Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

scontra schreef:
11 apr 2021 11:05
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:51
scontra schreef:
11 apr 2021 10:48


Hier heeft denkelijk geen enkele forumdeelnemer een probleem mee, u levert de woning t.z.t. op zoals u dat zelf wil en daarmee lijkt u reeds een deel van uw eigen vraag al te hebben beantwoord.

Dat de huisjesmelker de schoonmaakkosten op u zal verhalen staat als een paal boven water, dat zal hij bij de vorige bewoner vast en zeker ook hebben gedaan, "KASSA" voor de huisjesmelker.
Dus u denkt dat de huisjesmelker juridisch gezien mijn borg kan inhouden-lettend op deze specifieke casus (op welke jurisprudentie/ juridische artikelen baseer je dat)? Het is toch zo dat de woning opgeleverd dient te worden zoals deze in het begin is aangenomen? Als deze niet schoon is opgeleverd (genoeg bewijs) dan mag de huisjesmelker toch niks van mijn borg inhouden daar ik aan mijn contractuele verplichtingen voldoe (door de woning in dezelfde staat weer op te leveren)?
Wil ik u wel meegeven dat u nog heel veelte leren heeft en dat u zonder deze huisjesmelker geen huisje zou hebben, maar gelet uw :shock: reactie naar @lady1234 van 11.47 h, doe ik er ook maar het zwijgen toe !
ohja ik heb hier veel te leren. Het is mij onduidelijk of de meeste reaguurders hier mij nou dik aan het trollen zijn of echt denken dat ze een goede bijdrage leveren :lol: . feit blijft dat men ongefundeerde uitspraken doet, voorbeeld? Onder andere Lady die zegt dat ik mijn borg gegarandeerd kwijt ben als ik niet schoon oplever- zonder uit te leggen WAAROM (terwijl ik net uitgebreid vertel dat het niet schoon is opgeleverd en ik zelf bewijs heb en de verhuurder ook heeft gezegd dat het niet schoon is opgeleverd. Men reageert hiet niet op de inhoud van mijn vraag (namelijk: sta ik JURIDISCH gezien goed als ik in dezelfde staat oplever) maar men reageert hier op het ethisch/moraale vlak of wat ik doe correct is. Kanslozen hiero

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat staat er precies in uw huurcontract? Is er alleen sprake van "dezelfde staat", of ook nog van "bezemschoon" of zo, of een nadere omschrijving van de muren en plafonds (gaten dichtstoppen, kleur wit)?
Als dat laatste niet het geval is en als u de alles goed hebt gedocumenteerd, staat u mogelijk in uw recht als u de woning in diezelfde staat achterlaat. Als u dat een goed geeft, moet u dat dan doen.

Zelf heb ik ooit een vrijesectorhuurwoning betrokken die niet aan de afspraken voldeed: de keuken was vet en vuil, in de woonkamer was met stift een grote tekening op de muur gemaakt; overduidelijk geval van sabotage. Anders dan afgesproken bleek dat vlak voor de verhuizing niet hersteld, en de verhuurder kreeg dat ook niet meer geregeld. Dan maar zelf een dag aan de slag met latex en een sopje.
Een jaar later hebben we die woning gewoon netjes achtergelaten. Wij vonden fatsoen belangrijker dan juridisch gelijk. Zo maakt iedereen zijn eigen afweging.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door scontra »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:11

Wil ik u wel meegeven dat u nog heel veelte leren heeft en dat u zonder deze huisjesmelker geen huisje zou hebben, maar gelet uw :shock: reactie naar @lady1234 van 11.47 h, doe ik er ook maar het zwijgen toe !
ohja ik heb hier veel te leren. Het is mij onduidelijk of de meeste reaguurders hier mij nou dik aan het trollen zijn of echt denken dat ze een goede bijdrage leveren :lol: . feit blijft dat men ongefundeerde uitspraken doet, voorbeeld? Onder andere Lady die zegt dat ik mijn borg gegarandeerd kwijt ben als ik niet schoon oplever- zonder uit te leggen WAAROM (terwijl ik net uitgebreid vertel dat het niet schoon is opgeleverd en ik zelf bewijs heb en de verhuurder ook heeft gezegd dat het niet schoon is opgeleverd. Men reageert hiet niet op de inhoud van mijn vraag (namelijk: sta ik JURIDISCH gezien goed als ik in dezelfde staat oplever) maar men reageert hier op het ethisch/moraale vlak of wat ik doe correct is. Kanslozen hiero
[/quote]

Nou, nog één keertje dan!
De huisjesmelker gaat simpelweg geen borg terugbetalen als u vuil zal opleveren, omdat hij dondersgoed weet dat u voor die paar centen inhouding geen zaak gaat aanspannen, want dat zou, financieel gezien, het paard achter de wagen spannen zijn.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Erthanax schreef:
11 apr 2021 11:18
Wat staat er precies in uw huurcontract? Is er alleen sprake van "dezelfde staat", of ook nog van "bezemschoon" of zo, of een nadere omschrijving van de muren en plafonds (gaten dichtstoppen, kleur wit)?
Als dat laatste niet het geval is en als u de alles goed hebt gedocumenteerd, staat u mogelijk in uw recht als u de woning in diezelfde staat achterlaat. Als u dat een goed geeft, moet u dat dan doen.

Zelf heb ik ooit een vrijesectorhuurwoning betrokken die niet aan de afspraken voldeed: de keuken was vet en vuil, in de woonkamer was met stift een grote tekening op de muur gemaakt; overduidelijk geval van sabotage. Anders dan afgesproken bleek dat vlak voor de verhuizing niet hersteld, en de verhuurder kreeg dat ook niet meer geregeld. Dan maar zelf een dag aan de slag met latex en een sopje.
Een jaar later hebben we die woning gewoon netjes achtergelaten. Wij vonden fatsoen belangrijker dan juridisch gelijk. Zo maakt iedereen zijn eigen afweging.
In het huurcontract staat het volgende:
een boete van € 50,- voor iedere kalenderdag dat de overtreding voortduurt, bij overtreding van artikel 1.3 (wijziging bestemming) van deze huurovereenkomst en van artikel 12 (toegang), 15.2 (gevaarlijke stoffen), 19 (tijdige en correcte wederoplevering) van de algemene bepalingen

Met algemene bepalingen wordt verwezen naar een document wat tzt ook mee was gestuurd ( volgens mij het standaard document algemene bepalingen vanuit het burgelijk wetboek oid voor huurcontracten).

In de algemene bepalingen staat het volgende:
Einde huurovereenkomst of gebruik
19.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal huurder het gehuurde bij het einde van de huurovereenkomst of bij
het einde van het gebruik van het gehuurde, aan verhuurder opleveren in de staat die bij aanvang van de huur in het
proces-verbaal van oplevering is beschreven, waarbij rekening moet worden gehouden met latere door verhuurder
verrichte werkzaamheden en de normale slijtage en veroudering.
19.2 Mocht er bij aanvang van de huur geen proces-verbaal van oplevering zijn opgemaakt, wordt huurder, behoudens
tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de
huurovereenkomst.
19.3 Huurder dient het gehuurde aan het einde van de huurovereenkomst of het einde van het gebruik van het gehuurde
leeg en ontruimd, vrij van gebruik en gebruiksrechten, behoorlijk schoongemaakt en onder afgifte van alle sleutels,
keycards e.d. aan verhuurder op te leveren.

Tja art 19.1 en art 19.2 weegt (naar mijn inziens) meer naar mijn gelijk maar 19.3 weer meer naar de verhuurder
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U woont er pas net en maakt zich nu al druk om de oplevering als u weer gaat vertrekken? Geen idee hoe lang u van plan bent om daar te blijven wonen, maar er kan een hoop veranderen in de toekomst. U kunt een (nieuwe) relatie aangaan die graag buiten het juridische om het huis zeer netjes wil opleveren, het kan dat het huis ooit eens verkocht wordt en u dus een andere huisbaas krijgt. Het kan ook zijn dat u tot in lengte van dagen daar blijft wonen en dat na u vertrek alles zo oud is dat er een renovatie gaat komen.
Maar om je nu al druk te maken over het juridische aspect hoe je straks het huis moet achterlaten lijkt mij toch erg voorbarig. Helemaal omdat er zat mensen zijn die juist wel juridische bijstand moeten hebben en nu moeten wachten omdat u met deze vraag komt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schijnt te vergeten dat bij uw vertrek de verhuurder de borg al in zijn pocket heeft en alsu het niet “behoorlijk is schoongemaakt” achterlaat, u moet gaan procederen om die borg weer te terug te krijgen.

En als de verhuurder voor u overal moet gaan stofzuigen, zijn dat dure uurtjes.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

De discussie gaat precies de kant op wat ik al vermoedde, vandaar mijn advies...

Mickey, ga nu maar gewoon naar het Juridisch Loket. Dit topic eindigt toch maar in ruzie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Jablan »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:11
Kanslozen hiero
Dat begin ik nu net van jou te denken. :mrgreen:

Jij had bij oplevering kunnen eisen, dat de woning nog een keer zou worden schoongemaakt. In dat geval was er een professioneel schoonmaakbedrijf langsgekomen en de rekening was naar de vorige huurder gegaan (verrekend met de borg).
Als jij zelf deze woning verlaat - blijkbaar ben je niet van plan lang te blijven - dan krijg je zelf een rekening voor het schoonmaken voor de huurder na jou.

Waarom wil je het zo graag in het juridische trekken? Als huurder heb je rechten en plichten. Vanwege Corona is er blijkbaar geen eindcontrole bij vertrek van de huurder/familie/mensen voor jou geweest en zijn die mensen 'in gebreke' gebleven. Kan gebeuren. Jij hebt het zelf opgelost.

Vertel eens, hoe smerig was smerig? Waren de muren met faecalieën behangen?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door marnix »

" Ik heb nog wel een mail gestuurd dat het niet schoon was (met fotos als bewijs) en de verhuurder zei dat hij het daarmee eens was en deze in het huurdossier zou toevoegen."
Meesterlijk toch? Dat in het dossier toevoegen?
Opgelost!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door kuklos »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:11
Het is mij onduidelijk of de meeste reaguurders hier mij nou dik aan het trollen zijn of echt denken dat ze een goede bijdrage leveren
Dan heb je inderdaad nog veel te leren en ben je zelf diegene die redelijk kansloos bezig is.
Two wrongs don't make a right. Dus als de vorige huurder niet goed heeft schoongemaakt, geeft jou dat niet het recht het ook maar vuil achter te laten Mensen die je dat advies geven zijn niet aan het trollen, maar geven dit advies vanuit levenservaring en gezond verstand.
Daarbij, je woont er net en blijft er wellicht nog heel lang wonen, wellicht ook niet, steek je tijd en energie in (laten we eerlijk zijn) nuttiger zaken.

Of je juridisch in je recht staat als jij ook een rotzooi wil achterlaten weet ik niet, het is in elk geval erg kleinzielig. Doch voor een goed juridisch advies, bel een advocaat. Of ga naar het juridisch loket. Maar ga niet hier de stoere jongen lopen uithangen en mensen beschuldigen van trollen en ze kanslozen noemen. Je hebt je antwoorden en advies gekregen. Je weet onze mening, je weet ook waar je wel een juridisch advies kan krijgen en je weet hopelijk ook dat zelfs als een advocaat of het juridisch loket je zegt dat je net zo'n rotzooi achter kan laten de verhuurder kan besluiten het niet te accepteren en je borg toch inhoudt. Dan zal jij juridische stappen moeten zetten, wellicht win je, wellicht niet, maar in elk geval kost dat je tijd en geld.

Dus, mijn advies, hou de eer aan jezelf, maak als je vertrekt wel goed schoon en bespaar je de ellende die je je anders op de hals haalt. Is je gelijk halen je echt een gevecht waard tezijnertijd?

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

kuklos schreef:
11 apr 2021 11:48
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:11
Het is mij onduidelijk of de meeste reaguurders hier mij nou dik aan het trollen zijn of echt denken dat ze een goede bijdrage leveren
Dan heb je inderdaad nog veel te leren en ben je zelf diegene die redelijk kansloos bezig is.
Two wrongs don't make a right. Dus als de vorige huurder niet goed heeft schoongemaakt, geeft jou dat niet het recht het ook maar vuil achter te laten Mensen die je dat advies geven zijn niet aan het trollen, maar geven dit advies vanuit levenservaring en gezond verstand.
Daarbij, je woont er net en blijft er wellicht nog heel lang wonen, wellicht ook niet, steek je tijd en energie in (laten we eerlijk zijn) nuttiger zaken.

Of je juridisch in je recht staat als jij ook een rotzooi wil achterlaten weet ik niet, het is in elk geval erg kleinzielig. Doch voor een goed juridisch advies, bel een advocaat. Of ga naar het juridisch loket. Maar ga niet hier de stoere jongen lopen uithangen en mensen beschuldigen van trollen en ze kanslozen noemen. Je hebt je antwoorden en advies gekregen. Je weet onze mening, je weet ook waar je wel een juridisch advies kan krijgen en je weet hopelijk ook dat zelfs als een advocaat of het juridisch loket je zegt dat je net zo'n rotzooi achter kan laten de verhuurder kan besluiten het niet te accepteren en je borg toch inhoudt. Dan zal jij juridische stappen moeten zetten, wellicht win je, wellicht niet, maar in elk geval kost dat je tijd en geld.

Dus, mijn advies, hou de eer aan jezelf, maak als je vertrekt wel goed schoon en bespaar je de ellende die je je anders op de hals haalt. Is je gelijk halen je echt een gevecht waard tezijnertijd?
Hey nog een kansloze gespot :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Ik ga naar het juridisch loket teveel **** hier.

laters :lol: :lol: :lol:

[Grof taalgebruik aangepast door de mod.]

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:51
Ik ga naar het juridisch loket teveel ******** hier.
Ik heb een hekel aan aannames. Ik weet dat mijn voorouders niet uit Nederland kwamen, maar ze kwamen zeker niet uit Mongolië. Nergens heb ik ooit iets gemerkt dat dit bij andere forumleden wel het geval zou zijn.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:51
Ik ga naar het juridisch loket teveel mongolen hier.

laters :lol: :lol: :lol:
Laat je nog wel even de uitkomst weten?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
11 apr 2021 11:48


Dus, mijn advies, hou de eer aan jezelf, maak als je vertrekt wel goed schoon en bespaar je de ellende die je je anders op de hals haalt. Is je gelijk halen je echt een gevecht waard tezijnertijd?


De meeste mensen denken bij het pas betrekken van een huis niet eens aan hoe laat je het achter als je vertrekt.

Dus TS , maak niet zo'n drama van wat misschien eens komt.....wie weet blijf je er wel tot het eind van je leven wonen. Wie dan leeft, die dan zorgt toch?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

snellie schreef:
11 apr 2021 12:44
witte angora schreef:
11 apr 2021 12:39
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:51
Ik ga naar het juridisch loket teveel mongolen hier.

laters :lol: :lol: :lol:
Laat je nog wel even de uitkomst weten?
Is daar echt iemand in geïnteresseerd dan? Stom topic.
Denk je nu echt dat hij nog langskomt om dát te vertellen? :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door scontra »

:idea: voor TS.
Niet gaan behangen, verven, witten of al zo meer, want ook dat moet allemaal weer in de staat worden teruggebracht zoals het was toen u de woning heeft betrokken !

:idea: voor TS.

Bespaar u uw bezoek aan het Juridisch loket, want zij zullen u slechts mededelen dat u de woning heeft geaccepteerd zo het was toe u het huurcontract tekende en dat het huurcontract bij het verlaten van de woning leidend is.

:idea: voor TS.

Stop met deze onzin en ga door met uw leven en maak u niet druk omdat u het e.e.a. in de woning heeft moeten schoonmaken, denkelijk zult u dat wel vaker (moeten) gaan doen.

:idea: voor TS.

Al kennis gemaakt met uw buren, want een goede buur is beter ..... enz. enz. of is dat in 070 niet gebruikelijk ?
Gebruik tegen de buur wel andere taal dan u hier ventileert, want een eerste indruk is meestentijds de belangrijkste indruk, al kan men zich daar toch ook weer schromelijk in vergissen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Er bestaan verschillende ideeën over wat schoon is. Misschien vonden de vorige bewoners dat ze het schoon genoeg gemaakt hadden. Ik heb een tijdje terug vrienden geholpen met een verhuizing. Ik vond het huis netjes achtergelaten, alles schoon en zo. Maar een paar mensen zijn het hele weekend bezig geweest met poetsen, en ik moet bekennen dat ik het verschil eerlijk gezegd niet zag. Het was in ieder geval die 2 dagen werk niet waard....

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je m op dezelfde manier oplevert zal de verhuurder zeker de borg gaan inhouden. Je hebt dan mogelijk wel recht dat terug te krijgen, maar dit is een lange kostbare weg.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door V045 »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 11:26

In de algemene bepalingen staat het volgende:
Einde huurovereenkomst of gebruik
19.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal huurder het gehuurde bij het einde van de huurovereenkomst of bij
het einde van het gebruik van het gehuurde, aan verhuurder opleveren in de staat die bij aanvang van de huur in het
proces-verbaal van oplevering is beschreven, waarbij rekening moet worden gehouden met latere door verhuurder
verrichte werkzaamheden en de normale slijtage en veroudering.
19.2 Mocht er bij aanvang van de huur geen proces-verbaal van oplevering zijn opgemaakt, wordt huurder, behoudens
tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de
huurovereenkomst.
19.3 Huurder dient het gehuurde aan het einde van de huurovereenkomst of het einde van het gebruik van het gehuurde
leeg en ontruimd, vrij van gebruik en gebruiksrechten, behoorlijk schoongemaakt en onder afgifte van alle sleutels,
keycards e.d. aan verhuurder op te leveren.

Tja art 19.1 en art 19.2 weegt (naar mijn inziens) meer naar mijn gelijk maar 19.3 weer meer naar de verhuurder
Volgens mij gaan 19.1 en 19.2 over zelf aangebrachte veranderingen aan de woning. Niet over de schoonmaak.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Radar »

Gezien het taalgebruik van de TS en het feit dat de vraag uitvoerig werd beantwoord (waarvoor dank) krijgt dit topic een slotje.

Gesloten