Woningruil afgewezen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sina12
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2020 22:34

Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Sina12 »

Goedendag,
3 weken geleden is onze woningruil afgewezen. Wij wonen met zijn 4en(ouders + 2 kinderen van 8 en 3 jaar) in een 3 kamer appartement op 1 hoog met lift. Een Mr. van 65 jaar wilt heel graag met ons van woning ruilen. Hij heeft een eengezinswoning en woont er alleen. Doordat zijn inkomsten belasting van dit jaar en vorig jaar ongeveer €50/54000 euro bedraagt is de woningruil afgewezen, omdat Mr. te veel inkomsten heeft. Hij heeft zijn pensioen uitgekeerd gekregen en is toch door omstandigheden weer aan het werk gegaan. Zijn inkomen is nu rond €1500 netto per maand. Voor ons voelt het alsof onze enige hoop op een grotere woning word afgenomen terwijl alles kwa ruiling perfect is. De huur prijs is bijna het zelfde, wij hebben de ruimte nodig en Mr. gunt het ons van harte. Het is ook nog bij de zelfde woningcooperatie.
Hierbij is mijn vraag, is dit terecht afgewezen of had dit enigsinds ook goedgekeurd kunnen worden omdat het een goede doorstroming is voor beide partijen.
Ik hoor graag antwoord hier op en ook graag iemand zijn of haar mening.

Alvast vriendelijk bedankt.

Mvg, Sina

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door kuklos »

Sina12 schreef:
29 mei 2020 22:45
Hierbij is mijn vraag, is dit terecht afgewezen of had dit enigsinds ook goedgekeurd kunnen worden omdat het een goede doorstroming is voor beide partijen.
De huurprijzen zijn dus niet bijna hetzelfde, anders was de woningruil niet afgewezen op de grond dat het inkomen van die meneer te hoog was.
En voor zover ik weet is een woningcorporatie niet verplicht om mee te werken aan een woningruil.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem zit hem in het inkomen van meneer. Hij is kennelijk een zogenaamde scheefwoner. Dat betekent dat hij niet in aanmerking komt voor een andere sociale huurwoning, ook niet via ruil. Pas als zijn inkomen onder de norm is zouden jullie het nog eens kunnen proberen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus misschien maar een jaartje wachten met die ruil, dan is zijn inkomen waarschijnlijk laag genoeg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

Om een sociale huurwoning te krijgen voor een alleenstaande met alleen AOW geldt een jaarinkomen van max € 23,175 .
Dan zit je op € 1187 netto p.m.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die persoon heeft nog geen AOW.

Een alleenstaande AOW-er had over het jaar 2019 een bruto inkomen van € 15.519 per jaar. In 2020 een beetje meer.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
30 mei 2020 23:23
Om een sociale huurwoning te krijgen voor een alleenstaande met alleen AOW geldt een jaarinkomen van max € 23,175 .
Dan zit je op € 1187 netto p.m.

Het maximaal huishoudinkomen voor sociale huurwoning ligt op rond de € 40.000,-.

Met welk inkomen kunt u een sociale huurwoning krijgen?

Met een jaarinkomen dat lager is dan € 39.055,- maakt u het meeste kans. Als u iets meer verdient maakt u ook nog kans, maar als uw inkomen hoger is dan € 43.574,- kunt u alleen bij uitzondering sociaal huren.
https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2020

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dat is niet voor een alleenstaande.
Dat telt voor meerpersoonshuishouden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
31 mei 2020 00:14
Die persoon heeft nog geen AOW.
Dat weet ik niet: hij heeft zijn pensioen uitgekeerd gekregen , is 65 jaar en is door omstandigheden weer aan het werk gegaan, dus ik veronderstelde dat hij AOW heeft.
Maakt verder niet uit, de TS kan niet ruilen met hem want meneer heeft een té hoog inkomen nú.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
31 mei 2020 00:39
Maar dat is niet voor een alleenstaande.
Dat telt voor meerpersoonshuishouden.

Nee, ook voor eenpersoonshuishoudens.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
31 mei 2020 00:42
Lady1234 schreef:
31 mei 2020 00:14
Die persoon heeft nog geen AOW.
Dat weet ik niet: hij heeft zijn pensioen uitgekeerd gekregen , is 65 jaar en is door omstandigheden weer aan het werk gegaan, dus ik veronderstelde dat hij AOW heeft.
Maakt verder niet uit, de TS kan niet ruilen met hem want meneer heeft een té hoog inkomen nú.

TS schrijft dat hij 65 jaar is, dus heeft die persoon nog geen AOW.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
31 mei 2020 00:42
Lady1234 schreef:
31 mei 2020 00:14
Die persoon heeft nog geen AOW.
Dat weet ik niet: hij heeft zijn pensioen uitgekeerd gekregen , is 65 jaar en is door omstandigheden weer aan het werk gegaan, dus ik veronderstelde dat hij AOW heeft.
De AOW-leeftijd van iedereen die nu 65 is ligt op 66 jaar en 4 maanden.
Je weet dus zeker, net als Lady1234, dan deze meneer nog geen AOW heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
31 mei 2020 00:47
moederslink schreef:
31 mei 2020 00:39
Maar dat is niet voor een alleenstaande.
Dat telt voor meerpersoonshuishouden.
Nee, ook voor eenpersoonshuishoudens.
er moet passend worden toegewezen en ik weet niet beter dan dat een éénpersoonshuishouden niet méér mag hebben dan € 23.175 per jaar .
Bij een inkomen van bijna € 40.000 is m.i. dan geen sprake meer van passend toewijzen, maar goed ik kan mij ook hierin vergissen. :wink:
Laatst gewijzigd door moederslink op 31 mei 2020 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef: De AOW-leeftijd van iedereen die nu 65 is ligt op 66 jaar en 4 maanden.
Je weet dus zeker, net als Lady1234, dan deze meneer nog geen AOW heeft.
Dat klopt ook inderdaad , dat is nu zo. Foutje van mij , ik zit er niét goed meer in , sorry.
Mijn AOW kreeg ik keurig op mijn 65e. 😀

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
31 mei 2020 01:05
ZeerPrivé schreef:
31 mei 2020 00:47
moederslink schreef:
31 mei 2020 00:39
Maar dat is niet voor een alleenstaande.
Dat telt voor meerpersoonshuishouden.
Nee, ook voor eenpersoonshuishoudens.
er moet passend worden toegewezen en ik weet niet beter dan dat een éénpersoonshuishouden niet méér mag hebben dan € 23.175 per jaar .
Bij een inkomen van bijna € 40.000 is m.i. dan geen sprake meer van passend toewijzen, maar goed ik kan mij ook hierin vergissen. :wink:
Die 23.175 is de grens waarop je als alleenstaande huurtoeslag kunt krijgen. :wink:

Huurprijzen van sociale huurwoningen, met name de eengezinswoningen, kunnen tot zo'n 737 euro euro uitkomen. Met een bruto inkomen onder de 40.000 per jaar is dat toch echt wel zo'n beetje de max denk ik.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tot en met 2019 golden er maximale inkomens voor de huurtoeslag.

Dat is afgeschaft.

Als voorbeeld, bij een inkomen van € 30.000, een huur van € 737, alleenstaand, geen AOW, iis de huurtoeslag nog € 30,00 per maand.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het gaat niet in de huurtoeslag. Het gaat om de vraag of je voor de woning in aanmerking komt. Daar kunnen heel andere eisen voor gelden.

Als het bij TS om een relatief kleine en goedkope woning gaat, dan kan het zijn dat daar een lagere inkomensgrens voor wordt gehanteerd. Als de nieuwe mogelijke huurder daar niet aan voldoet, dan houdt het op.

Belangrijke vraag voor TS lijkt mij of het inkomen van de man op leeftijd ook in de toekomst structureel te hoog blijft, of dat het inkomen in de toekomst misschien wel binnen de grenzen valt. Anders lijkt het mij een goed idee om de contacten warm te houden en bv volgend jaar te kijken of je dan wel voldoet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hogere inkomens mogen in een te groot huis blijven wonen maar als ze willen ruilen kijken ze naar beide als nieuwe huurders.....
Dat hij een Sociale woning vast hield is niet van belang, hij moet naar vrije sector of stoppen met werken.

Dat is kromme regel uit Den Haag, die ziet geen ruil maar 2 die andere huurwoning willen en toevallig elkaars huurhuis krijgen.
Zolang Den Haag niets doet blijven oudere alleen staande in gezinswoningen zitten omdat een kleinere woning duurder is.

De landelijke politiek moet dus regels maken waarbij ouderen die boven de grens zitten met pensioen of extra werk een coulance kregen, indien er een dergelijke ruil mogelijk is.

Even Off Topic, maar de strenge regels op vakantie parken, vele houden een gezinswoning vast omdat permanent wonen verboden is...
dus de regels aanpassen en als je wel permanent in Bungalow op een mooi ruim en groen park mag wonen is er binnen 1 jaar vele woningen beschikbaar.
Volgend jaar verkiezingen en vraag nu alle partijen of ze dit kunnen regelen?
Als alle plaatselijke dit overal te horen krijgen kan er iets veranderen, ik doe zelf niets meer als Belg!

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Jammer! »

Het zal allemaal wel wasr zijn en de regels zullen ongetwijfeld tot op het bot zijn bestudeerd, geanalyseerd, bediscussieerd enz.
Maar waar gaat het om? 1 x keer 2 huishoudens gelukkig. Door dit soort gedrag van machtshongerige bureaucraten is de term Sociale woningbouw achterhaald en als er sprake is van een vereniging: wegsturen van de bestuurders is optie.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Woningruil afgewezen

Ongelezen bericht door Eres »

https://www.dewoningstichting.nl/1/Nieu ... -2020.html

Er zijn meerdere inkomens en huur grenzen en woon situaties, zie de link.
Sina12 er zijn veel redenen tot afwijzen uit eigen ervaring ooit opgedaan, er zal toch wel een reden tot afwijzen gegeven zijn.
De Woningcorporatie wil misschien de huur van een van de twee woningen behoorlijk en geoorloofd optrekken, waardoor deze zelfs boven de sociale huurgrens uitkomt.
Niet goed te praten, maar helaas de regels zijn zo toe te passen.

Gesloten