LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
John_uit_Venlo
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2017 19:25

Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door John_uit_Venlo »

Ik huur mijn woning al meer dan 5 jaar bij Domica in Venlo.
Nu zegt de eigenaar zelf de woning te willen bewonen, maar alle redenen (Bedenkt steeds nieuwe) zijn ongeldig volgens de wet.
Ik heb hen op de wet gewezen, en de mogelijkheid via de kantonrechter het contract te beëindigen.
Domica Venlo zei dat ze het liever op 'hun manier' doen.
Ik heb vele mails met dreigementen, in de trant van "Wij gaan koersen op 1 mei als jij verder niet meewerkt".
Dus 1 mei ben ik er hoe dan ook uit als het aan hen ligt.
Er is geen advocaat of rechtbank aan te pas gekomen, en een ander huis en dergelijke heb ik ook niet aangeboden gekregen.
Ik denk en verwacht dat zij zich toegang verschaffen als we zijn werken, en onze spullen 'alvast inladen.'

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gewoon je sloten vernieuwen en rond 1 mei zorgen dat er iemand in huis is.

Mocht iemand zonder jouw toestemming je woning betreden, vooral niet in discussie gaan en direct 112 bellen en melden dat je een inbreker op heterdaad hebt betrapt. Vervolgens alles met je telefoon filmen ter bewijs voering.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door reggie2 »

John_uit_Venlo schreef:
29 jan 2020 17:25

Er is geen advocaat of rechtbank aan te pas gekomen, en een ander huis en dergelijke heb ik ook niet aangeboden gekregen.
Ik denk en verwacht dat zij zich toegang verschaffen als we zijn werken, en onze spullen 'alvast inladen.'

Dat is strafbaar en huisvredebreuk. Stap zelf naar een advocaat , want dit ga je zeker winnen als je een gewoon huurcontract hebt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, dan moet er sprake zijn van 'dringend eigen gebruik' van de woonruimte. En dat gaat niet zo maar is hier te lezen https://www.rechtenvastgoed.nl/huur/dri ... n-bewonen/
De voorwaarden:
'de verhuurder heeft het gehuurde dringend nodig voor eigen gebruik;
de verhuurder heeft de woonruimte zo dringend nodig, dat van hem na afweging van alle betrokken belangen niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd;
bovendien moet blijken dat de huurder andere passende woonruimte kan verkrijgen.'

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U kunt voor (gratis) advies eens langs gaan bij het Juridisch loket in uw gemeente.

John_uit_Venlo
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2017 19:25

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door John_uit_Venlo »

Klaas Jan schreef:
29 jan 2020 17:49
Hallo, dan moet er sprake zijn van 'dringend eigen gebruik' van de woonruimte. En dat gaat niet zo maar is hier te lezen https://www.rechtenvastgoed.nl/huur/dri ... n-bewonen/
De voorwaarden:
'de verhuurder heeft het gehuurde dringend nodig voor eigen gebruik;
de verhuurder heeft de woonruimte zo dringend nodig, dat van hem na afweging van alle betrokken belangen niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd;
bovendien moet blijken dat de huurder andere passende woonruimte kan verkrijgen.'
Dat heb ik hem ook gemaild, met link, maar daar trekt hij zich niks van aan.
Ik heb het idee dat hij een slotenmaker meebrengt, en die de deur open laat maken.
Heb al overwogen een alarmsysteem met meldkamer aan te schaffen.
Die zijn er binnen 10 minuten na een alarm.
Ikzelf ben de hele dag werken, en dat weet hij ook.

sake1987

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Nee gewoon contact op met het juridisch loket.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Feitelijk is hier sprake van intimidatie. Dit is een veel voorkomend probleem bij commerciële verhuurders. Er is zelfs een meldpunt voor geopend:
https://www.woonbond.nl/meldpunt-commer ... ders-start

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is toch heel simpel. Als ie uw spullen eruit haalt en het slot forceert, dan kan de politie ze zo oppakken. Ik zou een of meerdere buurmannen of buurvrouwen (er zijn er vast een aantal die vaker thuis zijn overdag) vragen de boel in de gaten te houden en direct 112 te bellen met een inbraakmelding.

John_uit_Venlo
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2017 19:25

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door John_uit_Venlo »

Kolibrie schreef:
29 jan 2020 18:00
U kunt voor (gratis) advies eens langs gaan bij het Juridisch loket in uw gemeente.
Ik heb hun advies gevraagd via internet.
De dichtstbijzijnde vestiging is in Roermond, en dan zou ik vrij moeten nemen, voor hetzelfde advies.
Zij wezen me ook op de rechten die ik heb, en dat de verhuurder niet eenvoudig het contract kan beëindigen.
Maar daar heb ik weinig aan, want hij doet het toch.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door reggie2 »

John_uit_Venlo schreef:
29 jan 2020 18:38


Ik heb hun advies gevraagd via internet.
De dichtstbijzijnde vestiging is in Roermond, en dan zou ik vrij moeten nemen, voor hetzelfde advies.
Zij wezen me ook op de rechten die ik heb, en dat de verhuurder niet eenvoudig het contract kan beëindigen.
Maar daar heb ik weinig aan, want hij doet het toch.

Als jij niks doet , is de kans groot. Nogmaals...…ga zelf naar een advocaat, je gaat het en winnen en het kost je dan niks. Bij winnen krijg je namelijk je geld terug.

Afwachten is het stomste wat je kunt doen. Kom zelf voor je rechten op en zonodig neem je een dag vrij.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door kuklos »

Er klopt iets niet helemaal in dit verhaal. Domica is een verhuurmakelaar en een grote partij. Dergelijk gedrag (huurders bedreigen) kan geen bedrijfsbeleid zijn als ze hun naam willen behouden. Is dit geen actie van een individuele medewerker op die vestiging?

En de eigenaar mag helemaal niks. De eigenaar kan ook geen huurcontract beëindigen. Hij kan zich wel op illegale wijze toegang verschaffen tot de woning, maar da t is dan wel illegaal. Ik ben het ook wel eens met de anderen, als jij denkt dat hij op 1 mei zich illegaal toegang verschaft tot de woning, blijf die dag thuis, liefst bij een buurman/buurvrouw. Zodra je merkt dat ze proberen in te breken, 112 bellen en direct erheen en gaan filmen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een advocaat of het juridisch loket kan weinig of niets voor je doen. Jij staat namelijk al volledig in je recht. Je zorg dat de verhuurder je alsnog je huis uit wil krijgen op illegale wijze zou ik alvast delen met de politie. Doe alvast melding en spreek je verwachting uit dat deze persoon bij je gaat inbreken en je spullen op straat gaat zetten.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 29 jan 2020 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door 16again »

John_uit_Venlo schreef:
29 jan 2020 18:38
Zij wezen me ook op de rechten die ik heb, en dat de verhuurder niet eenvoudig het contract kan beëindigen.
Maar daar heb ik weinig aan, want hij doet het toch.
Ik heb nog niet gelezen , op grond waarvan de verhuurder je contract kan beëindigen. Die grond ontbreek namelijk.
En dan resteert wegpesten .

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

tenzij er wel een reden is maar dat die niet verteld wordt..... overlast, huurachterstand, …. Waarom zou juist jij moeten opzouten?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een mei is samen met Goede Vrijdag zowat de drukste vrijdag van het jaar in Venlo. Politie is dan slecht bereikbaar. De hele stad staat in de file.

John_uit_Venlo
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2017 19:25

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door John_uit_Venlo »

Nijogeth schreef:
29 jan 2020 18:37
Dat is toch heel simpel. Als ie uw spullen eruit haalt en het slot forceert, dan kan de politie ze zo oppakken. Ik zou een of meerdere buurmannen of buurvrouwen (er zijn er vast een aantal die vaker thuis zijn overdag) vragen de boel in de gaten te houden en direct 112 te bellen met een inbraakmelding.
De eigenaar is goede vrienden met de buren.
Wij ook trouwens, maar geen idee wiens kant ze zouden kiezen.
Zal hen eens vragen.
Er klopt iets niet helemaal in dit verhaal. Domica is een verhuurmakelaar en een grote partij. Dergelijk gedrag (huurders bedreigen) kan geen bedrijfsbeleid zijn als ze hun naam willen behouden. Is dit geen actie van een individuele medewerker op die vestiging?
Domica Venlo volgens mij een franchiseonderneming.
En het is de directeur, en het enige personeel, zelf die dit doet.
tenzij er wel een reden is maar dat die niet verteld wordt..... overlast, huurachterstand, …. Waarom zou juist jij moeten opzouten?
Er is geen overlast of achterstand.
Als reden gaf hij eerder op dat zijn vader gekort wordt op zijn AOW, omdat de eigenaar nu daar woont.
Toen zei hij dat hij een vriendin had, en de woning nodig had om met haar samen te wonen.
Nu zegt hij dat de eigenaar geen woning meer heeft.
Domica zei me ook dat hij een door hem aangeboden woning heeft geweigerd.
Een mei is samen met Goede Vrijdag zowat de drukste vrijdag van het jaar in Venlo. Politie is dan slecht bereikbaar. De hele stad staat in de file.
Geen flauw idee. Ik hou me niet zo bezig met feestdagen.
Zelfs carnaval merk ik weinig van in Venlo.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

John_uit_Venlo schreef:
29 jan 2020 18:38
Kolibrie schreef:
29 jan 2020 18:00
U kunt voor (gratis) advies eens langs gaan bij het Juridisch loket in uw gemeente.
Ik heb hun advies gevraagd via internet.
De dichtstbijzijnde vestiging is in Roermond, en dan zou ik vrij moeten nemen, voor hetzelfde advies.
Zij wezen me ook op de rechten die ik heb, en dat de verhuurder niet eenvoudig het contract kan beëindigen.
Maar daar heb ik weinig aan, want hij doet het toch.
Het is nog maar de vraag of hij dat toch doet.
Ik neem aan dat het geen domme jongen is en weet wat de consequenties zijn als hij u toch het huis uit werkt.
Rustig afwachten, u hoeft niets te doen, niet u maar hij heeft een advocaat nodig.
Die eist bewijst, de verhuurder moet maar bewijzen dat hij die woning dringend zelf nodig heeft.
Ik zou nu niet een advocaat inschakelen, kost u alleen maar geld en het zal, wat de verhuurder betreft, wel bij dreigen blijven.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door kuklos »

John_uit_Venlo schreef:
29 jan 2020 19:28
Er klopt iets niet helemaal in dit verhaal. Domica is een verhuurmakelaar en een grote partij. Dergelijk gedrag (huurders bedreigen) kan geen bedrijfsbeleid zijn als ze hun naam willen behouden. Is dit geen actie van een individuele medewerker op die vestiging?
Domica Venlo volgens mij een franchiseonderneming.
En het is de directeur, en het enige personeel, zelf die dit doet.
Dan moet er een moederorganisatie achter zitten. Neem daarmee contact op en laat ze de bedreigende emails van de franchisenemer zien.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Verhuurder probeert mij de huur op te zeggen tegen alle wetten in.

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@reggie2

Als jij niks doet , is de kans groot. Nogmaals...…ga zelf naar een advocaat, je gaat het en winnen en het kost je dan niks. Bij winnen krijg je namelijk je geld terug.

Was dat maar waar, bij civiele zaken draait bijna altijd iedere partij voor zijn eigen kosten op. Het is zeker geen standaard dat de winnaar zijn kosten vergoed krijgt.

Gesloten