Woning vinden zonder baan?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
M. Mofti
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:50

Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door M. Mofti »

Beste Radar

 Ik heb twee jaar in Spanje gewoond. Sinds 1 april ben ik weer terug in Nederland.  Ik heb de Nederlandse nationaliteit. Ik verblijf momenteel in de daklozenopvang de cocoon.
Ik ben alles kwijtgeraakt en ik wil zo min mogelijk gebruik maken van sociale voorzieningen zoals een uitkering.
Ik ben dringend op zoek naar huisvesting, zodat ik een baan kan vinden.
Nu ben ik ook druk aan het solliciteren, maar als ze te horen krijgen dat ik momenteel bij een daklozenopvang woon, willen zij mij toch niet aannemen.
Dit is een vicieuze cirkel cirkel: ik kan geen huis krijgen omdat ik niet werk, maar ik kan ook geen werk vinden, omdat ik geen huis heb.
Kunt u mij helpen zodat ik mij weer nuttig kan maken en niet afhankelijk ben van anderen of instanties.
Met vriendelijke groet,

M. Mofti

 
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2021 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wilt geen hulp van instanties hebben, maar wel van Radar? Radar is een televisieprogramma, geen opstap naar een nieuw of ander leven. Daarvoor zijn juist de instanties in het leven geroepen die u afwijst.

Zonder inkomen zal de kans op een woning 0,0 zijn. U moet dan eerst zorgen dat u een adres krijgt zodat een betaalde baan weer dichterbij komt. U kunt eens informeren bij het Leger des Heils of wellicht kan de daklozenopvang ook voor u iets betekenen.
Alleen gaat u er niet uitraken en ik zie niet in waarom de hulp van de juiste personen niet gewenst zouden zijn.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook anderen zullen u niet aan een woning kunnen helpen. Hooguit aan een kamer, maar daar moet u dan toch echt een uitkering voor aanvragen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Met een bijstandsuitkering kunt u in aanmerking komen voor (de wachtlijst voor) een eigen woonruimte. Met een eigen woonruimte kunt u makkelijker een baan vinden. Verwacht dat die woonruimte in eerste instantie een studio of kamer is.

Ook de daklozenopvang is een sociale voorziening. Dat u nu geen sociale uitkering ontvangt, betekent dus niet dat u geen beroep doet sociale voorzieningen. Het beestje heeft nu alleen een andere naam.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door reggie2 »

TS, ik zou maar wel hulp van instanties aanpakken, in de daklozen opvang zal je er niet op vooruit gaan.

Waarom zou je het niet doen? zodra je een baan en huis/kamer hebt ben je weer onafhankelijk.

Succes.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door witte angora »

M. Mofti schreef:
17 apr 2021 18:27
ik wil zo min mogelijk gebruik maken van sociale voorzieningen zoals een uitkering. 
Vraagje.

Als je kunt kiezen tussen een korte tijd maximaal gebruik maken van sociale voorzieningen en dat als springplank gebruiken naar zelfstandigheid, of langere tijd voortmodderen zoals nu, en afhankelijk blijven van noodopvang en andere voorzieningen - waar gaat je voorkeur dan naar uit?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zoek zsm een kamer of iets van antikraak.
Probeer de 1e huur van iemand te lenen en voila , je hebt een adres en kunt ter overbrugging een voorschot oid van de Soc Dienst krijgen en ondertussen op zoek naar een baan gaan, bv via een uitzendbureau.
Maar het eea vereist dus nu wél : actief stappen zetten! 🤛 👞
Doe je best....hop hop in de benen!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben alles kwijtgeraakt en ik wil zo min mogelijk gebruik maken van sociale voorzieningen zoals een uitkering.
Probeer juist zo veel mogelijk gebruik te maken van deze voorzieningen, want daar zijn ze precies voor bedoeld. Maatschappelijk werk al eens geprobeerd?

Je loopt anders het risico nog verder af te glijden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
19 apr 2021 16:32


Je loopt anders het risico nog verder af te glijden.


Mee eens, zonder verder deze mensen af te kraken, er komen daar ook verslaafden, daar wil je normaal niet tussen zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En schrijf je vandaag nog in:

https://www.woningnetgooienvechtstreek. ... nschrijven

Er worden ook woningen verloot, dus wie weet...

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar geen een camping verhuurt een caravan aan iemand zonder inkomen en men kan zich normaal ook niet inschrijven in de GBA. Dat kan dus eigenlijk bijna nergens.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe wil je huren, borg en maand huur vooruit zonder inkomen?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik zie hier toch echt wel opties. Je hebt recht op een uitkering en kan een woning c.q. kamer krijgen indien u dakloos bent. De daklozenuitkering wordt dan bijstand.

U hoeft vaak geen borg te betalen bij sociale huur. Niet overal zo.

Verder zelfs als je dakloos bent kun je een (post)adres krijgen en kan je zo toch wel solliciteren? Ze hoeven toch niet te weten waar je slaapt?

Lowieze
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
19 apr 2021 16:41
En schrijf je vandaag nog in:

https://www.woningnetgooienvechtstreek. ... nschrijven

Er worden ook woningen verloot, dus wie weet...
Je kunt je wel willen inschrijven, maar daarbij wordt gevraagd wat je inkomen is. Zonder inkomen kun je nergens op reageren.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Kiest iemand voor zelfredzaamheid is het weer niet goed.

Het is te waarderen dat TS geen aanspraak wenst te maken op een uitkering maar in dit geval zou ik principes overboord gooien en alles aangrijpen om een beetje een normaal leven te kunnen leiden en van daaruit gaan werken aan zelfredzaamheid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is onjuist. Inkomen wordt niet gevraagd voor de inschrijving bij Woningnet. En met een inkomen van nul euro kun je gewoon reageren. Dat is maar goed ook, want anders krijg je mensen als topicstarter nooit uit de ellende.
Wat zijn de voorwaarden voor een inschrijving bij WoningNet?

• U moet minimaal achttien jaar zijn. Als blijkt dat u bij uw inschrijving jonger was dan 18 jaar, dan vervalt uw inschrijving. De betaalde inschrijfkosten worden niet teruggestort;
• U beschikt over de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsstatus;
• U mag maar één keer staan ingeschreven als hoofdaanvrager of als medeaanvrager.
• U heeft de inschrijfkosten en de jaarlijkse verlengingskosten betaald.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat om het traject. Je krijgt toch niet meteen een woning aangeboden zodra je je inschrijft? Eerst even inschrijven. Vervolgens werk/inkomen regelen.

Lowieze
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
19 apr 2021 21:48
Dat is onjuist. Inkomen wordt niet gevraagd voor de inschrijving bij Woningnet. En met een inkomen van nul euro kun je gewoon reageren. Dat is maar goed ook, want anders krijg je mensen als topicstarter nooit uit de ellende.
Wat zijn de voorwaarden voor een inschrijving bij WoningNet?

(....)



In je persoonlijk profiel in de aanvraag moet je een inkomen opgeven, anders weet de coöperatie niet welke woning, qua inkomen, aangeboden kan worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning vinden zonder baan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij inschrijving bij welke WBV dan ook kun je als inkomen bijvoorbeeld het minimale inkomen opgeven.
Bijvoorbeeld bijstand +-€ 16.000 p.j.
Later kun je dat weer aanpassen.
Zo doe je dat bij div WBV , je schrijft je bij zoveel mogelijk WBV in.
Inkomen wordt dan nog niet geverifieerd , dat gebeurt pas bij een aanbod .
Bij tekenen vh huurcontract moet je wel een inkomensverklaring kunnen laten zien, maar zover is het nog lang niet. De wachttijden voor een reguliere woning zijn gigantisch lang.

Gesloten