Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Mijn verhuurder is sinds januari het appartement direct onder mij aan het verbouwen. Ik snap natuurlijk dat een verbouwing moet kunnen en daarbij overlasten bij hoort, en tot zover werken ze ook tussen 7:00 en 19:00. Maar de verbouwing is nu 6 maanden aan de gang, en ik ervaar bijna dagelijks geluid overlast (soms werken ze ook op zondag).

Naast het geluid overlast, heb/had ik ook te maken met de volgende overlasten:
-het hele gebouw, dus ook gangpaden, ligt onder bouwstof (geen enkel keer schoongemaakt in deze 6 maanden), deze neem ik mee in mijn eigen woning. In de huurprijs is service kosten voor een schoonmaker inbegrepen, deze komt niet meer sinds de verbouwing. Er is ook niks met plastic folie afgedekt om deze te verminderen (terwijl ik het wel heb gevraagd).

-meerder keren zonder verwarming gezeten tijdens winter maanden omdat ze een leiding hadden gebroken of verkeerd hadden gezet.

-meerdere keren elektriciteit uitval door verbouwing waardoor ik onopgeslagen werk kwijt was (ik werk thuis).

-bouwvakkers bellen vaak bij mij aan om de voordeur te openen omdat ze de sleutels waren vergeten (meerdere keren om 7 of 8 in de ochtend wakker gebeld).

-ze roken ook in de gangen (zelf gezien).

-mijn verhuurder klopte een keer boos bij mij in de avond aan omdat hij dacht dat ik een lekkage had veroorzaak, terwijl het kwam door de bouwvakkers.

-er moest ook werk worden verricht in mijn eigen appartement. Ik werd voorheen niet geïnformeerd over een tijd of datum, ze klopte gewoon aan en zei dat ze wat werk moesten verrichten.

-werktijden zijn ook onvoorspelbaar: soms beginnen ze om 7 uur, soms om 10 uur. Soms zijn ze klaar om 14 uur, soms pas om 18 uur. Soms werken ze in het weekend, soms niet. Ik werk thuis (freelance) en ik kan dus moeilijk mijn werk inplannen als ze niet op vaste tijden en dagen werken.

-ook hadden we last van kou in de winter maanden omdat ze een muur hadden weggehaald en dus het gebouw open stond. Zelfs kachel op maximale stand zetten was het nog steeds zeer koud (en ik ben tevens ook bezorgd over de energie kosten).

Het ergste is ook dat de verhuurder niet communiceert. Ik werd voor de verbouwing totaal niet geïnformeerd. Ik heb meerdere keren gevraagd om een schema van werktijden en dagen zodat ik mijn eigen werk kan inplannen maar ik krijg telkens excuses (ik hoor al sinds maart dat het “bijna klaar” is). Zelfs zoiets simpel als dat de doorgang tot de kelder, waar ons opbergplaats en wasmachine staat, word geblokkeerd voor een week, vond hij het niet nodig om mij hierover te informeren. Ze hangen zelfs geen bordje met “nat” als ze iets verft of metselt (ik heb mijn voordeur letterlijk in metselwerk gedeukt omdat ik er niks over wist).

Ik vond dat de communicatie niet zo goed ging, dus ik dacht laat ik maar een buurtbemiddelaar inschakelen zodat we civiel aan tafel kunnen praten en wat regels vastleggen. Hier reageerde de verhuurder echter heel slecht over (wat ik juist wilde voorkomen door middel van een buurtbemiddelaar). Ik werd verteld dat ik “mag vertrekken” als ik het niet leuk vind en hij noemde mijn klachten “zeuren.” Daarna suggereerde hij ook dat hij mijn huur zal verhogen van 700 naar 800 euro (wat ik opvat als een dreiging?).

Dus sja, ik zit nu wel met een dilemma: niks doen, hopen dat de verbouwing snel afloopt en het maar uithouden, zodat de verhouding met verhuurder niet verder verslechterd. Aan de andere kant, vind ik wel dat de verhuurder misbruik maakt van zijn positie als verhuurder en zich zeer asociaal gedraagt. Ik heb met de huurcommissie gebeld, en zij suggereerden dat ik een klachtenbrief opstuur en daarna een klacht indient bij hun tegen de verhuurder. Maja, ik begin dan hiermee een hele proces wat misschien nog veel meer stress voor mij zal leveren (ik slaap al slecht sinds de verbouwing is begonnen).

Wat ik zo op internet lees, heb ik aan de ene kant wel recht op huurgenot, maar aan de andere kant moet ik ook met een tijdelijke beperking van het huurgenot rekening houden als de verhuurder wil gaan verbouwen. Ik ben er dus niet zeer zeker hierover, stel ik me nou aan of is het gedrag van mijn verhuurder toch wel buitensporig?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om eerlijk te zijn, kan ik je heel moeilijk adviseren. Aan de ene kant moet je overlast accepteren, aan de andere kant mag je niet onnodig overlast ervaren. Een verbouwing van 6 maanden is heel erg lang, maar misschien is het wel noodzakelijk.


Je geeft aan dat je niet naar de huurcommissie wil. De huurcontract is zeer laagdrempelig gemaakt. Als je er niet heen wil dan houdt het op. Ook heb ik (onlangs dit lange verhaal) te weinig aanknopingspunten om een voorspelling te doen.
Ook zijn er wettelijke verschillen tussen renovatie en groot onderhoud.

Indien er met jou geen afspraak is gemaakt voor werkzaamheden, dan laat je hun niet binnen. Zo zou ik het tenminste doen. Tevens ben je niet in alle gevallen verplicht om mee te werken (soms wel en soms niet).


Ik adviseer je om alleen schriftelijk te communiceren met je verhuurder (voorkeur per mail) zodat je in ieder geval bewijs hebt. Neem contact op met www.juridischloket.nl of met je rechtsbijstandverzekering voor juridische advies.

En er zijn regels wanneer je huurverhoging mag krijgen, in ieder geval niet omdat je zeurt.

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Hier een vervolging van wat er was gebeurd. Uiteindelijk hebben we toch gewoon de verbouwing uit gewacht (wat duurde tot augustus). En het leekt als of alles weer oké was…tot vandaag.

Vandaag een brief gekregen van de verhuurder: hij wil dat wij gaan verhuizen omdat hij dit keer wil gaan verbouwen aan ons appartement! Nadat wij zeker 8 maanden hadden gezeten met de verbouwing overlast onder ons!

Dit doet ons vermoeden aan de reden waarom hij zo slecht communiceerde over de verbouwing: hij wilde voorkomen dat we vroeger vertrekken, en zodat hij dan niet met een leeg appartement zit die hij niet kan verhuren (omdat hij binnen hetzelfde jaar wil gaan verbouwen). Als hij mij vroegtijdig had geïnformeerd dat de verbouwing 8 maanden zal duren, en dat hij daarna aan ons appartement wil gaan verbouwen, dan was ik al lang op zoek en was ik al voor de verbouwing verhuisd. Dit is gewoon zeer smerig gedrag als verhuurder!

Wij overwegen dan nu ook echt een klacht in te dienen bij de huurcommissie. Mijn vraag is dan ook: hebben we een goed genoeg reden hiermee? En ja, wat kan er eigenlijk gebeuren?

In ieder geval hebben we een huurcontract voor onbepaalde tijd, dus wij gaan niet weg zonder een verhuisvergoeding (en dat is ook wat het juridische loket adviseert).

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry, maar je komt met een hoop aannames. Daarmee ga je het niet winnen. De vraag moet zijn: wil je daar weg, en heeft de verhuurder het recht het huurcontract op te zeggen. Je bent al bij het Juridisch Loket geweest. Hebben ze je uitgelegd dat de verhuurder verplicht is jullie andere, vergelijkbare, woonruimte te geven?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat u niet wegpesten door die huisbaas. U bent veel te soepel geweest. Neem contact op met de Woonbond over uw rechten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door reggie2 »

@TS jouw verhuurder kan je niet zomaar uit het huis zetten.
Maak duidelijk dat je een vergoeding wilt hebben en dien inderdaad die klacht bij de huurcommissie in.


Met een huurcontract zoals jullie nu hebben, heeft hij zich aan de regels te houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door moederslink »

Wil hij bij jullie dezelfde " verbouwing " uitvoeren?
Dat zou dus weer zo.n 8 maanden zooi en overlast geven.
Wat schieten jullie ermee op? Wat voor " verbouwing " wordt er gedaan?
En daarna zeker een beste huurverhoging :evil:.

Jullie hebben een contract voor onbepaalde tijd dus jullie er zomaar uitzetten mag niet.
Of hij stuurt jullie weg met een beste verhuis ( oprot) premie of hij zorgt voor vervangende woonruimte.
Met het " advies " van de huurcommissie/ woonbond kun je misschien nog wel urgentie krijgen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Houd er wel rekening mee dat er haast geen huis te huur is.

En wat zou die verbouwing dan wel omvatten?

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

witte angora schreef:
15 okt 2021 19:00
Sorry, maar je komt met een hoop aannames. Daarmee ga je het niet winnen. De vraag moet zijn: wil je daar weg, en heeft de verhuurder het recht het huurcontract op te zeggen. Je bent al bij het Juridisch Loket geweest. Hebben ze je uitgelegd dat de verhuurder verplicht is jullie andere, vergelijkbare, woonruimte te geven?
Sorry, het is ook een hele boel wat nu afspeeld. Maar op een rijtje

1. De verhuurder heeft geen recht om het huurcontract op te zeggen omdat ik een huurcontract heb met onbepaalde duur. Dit heeft het Juridische Loket bevestigd.

2. Opzicht wil ik niet persé blijven, dus ik wil wel meewerken. Maar zo'n verhuizing kost geld, dus ik wil een verhuisvergoeding.

3. En ja, het juridische loket heeft ook uitgelegd dat de verhuurder verplicht is ons een passend woning te zoeken.

4. Het Juridische loket adviseert dan ook: eis vergoeding en dat verhuurder passend woning voor ons zoekt.

En dat is ook wat ik van plan ben om voor te leggen aan de verhuurder.

Wat mij beetje emotioneel en boos maakt is dat de verhuurder (met opzet?) slecht met ons communiceert, en met redenen komt zoals dat ons appartement en verdieping vuil is, terwijl hij ons appartment niet heeft geinspecteerd, en de gangen in de verdieping is een gezamelijk ruimte, dus dat is niet ons verantwoordelijkheid. En ik wil dan eigenlijk hierover een klacht indienen: het gedrag van mijn verhuurder om ons als "slechte huurders" te beschilderen en ons niet goed informeren over de verbouwing, zodat wij langer blijven. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk maakt

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

moederslink schreef:
15 okt 2021 19:19
Dat zou dus weer zo.n 8 maanden zooi en overlast geven.
Wat schieten jullie ermee op? Wat voor " verbouwing " wordt er gedaan?
Ja dat is dus niet duidelijk, zoals ik aangeef, communiceert de verhuurder helemaal niet goed.

Maar hij wilt het waarschijnlijk opknappen zoals het appartement op de begane grond onder ons. Het pand ligt op een best mooie lokatie, rivier en natuur etc, maar de pand zelf is best oud and sh*t, dus hij kon er niet een te hoge huur voor vragen, maar als hij het opknapt kan hij zeker 2 of 3x het huidige huur vragen. Dus hij gaat waarschijnlijk de appartementen 1 voor 1 opknappen in de pand en de oude bewoners 1 voor 1 laten verhuizen.

En tja, het is op dit moment een sociale huurwoning, dus hij kan ons huur ook niet zomaar verhogen.
Lady1234 schreef:
15 okt 2021 19:23
Houd er wel rekening mee dat er haast geen huis te huur is.

En wat zou die verbouwing dan wel omvatten?
Yup, ik ben op de hoogte van de woning krapte, maarja, als verhuurder een passend woning kan vinden voor ons+verhuisvergoeding, dan sta ik er wel voor open.

In de brief staat alleen "renoveren en verbouwen," maar ik neem aan dat het net zo grootschalig is als de verbouwing aan het appartement onder ons als we eruit moeten.
Lady1234 schreef:
15 okt 2021 19:09
Neem contact op met de Woonbond over uw rechten.
Ik ben geen lid van woonbond, heeft het nog zin om nu in te schrijven? En kunnen ze veel doen voor mij?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sorry dat ik het zeg maar u bent te bangelijk tegenover die verhuurder. Word lid van de Woonbond, dan hebt u een steun in de rug. Ja, daar kunt u nu lud van worden en dan helpen ze u.

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 20:08
Sorry dat ik het zeg maar u bent te bangelijk tegenover die verhuurder. Word lid van de Woonbond, dan hebt u een steun in de rug. Ja, daar kunt u nu lud van worden en dan helpen ze u.
Tja, de verhuurder zelf woont ook in het pand, dus ik wilde de verhouding niet verslechten met hem, maar blijkbaar maakt hij er misbruik van. Dus ik zal zeker nu minder soft zijn.

Ik zal lid worden en maandag bellen met woonbond, voordat ik reageer op de verhuurder. Bedankt!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door 16again »

Cas_sie schreef:
15 okt 2021 19:46
Yup, ik ben op de hoogte van de woning krapte, maarja, als verhuurder een passend woning kan vinden voor ons+verhuisvergoeding, dan sta ik er wel voor open.
Is woning onder je niet passend?

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

16again schreef:
15 okt 2021 21:23
Cas_sie schreef:
15 okt 2021 19:46
Yup, ik ben op de hoogte van de woning krapte, maarja, als verhuurder een passend woning kan vinden voor ons+verhuisvergoeding, dan sta ik er wel voor open.
Is woning onder je niet passend?
Daar woont al gelijk iemand toen de verbouwing klaar was (en de huur is ook veel hoger dan mijn huidige huur). En ik heb eerlijk gezegd geen zin om alweer met een verbouwing te zitten, maar dit keer boven mij.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Jablan »

Je verhaal/belevenissen/ervaring doet mij erg denken aan de tactiek in Duitsland om huurders met een contract voor onbepaalde tijd uit de woning te krijgen: eerst vooral geen onderhoud plegen en onbereikbaar zijn. Dan volgt een verbouwing of afsluiting, waardoor het woongenot nul is. Tenslotte komen er nieuwe buren, die de oude bewoners intimideren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
15 okt 2021 21:54
Je verhaal/belevenissen/ervaring doet mij erg denken aan de tactiek in Duitsland om huurders met een contract voor onbepaalde tijd uit de woning te krijgen: eerst vooral geen onderhoud plegen en onbereikbaar zijn. Dan volgt een verbouwing of afsluiting, waardoor het woongenot nul is. Tenslotte komen er nieuwe buren, die de oude bewoners intimideren.
En vergeet de drijfveer niet, naderhand is de huurprijs fors aangepast.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Jablan »

Mea Culpa, vergeten mee te nemen. Hoog rendement is altijd het motief.

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Potverdorie, ik ga morgen met de woonbond bellen, dus ik dacht: ik ga even mijn huurcontract doornemen, en ik merk nu dat er allelei rare dingen staan zoals:

-huurder zal ten alle tijden toegang verlenen aan verhuurder of door deze aangewezen derden
-huurder zal ten alle tijden instemmen met verbouwing en andere werkzaamheden, zonder vergoeding
-schade aan eigendommen van de huurder door verbouwing en andere werkzaamheden, is op kosten van huurder, zonder enige vergoeding

Samengevat: volgens het huurcontract moet ik min of meer instemmen met alle wensen van de verhuurder, zonder vergoeding, en de verhuurder is natuurlijk nergens verantwoordelijk voor.

Is dit allemaal wel wettelijk?!
Laatst gewijzigd door Cas_sie op 17 okt 2021 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dát denk ik niet. Hij bakt ze wél bruin zeg, zeker omdat hij daar ook zelf woont.
Maak er werk van, je hoeft niet alles te pikken hè? :evil:

Gesloten