LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In huurhuis van ouders blijven wonen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sissley
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2008 21:57

In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Sissley »

Na jaren op mezelf te hebben gewoond, woon ik sinds kort weer bij mijn ouders. Mijn ouders hebben hebben de hulp nodig, en ik wil hen dat geven.

Nu wil ik graag in dit huurhuis (woningbouwvereniging) blijven wonen, als mijn ouders er niet meer zijn.
Maar wat moet ik doen om in dit huis te mogen blijven wonen?
De huur kan ik betalen en ik ben 37 jaar.

Joers
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jan 2008 11:06

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Joers »

Jezelf inschrijven als woningzoekende bij de verhurende woningbouwvereniging lijkt me.....en daarna hopen dat tegen de tijd dat je ouders er niet meer zijn, er niemand reageert die hoger op de wachtlijst staat dan jij.....andfers krijgt die persoon de woning

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door marnix »

Verschilt van woningbouwvereniging hoor, ik zou mezelf snel inschrijven op het adres bij je ouders, Hier in de buurt kun je dan na twee jaar gewoon blijven zitten. Ik zou de woningbouw vereniging gewoon eens bellen en vragen hoe de regels zijn.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door vladja »

Op het adres in laten schrijven is een eerste vereiste. Daarna moet je van de woningbouw gedaan krijgen dat je als medehuurder op het huurcontract worden opgenomen. Dat kan pas als je een tijdje daar woont en op het adres ingeschreven staat.

Woningbouwverenigingen doen hier heel moeilijk over, omdat het een ouder - kind relatie is. Dat u al 37 bent helpt. De woningbouwvereniging gaat er namelijk vanuit dat de ouder - kind relatie op een gegeven moment be-eindigd wordt, omdat het kind zelfstandig gaat wonen.

Elke woningbouwvereniging heeft hier weer andere regels en leeftijden voor, waarop ze het wel accepteren.

Google eens op medehuurder worden.

Vladja

Sissley
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2008 21:57

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Sissley »

Marnix en Vladja heel vriendelijk bedankt voor de bruikbare tips :) Daar heb ik tenminste wat aan.

Ik ga mezelf in laten schrijven.
En ga proberen over een tijdje medehuurder te worden. Ik weet niet wat daarvoor nog meer voor nodig is, maar inschrijven is idd een goede start.

Joers
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jan 2008 11:06

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Joers »

inschrijven..dat was MIJN tip ;)

Sissley
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2008 21:57

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Sissley »

Vogels vriendelijk bedankt. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar hoe dan ook, dan leg ik het er wel bij. Het zijn tenslotte mijn ouders.
Op de site van de woningbouwvereniging is niet veel bruikbaars over het onderwerp te vinden helaas. Vandaar dat ik blij ben met de adviezen hier.
Joers schreef:inschrijven..dat was MIJN tip :wink:
Ja, en het staat je vrij je eigen tip op te volgen.
Ik volg liever tips op van mensen die het wel weten. :wink:

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Op zich is de tip jezelf toch in te schrijven als woningzoekende wel een goeie tip.

En inderdaad wel eerst maar eens informeren of dit uberhaubt wel kan, in de woning blijven zitten als je ouders er niet meer zijn.

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door calimer »

"Na jaren op mezelf te hebben gewoond"
Kijk, en daar kan het probleem wel eens zitten. Als je bij je ouders bent blijven wonen, en nog steeds woont op je 35e, dan kan overwogen worden om je vanwege een serieuze mantelzorgrelatie medehuurder te maken. Doorgaans wordt daar niet meer ingestemd op het moment dat je al jaren uit huis bent. Om dan bij je ouders te gaan wonen om de laatste maanden voor hun dood voor hen te zorgen (om het maar even zwartwit en kort door de bocht te zeggen, dat doet een woningstichting tenslotte doorgaans ook), is niet de bedoeling. Je verkrijgt zo woonruimte boven andere woningzoekenden op de woningmarkt, en dat wordt niet snel geaccepteerd. Of ze instemmen met wat je wil is dus de vraag nog maar.
Zorg dus in ieder geval dat je je ten eerste inschrijft, ten tweede dat je goed documenteert waarom je (en juist nu) bij je ouders opnieuw intrekt en ga in gesprek met de woningstichting wat er mogelijk is.

Truus24
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 dec 2007 19:30

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door Truus24 »

Ga eens informeren over ingeschreven worden als medehuurder. Dan ben je eigenlijk samen met je ouders huurder van dat pand. Mocht er dan ooit iets gebeuren dan ben jij ook huurder. Mijn neef is zo ook in zijn ouderlijk huis gebleven toen mijn oom en tante dood waren.
Maar veel info en medewerking krijg je er meestal niet over.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door mylo1 »

Je in laten schrijven en na 2 jaar in geschreven te hebben gestaan ,medehuurderschap aanvragen
Heb ik ook gedaan voor mijn vriend..en is geaccepteerd...als mij wat overkomt ..in verband overlijden of opgenomen worden in een verzorgings huis ..kan hij de huur overnemen..niet in verband verhuizing

Informeer bij de woningstichting [van je ouders ]hoe zij dat hebben geregeld..en handel daarna

mylo1

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door calimer »

Medehuurderschap aanvragen wordt heel moeilijk over gedaan als het je ouders betreft, omdat in principe niet wordt uitgegaan van een duurzame gemeenschappelijke huishouding van ouders met hun kinderen. (zeker niet als beide ouders nog leven) Kinderen gaan in principe het huis uit als ze opgegroeid zijn, dus niet duurzaam. Kinderen die NIET het huis uitgaan en bij hun ouders blijven wonen, kunnen na een leeftijd van meestal 35 jaar medehuurderschap aanvragen. Maar dan nog zal dit bij twee nog levende ouders niet snel worden toegestaan. De ouders hebben samen een d.g.h. met elkaar. Bij 1 ouder is het wat makkelijker. Er wordt hier iig veel te gemakkelijk geredeneerd over medehuurderschap aanvragen met je ouders! Doorgaans komen alleen kinderen in aanmerking die niet tussentijds op zichzelf hebben gewoond. TS heeft dat wel jaren gedaan en heeft beide ouders nog, dus ik geef TS weinig kans.

kriena
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2008 22:37

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door kriena »

Ik zit met hetzelfde probleem...ben jij al wat wijzer geworden??Ik ben zelf 36 en heb jaren op mezelf gwoond.sinds mijn vader in 2006 is overleden,ben ik bij mijn moeder ingetrokken.ik sta ook sinds die tijd ingeschreven op dat adres...maar toch doen ze moeilijk..hoe zit het bij jouw??

wendy333
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2009 02:28

Re: In huurhuis van ouders blijven wonen

Ongelezen bericht door wendy333 »

Sissley, allereerst petje af voor het feit dat jij de zorg voor jouw ouders op je wilt dragen, helemaal super (vooral in deze tijd)! Verlies jezelf echter niet, het is namelijk zowel mentaal als lichamelijk erg zwaar.

Ik zelf heb mijn moeder 4 maart jongstleden verloren aan een slopende ziekte. Heb de eer gehad haar te mogen verzorgen tot aan het einde. Zij is vredig in onze armen overleden hier in mijn ouderlijk huis.

Op 3 jaar na heb ik hier altijd gewoond en ben dan ook altijd ingeschreven geweest als inwonend. De vaste lasten betaal ik tevens al jaren. Tot 2 keer toe hebben mijn moeder en ik medebewonerschap aangevraagd voor mij, de eerste keer werd aangegeven dat dit niet kon i.v.m. onze moeder-dochter relatie (dus hoe genaamd geen duurzame relatie). De tweede keer was helemaal zuur, aangezien wij van tevoren informatie hebben aangevraagd bij deze woningbouw zelf! Zij gaven namelijk aan dat er een uitzondering op de regel was als "het kind" in kwestie mantelzorg zou dragen voor de ouder, er een duurzame huishouding gold en het "kind" moest min. 35 jaar oud zijn (dit laatste is trouwens bullsh#!). Dit was in mijn geval zo, dus hebben wij alle gegevens verzameld, ondertekend en toegezonden.
Wonderbaarlijk was het dan ook dat we NEE op rekwest kregen, erg veel uitleg hierover kregen wij ook niet.

Mijn moeder kwam te overlijden en ik raakte in paniek, want wat nu? ik ben terechtgekomen bij rechtshulp en deze verwezen mij weer door naar een advocaat. De advocaat gaf meteen aan dat ik volgens de wet zowiezo tot aan 6 mnd na mijn het overlijden kon verblijven op de woning. Dit gegeven zou je ook terug moeten kunnen vinden op de website van de woningbouw bij de alg. voorw. We hebben vervolgens een brief opgesteld waarin de advocaat heeft verzocht naar een verklaring voor de weigering van medebewonerschap en vervolgens overname van het huurcontract. Hierop kregen wij opnieuw een reactie van de woningbouw die wederom vrij summier was. 'Zij begrepen de situatie en wilde mij wel tegemoet komen in de vorm van 2 opties'. 1. gebruik maken van mijn woonduur en mij hierbij ondersteunen. 2. de huidige woning behouden met een huur die past in de vrije sector (min. dubbel de huidige huur). Beide opties waren voor mij niet bevredigend. De brief stond tevens bol van de tegensrtijdigheden en termen als: huisvestingsvergunning, vrije sector etc.

Op dit moment zijn wij (advocaat en ik) bezig om deze tegenstrijdigheden aan te vechten. Ik hoop vurig op een volwassen gesprek om de tafel met de woningbouw om hier samen vredig uit te komen. Ik moet er niet aan denken om met mijn verhaal toch nog naar de rechter te moeten, daar zit trouwens ook geen enkele woningbouwvereniging op te wachten.

Compassie is helaas ver te zoeken in dit relaas. Ben hier praktisch geboren, we zijn al 30 jaar voorbeeldige huurders en mijn ouderlijk huis en de herinneringen zijn het enige wat ik nu nog van mijn moeder over heb, de woningbouw heeft daar echter geen boodschap aan.
Het naarste van dit hele gebeuren is dat ik nog niet eens "toe ben gekomen" aan het rouwen. Ik moet sterk zijn en blijven tot dit is opgelost, dat gaat me sommige dagen beter af als andere... Als ik aan begin september (het einde van de 6mnd) moet denken hou ik het vaak al niet droog...

Mijn tantes hebben overigens door mijn verhaal ook meteen hun woningbouwverenigingen opgebeld om verhaal te halen. Die woningbouwverenigingen doen daar niet zo "moeilijk" over, zij gaven aan dat de kinderen die staan ingeschreven de woning wel kunnen overnemen mocht hen wat overkomen. Het is dus blijkbaar sterk afhankelijk van de woningbouwvereniging waar de woning wordt afgenomen.

Mijn advies voor Sissley en Kriena is dan ook het volgende:

- contact opnemen met de betreffende woningbouw en vragen naar de
algemene voorwaarden en de vereiste voor medehuurderschap. ga
desnoods langs om je pers. te laten informeren en noteer elke naam!
- zorg voor een verklaring van de huisarts of van thuiszorg, waarin
wordt aangegeven dat jij de mantelzorg voor je ouder(s) draagt
- zorg voor een duurzaam huishouden, in de vorm van een gezamelijke
rekening, verzekering, bijdrage kostgelden, etc.
- win advies in bij een rechtshulp instantie

Sissley, wellicht overbodig maar misschien heb je hier ook wat aan, schakel thuiszorg in, indien nodig natuurlijk, als je 24/7 zorg voor je ouders gaat zorgen scheelt dat een hele hoop. Je kunt tevens kijken of PGB (Persoons Gebonden Budget) ook wat voor je is.

Wens jullie beiden succes en mocht het nu zo zijn dat jullie of een andere lezer tips voor mij hebben...van harte welkom!

Zie nu net pas dat de berichten van vorig jaar zijn :oops: !
Nu ja, hoop dat jullie evengoed eruit zijn gekomen en als mijn bericht toch nog wordt gelezen dat ik er iemand anders mee help en wellicht mezelf door jullie advies :wink:

Gesloten