LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
kgwvandenberg
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jun 2011 09:39

Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door kgwvandenberg »

Medewerker van KPN vertelde mij , tijdens het aansluiten van mijn internet , dat het verplicht is om een stopcontact in de meterkast te hebben .

Mijn wooncorporatie geeft aan dat ik dit zelf maar moet doen.

Als dit echt een verplichting is voor de wooncorporaties dan zou ik graag ergens de wetgeving terug vinden zodat ik dit kan onderbouwen na mijn wooncorporaties toe .

Wie helpt mij verder ?

Gr Kristel

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Wat weet zo'n medewerker nou van een stopcontact. Laat je niks wijs maken. Die man wil makkelijker werken.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het is zeker tegenwoordig noodzakelijk dat je een stopcontact in de meterkast hebt. Tegenwoordig zit dat echt wel in ieder nieuwbouwhuis. Hoe oud is jouw huis? Mijn huis is van 1980 en daar zat standaard ook geen WCD. Die heb ik later zelf aangelegd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier zijn pas de meters vervangen, maar er is niks gezegd over een stopcontact. Die zit hier ook niet. Niet dat de installateur daar wat aan gehad zou hebben... Er zit een kastje voor glasvezel, geen idee hoe het is aangesloten.

Overigens, in de vorige woning, uit 2008, zat wél een stopcontact, als ik het me goed herinner. Wat is de reden dat er een stopcontact zou moeten zitten? Kan het zijn dat die verplichting alleen voor nieuwbouwwoningen vanaf een bepaald bouwjaar geldt, en niet voor bestaande woningen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een stopcontact (en een lichtpunt) in een meterkast die groter is dan 1m2 zijn inderdaad verplicht op basis de NEN2768-norm.

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... normatief)

Als je wilt weten vanaf wanneer deze verplichting in de NEN-norm is opgenomen, kan je via de link de historie uitpluizen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik kan in de regelgeving die daar over gaat niets vinden over een verplichting van het hebben van een wandcontactdoos in een meterkast. Geen idee waar die medewerker de kennis vandaan heeft, maar de regels waar een meterkast aan moet voldoen staan vastgelegd in het bouwbesluit, en daar wordt niets over gemeld van die plicht.

Tenzij de meterkast groter is dan 1 m2, dan is een stopcontact en verlichtingspunt verplicht. Maar voor een gemiddeld woonhuis zal de meterkast niet groter zijn dan 1 m2.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door grun »

kgwvandenberg schreef:
28 dec 2020 15:09
Als dit echt een verplichting is voor de wooncorporaties dan zou ik graag ergens de wetgeving terug vinden zodat ik dit kan onderbouwen na mijn wooncorporaties toe .
Misschien dat het nu anders is maar in mijn huurhuis zat ook geen stopcontact en geen lichtpunt. Het is een kast van 80x40x260cm. De installateur rekende voor de aanleg van een dubbel stopcontact rond de 70 euro waarvan het grootste gedeelte nog de voorrijkosten was.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door berndv »

grun schreef:
28 dec 2020 15:37
Misschien dat het nu anders is maar in mijn huurhuis zat ook geen stopcontact en geen lichtpunt. Het is een kast van 80x40x260cm.
Dat is dus een kast van 0,32 m2, dus minder dan 1 m2, dus geen vereiste voor een stopcontact.

Maar het hoeft ook niet heel veel te kosten, om een stopcontact te maken, zoals je zelf al aangeeft, voor een paar tientjes heb je een stopcontact in je meterkast. En het is ook best praktisch, aangezien dat ook vaak de plek is waar je telefoonaansluiting/glasvezelaansluiting zit, dus ook vaak de plek waar het modem komt te zitten voor internet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Verplicht, of is er een stopcontact nodig voor de modem?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door berndv »

NeoDutchio schreef:
28 dec 2020 15:56
Verplicht, of is er een stopcontact nodig voor de modem?
zoals ik het lees is er een stopcontact nodig om een modem aan te sluiten en probeert ts nu een reden te vinden om de rekening hiervoor bij de woningbouw neer te leggen. Logisch op zich, als je iemand anders hier voor op kunt laten draaien, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kan me zomaar voorstellen dat KPN het verplicht, als voorwaarde om hun aansluitservice te kunnen gebruiken. Vrij logisch ook; anders komen ze -als het modem op de gebruikelijke plek in de meterkast wordt geplaatst- voor niets.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Voorschriften voor huisinstallaties staan in de nen 1010.
Waneer het bij de bouw van de woning niet verplicht was en nu wel, is het niet verplicht om er nu wel een te plaatsen.
Zou wat zijn dat de woningbouw in alle woningen een stopcontact moet gaan plaatsen omdat de voorschriften zijn gewijzigd.
Meestal was er wel een stopcontact geplaatst voor de beltrafo.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
28 dec 2020 16:18
Voorschriften voor huisinstallaties staan in de nen 1010.
Dat is de algemene NEN-norm, de eerder al genoemde NEN2768 is de norm specifiek voor meterkasten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kgwvandenberg schreef:
28 dec 2020 15:09
Medewerker van KPN vertelde mij , tijdens het aansluiten van mijn internet , dat het verplicht is om een stopcontact in de meterkast te hebben .
Denk dat je die KPN monteur verkeerd hebt begrepen, voor het modem is een stopcontact verplicht om het modem op aan te sluiten om de diensten van KPN te leveren. Het is niet een probleem van de woningbouw maar echt jouw probleem als er geen aansluiting zit op de plek waar het modem moet komen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door thecure »

Kolibrie schreef:
28 dec 2020 16:18
Voorschriften voor huisinstallaties staan in de nen 1010.
Waneer het bij de bouw van de woning niet verplicht was en nu wel, is het niet verplicht om er nu wel een te plaatsen.
Zou wat zijn dat de woningbouw in alle woningen een stopcontact moet gaan plaatsen omdat de voorschriften zijn gewijzigd.
Meestal was er wel een stopcontact geplaatst voor de beltrafo.
Beltrafo's zitten meestal in de groepenverdeler zelf gemonteerd, dus ook hiervoor geen wcd nodig.

Maar hoe moeilijk is het aanleggen van een wcd nu? Tussen een van de afgaande groepen patatdoosje plaatsen. Draden terugtrekken en op de groep nieuwe fase en nul aansluiten.
In lasdoosje kan nu een las gemaakt worden naar een wcd toe.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door grun »

thecure schreef:
28 dec 2020 16:29
Maar hoe moeilijk is het aanleggen van een wcd nu? Tussen een van de afgaande groepen patatdoosje plaatsen. Draden terugtrekken en op de groep nieuwe fase en nul aansluiten. In lasdoosje kan nu een las gemaakt worden naar een wcd toe.
Het is ook niet moeilijk, maar als huurder wilde ik een factuur hebben van een erkende installateur. Dan is die aansprakelijk bij eventuele problemen. De inbouw trekschakelaars in de badkamer heb ik wel zelf vervangen toen die na 40 jaar in een relatief vochtige omgeving wat onbetrouwbaar werden.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
28 dec 2020 16:19
Kolibrie schreef:
28 dec 2020 16:18
Voorschriften voor huisinstallaties staan in de nen 1010.
Dat is de algemene NEN-norm, de eerder al genoemde NEN2768 is de norm specifiek voor meterkasten.
De nen1010 is in die zin algemeen, dat die over de complete laagspanninginstallatie gaan (niet alleen woonhuizen).
Ook hierin staan eisen mbt de meterkast, maar meer over de groepenverdeler zelf (oa hoeveel groepen op een aardlek enz).

De 2768 gaat inderdaad over de indeling van de meterruimte zelf.
Zoals aangehaald is een wcd alleen verplicht bij meterruimten groter dan 1m2.
In de nen1010 staat niets over een wcd in de meterkast.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact :wink:

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Toen ik in 2007 de sleutel kreeg van mijn nieuwbouw sociale huurwoning ontdekte ik ook dat er geen
stopcontact aanwezig was in de meterkast, Ben toen naar de lokale bouwmarkt gegaan voor de benodigde
spullen te halen zoals buis, draad, 4-voudig stopcontact. etc. Met hulp van een kennis die dit voor zijn
beroep doet de boel gemonteerd,

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

[Bericht verwijderd]

Gesloten