LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gat in plafond: verhuurder repareren?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sara0102
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2021 10:24

Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door Sara0102 »

Beste allen,

Ik heb na een hele lange zoektocht een huis in Rotterdam weten te bemachtigen. Nu is het zo dat in een van de kamers een erg groot gat in het plafond zit. Ik heb nog geen contract getekend, maar ik zou uiteraard wel willen dat dit gat gerepareerd wordt op kosten van de verhuurder.

Mijn vraag: in hoeverre sta ik in mijn recht en hoe zou ik dit kenbaar moeten maken?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Radar op 02 feb 2021 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door kokka »

het is wel een inkoppertje.. neem even contact op met de verhuurder.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Zolang je geen contract hebt, hebben jullie geen verplichtingen over en weer.

Als onderdeel van de contractuele onderhandelingen kan je de reparatie van het plafond meenemen. De verhuurder heeft er belang bij een net huis te verhuren (=kapitaal) en heeft er belang bij een nette, goed betalende, blije huurder te hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou het nu, meteen, kenbaar maken, op schrift, dus per email, aan de verhuurder. Dan is er een papieren "spoor" om evt op terug te vallen, en weet je meteen of ze genegen zijn hier in mee te gaan. Als je wacht tot tekening van het voorlopige huurcontract, en het ze dan voor de voeten gooit, acht ik de kans vrij groot dat er dan geen handtekeningen gezet gaan worden.

Los daarvan, gezien de lange zoektocht, kan je, mócht je nul op het rekest krijgen, overwegen of een paar gipsplaten en een emmertje saus in de weg moeten staan van een woning. Grote kans dat er na jou plenty mensen op de wachtlijst staan die dit wel accepteren, om zo maar "een" woning te krijgen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat moet ik me voorstellen bij een erg groot gat in het plafond? Kun je de bovenburen een hand geven?

Je kunt inderdaad het beste contact opnemen met de verhuurder. In principe zijn dit kosten voor de verhuurder, maar of hij het daadwerkelijk zou moeten repareren hangt af van de aard van de schade. Eventueel kun je contact opnemen met de huurcommissie.

Wat het op papier zetten betreft: dat is sowieso belangrijk voor als je ooit de woning verlaat, dan kun je op die manier bewijzen dat het gat er al in zat. Mijn ervaring met mijn huidige wbv is dat het geen meerwaarde heeft ten aanzien van reparaties; dan zou je druk op de ketel moeten zetten: 'eerst repareren, dan tekenen'. Maar ik weet niet of je de woning dan nog gaat krijgen.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gat in plafond: verhuurder repareren?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heel belangrijk, op het moment van de sleutel overhandiging moeten beide partijen alle schades noteren. Laat dit ondertekenen door beide partijen. Maak gelijk foto's en stuur deze naar je verhuurder (per mail). Anders heb je kans dat je bij beëindiging van de huurcontract voor onverwachte kosten hebt.

Juridisch heb je pas een overeenkomst als jij en de verhuurder een huurovereenkomst hebben getekend. Natuurlijk kan je zeggen tegen je verhuurder, ik ga het huren maar ga pas de overeenkomst tekenen als de gat gemaakt is.
Ook kan je een huurovereenkomst al sluiten, en in de overeenkomst afspreken dat je een x bedrag minder betaald totdat de gat is gemaakt.

Gesloten