LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbaas terroriseert huis-oppas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Huurbaas terroriseert huis-oppas

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Ruim 12 jaar lang huren wij een winkel + woonruimte. Al die tijd hebben wij nog nooit een probleem met onze huurbaas gehad. Maar een half jaar geleden is het pand verkocht en hebben wij een nieuwe huurbaas. De nieuwe huurbaas wilde wat schilderwerkzaamheden aan de achterkant van het pand verichtten. Deze werkzaamheden zouden samen vallen met onze vakantie.

Er zijn twee manieren om bij de achterkant van het pand te komen: door onze woning (de makkelijkste manier), of via de achterkant over een aantal platte daken van de buren.

Tijdens onze vakantie zou de bedrijfsleider van de winkel op ons huis passen. Wij hadden met de huisbaas afgesproken dat ze tijdens de openingstijden van de winkel gewoon konden schilderen en door ons huis konden gaan. Op woensdag is de winkel echter gesloten en als ze dan zouden willen schilderen dan zouden ze dat eerst moeten overleggen met de huis-oppas.

We zitten nu 1 week in onze vakantie en worden door een gestresste oppas (een vrouw van 23 jaar) opgebeld. De huisbaas staat om 8 uur 's ochtends al aan de deur. Als de oppas dan niet open doet, klimmen ze over de daken naar de achterkant en beginnen vervolgens gewoon te schilderen aan bijvoorbeeld de slaapkamer ramen waar de oppas dus ligt te slapen. Vervolgens eist de huisbaas de sleutel van de oppas op (die ze uiteraard niet afgeeft) zodat ze naar binnen kunnen gaan wanneer hun dat uitkomt. Tevens laten ze alle ramen aan de achterkant van het pand open staan - ook als de oppas niet thuis is. Ook laten ze aan het einde van de dag de ladder omhoog staan tegen het pand.

Even ter verduidelijking: de achterkant van het pand is niet zichtbaar vanaf de weg (het is een grachtenpand) maar wel eenvoudig te bereiken via een paar makkelijk te beklimmen platte daken van de buren.

De huisbaas eist ook van de oppas dat ze op woensdag (als de winkel dicht is - dus op haar vrije dag) thuis blijft zodat ze ook op de woensdag kunnen schilderen. Soms blijven ze na 18:00 nog wat door schilderen (omdat ze wat af willen maken) en eisen/verwachten dan van haar dat ze thuis blijft tot ze klaar zijn (ze plegen geen enkel overleg).

Ik heb zojuist de huisbaas (een gepensioneerde man en vrouw) gebeld en met de vrouw gesproken. Buiten dat ze een verschrikkelijk b-tch is die je slechts 2 woorden laat praten voordat ze er doorheen begint te kletsen (sorry hoor, moest dat even kwijt), zegt ze gewoon glas hard dat zij de huisbaas is en gewoon om 8 uur begint als ze dat wilt. Ook als ik zeg dat ik er niet akkoord mee ga dat ze de ramen open laat staan, gaat ze helemaal over de ****.

M.a.w., ik heb zojuist een half uur met haar aan de telefoon gezeten (vanaf mijn vakantie adres) en ze is niet voor rede vatbaar. Ze vindt dat ze - omdat ze de huisbaas is - kan doen en laten wat ze wilt.

Wat zijn nu onze rechten en plichten? Ik begrijp dat we haar niet mogen/kunnen belemmeren om onderhoud werkzaamheden uit te voeren aan het pand, maar betekent dit ook dat we hun toegang moeten verschaffen tot onze woning wanneer hun dat willen? Moeten wij accepteren dat ze ladders tegen het pand aan laten staan als ze weg zijn? Moeten we accepteren dat ze de ramen open laten staan? Zijn wij verplicht hun een sleutel van onze woning te geven?

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Huurbaas terroriseert huis-oppas

Ongelezen bericht door gozik »

U heeft als huurder ook rechten, maar een winkel heeft andere regels dan huizen, dus kan ik niet met zekerheid zeggen wat er in dit geval wel of niet mag!

Woning; U mag op vakantie, en tijdens vakantie is het jammer voor hun, U hoeft niets te regelen dus ook geen oppas!

sleutels afgeven met risico van copyeren hoeft niet, bepaalde U zelf.
Zij moeten tijdig overleggen en datum afspreken, en als U al eerder vakantie had is het jammer maar zoeken zij maar een andere dag!

De achtergebleven ladders mag U in beslag nemen, wegens verhoogde diefstal risico.
Ook open ramen, ik weet dat het moet drogen, maar dan moeten ze dat maar doen als er iemand thuis is!

Vraag; Waarom heeft U het niet gekocht?
Meestal is de koopprijs gelijk aan 10 jaar huren, en de bank is voordeliger, aftrekpost belastingen....?

Gesloten