LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervanging sloten na huuropzegging !

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ducivane
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2007 11:34

Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door Ducivane »

Beste mensen,

2 maanden geleden heb ik mijn verhuurder (Nijmegen) gemeld dat ik per 1 juni j.l. de huur zou opzeggen. Dit is bevestigd door de verhuurder. Echter, door een aantal persoonlijk tegenslagen was ik niet in staat de woning voor 100 procent leeg te krijgen. Gisteren wilde ik mijn woning ingaan en waren alle sloten vervangen (1 juni). Hierdoor kon ik niet bij mijn spullen die ik dringend nodig heb. Natuurlijk snap ik dat ik mijn woning op 1 juni leeg moet hebben maar dit lijkt me een nogal drastische maatregel. Ik heb de volgende vragen met betrekking tot deze toestand:

1. Mag een verhuurder 1 dag na de datum van opzegging de sloten van de woning vervangen terwijl er nog een aantal spullen in de woning aanwezig zijn en hij zich daar van bewust is. Hierdoor heb ik bv geen documenten ter identificatie en scooter.

2. Moet hij mijn persoonlijk spullen teruggeven (paspoort, bankpasjes, laptop etc) of kan hij eerst eisen dat de kosten voor de sloten enz worden betaald.

Met vriendelijke groet, Ducivane.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door mens »

Tja, bij ons werkt het anders. Op de laatste dag van de huurovereenkomst lopen (ex-)huurder en de opzichter samen even het huis door om de staat van oplevering te bekijken. Daarna lever je de sleutels in.
Deze werkwijze voorkomt het probleem dat u beschrijft.

Overigens vind ik het wel logisch dat de sloten zijn aangepast. Je betaalt geen huur meer, dus heb je geen recht meer om in deze woning te betreden. Je geeft zelf al aan dat de woning leeg had moeten zijn.

Het was heel netjes en aardig geweest van de woningbouwvereniging als ze even hadden gebeld, maar ik denk niet dat ze dat moeten.

Ik denk dat je er beter aan had gedaan om vooraf zèlf even te overleggen met de woningbouw. Jullie waren er samen vast uitgekomen als je nog net een dagje langer toegang tot het huis nodig had. Beetje vreemd om deze verantwoordelijkheid af te schuiven op de andere partij.

Maar goed, bel ze even. Ze willen je vast wel een dagje de sleutel lenen, zodat je je spullen kunt ophalen.

Ducivane
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2007 11:34

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door Ducivane »

Hoe kom je erbij dat ik de verantwoordelijkheid afschuif op de andere partij ? Ik schrijf toch dat ik weet dat ik 1 juni alles uit die woning moet hebben.

Ik stel gewoon 2 vragen die ik graag beantwoord wil hebben omdat die in mijn situatie relevant zijn. Iemand die het antwoord wel weet ?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Jouw eerste vraag :

Ik ga ervanuit dat je vlak voor 1 juni 2007 geen contact hebt gezocht met de verhuurder om te melden dat je de ontruimings-datum van 1 juni niet gaat halen.

In dat geval is de verhuurder tenvolle gerechtigd om de sloten te vervangen na beeindiging huurtermijn, of dat nu 1 uur 1 dag ,1 week of 1 jaar na deze datum gebeurd is onbelangrijk.

De stelling dat de verhuurder weet dat er nog spulen in de woning staan is niet per definitie juist. De slotenmaker zal dat best wel gezien hebben , maar dat is niet de verhuurder.


Jouw tweede vraag :

Meestal worden alle sloten standard vervangen bij overgang naar een nieuwe huurder. Je weet immers niet hoeveel exemplaren de vorige huurder heeft laten bijmaken.

Het is daarom niet redelijk dat jij de kosten voor het vervangen van de sloten moet betalen

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Beter gezegd, dat gebeurt bij het verlaten van de woning, en ook weer wanneer de nieuwe bewoner recht heeft op de sleutels. Zo wordt voorkomen dat een voormalige bewoner zich toegang kan verschaffen tot de woning.

Bij 1 keer vervangen is de kans daarop al heel klein, en waarom zou de vorige bewoner dat ook doen, en bij 2 keer vervangen (overigens alleen de ''buiten''-sloten), is de kans eigenlijk wel uitgesloten. Zo gaat het bij de woningstichting waarbij ik eerst huurde, en van wie ik later de woning kocht......

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door NAK »

2 maanden geleden heb ik mijn verhuurder (Nijmegen) gemeld dat ik per 1 juni j.l. de huur zou opzeggen. Dit is bevestigd door de verhuurder. Echter, door een aantal persoonlijk tegenslagen was ik niet in staat de woning voor 100 procent leeg te krijgen. Gisteren wilde ik mijn woning ingaan en waren alle sloten vervangen (1 juni).
Was het niet slimmer geweest, juist omdat er nog spullen in de woning lagen, om op 1 juni in het huis aanwezig te zijn?

Had je een hoop problemen kunnen voorkomen.

Ducivane
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2007 11:34

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door Ducivane »

Ok laat ik het dan anders formuleren. Wat mag de verhuurder doen met mijn spullen ? Zoals reeds gemeld, ook persoonlijke documenten zoals een paspoort zit hierbij. Moet hij mij toegang verlenen tot deze bezittingen (met de nadruk op MOET en dus niet wat mensen hier redelijk vinden, juridisch gezien dus).

Overigens krijg ik geen contact met deze ex-verhuurder. Op deze manier kan hij nog jaren niks van zich laten horen terwijl ik dagelijks een aantal van deze spullen nodig heb. Mijn vraag is dus opnieuw als ik een brief schrijf naar de verhuurder MOET hij dan op ingaan op mijn eis mijn bezittingen terug te kunnen halen ? Of mag hij dit schrijven terzijde schuiven en zelfs weigeren toegang te verlenen. Hier wordt geschreven "misschien WIL de verhuurder" maar dat vind ik niet zo boeiend ik wil weten wat er JURIDISCH van toepassing is op deze situatie dus zijn er behalve mensen die maar een gooi doen ook advocaten/juristen aanwezig.

Bij voorbaat dank

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door NAK »

maar dat vind ik niet zo boeiend ik wil weten wat er JURIDISCH van toepassing is op deze situatie dus zijn er behalve mensen die maar een gooi doen ook advocaten/juristen aanwezig
Kijk en daar hebben ze nu een juridisch loket voor in het leven geroepen.

Als je daar naar toe gaat met je vraag hoeven mensen op dit forum geen "gooi" te doen.

Ducivane
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2007 11:34

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door Ducivane »

Kijk NAK daar kan ik nu iets mee, geloof het of niet maar daar had ik nog nooit van gehoord die ga ik morgen dus even bellen, bedankt jongen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door NAK »

:lol: :lol: :D

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Je zal toch contact moeten zien te krijgen met de verhuurder. Hij is de enige die jou je spullen terug kan geven. (hij kan de spullen ook ergens hebben opgeslagen)
Overigens moet hij ze teruggeven. (hij mag zich deze spullen natuurlijk nooit toeeigenen)
Met het juridisch loket schiet je dus eigenlijk niets op. (in ieder geval niet op de korte termijn) Kun je nog beter gelijk de politie inschakelen. (deze hebben misschien meer mogelijkheden hem te traceren)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat hier duidelijk niet zoals door sommigen wordt aangenomen om een woningbouwvereniging maar om een particuliere verhuurder. Een woningbouwvereniging zou nooit op dag 1 al de sloten vervangen; bizar!

Waarom zou een verhuurder al op dag 1 de sloten vervangen? Is ie doodsbang dat inbrekers het oude behang gaan stelen zolang het huis leeg staat?

Ik zou om advies vragen bij de Woonbond, www.woonbond.nl

Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Komt vast wel goed allemaal ook al is het schrikken als het zo gaat.

d3R
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 mei 2007 18:57

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door d3R »

serieus, hoe dom ben je als je dingen als een paspoort, bromfietscertificaat, laptop laat liggen?????
dat zijn toch juist de dingen die je als eerste meeneemt?

je kan ook ff met meneer baksteen langs je oude woning mocht je geen contact kunnen krijgen met de verhuurder.... :roll:

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door tinne »

*****g, maar mag, kun je niets aan doen. mijn ouders zijn binnen een halfjaar na elkaar overleden, mijn zusje, die de zaken regelde, dacht dat ze een maand extra kreeg om op te leveren, dat bleek niet zo te zijn, de nieuwe mensen waren al bezig om te schilderen en te behangen en wij hebben een hoop dingen bij de overburen gestald. Waarschijnlijk als ik mijn oude huissleutel probeer kan ik zo het huis in waar ik ben geboren........

moeilijk verhaal dus, maar je kunt beter met elkaar praten als tegen elkaar schreeuwen........

Desalniettemin, Mvrgr. Tinne

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door antonh »

@Ducivane
Hoe kun je nu bewijzen wie je bent als de politie er om vraagt.

Ok laat ik het dan anders formuleren. Wat mag de verhuurder doen met mijn spullen ? Zoals reeds gemeld, ook persoonlijke documenten zoals een paspoort zit hierbij.

Je moet toch altijd een indentieteitskaart bij je hebben?

En je ex verhuurder hoeft jou niet na te lopen hoor.
Je bent zelf fout geweest.
1 juli is 1 juli en geen 3 juli.
Draai het eens om als de verhuurder naar jou toe je de sleutel te laat gaf.
Wat zou je dan zeggen?

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door tinne »

reacties te kort door de bocht, zie de mijne, het zal je maar gebeuren he?

Mvrgr. Tinne.

Waar gebeurd

jullie reacties: als in:

het zou kunnen gebeuren, Maar het ZAL me nooit gebeuren want ik ben een grote m... of v... En ik ben niet zo dom.


Leuk zo'n grote mond, nu nog wakker worden in de wereld van de grote mensen, of de mensen die lopen te sappelen voor hun centjes.




mvrgr. Tinne

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door D1RK »

Soms staan de volgende huurders te wachten, en gaat alles wat achterblijft als huisvuil afgevoerd weg, tegen betaling omdat U het niet leeg opleverde.
Als je niet vraagt of je iets later mag of kan, de huur is ook tot die datum betaald, en tijdelijke leegstand kost geld voor de verhuurder!

De sloten wisselen doen de meeste, je krijgt gewoon dan andere willekeurige sloten, ruilsysteem.

Juist waardevolle dingen achterlaten is de grootste fout, U wist al 2 maanden van te voren, en zij moeten ook hun werk doen.
U heeft dus eigenlijk geluk dat het niet is afgevoerd, of verkocht, want het hoorde leeg te zijn!

Er zijn meerdere woningen ontruimd omdat de verhuiswagen van nieuwe bewoners stond te wachten.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door tinne »

Oh D1rk, af en toe kun je ook wel eens je mond houden met je geweldige uitspraken hoor! Scheisse, ooit wel eens gehoord van "een tang op een varken"

Je hebt de wijsheid niet in pacht, dat hebben we overigens geen van allen, maar ga dan niet pretenderen dat jij dat wel hebt.

Mvrgr. Tinne

ronan
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:42

Re: Vervanging sloten na huuropzegging !

Ongelezen bericht door ronan »

volgens mij geeft dirk een heel normaal antwoord toch of zie ik het verkeerd

Gesloten