Huuropzegging terugdraaien?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Goldkiwi

Huuropzegging terugdraaien?

Ongelezen bericht door Goldkiwi »

Hallo allemaal,
Ik wil graag een vraag stellen voor mijn ouders. Het huurhuis waarin zij wonen konden zij voor een laag bedrag kopen. Dit hebben ze niet gedaan. Mijn advies om het huis te kopen en met winst te verkopen hebben de afgeslagen, omdat ze zsm naar een andere huurwoning wouden die beschikbaar kwam in hun dorp.

Normaliter moet je een huis in originele staat achterlaten. Ze wouden alleen verhuizen als dit niet zou hoeven, omdat er door de jaren heen veel is verbouwd aan de woning.

Ze zijn in gesprek gegaan met de woningbouw. Deze zei dat ze het huis mochten achterlaten met de keuken, inbouwkasten, vloeren etc erin - dit zou voor de volgende bewoner zijn. Toen hebben ze de huur opgezegd.

Gister kwam er iemand langs van de woningbouw voor een inspectie en die schrok van de staat van het huis. Hij concludeerde dat alles er uit moet. Vloeren, trapbekleding, inbouwkasten, alleen de keuken mag erin blijven. Dit is ondoenbaar. Ik zit tegen een burnout aan omdat ik fulltime werk en chronische pijn heb. Hun andere twee kinderen, waarvan eentje nog thuis woont, kunnen weinig helpen vanwege slechte gezondheid. Mijn ouders zijn zelf ook de jongste niet meer en niet bepaald fit. Budget om een verhuurbedrijf in te schakelen hebben ze niet.

Ik geloof dat zij geen poot hebben om op te staan, maar toch wil ik hier vragen of er iets is wat zij kunnen doen om hun huuropzegging terug te draaien. Het werd hun voorgehouden dat de verhuizing wel mee zou vallen maar nu blijkt het toch veel meer werk te zijn dan verwacht.

Enig advies zou heel welkom zijn!

Moneyman

Re: Huuropzegging terugdraaien?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De grote vraag is natuurlijk of die afspraak met de verhuurder aantoonbaar is. Als dat een onvoorwaardelijke afspraak was, kan de opzichter daar niet achteraf op terugkomen.

Als dat niet zo is, is het van belang om een goed gesprek aan te gaan en te kijken wat de (on)mogelijkheden wederzijds zijn. En als het écht niet anders kan, zou je wellicht iemand kunnen inschakelen om het werk te doen. Dan komt de druk in ieder geval niet bij jou te liggen.

Succes!

Goldkiwi

Moneyman schreef:
25 mei 2022 10:21
De grote vraag is natuurlijk of die afspraak met de verhuurder aantoonbaar is. Als dat een onvoorwaardelijke afspraak was, kan de opzichter daar niet achteraf op terugkomen.

Als dat niet zo is, is het van belang om een goed gesprek aan te gaan en te kijken wat de (on)mogelijkheden wederzijds zijn. En als het écht niet anders kan, zou je wellicht iemand kunnen inschakelen om het werk te doen. Dan komt de druk in ieder geval niet bij jou te liggen.

Succes!
Bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat ze het gesprek hebben opgenomen, vandaar dat ik bang ben dat ze geen poot hebben om op te staan.

Het is zo frustrerend dat ik maar weer te hulp moet schieten wanneer zij weer een domme keuze maken of niet voor zichzelf opkomen. Ze hebben sinds dat ik jong ben al zo veel onverantwoorde keuzes gemaakt waardoor ze nu flink in de schulden zitten, waar ze niet uit komen. Aan de ene kant wil ik helpen waar ik kan, zoals ik altijd doe, maar het zit me echt hoog dat zij altijd steun nodig hebben van mij en wederzijds is dit verwaarloosbaar.

Moneyman

Die frustratie kan ik me goed voorstellen. Zou een budgetcoach iets kunnen betekenen?

Mbt de casus: laat je ouders proberen het gesprek aan te gaan met dezelfde medewerker die ze vorige keer gesproken hebben (die kan je immers aan zn woord houden).

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u ook hier nog iets aan?

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... opzegging/

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Ook van belang zal zijn wat er exact is afgesproken, heb je daar de exacte bewoording van?

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een WBV zegt laat alles maar zitten zonder het beoordeeld te hebben. Wat ik me echter wel kan voorstellen is dat ze aangegeven hebben dat alle waardeverhogende aanpassingen na inspectie mogen blijven en dat alleen de zaken die misschien in minder goede staat zijn in originele staat teruggebracht moeten worden.

Kijkende naar de staat van zaken, hoe zou jij de vloer, trap bekleding, inbouwkasten e.d. beoordelen ziet dit er allemaal heel netjes uit, of zou jij zelf ook zoiets hebben van dit is zo niet opnieuw te verhuren zonder dit grondig aan te passen?

Goldkiwi

Cro schreef:
25 mei 2022 10:55
Ook van belang zal zijn wat er exact is afgesproken, heb je daar de exacte bewoording van?

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een WBV zegt laat alles maar zitten zonder het beoordeeld te hebben. Wat ik me echter wel kan voorstellen is dat ze aangegeven hebben dat alle waardeverhogende aanpassingen na inspectie mogen blijven en dat alleen de zaken die misschien in minder goede staat zijn in originele staat teruggebracht moeten worden.

Kijkende naar de staat van zaken, hoe zou jij de vloer, trap bekleding, inbouwkasten e.d. beoordelen ziet dit er allemaal heel netjes uit, of zou jij zelf ook zoiets hebben van dit is zo niet opnieuw te verhuren zonder dit grondig aan te passen?
Bedankt voor je reactie!
Het ding is dat de woningbouw mijn ouders er graag uit wil hebben als huurder, omdat ze de woning willen verkopen. Ze hebben mijn ouders een jaar of 2 geleden het aanbod gedaan om het voor een prikkie te kopen, dit hebben ze toen niet gedaan of het kon niet ivm hun bestaande schulden die dan in de hypotheek gestopt moesten worden en daarvoor was hun inkomen te laag oid.

M’n ouders zouden van verhuizen afzien als dit zou betekenen dat ze echt alles kaal moeten opleveren, vanwege de hoeveelheid werk. Toen zij erin kwamen hebben zij alle (niet-originele) inbouwkasten etc overgenomen van de vorige eigenaar. Toen zag het er nog prima uit, nu niet meer. Ik zou een woning zelf ook absoluut niet zo willen verkopen, de vloeren zijn versleten en de trapbekleding ziet er niet uit. Maar dat is wel de afspraak die in eerste instantie was gemaakt, voordat ze de huur beëindigden.

Ik had als ik hun was alsnog geprobeerd te kopen om met winst te verkopen. Maar goed. Ze hebben nooit verantwoordelijk met geld om kunnen gaan. Maar nu ga ik straks de enige persoon zijn die ervoor op kán draaien, mijn broertje zit in de schuldsanering en mijn oudere broer woont bij mijn ouders omdat hij chronisch ziek is dus leeft van een bijstanduitkering.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Eén telefoontje naar de verhuurder en je ouders weten of zij de huuropzegging kosteloos kunnen terug draaien. Zolang er geen nieuwe huurder is, lijkt mij dit geen problemen opleveren, maar ik ben de verhuurder niet.

Ik kan me niet voorstellen dat de wbv zonder controle van de woning een dergelijke toezegging heeft gedaan. Zou zo maar een geval van 'selectief luisteren' kunnen zijn.

Overigens, als huurder een woning kopen van de wbv en met winst doorverkopen, was een leuke gedachte maar niet realistisch. De woningbouw neemt namelijk allerlei voorwaarden op in de verkoopovereenkomst om dit te voorkomen. Bijv. het delen van de winst, het verplicht een aantal jaren daar moeten blijven wonen etc. Buiten dat, je ouders zijn op leeftijd en hebben schulden. Ik betwijfel of zij een hypotheek hadden gekregen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die wbv uw ouders er echt uit willen hebben omdat zij willen verkopen, dan zou ik het ook maar hard spelen en de huuropzegging ongedaan maken.

Het eerste wat kopers doen als ze een woning kopen is de boel inwendig slopen/compleet verbouwen, dus al het eventuele werk van uw ouders is slechts voor het zicht.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@Goldkiwi : ik kan mij goed voorstellen dat de ' zorg ' voor je ouders jou teveel kan worden.
Je kunt misschien een buddy regelen via de Gemeente?
Iemand die meekijkt / meedenkt/ dingetjes regelt.

Ga nu in gesprek met de WBV .
Daar blijven voor je ouders lijkt mij nu toch het beste, temeer daar jouw zieke broer ook nog daar thuis woont.
Laat alles voorlopig bij het oude, zou ik zeggen en wacht af.....

ZeerPrivé

Lady1234 schreef:
25 mei 2022 11:34
Als die wbv uw ouders er echt uit willen hebben omdat zij willen verkopen, dan zou ik het ook maar hard spelen en de huuropzegging ongedaan maken.

Het eerste wat kopers doen als ze een woning kopen is de boel inwendig slopen/compleet verbouwen, dus al het eventuele werk van uw ouders is slechts voor het zicht.
De vraag is of de wbv anno nu nog steeds die woning wil verkopen of dat dit enkele jaren geleden het geval was. Ik heb 2 collega's die een jaar of 10 geleden hun huurwoning van de wbv hadden gekocht, na terug verkoop aan de woningbouw zijn de woningen terug in de sociale huursector gekomen.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Anders als ze wel gaan verhuizen , zijn er altijd nog stichtingen die met vrijwilligers werken die ze kunnen helpen( ( gratis). Dat kan je bij je gemeente vragen waar je dat kan vinden.
Meestal zijn dat kerkelijke instanties.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Huuropzegging terugdraaien is heel moeilijk. Wettelijk gezien is dit onmogelijk. Natuurlijk kan je altijd proberen om dit alsnog te regelen.

Hoe de woning achter gelaten moet worden hangt van de situatie af (bijvoorbeeld de datum van begin van de huurovereenkomst). Op www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-moet-ik-m ... pleveren-0 staat beschreven hoe.
Meestal worden afwijkende afspraken op papier gezet. Dit mag alleen gunstiger zijn dan de wet aan geeft
Ook kunt u met de volgende huurders in samenwerking met de woningbouw afspraken maken

Indien huis leeg moet, overleg met je werkgever of je een vrije dag mag opnemen. Dit is je werkgever niet verplicht.

Tot nu toe denk ik dat een goed gesprek met alle partijen de meeste kansen oplevert. Vraag na het gesprek of de tegenpartij (bijvoorbeeld de woningbouw) de afspraken op papier of op de mail zet.
Eventueel kan je contact opnemen met www.juridischloket.nl voor gratis advies.

Moneyman

Seinhuis schreef:
25 mei 2022 14:56
Huuropzegging terugdraaien is heel moeilijk. Wettelijk gezien is dit onmogelijk.
Waarom zou dat onmogelijk zijn? De ouders van TS kunnen zich bijvoorbeeld beroepen op dwaling.

Goldkiwi

ZeerPrivé schreef:
25 mei 2022 11:45
Lady1234 schreef:
25 mei 2022 11:34

De vraag is of de wbv anno nu nog steeds die woning wil verkopen of dat dit enkele jaren geleden het geval was. Ik heb 2 collega's die een jaar of 10 geleden hun huurwoning van de wbv hadden gekocht, na terug verkoop aan de woningbouw zijn de woningen terug in de sociale huursector gekomen.
Ik vind zelf dat lady1234 wel een punt heeft, ik zou het ook wat harder spelen. Als zij zo graag die woning willen verkopen dan mogen ze ook iets meewerkender zijn. De woningbouw wil graag de woning verkopen, dit hebben ze ook aangegeven, het is een ‘prioriteitswoning’ als het aankomt op de verkoop. De koper moet toch een heleboel aan de woning doen. Maargoed..

ik blijf erbij dat m’n ouders het niet heel slim hebben aangepakt; maar ze zijn nogal naïef. Gesprekken die ik voer met dergelijke instanties neem ik op. Telefoongesprekken neem ik ook op. Als zij dit hadden gedaan dan hadden ze zich kunnen beroepen op de originele afspraak die is gemaakt voordat ze de huur op gingen zeggen. De vloeren etc zijn wel in slechte staat, dat is zeker waar en ik geloof dat de woningbouw dat niet had verwacht. Maar ze mogen m’n ouders een beetje tegemoetkomen.

Mijn broertje willen ze ook zijn huis uit hebben binnenkort omdat ze de boel willen slopen, en hij krijgt en oprotvergoeding van bijna 6000 euro voor z’n verhuiskosten en een andere woning.

Goldkiwi

Moneyman schreef:
25 mei 2022 17:00
Seinhuis schreef:
Huuropzegging terugdraaien is heel moeilijk. Wettelijk gezien is dit onmogelijk.
Waarom zou dat onmogelijk zijn? De ouders van TS kunnen zich bijvoorbeeld beroepen op dwaling.
Ik begrijp het punt wel. Het is (niet intentioneel) dwaling maar de oorspronkelijke afspraak ligt nergens vastgelegd dus dan moeten ze een beetje goed gebekt zijn om tot een overeenkomst te komen, en det zijn ze dus niet. Het zal er wel weer op zitten dat ik namens mijn ouders moet gaan lopen bemiddelen met een instantie :’)

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar hebben jouw ouders dan idd gelijk een ander huis?
En je broer? Ook?

Goldkiwi

Moneyman schreef:
25 mei 2022 17:00
Seinhuis schreef:
Ik begrijp het punt wel. Het is (niet intentioneel) dwaling maar de oorspronkelijke afspraak ligt nergens vastgelegd dus dan moeten ze een beetje goed gebekt zijn om tot een overeenkomst te komen, en dat zijn ze niet bepaald. Het zal er wel weer op zitten dat ik namens mijn ouders moet gaan lopen bemiddelen met een instantie :’)

ZeerPrivé

Als je 100% zeker weet dat de wbv het in de verkoop willen gooien, zou ik het zeker ook hard spelen. Ze mogen er wel wat voor over hebben om een woning te kunnen verkopen. Je kunt ze ook een beetje tegemoetkomen (afhankelijk van hoe het gesprek verloopt) en de minst tijdrovende klus(sen) toch zelf doen. Misschien zijn er buren die willen helpen.

Goldkiwi

moederslink schreef:
25 mei 2022 20:43
Maar hebben jouw ouders dan idd gelijk een ander huis?
En je broer? Ook?
Ja ze hebben al een andere woning toegewezen gekregen, via dezelfde woningcorporatie. Mijn broer zal meeverhuizen verwacht ik.

Plaats reactie