LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
iesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:14

renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door iesje »

Heeft iemand hier ervaring mee?
Momenteel zijn wij aan het verhuizen naar een wisselwoning, omdat over twee weken de renovatie aan onze flat start.
Badkamer, keuken en leidingen worden vervangen. Veel mensen kunnen in de woning blijven tijdens de renovatie, maar omdat wij een baby hebben is er een wisselwoning aangeboden.
Ze hebben er zelfs een bank/tafel/lampen ingezet.

Maar op de site van VROM en Postbus51 wordt gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een verhuiskostenvergoeding die zijn huis uit moet voor de duur van de renovatie en dus naar een wisselwoning verhuisd. Sinds 1 juli is dit bedrag ook vastgesteld op minimaal 5000 euro.

Nu is dit wel heel erg veel....maar ja, als dat het minimumbedrag is...
Wij zouden zeker een vergoeding voor alle moeite willen ontvangen...of kunnen we echt aanspraak maken op die 5000 euro?

supermaster
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 sep 2006 13:13

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door supermaster »

je kunt een vergoeding krijgen voor ongemak en dat is geen 5000 euro

ze komen je al tegemoet met een tijdelijk huis voorzien van wat je nodig hebt.

ik denk dat je een vergoeding krijgt van 1 maand huur.

toen hier verbouwd werd kregen wij allemaal een maand huur voor 3 weken overlast wij konden ook niet koken en toilet etc

dat kon in een speciaal huisje waar men een sleutel van kreeg gedaan als je wilde.

het verschil ligt eraan als het woningverbetering is of idd noodzakelijk onderhoud.

en zoals ik het lees is het het 2e.
dus staar je niet blind op 5000 euro die krijg je niet

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Fiore »

volgens mij klopt dat niet hoor. de vergoeding van 5000 euro is wettelijk vastgesteld, en, zo valt te lezen, geldt ook voor mensen die naar een wisselwoning gaan

Kijk eens op http://www.woonbond.nl/ of probeer contact met ze op te nemen

dit is ook nog interessant:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1542

iesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:14

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door iesje »

dank je voor de reactie Fiore!
Ik ben er nu ook achteraan gegaan - heb inmiddels gesproken met het Juridisch Loket. Zij vertelden mij ook dat we er zeker recht op hebben.
De woningcorporatie doet ondertussen alsof hun neus bloedt en alsof ze van niks weten.
Het juridisch loket adviseerde om nu op korte termijn een vordering van 5000 euro per aangetekende brief te sturen.

Het zal allemaal nog wel wat voeten in de aarde hebben, verwacht ik...maar het is wel duidelijk dat we er recht op hebben! Alleen jammer dat die woningcorporaties altijd zo vreselijk te werk gaan.....

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Dat zou nog eens fraai worden, haha. Ik ben benieuwd, maar ik weet de uitslag al, succes.

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Heinz »

Die verhuiskostenvergoeding slaat dus op woningen waarbij door de woningcorporatie eerst werd vastgesteld dat deze gerenoveerd moet worden (bijv. door ouderdom) en de zittende huurder naar een wisselwoning moet verhuizen en dan eventueel weer terug.

Nu het volgende: in mijn woning is veel bluswaterschade ontstaan t.g.v. brandstichting bij de bovenburen. Mijn woning moet daarom voor een groot deel gerenoveerd worden en ik moet binnenkort verhuizen naar een wisselwoning totdat de woning weer hersteld is. Voor dat doel moeten heen en terug natuurlijk ook een hoop spullen meeverhuizen (niet alles). Heb ik nu ook recht op een vorm van verhuiskostenvergoeding? De woningcorporatie beroept zich op overmacht vanwege die brandstichting en ze regelt de wisselwoning nog wel maar de verhuiskosten niet. Is dit juist?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Mickey D
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:04

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Mickey D »

@Heinz:
Schade door brand, dus eigen inboedelverzekering? Volgens mij maakt het niet uit of die brand bij jezelf is of bij de bovenburen, de schade wordt door je eigen inboedelverzekering vergoed. Heb je daar al contact mee gehad?

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Heinz »

Jawel, de inboedelverzekering vergoedt wel hotel- of pensionkosten in een tijdelijk ander verblijf tot een bepaald maximum, maar niet de verhuiskosten van de (gedeeltelijke) inboedel naar/van een wisselwoning.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Renovatievergoedingen.

Een verhuisvergoeding is in dit geval niet altijd van toepassing.
Voor renovatie zijn er speciale regelingen afhankelijk van woonplaats en woningbouwvereniging/huisbaas.
Het beste is om daarvoor uw gemeente en/of Postbus 51 te raadplegen.

de eerder gegeven link naar
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1542 geeft wat woningcooperaties/verenigingen/stichtingen betreft een duidelijk antwoord

Wel als persoonlijke ervaring de renovatie van z.g. duplex-woningen *
Amsterdam Noord. Verhuurder Ymere.
----------
* Een duplexwoning is vlak na de oorlog zo gebouwd dat op het moment dat de woningnood opgelost zou zijn van de 2 woningen (boven en beneden) 1 woning kon worden gemaakt.
----------
Daarvoor waren wisselwoningen noodzakelijk.
Er werd toen 8 jaar geleden 5000,- vergoeding gegeven.

Met deze vergoeding wordt bij een grote renovatie de extra kosten die de bewoner heeft nauwelijks tot niet gedekt, afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Let wel!

Omdat na renovatie onvermijdelijk een huurverhoging volgt kan men in aanmerking komen voor een huurgewenningssubsidie.
Nadat de taak van huursubsidie niet meer bij de gemeente ligt maar bij de belastingdienst zult u zich daarmee in verbinding stellen.

Tenslotte;
Menig verhuurder probeert achterstallig onderhoud in een renovatie te stoppen terwijl er eigenlijk groot onderhoud zou moeten worden gepleegd.
Groot onderhoud heeft geen effect op de huurprijs. Renovatie wel!

Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 26 aug 2007 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Heinz »

Toevallig huur ik ook van Ymere. Zij beroepen zich op overmacht, want de brand is hen ook overkomen. Het is dus geen renovatie die al een tijd van tevoren was gepland. Hoofdzakelijk mijn woonkamer moet gerenoveerd worden, maar de woning is in zijn geheel afgekeurd door B & W, ik betaal tijdelijk geen huur en woon al sinds 2 1/2 maanden in een klein kamertje in de gemeentelijke noodopvang, wat mijn leven behoorlijk ontregelt.

Mij werd verteld: na de renovatie mag de huur niet worden verhoogd. Als de corporatie mij terwille is met een wisselwoning omdat de renovatie te lang duurt , houdt dit niet in dat men ook de verhuiskosten heen en terug vergoedt. Die zou ik dus zelf moeten betalen. Dan kan ik net zo goed in de noodopvang blijven, hoe vervelend dat ook is, anders kost het mij alleen maar veel geld voor tijdelijk iets meer gerief.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Na brand in Noodopvang?

En dat alleen al op een kort stukje Watergangseweg Nieuwe deel er al drie woningen al een behoorlijke tijd leeg staan?

Ik zou maar eens met maatschappelijk werk Ymere gaan praten en vanuit dat nieuwe Nieuwendam/Banne Buiksloot o.i.d. maar vragen voor een vervangend huis in het "oude dorp".

Alleen met die restrictie dat je natuurlijk geen sleep aan kinderen mee gaat nemen.
De woningen in dit oude Nieuwendam zijn maar klein, hooguit 3-kamerwoningen waar echter een alleenstaande boven een bepaalde leeftijd recht op heeft.

De oudere woningen = z.g. "bank"woningen ongeveer begrenst tussen Schermerstraat en Avenhornstraat zijn al voor een deel verkocht of op de nominatie verkocht te worden.

Wat Ymere dus flikt zou ik persoonlijk niet nemen en hen onder pressie zetten voor een andere woning!

Hoor ik nog een tegenbericht van U?

Grootvader

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Heinz »

Beste grootvader/kanovaarder,

Bedankt voor deze tips. Ik zal u zeker informeren over de afloop. Ik heb inmiddels een aangetekende brief gestuurd aan de directie van Ymere dat het zo niet langer kan en of men met spoed een oplossing wil bieden. Indien ze daarop niet ingaan zal ik proberen of een lokale tv- of radiozender is geïnteresseerd. In de publiciteit brengen kan een drukmiddel zijn.

Nog iets anders. Als ik de woning uit mijzelf verlaat en iets anders vind geef ik hen de gelegenheid om de huur met meer dan 100,- Euro p.m. te harmoniseren omdat de woning in een gewilde buurt ligt. In dat geval vind ik dat ze mij een tegemoetkoming mogen geven op de verhuiskosten.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Renovatie na brand.

Aan Heinz.

Eigenlijk mag Ymere in dit geval niet eens spreken over renovatie maar alleen over 'herstellen'.
Dat mag dus in dit geval ook niet tot een huurverhoging leiden.

Wel mag u in dit geval wel dat Ymere onder druk zetten nu zij zelf spreken over renovatie dat met zich mee brengt dat u eigenlijk recht heeft op een wisselwoning en op dei 5000,- euro zoals in de info van de woonbond wordt vermeldt.
Ook het blijvend naar zo'n wisselwoning zou weleens die 5000,- euro kunnen betekenen.

Ik wacht (toch wel met enige spanning)op de reactie.
Wens u in iederngeval succes!
Misschien ziet u dan mij weleens lopen met mijn whippet.

De Watergangse weg is leuk wonen hoor.
Zelf in het geval als het een bovenwoning betreft.
En......... een leuke en vriendelijke buurt ook.
Immers, ik woon er o.a.
(met vier balkonbakken met hanggeraniums- de mooiste van het plein)

Grootvader

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door Heinz »

Beste kanovaarder,

ik kom graag naar uw buurt toe en wie weet definitief, maar...

Een verhuiskostenvergoeding van 5.000,- Euro is alleen van toepassing bij gerichte renovatieprojecten waarbij de woning verlaten moet worden, maar niet bij de gevolgen van brand. In dit geval was er sprake van inbraak met brandstichting terwijl de bewoners op dat moment niet thuis waren, dus...overmacht.

Dat betekent ook dat óf mijn inboedelverzekering óf de opstalverzekering van de woningcorporatie de verhuiskosten naar/van een wisselwoning moet vergoeden. Het meeste uit mijn woonkamer is inmiddels al geruimd en opgeslagen, omdat ze daar aan de slag willen (ze moeten echter nog beginnen!). Over de kosten van transport en opslag van die spullen lag mijn inboedelverzkering 1 1/2 maand met de woningcorporatie in de clinch over wie dit eigenlijk moest vergoeden. Mijn inboedelverzekering meende uit overtuiging dat de opstalverzekering van Ymere aansprakelijk is. Uiteindelijk heeft mijn inboedelverzekering dit toch coulance-halve maar onder protest vergoed.

Als ik de wisselwoning accepteer en zelfs daar blijf moet ook de inboedel uit mijn slaapkamer, keuken en berging (die slechts ten dele gerenoveerd hoeven te worden) verhuizen en die kosten moet ik zelf dragen, want mijn inboelverzekering is nu echt niet meer te vermurwen.

Al met al kan ik dan net zo goed in de noodopvang blijven, hoe naargeestig dat soms ook is, maar ik bespaar dan wel veel rompslomp, stress en kosten.

Ik heb deze week nog een afspraak met het juridisch loket.

Bedankt voor uw sympathieke medeleven! Ik houd u op de hoogte.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door gravedigger »

Kano: dat kan eik alleen her Purmerplein of Bsmp zijn :)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Brand en renovatie (aan Gravedigger)

Beste Gravedigger,

Je bent warm!
Sterker nog, je zou uit eerdere stukjes mijnerzijds nu kunnen weten waar ik woon.
Maar......... wees een mens en respecteer ook mijn privacy.
Overigens dan toch;
Aan de overkant van de straat is er regelmatig werk voor je!
Althans, als je nickname tevens ook je vak is!

Goh, het lijkt wel spoorzoeken met opdrachten.
Ben je eigenlijk ook Nieuwendammer?
Het dorp van Aart Staartjes, Mien Dobbelsteen, Eric Herfst, de balletfamilie Stuyff en nu al enige tijd het dorp van Ivo de Wijs.

Grootvader

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: renovatie-wisselwoning-onkostenvergoeding

Ongelezen bericht door gravedigger »

Nee hoor. Geboren Spaarndammerbuurter en inmiddels al 27 jaar B&L :) Weet nu idd waar ik je zoeken moet. Dit zullen we dus maar verder laten rusten.

Gesloten