Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het maakt weinig uit wat er allemaal in dat huurcontract staat. Het burgerlijk wetboek en het huurrecht staan er toch boven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door moederslink »

Cas_sie schreef:
15 okt 2021 19:46
En tja, het is op dit moment een sociale huurwoning, dus hij kan ons huur ook niet zomaar verhogen.
Dat kan ie dus wél, zolang hij onder de subsidiegrens blijft.
Als hij jou er uit wil pesten dan zorgt hij maar voor een oprotpremie . Je wordt als huurder beschermd.
Ga ermee ad slag en laat het JL je eventueel helpen met het opstellen van een pittige brief.
Ik snap dat je het niet op de spits wilt drijven , juist omdat ie ook zelf woont, maar toch , je hebt zeker rechten als huurder, zeker met een vast huurcontract.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Cas_sie schreef:
15 okt 2021 18:52
Hier een vervolging van wat er was gebeurd. Uiteindelijk hebben we toch gewoon de verbouwing uit gewacht (wat duurde tot augustus). En het leekt als of alles weer oké was…tot vandaag.

Vandaag een brief gekregen van de verhuurder: hij wil dat wij gaan verhuizen omdat hij dit keer wil gaan verbouwen aan ons appartement! Nadat wij zeker 8 maanden hadden gezeten met de verbouwing overlast onder ons!


Wij overwegen dan nu ook echt een klacht in te dienen bij de huurcommissie. Mijn vraag is dan ook: hebben we een goed genoeg reden hiermee? En ja, wat kan er eigenlijk gebeuren?

In ieder geval hebben we een huurcontract voor onbepaalde tijd, dus wij gaan niet weg zonder een verhuisvergoeding (en dat is ook wat het juridische loket adviseert).
Je hebt al contact gehad met juridisch loket. Je kunt ook contact opnemen met www.eigenhuis.nl . Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kunnen hun jou een hoop werk uit handen nemen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Regels inzake een huurverhoging voor een sociale huurwoning.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

laat je niet met een kluitje in het riet sturen, de wet geeft duidelijk aan wat kan en niet kan, als de verhuurder je weg wil hebben zal hij zelf een passende woning moeten zoeken voor je en inderdaad een vergoeding betalen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

bovendien als je blijft en de verbouwing is een opknapbeurt mag hij de huur niet eens verhogen....

wat ik zo las van je ten aanzien van de bepalingen die zijn in strijd met de wet, als ik je was zou ik maar eens kontakt opnemen met een advocaat, met een toevoeging (vergoeding vanuit de staat) en een kleine bijdrage van jezelf is dit best te doen....

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Dus de woonbond heeft voor de zekerheid mijn huurtcontract nagekeken. En wat blijkt:

"Een zeer groot deel van de huurovereenkomst zijn in meer of mindere mate ofwel in strijd met de wet ofwel niet of niet volledig afdwingbaar door de verhuurder."

Jeetjemina zeg, ik had al verwacht dat de verhuurder niet op de hoogte was van de wet, maar dat het zo erg was....

Maar goed, ik weet nu zeker dat ik een huurcontract heb van onbepaalde tijd. Dus dat zit goed in ieder geval.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door moederslink »

Schokkend idd! Wat ga je nu doen?

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

moederslink schreef:
20 okt 2021 00:19
Schokkend idd! Wat ga je nu doen?
De woonbond heeft me geinformeerd over het een en ander waarvan ik denk dat de verhuurder in het verleden heeft overtreden, dus ik ga het eerst allemaal even goed uitzoeken voordat ik reageer.

Ik hoef iig niet mee te werken aan zijn verbouwing plannen, dus op mijn reactie mag hij ook lekker gaan wachten.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dan zou ik wel andere sloten op je deuren zetten. Straks kom je uit je werk en is hij al aan het verbouwen geslagen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door sjohie »

Cas_sie schreef:
17 okt 2021 19:43
Potverdorie, ik ga morgen met de woonbond bellen, dus ik dacht: ik ga even mijn huurcontract doornemen, en ik merk nu dat er allelei rare dingen staan zoals:

-huurder zal ten alle tijden toegang verlenen aan verhuurder of door deze aangewezen derden
-huurder zal ten alle tijden instemmen met verbouwing en andere werkzaamheden, zonder vergoeding
-schade aan eigendommen van de huurder door verbouwing en andere werkzaamheden, is op kosten van huurder, zonder enige vergoeding

Samengevat: volgens het huurcontract moet ik min of meer instemmen met alle wensen van de verhuurder, zonder vergoeding, en de verhuurder is natuurlijk nergens verantwoordelijk voor.

Is dit allemaal wel wettelijk?!
Dat een verhuurder iets in een contract zet, maakt dat niet automatisch rechtsgeldig. Zou ook wat worden. Stel u voor dat hij er in zet, dat u voordat u de huur overmaakt, elke maand een hond op straat een koekje zou moeten geven, of een fiets stelen.

Gelukkig is dit bevestigd door de woonbond, en zijn er zo te lezen wat schellen afgevallen. Veel succes met de verdere stappen.

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Dus hier een update. Ik had de verhuurder tijdje geleden gemaild, waarin ik schrijf dat ik huurders bescherming heb en niet hoeft te verhuizen. Fastforward vandaag zei hij dat de huur met 50 euro omhoog gaat vanwege dure energiekosten én dat ik in januari moet gaan verhuizen. Ik tegen hem zeggen dat het niet zo werkt volgens de wet, vervolgens zegt hij dat hij mij "eruit zal gaan krijgen" en dat ik "problemen zal krijgen."

Hele nare situatie, maar ik kan op dit moment niks doen zolang hij ook niks doet...

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die huur kan dus niet met € 50,00 omhoog. Als u servicekosten betaalt voor bijvoorbeeld verlichting in de algemene ruimte, dient u daarover een afrekening te krijgen.

Ik zou maar weer even hulp zoeken bij de Woonbond voor een adequate antwoord.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Cas_sie schreef:
23 nov 2021 18:27
Dus hier een update. Ik had de verhuurder tijdje geleden gemaild, waarin ik schrijf dat ik huurders bescherming heb en niet hoeft te verhuizen. Fastforward vandaag zei hij dat de huur met 50 euro omhoog gaat vanwege dure energiekosten én dat ik in januari moet gaan verhuizen. Ik tegen hem zeggen dat het niet zo werkt volgens de wet, vervolgens zegt hij dat hij mij "eruit zal gaan krijgen" en dat ik "problemen zal krijgen."

Hele nare situatie, maar ik kan op dit moment niks doen zolang hij ook niks doet...
Ik zou als ik u was vanaf nu van alles aantekeningen maken en eventuele gesprekken opnemen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou, vanwege zijn dreigement, in ieder geval een melding maken bij de politie. Niet dat ze op het moment iets kunnen doen, dat hoeft ook niet; maar als de boel echt uit de klauwen loopt hebben ze in ieder geval een indicatie wat er speelt en hoe ze in kunnen/moeten grijpen.

Dossiervorming zou ik inderdaad ook gaan doen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, als dat een berichtje of mailtje van de verhuurder is, zou je zelfs aangifte kunnen doen van bedreiging.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit zou ik melden bij de politie. Je kan je afvragen of dit gedrag strafbaar is. Maar het kan wel de opmaat zijn naar strafbaar gedrag.

Exact wat WA ook schrijft zie ik nu.
Doen!

Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Bedankt voor de reactie allemaal! Zojuist met woonbond gebeld, ze hebben toevallig een avond spreek uur op dinsdag. Opzicht kan ik op dit moment niks doen, zoals ik al zei, tenzij de verhuurder iets raars doet, zoals electriciteit/vervarming uitschakelen of zo.

Verder ook een melding gedaan bij de politie. Maar, zoals verwacht, ook hetzelfde verhaal. Ze kunnen ook niks doen tenzij hij echt iets raars doet. Maar de melding is ieder geval gemaakt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, dossier opbouwen. Alles opnemen en vastleggen.
En iedere serieuze bedreiging melden bij de politie!
Zomaar € 50 huurverhoging kan ook zomaar niet, een huurverhoging is aan een maximum gebonden.
Hou goed contact met de woonbond en Juridisch Loket.
Heel vervelend dit! Sterkte!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Overlast verbouwing appartement direct onder mij

Ongelezen bericht door reggie2 »

Heftig om op deze manier te wonen
Ik wens jou sterkte, hopelijk gaat het meevallen.

Gesloten