Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Gab-76
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 feb 2013 15:26

Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Gab-76 »

Ik stond eerst op plek 6. Kleine eengezinswoning (ietsjes groter dan huidige woning) 3 weken later op 1. Moest ondanks dat alle documenten op woonnet stonden alles aanleveren per e-mail. Dit gedaan moest ik 10 dagen wachten op de online intake.

Ik verhuis als alleenstaande mama, kind 3 jaar.

Gisteren de online intake gehad.

Wat ik al wist is dat er onrust is in de straat. 1 gezin 2 deuren verder geeft nogal wat overlast. Zijn de woningbouw en gemeente mee bezig.

Al mijn papieren kloppen. Niets staat in de weg. Echter heeft de woningbouw van alles aangedragen dat elke burger zich de tandjes zou schrikken dat je daar niet wil wonen. Ik uitgelegd dat het niets is met waar ik nu woon.

Zij wilde extra info bij de gemeente aanvragen over mij. Welke info zij denken te krijgen weet ik niet. Ben van onbesproken gedrag (of hoe je dat ook noemt).

Zij gaven aan mij niet te kunnen vertellen wanneer ik te horen krijg of ik de woning kan bezichtigen. Zij willen eerst extra info krijgen bij de gemeente. Als ze dit niet krijgen ik waarschijnlijk eerst toestemming moet geven aan de gemeente.

Ik kies voor een eengezinswoning oa omdat ik geen overlast meer wil van bovenburen. De woningbouw begon dat zij ook wel een huis hebben in een flat bovenste verdieping wat ook geschikt is voor mij.

Ook zeiden zij dat wonen in een dorp niet makkelijk is. Heel gek want waarom geld dit alleen in de eengezinswoning en niet als ik in de flat ga wonen?

En dat er alleen lagere scholen zitten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met redenen die zij aandragen zodat ik zelf de woning zou afwijzen.

Voor mij komt dit dus over alsof ze mij deze woning niet willen geven omdat ik alleenstaande mama ben.

Eisen aan woning zijn naast alle papieren die in orde moeten zijn: minimaal 2 bewoners. Verder niets!

Mogen zij mij alsnog weigeren? Ondanks dat ik aan alles voldoe?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik denk dat ze zelf mogen bepalen of ze een bepaalde woning wel of niet aan iemand willen verhuren. Ik vraag me af of het verstandig is om hun waarschuwing in de wind te slaan. Er zal behoorlijk wat aan de hand zijn kwa overlast, anders zouden ze dat niet zo specifiek melden

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het kan best zijn dat er iets speelt waarvan jij niet op de hoogte bent. Maar wat dat is? Geen idee. Speculeren is zinloos.

Ze hebben jou een aanbod gedaan, het is aan jou dat aanbod wel of niet te aanvaarden. Maar of dat verstandig is? Wat ik je dringend wil adviseren is: ga er nog eens heen, en maak een praatje met meerdere buurtbewoners die je op straat tegenkomt. Die weten vaak precies wat er wel of niet speelt.

Overigens: in sommige dorpen wil je ook echt niet wonen.

Edit: bij mijn weten heeft de wbv niet het recht om je bij de gemeente na te trekken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik lees in eerdere posts van uw hand op dit forum, dat u verdrietig genoeg, arbeidsongeschikt was. (en mogelijk nog bent?) Dan is wonen in een dorp ivm verminderde voorzieningen, en bijvoorbeeld onderhoud aan een tuin bij een huisje, mogelijk een extra belasting voor u. Dan zou de keuze voor een onderhoudsvrijer flatje, ook zonder overlast veroorzakende bovenburen, dus ook een goed alternatief kunnen zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
11 mei 2021 08:42
bij mijn weten heeft de wbv niet het recht om je bij de gemeente na te trekken.
Dat is niet helemaal waar. Gemeenten weten bijvoorbeeld of iemand een gevangenisstraf heeft uitgezeten en dat kan voor een sociale verhuurder heel relevant zijn.

In dit geval komt het idd over alsof de verhuurder twijfelt. Ik zou zelf een afspraak maken (online of buiten) en direct vragen wat het probleem is. Nu denkt Gab-76 dat het aan haar situatie ligt, terwijl het best aan de omgeving kan liggen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ga zoals eerder al is gezegd eens kijken, en zomaar afwijzen is ook niet zo gedaan gezien de vele woningnood.

Misschien is het iets met criminelen wat er al aan overlast is....geen idee .
Tot een bepaalde hoogte mag een woningbouw iets van je weten , maar niet zomaar.
Ik wens je wijsheid met je keus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet doen. Ze waarschuwen niet zomaar. Uw persoonlijke situatie (vrouw met kind) zullen ze in hun advies aan u hebben meegenomen.

Het is gewoon dom om zo'n waarschuwing naast je neer te leggen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door reggie2 »

TS kan anders ook aan de woningbouw vragen of ze dan als optie een andere eengezinswoning voor haar heeft. Tenslotte heeft ze er recht op.
Dat er onrust in de wijk is, is het pakkie aan van de wbv.

Gab-76
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 feb 2013 15:26

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Gab-76 »

Eigen woningbouw gebeld en hebben gezegd laat ze maar bellen naar mij. Zij zegt dat ze mij niet mogen weigeren. Dat het idd klinkt alsof zij mij als alleenstaande mama niet in de eengezinswoning willen hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Jablan »

Laat je hier weten hoe dit verder afloopt?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zoals anderen ook al zeggen: ze waarschuwen niet voor niets. En oplossen van bestaande problemen klinkt makkelijk maar is niet altijd eenvoudig in de praktijk. Ik zou het niet doen. Een beetje meer ruimte weegt niet op tegen ellende in de buurt.

Gab-76
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 feb 2013 15:26

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Gab-76 »

Het staat er nu zo voor dat er ook iets anders aan de hand is. Nml Discriminatie. Als de woningbouw mij afgaat wijzen op gronden die er 0,0 zijn dan wordt het of naar de rechter of naar de ombudsman. Ik wordt ondersteund hierin. Mocht er iemand met hetzelfde zitten 1 tip: meld je aan bij Radar.nl!

Wordt dus spannend of de woningbouw dit gedrag doorzet of niet.

Wordt vervolgd!

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar in welk opzicht is dit discriminatie dan, althans waarom denk je dat het discriminatie is? Weigeren mogen ze sowieso niet, enkel ontmoedigen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Gab-76 schreef:
14 mei 2021 11:28
Het staat er nu zo voor dat er ook iets anders aan de hand is. Nml Discriminatie. Als de woningbouw mij afgaat wijzen op gronden die er 0,0 zijn dan wordt het of naar de rechter of naar de ombudsman. Ik wordt ondersteund hierin. Mocht er iemand met hetzelfde zitten 1 tip: meld je aan bij Radar.nl!

Wordt dus spannend of de woningbouw dit gedrag doorzet of niet.

Wordt vervolgd!
Oh hellup, de discriminatiekaart is getrokken. Ik zou zo graag van die woningbouwvereniging zelf horen wat hun motivatie hiervoor is. Dat zullen we jammer genoeg nooit weten, dus vind ik het lastig peilen of we hier het eerste geval van een nieuwe "toeslagenaffaire" meemaken, of dat ze gewoon valide redenen hebben, die u liever niet wenst te horen.

Gab-76
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 feb 2013 15:26

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Gab-76 »

Pffff... ik heb toch al gezegd hier op terug te komen!

Maar goed.. aangezien sommige niet kunnen wachten op de uitslag...

Het gaat om alleenstaande mama van een kind van 3, door een extreem medische molen moeten gaan om ivf te krijgen. Toen al alleenstaand en met assistentiehond. Ik heb PTSS al mijn leven lang! Nooit geen problemen gehad of veroorzaakt! Heb een schone VOG! Geen schulden en nooit gehad. Anders kon het ik werk niet doen dat ik gedaan heb. Hier al 15 jaar woon en ook deze wb kan en wil bevestigen dat ik een super huurder ben. Maaaaarrr omdat de nieuwe wb PTSS gehoord heeft staan alle haren overeind en hebben zij gezegd dat de rust in de straat bewaard moet blijven! Dat ze niet van mij overlast willen hebben. Dus... PARTON! Dit is gebaseerd op NIETS!!! 0,0 te vinden over mij en dus het zoeken naar die spelt in de hooiberg heeft geen enkele zin.

Zij hebben al gezegd dat ik aan alle voorwaarden voldoe, maar ze blijven zoeken.

En heb van Radar begrepen als zij mij idd om deze reden af gaan wijzen dit naar de ombudsman gaat. Dit pure discriminatie is.

thewillemke
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2021 12:44

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door thewillemke »

Hoi Gab,
volgens mij probeert de community je duidelijk te maken dat MISSCHIEN de woningbouwvereniging andere redenen heeft om u te adviseren deze woning niet te betrekken. En dat er geen sprake is van discriminatie oid, maar gewoon dat ze met hun kennis, ervaring etc inschatten dat deze wijk/woning wellicht niet voor u geschikt is.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sommige wbv's kunnen er inderdaad wat van.

Ik heb ooit een woning in Woerden kunnen krijgen, moest ik van mijn hele leven, dus vanaf mijn 15e (was toen 57) alle jaaropgaven laten zien en een bewijs dat ik 12(!) jaar geleden gescheiden was. Dus de woning geweigerd.

Bij een volgende woning waren ze op een aantal zaken teruggekomen, maar de eisen waren nog steeds onrealistisch. Dus ik bedoel maar te zeggen: sommige wbv's gaan hun boekje ver te buiten om te voorkomen dat er op een of andere manier fraude wordt gepleegd.

Of er in jouw geval sprake is van discriminatie kan ik niet beoordelen en niemand hier. Wel dat het erg vreemd is dat ze bij de gemeente na willen gaan of je een strafblad hebt. Dat recht hebben ze niet. Ze mogen naar je woonhistorie vragen bij de oude wbv (ben je een trouwe betaler en heb je wel/geen woonoverlast veroorzaakt), je loongegevens, om zeker te weten of je de huur kunt betalen, je legitimatie, en dan ben je er wel zo ongeveer.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
14 mei 2021 13:06


Of er in jouw geval sprake is van discriminatie kan ik niet beoordelen en niemand hier. Wel dat het erg vreemd is dat ze bij de gemeente na willen gaan of je een strafblad hebt.
Dat is helemaal nergens gezegd door de TS, dat maak jij er van.

Ene kant begrijp ik de woningbouw wel , aan de andere kant niet. Laat in het midden wie er gelijk heeft.

TS ben je al wezen informeren in die straat? Misschien krijg je dan een beeld van wat er speelt.

De discriminatie kaart wordt tegenwoordig inderdaad gauw getrokken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn advies?
Doe het niet! Je kampt met PTSS , hebt een jong kind te verzorgen en bent alleenstaand.
Met gedonder in de buurt help je jezelf zeker niet van de mogelijk extra stress af.
Met discriminatie heeft dit vlg mij helemaal niets te maken. Ze willen je een rustig woongenot geven , vandaar.

Gab-76
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 feb 2013 15:26

Re: Huurwoning: willen ze me afschrikken? Mogen ze me alsnog weigeren?

Ongelezen bericht door Gab-76 »

Ben idd al wezen kijken en super relaxt! Daarnaast heb ik ook info van iemand die daar woont. En gezien hoe de overlast door woningbouw aangegeven wordt en door iemand die daar woont zit een groot verschil in.

Gesloten