LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbestinventarisatie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Dag beste mensen,

Even een korte inleiding over hoe en wat:

De woningbouwvereniging wil de huizen op het winkelcentrum waar ik woon verduurzamen dmv dubbelglas e.d. Dat is zeer goed en ben ik erg blij mee maar het probleem is dat er in eerste instantie met een asbest onderzoek geconstateerd is dat er asbest in de kit van de kozijnen zit. Een man kwam langs en keek erna en zei er zit asbest in. Dat is inmiddels alweer maanden geleden. Ik ging er dus vanuit dat men dit professioneel ging verwijderen zoals deze meneer toen ook aangaf met witte pakken, aftimmeren en afplakken van de kozijnen en ramen aan de binnenkant etc.

Nou zijn ze ongeveer 2 weken geleden begonnen met de verbouwingen en ben zelf aan het einde van deze maand aan de beurt met mijn woning alleen maak ik mij nu een beetje zorgen over het feit dat de mensen die met de kozijnen bezig zijn niet in die witte pakken rondlopen met alle maatregelen die horen bij het verwijderen van asbest houdende kit en ik maak mij dan nu ook grote zorgen en heb het gevoel dat ze dit aan hun laars lappen en heb die mensen er maar eens na gevraagd hoe en wat. Men zei dat er in tweede instantie geen asbest was aangetroffen. Ik vond dit dus erg opmerkelijk.

Mijn vraag is dan ook zo'n beetje hoe ze dit nu kunnen weten omdat er bij mij in mijn huis niemand in tweede instantie een asbest onderzoek heeft gedaan. Er is dus wel een eerste onderzoek geweest waar naar voren kwam dat er wel asbest in de kit van de beglazing zat en geeft mij het gevoel dat ze het aan hun laars lappen.

De vraag is dan ook hoe dit kan en of ze niet bij mij in de woning een tweede onderzoek hadden moeten doen naar deze kit want dat is maar één maal gebeurd en toen was er asbest aanwezig.

Misschien zie ik spoken maar het maakt me wel erg ongerust zo en hoop dat ik een beetje informatie kan krijgen hier van iemand die daar wat vanaf weet.

Gegroet Nintendo

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar met dubbel glas zult u ongetwijfeld ook nieuwe kozijnen krijgen. Dus dan doet die kit er helemaal niet toe.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door berndv »

nintendo schreef:
09 sep 2019 15:51
Er is dus wel een eerste onderzoek geweest waar naar voren kwam dat er wel asbest in de kit van de beglazing zat en geeft mij het gevoel dat ze het aan hun laars lappen.

De vraag is dan ook hoe dit kan en of ze niet bij mij in de woning een tweede onderzoek hadden moeten doen naar deze kit want dat is maar één maal gebeurd en toen was er asbest aanwezig.
Hoe is dit eerste onderzoek uitgevoerd? Want dit vind ik wel wat kort door de bocht:
nintendo schreef:
09 sep 2019 15:51
Een man kwam langs en keek erna en zei er zit asbest in.
Dat is geen onderzoek, bij een onderzoek worden verschillende monsters genomen die in een lab onderzocht worden op de aanwezigheid van asbest. Er is geen teststripje ofzo om de aanwezigheid van asbest aan te tonen.

Daarbij kunnen de monsters ook genomen zijn bij de andere woningen en kan na onderzoek in het lab heel goed de conclusie zijn dat er toch geen asbest aanwezig is.
HOE HERKENT U ASBEST IN KITTEN?
Het is geen eenvoudige klus om asbest in kitten te herkennen. Over het algemeen kunnen we stellen dat asbestverdachte kitten vaak hard en droog zijn. De kleur verschilt nog wel eens omdat hier vaak overheen wordt geschilderd. Dit maakt het voor een leek nog moeilijker de asbesthoudende kit te herkennen. De flexibele siliconen kitten bevatten geen asbest.

Is de kit asbestverdacht? Dan moet een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf een asbestinventarisatie uitvoeren. Het materiaal moet dan door een RvA-geaccrediteerd labotorium onderzocht worden. Dan is het wachten op de resultaten van het monsteronderzoek, in die tussentijd mag er niet worden verder gewerkt aan de kozijnen.

Is er geen asbest aangetroffen in de kit? Dan mag u de kit gewoon op de normale manier verwijderen. Als er wel asbest is aangetroffen, dan wordt het asbest in een risicoklasse ingedeeld (1, 2 of 2A).

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is een huurwoning, dus wat zegt de woningbouw vereniging?

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Maar met dubbel glas zult u ongetwijfeld ook nieuwe kozijnen krijgen. Dus dan doet die kit er helemaal niet toe.
Dat is dus niet het geval omdat ik al wel gedeeltes heb waar dubbelglas inzit. Die gaan vervangen worden door dubbel isolatieglas. De gedeeltes die open kunnen, deur naar het balkon en ramen zullen waarschijnlijk wel vervangen worden door een ander raamwerk en haal je er zo uit. Daar zit momenteel enkel glas in.

Maar hoe dan ook als het hele kozijn er uit zal moeten, hoe u aangeeft, dan moet men toch nog slopen en komen er deeltjes asbest vrij. Het zal in deze situatie niet zo zijn dat ze het in één geheel verwijderen natuurlijk ;)
Hoe is dit eerste onderzoek uitgevoerd? Want dit vind ik wel wat kort door de bocht:
Als u op het internet opzoekt kunt u lezen dat dit de goedkoopste methode is.
Dat is geen onderzoek, bij een onderzoek worden verschillende monsters genomen die in een lab onderzocht worden op de aanwezigheid van asbest. Er is geen teststripje ofzo om de aanwezigheid van asbest aan te tonen.
Goedkoopste onderzoek zoals ik boven ook aangaf. Dat doet hij met zijn ogen. Dat met een monster is weer een stapje verder en duurder.
Daarbij kunnen de monsters ook genomen zijn bij de andere woningen en kan na onderzoek in het lab heel goed de conclusie zijn dat er toch geen asbest aanwezig is.
Dus niet de conclusie van mijn woning. Daarom ben ik dus ook hier, hoe kan men nou zeggen dat het dan niet in mijn woning voorkomt als dit niet door een lab is onderzocht... Dit is natuurlijk geen marketingsonderzoek waar men steekproeven voor gebruikt. Asbest is toch wel heel wat anders naar mijn mening.
Het is een huurwoning, dus wat zegt de woningbouw vereniging?
Dat komt morgenvroeg ;)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door berndv »

nintendo schreef:
09 sep 2019 16:23
Goedkoopste onderzoek zoals ik boven ook aangaf. Dat doet hij met zijn ogen. Dat met een monster is weer een stapje verder en duurder.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is onzin. Dat met de ogen is geen onderzoek, dat is hooguit een voorselectie waaruit de mogelijke aanwezigheid van asbest kan worden bepaald. Als uit dit vooronderzoek het vermoeden is dat er asbest in zou kunnen zitten, is men voor aanvang van de werkzaamheden verplicht om vervolgonderzoek uit te voeren.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Sorry dat ik het zeg, maar dat is onzin. Dat met de ogen is geen onderzoek, dat is hooguit een voorselectie waaruit de mogelijke aanwezigheid van asbest kan worden bepaald. Als uit dit vooronderzoek het vermoeden is dat er asbest in zou kunnen zitten, is men voor aanvang van de werkzaamheden verplicht om vervolgonderzoek uit te voeren.
Dat snap ik en zo staat het op het web. Daarom stel ik hier ook de vraag of ze dat steekproefgewijs voor mijn woning kunnen bepalen dmv een monster van een andere woning te gebruiken. We hebben het hier wel over asbest niet over een marketingsonderzoek die men steekproefgewijs kan doen. Snap je ;)
Laatst gewijzigd door nintendo op 09 sep 2019 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

nintendo schreef:
09 sep 2019 16:48
Sorry dat ik het zeg, maar dat is onzin. Dat met de ogen is geen onderzoek, dat is hooguit een voorselectie waaruit de mogelijke aanwezigheid van asbest kan worden bepaald. Als uit dit vooronderzoek het vermoeden is dat er asbest in zou kunnen zitten, is men voor aanvang van de werkzaamheden verplicht om vervolgonderzoek uit te voeren.
Dat snap ik maar zo staat het op het web. Daarom stel ik hier ook de vraag of ze dat steekproefgewijs voor mijn woning kunnen bepalen dmv een monster van een andere woning te gebruiken. We hebben het hier wel over asbest niet over een marketingsonderzoek die men steekproefgewijs kan doen. Snap je ;)
Ja natuurlijk gebeurd dit steekproefgewijs. Er is toch geen rede om aan te nemen dat bij de bouw van de woning opeens gewisseld is van kit?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door berndv »

als er bouwwerkzaamheden plaats vinden in een wooncomplex waarbij er mogelijk asbest is, zullen ze niet ieder kozijn onderzoeken in het lab, dat zal met monsters gebeuren en die zullen niet bij iedere woning genomen worden. Als dat is wat je bedoelt. Je kunt er van uitgaan dat bij een wooncomplex dat in beheer is bij een woningbouwvereniging er bij de kozijnen wel dezelfde kit gebruikt is bij de aanleg, dus dan zou het ook volstaan om enkele monsters te nemen als het vermoeden is voor asbest, daarvoor zal geen monster van iedere woning of ieder kozijn nodig zijn.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Ja natuurlijk gebeurd dit steekproefgewijs. Er is toch geen rede om aan te nemen dat bij de bouw van de woning opeens gewisseld is van kit?
als er bouwwerkzaamheden plaats vinden in een wooncomplex waarbij er mogelijk asbest is, zullen ze niet ieder kozijn onderzoeken in het lab, dat zal met monsters gebeuren en die zullen niet bij iedere woning genomen worden. Als dat is wat je bedoelt. Je kunt er van uitgaan dat bij een wooncomplex dat in beheer is bij een woningbouwvereniging er bij de kozijnen wel dezelfde kit gebruikt is bij de aanleg, dus dan zou het ook volstaan om enkele monsters te nemen als het vermoeden is voor asbest, daarvoor zal geen monster van iedere woning of ieder kozijn nodig zijn.
Dat is toch iets wat ik niet kan weten? Het zou zo maar kunnen dat ze andere kit gebruikt hebben en misschien is het raam ooit wel vervangen? Waarom zou een deskundige dan zeggen in eerste instantie dat er asbest in zit, daarom neem ik aan dat het er waarschijnlijk wel in zit en proberen ze de kosten te drukken en geen vervolg onderzoek doen. Ze hebben gezegd dat het er in zit, verder weet ik van niets en nooit iets vernomen. Zal ik misschien morgen wel te weten komen van de woningbouw.

Maar toch even serieus, Asbest is een gevaarlijk goedje en het lijkt me meer dan logisch dat ze iedere woning onderzoeken. Dit voelt aan als het niet serieus nemen. Stel dat het er toch inzit... zit ik straks met de gebakken peren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit is toch alleen een eventueel probleem voor de firma die de oude kit komt verwijderen. Die moeten hun zaakjes op orde hebben en dat zullen ze heus wel doen. Er is nog altijd goud te verdienen met asbestverwijdering.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Dit is toch alleen een eventueel probleem voor de firma die de oude kit komt verwijderen. Die moeten hun zaakjes op orde hebben en dat zullen ze heus wel doen. Er is nog altijd goud te verdienen met asbestverwijdering.
Als u dit denkt dan bent u niet echt op de hoogte over asbest. Asbest deeltjes komen vrij als men deze beschadigd en die deeltjes kunnen nog jaren lang in mijn woning rond blijven hangen. Laat staan dat ik gewoon aanwezig ben als ze hier komen vervangen ;)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iemand die langskomt en er naar kijkt, en dan al zeker weet zonder te onderzoeken, dat er asbest in zit, zou ik niet erg serieus nemen.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Iemand die langskomt en er naar kijkt, en dan al zeker weet zonder te onderzoeken, dat er asbest in zit, zou ik niet erg serieus nemen.
Ik neem toch een deskundige met een getraind oog toch wel even wat serieuzer dan iemand die op een forum trol lijkt ;)

Ik heb ook helemaal geen zin in dit soort discussies tbh. Ik was opzoek naar iemand die er verstand van heeft en mijn vraag kan beantwoorden en niet naar een soort van ja/nee spelletje en dat ik uitleg moet gaan geven over hoe gevaarlijk asbest wel niet kan zijn.

Anyhow bedankt allemaal voor de replies.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nou zijn we forum Trollen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar niemand van hier kan de kit van uw ramen even komen bekijken. U hoeft helemaal niet uit te leggen hoe gevaarlijk asbest kan zijn. Dat is op het forum wel bekend.

Het lijkt me dat de wbv het juiste adres is voor uw vragen.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Nou zijn we forum Trollen?
Nou daar lijkt het wel op ja. Kijk maar naar wat u zegt over asbest. Totaal niet op de hoogte. Net zoals Lady123 die denkt dat bij het verwijderen van kozijnen waar asbest houdende kit in zit niet zal gaan beschadigen en geen problemen zullen veroorzaken voor de gezondheid.
Maar niemand van hier kan de kit van uw ramen even komen bekijken. U hoeft helemaal niet uit te leggen hoe gevaarlijk asbest kan zijn. Dat is op het forum wel bekend.
En daar houd het verstand ook wel op blijkbaar, zie hier boven en ik vroeg ook helemaal niet of u de kit wou komen inspecteren.

Het ging mij om dat vervolgonderzoek waar ik niets vanaf weet.

Een fijne dag/avond. Zo netjes ben ik dan ook wel weer tegen jullie 2 ;)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vraag bij uw woningcorporatie naar dat vervolgonderzoek en de uitkomsten daarvan. Dit forum kan dat onmogelijk weten.

Overigens is het, zoals eerder gemeld, onmogelijk, ook voor een expert, om op het oog te beoordelen of een kit asbest bevat.

Cro
Berichten: 2066
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
09 sep 2019 16:01
Maar met dubbel glas zult u ongetwijfeld ook nieuwe kozijnen krijgen. Dus dan doet die kit er helemaal niet toe.
Dat is in de meeste gevallen niet nodig. Normaliter kan in kozijnen met enkel glas prima dubbel glas geplaatst worden.
Triple glas is echter een ander verhaal, dan zijn nieuwe kozijnen normaliter wel noodzakelijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is ongeveer bekend in welk jaar de ramen zijn gekit met deze verdachte kit? Misschien woont u er al zo lang dat u daar van op de hoogte bent. Het toepassen van asbest is verboden sinds juli 1993.

Verder gaat het hier om hechtgebonden asbest. En die is minder gevaarlijk dan niet hechtgebonden.

Sinds juni jl. zijn de regels voor het verwijderen van deze kit versoepeld. Certificering is niet meer nodig.

https://www.atriensis.nl/nieuwsbericht- ... lazingskit

Gesloten