeweg kwamen er steeds meer jongeren in.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, klein, maar als de bejaarden nu in een eengezinswoning blijven zitten of een vier kamer flat, worden ze daar eigenlijk weggekeken of vindt men dat ze moeten ophoepelen, cru gezegd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Het kan dus , maar vroeger woonden we allemaal sowieso veel kleiner , met je zussen op 1 slaapkamer , de broers ook bij elkaar op 1 slaapkamer , geen douche maar een simpel lavet etc , maar we dwalen af..... :D
Ik hoop dat TS nog terugkomt...

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ging mij er alleen maar om, dat het ook met die geringe oppervlakte best een zelfstandige woning kon zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Yep , dat begreep ik ook wel :wink:

Misschien heeft TS idd ook zoiets gehad .......
Ik wacht de antwoorden wel af.....

Gesloten