LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] recht op wonen??

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

recht op wonen??

Ongelezen bericht door marieke26 »

Dat er woningnood is in de sociale sector is bekend. Ikzelf woon nog in een studentenfalt, MAAR officieel mag ik daar al 8 maanden niet meer wonen omdat ik ben afgestudeerd. Maar ik kan geen kant op, na 4 jaar ingeschreven te staan heb ik totaal geen zicht op nieuwe woonruimte, het duurt zo nog 2 jaar.

Als chronisch zieke heb ik een zeer laag inkomen en kan ik dus neit gaan huren buiten de sociale woningbouw omdat de prijzen in de particuliere sector veel te hoog liggen.
Nu houd ik dus misschien nog 2 jaar een studentenflat vast, maar ik kan moeilijk op straat gaan wonen? Hebben we recht op betaalbare woningen?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ja ik denk van wel, iedereen heeft recht op een betaalbare woning. Helaas is het beleid van de gemeente/overheid om alleen maar huizen e.d. te bouwen in de duurdere segmenten van de markt, omdat daar natuurlijk veel meer aan verdiend wordt.

Gevolg daarvan is dat een beetje huis niet meer te betalen is voor de normale Nederlander en dat er wachtlijsten zijn van hier tot aan de overkant.

Bij mijn weten is er een verplicht percentage aan sociale woningbouw in een gemeente, maar dat neemt volgens mij elke keer af.

D-M
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2006 22:43

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door D-M »

Een jaar geleden ben ik in het huur huis van mijn overleden
ouders gaan wonen kort voor het overlijden laatste ouder.
Een fout zo bleek later maar zware rouw speelde een rol.

Bij de bibliotheek zag ik later een boek over huurwetten
met daarin dat je dat binnen een half-jaar de woningbouw,
hier een vastgoedbelegger, moet vragen of je de huur
mag voortzetten. Gelukkig was ik nog net op tijd.
Een advocaat schreef een brief en moest hun dagvaarden
want zij wilde kosten wat het kost het huis verkopen.

Een rechtzaak volgde. Veel keus had ik niet want
men eisde dat ik binnen 3 dagen de straat op zou gaan.
Maar mijn kansen waren heel klein, zei mijn advocaat
die ik met voorschotten moest betalen.
Geen inkomen maar te veel spaar/erfgeld kostte me
de rechtzaak zo'n 2.000 euro en geen rechter gezien.

Deze felde wel snel een vonnis. Een schikking stelde
ze daarin voor. Maar een vonnis is kennelijk geen eind-
vonnis en daarom zou een verhoor plaatsvinden.
Dat zag er slecht voor mij uit.
Heb de advocaat gevraagd op te bellen naar de
tegenparitij om nog 2 jaar te mogen blijven.
Het werd echter 1 jaar. Maar dan sta ik wel op straat!
Ik heb hier ,Arnhem, geen woonduur en in Amsterdam zijn de
lidmaatschappen bij wet o.i.d. van iedereen per 1 jan.2006
ongeldig geworden.

Omdat ik geen inkomen heb kan ik so wie so niets
huren.
Er zitten heel wat spullen in die ik wil bewaren maar
opslag is gloof duurder dan huren.

Omdat ik dadelijk vijf jaar geen inkomen heb
heb ik volgens mij de eerste vijf jaar ook geen
recht op wao of ww.

Het echte straatleven met daar aanklevend
de lik wachten op mij.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Marieke

Er zijn twee soorten grondrechten: klassieke en sociale. De klassieke zijn o.a. het recht van vrije meningsuiting en het discriminatieverbod. Zij zijn in de doctrine van het staatsrecht resultaatsverplichtingen: de overheid moet ze garanderen, anders kunnen ze daar op worden aangesproken bij de rechter. De sociale rechten zijn o.a. het recht op scholing, sociale zekerheid en een dak boven je hoofd. Dat zijn inspanningsverplichtingen. Het betekent dat je de overheid slecht of moeilijk op het ontbreken daarvan kan aanwijzen, tenzij de toestand echt heel schrijnend is of er opzet of grove schuld van de overheid is.

Concreet gezien kan je dus klagen als je gediscrimineerd wordt, en zijn daar concrete wetten tegen. Je kan echter niet bij de rechter terecht met een klacht dat je al 20 jaar op de wachtlijst van de corporatie staat, of dat er geen woonruimte beschikbaar is. In theorie is het namelijk wel mogelijk iets te krijgen, en de overheid doet volgens deze theorie zijn of haar best en voldoet daarmee aan de verplichting. Je zal dus te horen krijgen dat je je beurt moet afwachten.

Voor jou betekent het dat men zal zeggen dat je dan maar bij familie moet wonen. Als je echt op straat komt, dan kan je wellicht met je aanvraag voorrang krijgen bij een corporatie. Ik heb ook zo'n situatie gehad, waarin de verhuurder gedoogde dat ik na mijn afstuderen nog even bleef. Zorg wel dat je tijdig ingeschreven staat en probeer regelmatig wat te vinden en reageer op advertenties (anders verwijten ze je dat je zelf niet voldoende je best hebt gedaan). Een ontruimingsprocedure zal overigens met zo'n vaart niet lopen, en ik denk wel dat een rechter naar je zal luisteren, zeker als je braaf je huur betaalt.

Wettelijk ben je dus afhankelijk van de welwillendheid van je omgeving.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door NAK »

marieke26

Twee zaken in jouw verhaal kan ik niet met elkaar rijmen.

Je geeft aan dat je bent afgestudeerd. Proficiat.

Maar je geeft ook aan dat je als chronisch zieke een zeer laag inkomen hebt.

Hoe is dat mogelijk?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Frankkk »

@NAK: Afgestudeerd zijn zegt ook niet alles.

Jij lijkt te zeggen:
ALS je bent afgestudeerd, DAN heb je geen laag inkomen.

Je maar geeft juist een mogelijke oorzaak voor een laag inkomen aan; de chronische ziekte heeft mogelijk voor een lagere kans op een baan gezorgd???

Daarnaast speelt ook mee welke studie het betreft, je cijfers en of het MBO, HBO of WO betreft... et cetera...

Zo zwart/wit zoals jij het lijkt te trachten te zien is het dus niet.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door NAK »

Zo zwart/wit zoals jij het lijkt te trachten te zien is het dus niet.
Ik zie niets zwaer / wit, ik stel een vraag.

Overigens Frankkk, gezien de Quote zou een cursus Nederlands ook wel op z'n plaats zijn.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Frankkk »

@NAK: leg eens uit waarom een cursus Nederlands op zijn plaats zou zijn.
Ik zie niets zwaer / wit, ik stel een vraag.
Duidelijk is wel dat jij een cursus spelling nodig hebt. :D

Maar goed, door over mijn Nederlands te beginnen, en dus off-topic te gaan, bewijs je je ongelijk al, appeltje-eitje... :idea:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door NAK »

Gaan we toch lekker samen...... :lol:

Oh ja voor ik het vergeet.
Misschien dat je onderstaande zin dan duidelijker kan formuleren
Zo zwart/wit zoals jij het lijkt te trachten te zien is het dus niet.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Frankkk »

@NAK: Leg nu eens uit wat er verkeerd is aan die zin, want je hebt me nog niet echt overtuigd 8)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door NAK »

Maar goed, door over mijn Nederlands te beginnen, en dus off-topic te gaan, bewijs je je ongelijk al, appeltje-eitje...
Welk ongelijk........ manneke?????

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door Frankkk »

@NAK: hahaha, je beantwoordt mijn vraag om uit te leggen wat er nu fout is aan mijn zin met een wedervraag en je gaat woorden als 'manneke' inzetten om je woorden kracht bij te zetten...

Begin nu maar eerst met het beantwoorden van mijn vraag. Lukt je dit niet, wees dan sportief en laat het los in plaats van te zitten mokken :D

henkxxx
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2006 14:00

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door henkxxx »

Hoi Marieke,
Ik heb zelf ook een spierziekte en ben bijna afgestudeerd, en inderdaad je kansen op de arbeidsmarkt worden hierdoor sterk verminderd.

Ik kan terecht bij vsn (vereniging spierziekten nederland), wellciht is er voor jou ziekte ook een vereniging die hierover informatie heeft.

Verder hebben veel gemeenten een regeling dat chronisch zieken gebruik kunnen maken van urgentieregelingen, informeer hier eens naar.

Denk ook eens aan eventuele belasingvoordelen die je geboden worden voor de extra kosten (die soms vrij hoog kunnen zijn) van je ziekte.

marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Re: recht op wonen??

Ongelezen bericht door marieke26 »

Thanks henkxxx. Ik had begrepen dat je geen urgentie krijgt bij ziekte of handicap. Maar zal t eens informeren! Voor mijn ziekte is er idd ook een belangenstichting maar die hebben hier geen info over.

Enne NAK, begrijp je vraag niet helemaal. Hoezo is t raar dat ik ondanks ik afgestudeerd ben een laag inkomen heb? Door chronische ziekte kan ik helaas niet volledig werken, ookal ben ik HBO geschoold.

Helaas is het in NL zo dat als je jong bent en ziek/ gehandicapt dat je altijd gekort wordt op je inkomen. ( jen bent snel afhankelijk van een WAJONG, ALS je die al krijgt van he UWV tegenwoordig)

Gesloten