LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lift in flatgebouw al weken kapot

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Costnix »

Het probleem moet opgelost worden d.w.z. de lift gerepareerd. Wat heb je als bewoner van die flat aan dat geld?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik daar 10 hoog woonde en vrijwel wekelijks enkele Ali Express pakjes kreeg....
Mijn buren doen hetzelfde en ik ben bezorg adres geworden!

Maar daar een vergoeding voor van niet in China een Huawei kunnen bestellen......
Maar ook een wasmachine van plaatselijke winkel moet je nu uitstellen,
die trapliften, ik weet hoe moeilijk een nieuw matras was, liep vast en moest zelf op die stoel gaan om het toch boven te krijgen!
Dat is niet deze flat maar een traplift is ook met volle wasmand wekelijks een ramp....
en in mijn geval maar 1 traplift, 10x word ik gek, met 2 kratten bier op schoot en 9x overstappen en op de volgende lift wachten die verkeerd stond.....

Daar mag best een redelijk bedrag tegenover staan!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Costnix »

Maar het hoofddoel moet het repareren van de lift zijn.
Oude gebouwen hebben nog een hijsbalk en ramen, die voldoende nog open kunnen.
De woningbouw zou er een bouwlift moeten plaatsen voor transport van goederen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

Een emmertje met een touw er aan werkt ook erg goed om pakketjes boven te krijgen. ;)

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
24 jun 2019 16:58
Dat lijkt me onredelijk bezwarend. Dat geeft verhuurder een vrijbrief om max 6 weken iets gebrekkigs te leveren, terwijl huur betaling wel doorloopt.
Dat van die 6 weken staat in de link die je zelf post. Ik verwacht dus niet dat dit onredelijk bezwarend zal zijn.

Uit jouw eigen link:
Huurvermindering: hoe pak je dat aan?
Staat het gebrek op een van de bovenstaande lijsten? Maak dan niet zomaar opeens een lager bedrag aan huur over. Je moet namelijk eerst een aantal stappen doorlopen voordat je daadwerkelijk minder kunt gaan betalen .

Ten eerste moet je de verhuurder schriftelijk op de hoogte brengen van de gebreken. De verhuurder heeft dan zes weken de tijd om het gebrek te verhelpen. Is er na zes weken nog steeds niets veranderd, neem dan contact op met de huurcommissie. De huurcommissie zal dan uitspraak doen over het verzoek om huurverlaging. Is deze uitspraak dat de huur verlaagd mag worden, dan kun je daadwerkelijk een lager bedrag gaan overmaken.
Verder vraag ik me ook nog steeds af of deze storing wel onder onderstaande bepaling valt.
Het veelvuldig voorkomen van ernstige storingen aan de liftinstallatie als gevolg van ouderdom en/of technische gebreken.
Ik denk dat je het inderdaad een erge storing mag noemen, echter enig bewijs van veelvuldig voorkomen van dit soort storingen in deze flat zie ik niet genoemd worden.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Beste allen, bij deze mijn excuses. Het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen.

Aan de TS, ik hoop dat je inmiddels wat meer informatie hebt over de mogelijkheden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door moederslink »

Dank u wel , ElleFlowers, netjes!
En bedankt voor uw PB .

Zand erover.....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 jun 2019 16:58
witte angora schreef:
24 jun 2019 16:24
16again schreef:
24 jun 2019 16:07
Evengoed kun je stellen dat je recht hebt op 60% lagere huur voor de periode waarin de lift het niet doet.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... rmindering
Daar ben ik niet zo zeker van. Het begint met een brief op te stellen, vervolgens heeft de WBV 6 weken de tijd om het gebrek op te lossen. Is het dan nog niet opgelost, dan pas kun je naar de Huurcommissie. Daaruit volgt dat als het eerder op is gelost, dat de Huurcommissie ook niet in beeld komt.
Dat lijkt me onredelijk bezwarend. Dat geeft verhuurder een vrijbrief om max 6 weken iets gebrekkigs te leveren, terwijl huur betaling wel doorloopt.
Tsja, dat mag jij vinden, maar ‘t is toch echt een wettelijke termijn :wink:
Art 7:257 lid 2 BW, laatste volzin:
De huurder kan eerst een verzoek tot de huurcommissie richten, indien de verhuurder niet binnen zes weken na de aanvang van de dag volgend op die waarop de huurder van het gebrek kennis heeft gegeven aan de verhuurder, het gebrek heeft verholpen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Maar die wettelijke termijn sluit enkel de deur naar de huurcommissie. Is dat de enige weg?
Art 207.1 stelt geen enkele termijn:
De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is dus zo dat er een vervangende lift is en het onderdeel dat nodig is erg moeilijk te verkrijgen is, maar dat dat wel onderweg is of gezocht wordt (of speciaal wordt geproduceerd). De stappen naar herstel zijn dus gemaakt. Wat kan men nu nog meer doen? Een geheel nieuwe lift plaatsen zal ook enkele weken duren en kost ook nog eens een bult geld.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 jun 2019 21:06
Maar die wettelijke termijn sluit enkel de deur naar de huurcommissie. Is dat de enige weg?
Art 207.1 stelt geen enkele termijn:
De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
Ja, dat is de enige weg. En als je het door mij aangehaalde artikel leest, zou je zien dit artikel nu juist de uitwerking van art 7:207 lid 1 is.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Hoezo de enige weg? Er is altijd nog de rechter:
http://www.advocatengoossens.nl/huurrec ... uurder.htm
Vordering tot huurprijsvermindering ('gedeeltelijke ontbinding')
Wanneer het huurgenot, ongeacht de oorzaak van het gebrek, (substantieel) minder is (geworden) dan wat de huurder mocht verwachten, heeft de huurder de mogelijkheid om een - evenredige - vermindering van de huurprijs te vragen (art. 7:207 lid 1 BW). Daartoe kan hij te allen tijde aan de kantonrechter een vermindering van de huurprijs vragen. Bij woninghuur kan de huurder in de daartoe aangewezen gevallen ook aan de huurcommissie verzoeken om de huurprijs te verminderen. In het laatste geval heeft de huurder de keuze tot welke instantie hij zich als eerste wendt (zie hierna).

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door gosewijn »

16again schreef:
24 jun 2019 23:14
Hoezo de enige weg? Er is altijd nog de rechter:
http://www.advocatengoossens.nl/huurrec ... uurder.htm
Vordering tot huurprijsvermindering ('gedeeltelijke ontbinding')
Wanneer het huurgenot, ongeacht de oorzaak van het gebrek, (substantieel) minder is (geworden) dan wat de huurder mocht verwachten, heeft de huurder de mogelijkheid om een - evenredige - vermindering van de huurprijs te vragen (art. 7:207 lid 1 BW). Daartoe kan hij te allen tijde aan de kantonrechter een vermindering van de huurprijs vragen. Bij woninghuur kan de huurder in de daartoe aangewezen gevallen ook aan de huurcommissie verzoeken om de huurprijs te verminderen. In het laatste geval heeft de huurder de keuze tot welke instantie hij zich als eerste wendt (zie hierna).

Dat wil dus niet zeggen dat huurder gelijk heeft of korting op de huur krijgt . Elke zaak is anders.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Hijsbalk?

Eind vorige eeuw ooit een foto in de Telegraaf gezien, bij verhuizing kwam de balk.... en ze konden nieuwe bestelbus halen!
Ook wil ik niet zo als ik gewond ben naar de Ambulance getakeld worden.
Zou ik als het wel gebeurde gelijk populair zijn op You Tube!

Ik verwacht als het nodig is dat de brandweer met hoogwerker komt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
24 jun 2019 23:21
Dat wil dus niet zeggen dat huurder gelijk heeft of korting op de huur krijgt . Elke zaak is anders.
Uiteraard moet er wel sprake zijn van verminderd woongenot.
En bij een oma op de 10e die weken niet naar beneden kan, is daar al gauw sprake van.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Costnix »

Mijn vader is door de brandweer het huis uit gehaald om naar het ziekenhuis gebracht te worden. Hij moest horizontaal vervoerd worden.
Dat duurde in totaal één uur. En het was vanaf één hoog. Stel je voor vanaf 10 hoog!
En dan nog die ******, divin de weg gaan staan en filmpjes op JijBuis pleuren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 jun 2019 23:14
Hoezo de enige weg? Er is altijd nog de rechter:
Ja, uiteraard. Dat staat letterlijk in de al aangehaalde artikelen.

Met "de enige weg" doelde ik op de weg van de ingebrekestelling met hersteltermijn voordat je actie onderneemt. Daar ging de discussie immers over. Natuurlijk kan je ook de Kantonrechter vragen in plaats van de huurcommissie. Maar de rechter toetst volgens dezelfde wettelijke normen. Die zijn namelijk niet voor niets opgenomen: dat is omdat die redelijk geacht worden.

Voor deze casus is het sowieso weinig relevant. Er is niet gesteld of gebleken dat er meermaals ernstige storingen zijn, de storing die er is wordt zo goed mogelijk opgepakt (er is immers een noodlift). Dat er daarbij sprake is van enige overlast (in casu een smaller trappenhuis) betekent niet dat er ineens een grote huurvermindering plaats zou kunnen vinden, zoals jij suggereert.

Gesloten