LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
J. Hereuox

Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door J. Hereuox »

Beste luitjes,

Ik zal de situatie schetsen:

Woon samen met een familielid in een huurwoning, familielid is de huurder en ik ben dus inwonend. Familielid gaat samenwonen met vriendin. Nu zegt de woningbouw vereniging dat 3 volwassenen niet in die woning mogen wonen en eentje weg moet gaan. De woning zelf is geschikt voor een heel gezin trouwens.

Dus mijn vragen:

ben je in eerste instantie verplicht om als je gaat inwonen bij iemand dit naast de gemeente ook bij de woningbouw vereniging te melden ?

Kan de woningbouw vereniging zomaar bij de gemeente persoonlijke gegevens inzien waardoor ze kunnen bepalen wie waar woont ?

Nu zal dat samenwonen pas over een half jaar zijn, dus in principe zou ik er nog kunnen blijven wonen tot die tijd, maar de woningbouw vereniging zegt tegen familielid dat ze me toch eruit willen omdat hij dit niet eerder gemeld heeft aan hun. Mag dit zomaar ?

Alvast bedankt !

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door Mo »

ben je in eerste instantie verplicht om als je gaat inwonen bij iemand dit naast de gemeente ook bij de woningbouw vereniging te melden ?
Ja. Je bent inderdaad verplicht je bij de woningbouw vereniging c.q. verhuurder in te schrijven als
- inwoners of
- als mede hoofdbewoners

Bij het laatste heb je beiden evenveel rechten. Bij de eerste optie zul je de woning dienen te verlaten of op verzoek hoofdbewoner of als hoofdbewoner de woning verlaat.
Als je je later dan bij aanvang van het huren huis pas laat inschrijven als mede hoofdbewoner dan heb je pas na twee jaar mede hoofdbewoner zijn het recht om in de woning te blijven als de andere hoofdbwoner de woning om welke reden dan ook verlaat.

Om overbewoning van een woning te voorkomen zijn er maximaal aantal bewoners en anders regels opgesteld. Overbewoning zijn regels die worden gemaakt door het Ministerie en daar dient de woningbouw dan mee om te gaan.

Echter kan de woningbouw ook zelf de regels aanscherpen en dat met diverse redenen zoals bijvoorbeeld dat de flat in een complex voor ouderen ligt en dat daar in een flat niet meer al 2 bewoners zouden mogen wonen, of anders.

Als zij dat stellen dat er niet meer dan twee personen de woning mogen bewonen en het is ook nog eens vastgelegd in hun algemene voorwaarden en huurcontracten dan heeft u zich daar aan te houden inderdaad.

En ook om deze wettelijke reden (de geldigheid van het huurcontract wat u aangaat met deze verhuurder) is het verplicht u te registreren op dat adres als u daar woonachtig bent.

Kan de woningbouw vereniging zomaar bij de gemeente persoonlijke gegevens inzien waardoor ze kunnen bepalen wie waar woont ?
Ja, daar zijn de GAB gegevens nu eenmaal voor. Deze gegevens mogen gebruikt worden door woningbouwverenigingen. Sterker nog, eens in de zoveel tijd worden de gegevens van coopraties, woningbouwverenigingen en verhuurders (en uitkeringsinstanties) naast elkaar gelegd en zo vergeleken (koppelingswet).
Dit vanwege de huursubsidie, overbewoning, onderverhuur en andere zaken.
Nu zal dat samenwonen pas over een half jaar zijn, dus in principe zou ik er nog kunnen blijven wonen tot die tijd, maar de woningbouw vereniging zegt tegen familielid dat ze me toch eruit willen omdat hij dit niet eerder gemeld heeft aan hun. Mag dit zomaar ?
Ja het mag bij:

De bewoner die niet officieel staat geregistreerd overlast veroorzaakt. Deze niet geregistreerde bewoner aangeeft hier officieel te wonen maar zich niet wil laten registreren.

Officieel is de weg dat u het eerst dient te laten registreren en dat de woningbouw/verhuurder dan de keuze moet hebben u al dan wel of niet toe te laten.

Sommige cooperaties en woningbouwverenigingen hebben nu eenmaal een heel streng toelatingsbeleid voor hun huurders en wensen dit in eigen hand te houden. Zij hebben daar het recht toe om te bepalen wie al dan wel of niet in hun woning KOMT wonen.
Het feit dat u daar dus al woont zonder dat dit in rpincipe is aangegeven bij de verhuurder is een feit waarop de verhuurder de in principe illegale of niet door hen goedgekeurde bewoner kan sommeren het huis te verlaten.

Maar.......,
mocht hier een kort geding van komen dan zal de rechter zeker niet met de eis in zee gaan dat u gelijk op straat komt te staan.
Er zal dan een wettelijk redelijk termijn gesteld worden zodat u alles in orde kunt brengen (echter hou rekening met een kort termijn van twee maanden).


Misschien dat u kunt gaan praten met een woonconsulente van de woningbouwvereniging en vragen of zij kunnen bemiddelen in een woonruimte voor u of een urgentie status of een eventuele andere oplossing.

Misschien kunt u ook langs gaan bij een bewonersorganisatie die u verder kan helpen door bijvoorbeeld maatschappelijk werk in te roepen die ook weer voor u zou kunnen bemiddelen.

gr
Mo

Gast

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door Gast »

Om overbewoning van een woning te voorkomen zijn er maximaal aantal bewoners en anders regels opgesteld. Overbewoning zijn regels die worden gemaakt door het Ministerie en daar dient de woningbouw dan mee om te gaan.
Tegenover ons wonen meer dan 10 personen in een flatje van 70 m2. Wat kunnen we eraan doen om dit tegen te gaan.

Karel

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door Mo »

3 dingen kun je doen:

- Melding bij de verhuurder van de woning
- Melding bij de wijkagent (dit omdat overbewoning overlast en gevaar kan opleveren)

en het laatste is het melden bij de speciale afdeling van de gemeente.
Iedere gemeente heeft bij de gemeentelijk dienst een afdeling alwaar je zaken van onrechtmatig verhuur of overbewoning of andere onrechtmatigheden van bewoning kunt melden. In Den Haag heet dat afdeling "illegale bewoning".
Dit gaat anoniem. U kunt bellen en zij vragen naar het adres. Zij gaan constateren en gaan dan kijken van wie de woning is en wie de officiele bewoner is.

Zij zullen afhankelijk van de aangetroffen zaken melding doen bij politie, verhuurder en of anders (belastingen, vreemdelingenzaken etc etc.). Echter maakt deze laatste dienst niet zelf een einde aan de overbewoning. Zij signaleren dus en geven het aan andere diensten door.

Succes
Mo

Gast

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door Gast »

Mo,

Bedankt voor je advies.

Fijne feestdagen en alles wat wenselijk is voor 2005.

Karel.

J. Hereoux

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door J. Hereoux »

Hartelijk dank Mo !

Ik kan denk ik wel wat regelen met iemand anders, het is alleen jammer want ik heb er niet bij stil gestaan tijdens het registreren dat dat ook bij de wbv moet, dacht dat de gemeente al voldoende was.

Maar goed, voor alles is een oplossing !

corporatie

Re: Woningbouw vereniging doet moeilijk ...

Ongelezen bericht door corporatie »

Mo heeft helemaal gelijk.
Ik denk dat hij net als ik bij een corporatie werkt. Ik was van plan e.e.a. uit te leggen maar ik kan Mo niet verbeteren.
Deze regels zij natuurlijk niet zo maar opgesteld. Woningebouwcorporaties voorzien in woonbehoefte van diegenen die op de vrije huurders- en kopersmarkt buiten de boot vallen.

De woningen van corporaties zijn dan ook in principe niet bedoeld voor burgers die een huis zouden kunnen kopen. Toch zie ik bij onze huurders nauwelijks doorstroming. Vooral in goedkopere woningen zitten bij ons ook veel bewoners die meer dan 2 maal modaal of meer verdienen.
De wachttijd voor een flat is daarom 3,5 jaar en woning bijna 6 jaar.
De regels die de heer Hereuox vervelend overkomen dienen dus als instrument om de woonruimteverdeling zo eerlijk mogelijk te laten plaatsvinden.

Gesloten